Hiekkaa pohjalle

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Hiekkaa pohjalle

Viesti Kirjoittaja iekku »

Ajattelin laittaa uuteen akvaariooni hiekkapuhallushiekkaa n.2/3 ja soraa n.1/3. Pitääkö hiekka pestä ennen pohjalle laittamista? Onkos hiekkapuhallushiekkaa erilaisia, mikä olisi parasta?

-- Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen --
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Soran ja hienon hiekan yhdistämisestä ei ainakaan allekirjoittaneella ole mitään positiivista sanottavaa.

Joo ja oivalsit oikein arvatessasi, että hiekka kannattaa pestä ennen kuin laittaa sen pöllymään akvaarioonsa. Millä metodilla pesunsa suorittaa onkin sitten eri juttu ja riippuu mihin hiekanpesukoulukuntaan haluaa kuulua. Vaihtoehtoina esim. desi kerrallaan, sukkahousufriikit, suodattimen hajoittajat jne.

-Holzig-
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Soran ja hienon hiekan yhdistämisestä ei ainakaan allekirjoittaneella ole mitään positiivista sanottavaa.

Tästä olisi hyvä kuulla hiukan enemmänkin
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Soran ja hienon hiekan yhdistämisestä ei ainakaan allekirjoittaneella ole mitään positiivista sanottavaa.
Tästä olisi hyvä kuulla hiukan enemmänkin
Ikävä kyllä en voi avautua täydestä sydämestäni, koska eräät esim. melkein kaimasi, ovat toivoneet ystävieni välityksellä etten puhuisi negatiivisia asioita tai oikeastaan ollenkaan. Tai en minä tiedä koskeeko tuollaiset toivomukset sitten vain uutisryhmiä tai jotain. Parempi kuitenkin olla aiheuttamatta ylimääräistä päänsärkyä ja pitäytyä vaiteliaisuuteen kun kerran en voi erityisesti kehuakaan tuota hiekkasorayhdistelmäjuttua.


-Holzig-
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Jos nyt joku voisi sitten vähän tarkentaa noista pesumetodeista ja siitä miksi soran ja hiekan yhdistelmä ei olisi toimiva.

Ja Holzig, saman asian voi ilmaista monella eri tavalla. Kaikki/kaikkien mielipiteet ovat varmasti tervetulleita, jos kirjoittaja vain osaa pysyä asiallisuuksissa. Jos sinulla on paljon negatiivista kerrottavaa, niin kannattaa vähän hioa kirjoitustekniikkaa. Ilkeily ei yleensä toimi, sillä saa vain ihmiset suuttumaan (tietysti jos juuri sitä ajat kommenteillasi takaa, niin...)

-- Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen --
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ja Holzig,...

Näitä aikuisopettajia nykyään liikkeellä ihan riittämiin, mutta kiitos kuitenkin tarjouksesta.

-Holzig-
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Eli hienon hiekan ja normaalin akva soran sekoitus on tuhoisa ajan kuluessa.

Hieno hiekka jää soran sekaan ja pohja tukkeutuu helposti.
seurauksena mitä ei niin kivoja tauteja/veden likaantuminen jne, tämä tarina olisi pitkä.

Mutta jos aiot molempia pitää suosittelen että teet suojavallin,
(esim kivillä että taakse jää norm. sora ja lasin eteen hieno hiekka)
ja kivet on siinä keskellä erottamassa hiekkaa ja soraa.

Olen nähnyt tämän käytännössä ja hieno onkin silloin akvaario.

Esim, monet monniset rakastavat hienoa hiekkaa koska ovat kotoisin seuduilta jossa hienohiekka on elinalueena.

Prboy osaa paremman novellin kertoa hienon hiekan elämästä.

SUCKS ANYWAY
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kiitoksia 2BAD. Monnisia varten minä juuri sitä hiekkaa ajattelinkin. Mjaah, laittaisinkohan sitten pelkkää hiekkaa vai jaksaisinko asetella niitä kiviä..hmm, pitää mietiskellä. Tuo pohjan tukkeutuminen onkin hyvä pointti, sitä en kyllä ainakaan halua.

Mitenkähän sen pesemisen kanssa? Mikä olisi suositeltavin keino?



-- Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen --
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Hiekanpesusta, tämä on hankala ellei halua putkiston tukkeutuvan, kesällä voi pestä ulkona (on paljon helpompaa auringonpaisteessa ja citukan ääressä ;)

Erittäin hienolla siivillä (sukkahousut hmm) voisivat auttaa asiaa, mutta kuitenkin jonkun ämpärin päällä ettei se hiekka valu putkistoon.

Jokaisella tyylinsä ja tapansa.

SUCKS ANYWAY
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Laita pelkkää hienoa vaan, se on hyvää. Kaikki raja-aidat kuitenkin kaatuvat jossain vaiheessa ja materiaalit sekoittuvat. En kuitenkaan ole varma, että ison ja pienemmän sekoitus automaattisesti tukkeutuu ellei se pieni ole jotain naurettavan pientä.

Minä pesin 300-litraiseeni näin: Tavalliseen taikinakulhoon hiekkaa semmoinen kolmannes tilavuudesta. Hanasta lämmintä vettä päälle. Hämmennetään, kaadetaan vesi varovasti pois. Toistetaan, kunnes vesi ei enää juurikaan samennu. Otetaan uusi satsi hiekkaa ja jatketaan.

Haitta: aika hidasta. Hyöty: kevyt satsi kerrallaan, ei mene selkä rikki, tulee tarpeeksi puhdasta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olen Liisan kanssa yhtä mieltä siitä, että hiekka kannattaa pestä niin että selkä on suorassa, ts. riittävän korkealla alustalla. Johtuneeko sitten tästä uhkaavasta vanhenemisesta vai mistä... :-)

Toinen pointti jonka vuoksi tartuin näppikseen tämän kohdalla on se että monet tuntuvat kuvauksista päätellen yrittävän pestä hiekan putipuhtaaksi. Se on ajanhukkaa mielestäni, niin puhtaaksi sitä ei saakaan etteikö akvaario menisi ensialkuun sameaksi. Olen huuhdellut omat hiekkani ehkä viiteen kertaan ja seuraavana päivänä on vesi jo ollut kutakuinkin kirkasta.




-maisu-
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Se on ajanhukkaa mielestäni, niin puhtaaksi sitä ei saakaan etteikö akvaario menisi ensialkuun sameaksi. Olen huuhdellut omat hiekkani ehkä viiteen kertaan ja seuraavana päivänä on vesi jo ollut kutakuinkin kirkasta.


Hmm... Olenkohan minä sitten onnistunut pesemään hiekan harvinaisen puhtaaksi, kun ei vedessä ollut pienintäkään samentumisen merkkiä?
Ihmettelin kyllä itsekin, että miten se voi olla kirkasta...

Huuhtelin hiekkaa noin 6-8 kertaa, ja puhdasta tuli. Aikaahan siinä vierähti, mutta kun kerran hommaan ryhdyin, niin olihan se tehtävä kunnolla
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Minä huuhtelin kunkin hiekkaerän muistaakseni 5-6 kertaa. Akvaarion samentuma oli aika pientä ja hävisi melkein täydellisesti alle vuorokaudessa ja täydellisesti parissa päivässä. Eli pesin mielestäni aivan tarpeeksi puhtaaksi. Ei sitä kaikkea pientä ainakaan näin käsin pesemällä edes voi saada pois hiekasta, ei siis kannata yrittääkään. Mutta enin moska ehdottomasti on saatava pois.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Eli hienon hiekan ja normaalin akva soran sekoitus on tuhoisa ajan kuluessa.

Hieno hiekka jää soran sekaan ja pohja tukkeutuu helposti.
seurauksena mitä ei niin kivoja tauteja/veden likaantuminen jne, tämä tarina olisi pitkä.

En ole havainnut hienon ja karkean hiekan sekoittamisessa mitään tuhoisia ongelmia, ongelmia kylläkin. Karkea nimittäin erottuu enemmin tai myöhemmin pinnalle ja hieno hiekka painuu pohjalle. Jos pohjalla on vähänkään hiekkaa möyriviä lajeja eri hiekkalaadut eivät myöskään pysy minkäänlaisilla valleilla erillään. Jos Eeva ajattelet monnisia, unohda se karkeampi kokonaan.
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 20:44, 11.12.2001
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Hiekkapuhallushiekkaa vaiko sementtihiekkaa. (sementtihiekka vissiin hieman isorakeisempaa) Vaiko kenties sorakuopalta haettua hiekkaa?

Siinä simppeli kymysys.

Me ollaan aina vaan perustamassa monnisille akvaariota.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sorakuopalta minä yleensä hiekkani hakenut, joskin jotta saataisiin pakollinen poikkeus niin juuri eilen ostin 30 markalla K-raudasta säkillisen hiekkapuhallushiekkaa. Ei huvittanut lähteä kokeilemaan miten routaisa tähän aikaan.

-Holzig-
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Minulla on isommassa akvassa just tuommoinen hienon hiekan (parimillistä) ja soran (n.5mm) yhdistelmä. Hiekka on etulasista noin puoleenväliin, mutta "raja" kaartuu siten, että toisessa etukulmassa on kuitenkin tavallista akvasoraa. Hiekka-alueet on erotettu toisistaan pikkukivistä tehdyllä kivivallilla.

Kokemuksia: monniset todella tykkäävät myllätä hienossa hiekassa - sen jälkeen kun siihen on muutaman kerran ruokittu, eli kun siitä löytyy jotain mutusteltavaa. Varsinkin pienikokoiset lajit (mm. nuolimonniset) ovat viihtyneet sen päällä hyvin, isommat, kuten täplämonninen, jaksavat näköjään kyllä viskellä tavallistakin akvasoraa. Tukkoon tuo hienohiekka ei ole mennyt; monnisten mylläyksen lisäksi olen hämmennellyt sitä satunnaisesti bambutikulla ja sen on näyttänyt riittävän.

Ongelmia, tai ehkä paremminkin harmeja, on ollut seuraavanlaisia. Uusia kasveja minun on ollut vaikea saada pysymään hiekassa kiinni, sillä ennen juurtumistaan ne lähtevät todella helposti leijumaan. Hiekkaa on myös vaikeampi "muovaila" kuin soraa, koska se lähtee helpommin virtauksen mukana liikkeelle. Ja sitten se sekoittuminen: kivimuurista huolimatta hieno hiekka tuppaa valumaan soran alle ja isommat monniset nakkelevat soraa aidan yli hiekan päälle.

En nyt osaa sanoa onko tällä kahden hiekan systeemillä varsinaisesti jotain tekemistä asian kanssa - itse uskon, että se johtui pikemminkin "imuroinnin" hankaluudesta kasveja täynnä olevassa akvassa - mutta n. puolen vuoden kuluttua tuon sisustuksen tekemisestä alkoivat monnisten viikset hälyttävästi lyhetä, selvästi bakteerien vaikutuksesta. Lopulta siinä ei auttanut kuin ottaa kasvit irti ja tehdä perusteellinen pohjan puhdistus. Lienee arvattavaa, että pölinä oli hirveä ja jälkikäteen totesin, että kalat olisivat säästyneet paljolta stressiltä jos olisin laittanut ne viikoksi esim. karanteeniakvaan *huokaus*. No, vahingosta viisastuu...

Olen tässä kuitenkin miettinyt, että olisiko pohja yhtään helpompi hoitaa, jos se olisi kaikki samaa materiaalia. Lappoaminen on molempien kanssa kutakuinkin OK. Jostain kaapinperältä pari viikkoa sitten löytämäni vanha ilmapumpilla toimiva imuri vetää vähän liian helposti hiekan mukanaan, mutta toisaalta tämä härveli näyttää olevan eriomainen noiden kasvien kanssa (imupää on sen verran pieni).

Pesemisestä se verran, että omat santani olen pessyt sangossa, pari litraa kerralla, juoksevan veden alla. Paljain käsin kun hämmentää, niin ei tarvitse kynsiviilaa pariin viikkoon! Hieno hiekka pölisi kyllä toisella akvassa kamalasti reilun viiden pesukerrankin jälkeen. Kökköä jäi kasvien ja somisteiden päälle siinä määrin, että tyhjensin koko hoidon ja pesin hiekan uudelleen, nyt paremmalla tuloksella. Pesu kannattaa siis tehdä huolella.


"Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? ... Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."
- Gandalf -
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Muuten ihan hyvin kirjoitettu käyttökokemus, mutta tuo hiekkatermistö! Hiekan ja soran raja kun menee juuri siinä kahdessa millissä eli kaksimillinen tavara ei siis todellakaan voi olla hienoa hiekkaa vaan erittäin karkeaa hiekkaa tai hyvin hienoa soraa. Se tavallisin akvaariossa käytetty hiekka on semmoista keskimäärin millistä tai aavistuksen verran alle. Alle puolimillinen raekoko sitten alkaa olla jo liian hienoa akvaariokäyttöön.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Kiitos kaunis hyvästä arvosanasta Liisa S, vaikken tuota semmoisia ajatellen kirjoittanutkaan

Sehän yleensä tahtoo olla niin, että "erikoissanaston" hallinta "alan" ulkopuolella on vähän niin ja näin. En ole sora-alalla, enkä akva-alalla, enkä kummankaan "nörtti-ihmisiäkään". Termistönkäyttöni on siis noilla alueilla pitkälti ihan tavallisen ihmisen termistöä. Mm. lapsuusmuistojen pohjalta se "hiekka" mitä akvassani on, näyttää minusta suurin piirtein samalta kuin mitä löytyy hiekkalaatikolta tai hiekkarannalta. Millimetrikoot eivät silloin kiinnostaneet Ja itseasiassa tuota karkeampaakin voisi myös kutsua "hiekaksi", tavallaan, koska se muistuttaa hyvin paljon sitä tavaraa mitä talvella käytetään hiekoittaessa. Puhekielessähän se on useammin hiekoitushiekkaa kuin hiekoitussoraa, ainakin minun kotipuolessani.

Mitä tulee hiekan hienouteen, niin, jos tarkkoja ollaan, kirjoitin kyllä "parimillistä", en "kaksimillistä". Ja parihan on tunnetusti lukumäärissä puhuttaessa noin kaksi, mutta voi olla myös yli tai alle. En jaksa muistaa hiekkani tarkkaa raekokoa. Sitäpaitsi tuo hienous on mielestäni myös hyvin paljolti makuasia.

Mielestäni termistönkäyttöni on siis ihan hyväksyttävää tasoa tähän keskusteluun - eihän tämä kyseinen keskustelu tähänkään asti ole ollut kovin "teknisesti tarkkaa". Pääasiahan taitaa kuitenkin olla, että tulee ymmärretyksi.....

Kiitos kuitenkin termien selvennyksestä.



"Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? ... Then do not be too eager to deal out death in judgement. For even the very wise cannot see all ends."
- Gandalf -


Muokattu - Cory on 13/12/2001 15:52:45
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 20:44, 11.12.2001
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

juuri eilen ostin 30 markalla K-raudasta säkillisen hiekkapuhallushiekkaa. Ei huvittanut lähteä kokeilemaan miten routaisa tähän aikaan.

-Holzig-
Wahahaa, me saatiin se hiekkasäkki K-raudasta 22,10 markalla, saatiin 15 prosentin alennus, kun pussissa oli pieni reikä...

Niitä oli kahta raekokoa, otettiin karkeampaa 0,5-1,2 mm
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kirjoitin joskus jonnekin pitkät pätkät hiekasta akvaariossa.
En jaksa etsiä sitä nyt. mutta jahka löydän niin siirrän ne kotisivulleni.

Minulla on sitä pienempää hiekkapuhallushiekkaa 0,1-0,6mm reilu 5-senttinen kerros kolmisatasessani. Kasvit viihtyvät(kukkivat, lisääntyvät, rehottavat), kalat viihtyvät, minä viihdyn =)

Lappoamista tarvitsee harrastaa hyvin harvoin (nykyään vielä harvemmin, kiitos maisun banjojen, ne ovat mahtavia pohjan möyhimisessä :), vettä vaihdan aina lappopään kanssa,
joten on helppo siinä samalla paskaisimmat kohdat imaista mukaan.
Suodattimien puhallus on suunnattu niin, että hiekan päälle kasautunut möhmä lilluu sinne suodattimiin.

Kun istuttelen kasveja on samalla hyvä vähän möyhiä paksumpia kohtia, niin eivät varmasti tukkeennu. Ja pohjaa möyhivät kalat ja kotilot ovat erinomaisia hiekka-akvaariossa.

(Lapon käyttäminen vedenvaihdossa on kivaa myös täyttövaiheessa,
hanasta tuleva vesi sekoittuu mukavasti lapossa eikä myllerrä pohjaa)

Hitsinhitsi, pistiassa on suurin kukka mitä olen nähnyt pitkiin aikoihin, mutta kameraa ei saa nyt käyttöön...
Niko
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 16:05, 31.12.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Niko »

hiekka pitää pestä ennen pohjalle laittamista,muuten vedestä tulee sameeta
VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

No, minä rakensin ensimmäisen altaani (31.25L - 50*25*25) kesän lopulla ja siinä on ollut monenlaisia fisuja, kunnes hommasin 71L ja 180L altaani. 31L on nyt käytössä ollut jo pari päivää kahdella pikku partiksella (n. 4cm pitkiä) ja puunkarahkalla. Allas on askeettisen näköinen, sillä kasvillisuutena on vain noin viisisenttinen pätkä jaavansammalta ja yksi viuhkalehti. Valaisimessa on 8W osram. Hiekan minä laitoin sinne vaivalla, kun jouduin hangen alta, routaisesta maasta kaivamaan meidän entisestä "hiekkalaatikosta", eli alueesta, johon tuotiin noin tonni hiekkaa about kymmenen vuotta sitten sangollisen lumen ja hiekan sekoitusta. No, onneksi allas on pieni. Sen hiekan pesu oli paskamaista, mutta ei kuitenkaan mahdotonta. Hiekka 10l ämpäriin (oli ehkä 10-15cm pohjalla) ja täyteen+sekoitus, vesi pois, täyteen+sekoitus...ja puhdasta tuli. Vesi oli hieman sameaa kun sen laitoin sinne, mutta tunnin päästä se oli aivan kirkasta. Sinne altaan pohjalle jäi vanhaa soraa n. 5mm kun en viitsinyt aloittaa bakteeritoimintaa nollasta. Hienoa hiekkaa on kuitenkin sen verran, että sora ei siinä määrässä haittaa. Ilmoittelen jos tulee ongelmia.

On tuo hiekka sen verran kivan näköistä mun silmissä, että saatan innostua laittamaan tuon 180l akvan kans hienolle..


-Sale

Mun kalat ei osaa puhua. P*rkeleen valehteleva myyjä.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Nonnih.

Kun jokin aika sitten ensimmäinen corydorakseni onnistui hävittämään viiksensä, totesin että on todellakin aika vaihtaa sorasta hienolle hiekalle. Noh, menin sitten ostamaan hiekkapuhallushiekkaa. Pesin 2 säkillistä ilman suurempia ongelmia, mutta kolmannessa oli seassa öljyä, rasvaa tms mustaa mömmöä erittäin pieni määrä. Kupliva mömmö nousi heti pesuveden pintaan ja ensimmäisen huuhtelun jälkkeen sitä ei enää ilmestynyt ennenkuin otin säkistä seuraavan erän.

Olin nyt aikaisemminkion kuullut pelotteluja rautakaupan hiekkapuhallushiekasta (lähinnä kauppiaden suusta)mutta pidin sen osumisesta kohdalleni hyvin epätodennäköisenä vaihtoehtona.

Kysymys kuuluu pystyykö tuota käyttämään akvaariossa ilman suurempia ongelmia
higlu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 15:10, 17.01.2002

Viesti Kirjoittaja higlu »

Jusa, sama ongelma. Tosin emme muuta huomanneet kun oudon hajun, kävimme kyselemässä liikkeessä että mitä tehdä, johon vastaus oli että se on vaan haju, ei muuta.(Tämä siis oli Myyrmannin Faunattaren gurun kommentti, ei rautakaupan) Veden pintaan on nyt alkanyt ilmestyä kalvo, ja nyt on sitten vaihdettu vesi ja haalittu hiekka kokonaan pois. Hiekka keitettiin ja pestiin uudestaan, ongelma ei poistunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”