Sora vai hiekka?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tasha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 09:29, 21.02.2006

Sora vai hiekka?

Viesti Kirjoittaja Tasha »

Kumpi olisi hyvä (ensimmäinen akvaario) sora vai hiekka?

Olen myös jostain täältä Aqua-Webistä kuullut, että ihan 'hieno' hiekka aiheuttaisi ongelmia suodattimen suhteen. Siis että se menisi jotenkin helposti suodattimesta sisään tai jtn. Onko tämä totta?

Itse olen miettinyt soran olevan aika kiva..

Kumpaa te suositte/käytätte akvaariossanne?
Akvaarion ystävä..
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Tästäkin taitaa olla monta keskustelua, mutta vastataan kuitenkin. Minulla on hiekkaa jo ihan kalojenkin vuoksi. Hiekka on helpompihoitoista, koska sitä ei tarvitse lapota. Se on myös pohjallamyllertävien kalojen unelma. Kasvit kasvavat hyvin hiekkapohjalla, lannoittaminen helppoa.

Tuohon suodatusjuttuun: uskoisin, että hiekasta voi pesemättömänä lähteä pölyä, joka sitten ajautuu suodattimeen. Itselläni ei kuitenkaan ole ollut tästä mitään ongelmaa. Tuommoinen hiekkapöly voi tietysti kuluttaa suodattimen roottoria, mutta...

Sora vai hiekka, valinta riippuu siitä, mitä kaloja aiot ottaa. Uskoisin kuitenkin, että hiekka olisi parempi vaihtoehto, jos kuitenkin tulee sellainen olo, että haluaa esim. monnisia ym. pohjakaloja.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Hiekkaa suosittelen minäkin. Kuten jo ensimmäinen vastaaja kirjoittikin niin monille kaloille se on paras vaihtoehto.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Täällä ollaan kans ehdottomasti hiekan kannalla, joskus aikoinaan ensimmäisissä altaissani oli vielä sorapohja, mutta siirryttyäni hiekkapohjaan en ole muuta ajatellukaan. Sen helppohoitoisempaa ei ole ja kalat todellakin nauttii kun saavat tonkia pohjasta ruokaa ja kaivaa muutenkin vaan :mrgreen:

Etenkin meillä nuoliaiset törkkää puoli kroppaa hiekan sisään kierteisiä metsästäes :twisted:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”