Akvaariohiekka?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Sömmi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:44, 28.05.2002
Paikkakunta: Vantaa

Akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja Sömmi »

Moikka,

Oon perustamassa toista akvaariota 250l. Mietin,että mistä kannattais hiekat hakea. Tuntuu vaan turhalta maksaa hiekasta kauppiaalle.
Voisko käyttää jotain hiekotushiekkaa yms?

Sömmi
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kipin kapin rautakauppaan ja sieltä ostat puhallushiekkaa (0.5-1.2mm). Hintaa tulee ~5€/25kg ja on paljon parempi kuin tavallinen "sora".
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Pitäsköhän minunkin vaihtaa hiekkaan ensi kesänä. Tuleeko siitä hirveästi vaivaa pesemisestä ?
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Platy kirjoitti:Pitäsköhän minunkin vaihtaa hiekkaan ensi kesänä. Tuleeko siitä hirveästi vaivaa pesemisestä ?
Onhan siinä aikamoinen työ mutta mielestäni se kyllä kannattaa, kasvit viihtyvät paremmin ja pohjakalatkin (monnit ja monniset) tykkää "möyriä" hienossa hiekassa. Työmäärä tietenkin riippuu pitkälti siitä kuinka iso akvaario on, itelläni meni pari iltaa 280 litrasen hiekkojen pesussa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Sömmi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:44, 28.05.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sömmi »

Ei kai noita tartte keittää? Joku höpisi semmoista?

Sömmi
depeche
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 13:40, 20.04.2002
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja depeche »

Itse löysin juuri sopivan hienoa hiekkaa keskeltä metsää, vanhasta hiekkakuopasta... [;)]
Petteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 13:56, 18.04.2002

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Ei kai noita tartte keittää? Joku höpisi semmoista?
Ei tarvitse keittää.

Jossakin toisessa threadissa ylistin muuttolaatikko-painepesuri -yhdistelmän ylivertaisuutta pesumenetelmänä. Jos on vain mahdollisuus käyttää niitä, niin kannattaa -> melkein 25kg kerralla -> 50kg ja 2.5h.

(Huomio kuitenkin, että joissakin pesureissa voi suihkuun lisätä pesuaineen.. jos tätä optiota on käytetty viimeaikoina, ei varmaankaan kannata käyttää samaa pesuria hiekkapesuun.. Muuttolaatikko on kuitenkin hyvä pesuastia.)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sömmi kirjoitti:Ei kai noita tartte keittää? Joku höpisi semmoista?

Sömmi
Hei!

Anna joidenkin höpistä vaikka mitä. Näin minä hiekan pesin:
http://www.akvaariotieto.info/suomi/alo ... a/pesu.htm
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Minä olen äärettömän tyytyväinen ratkaisuuni hakea hiekka suoraan kuopalta. Se että hiekka on hienoa, mutta sisältää kuitenkin erilaisia jakeita - eikä ole siis seulottu tasakokoiseksi - tekee pohjasta valtavan elävän näköisen. Ja ainakin piikkisilmät ja avainkirjoahvenet tuntuvat pitävän siitä kovasti. Siis lapiolla ja kottikärryillä tai sankoilla saat hyvää hiekkaa halvalla.
Tero Kankaanperä
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja dsl »

Sömmi kirjoitti:Oon perustamassa toista akvaariota 250l. Mietin,että mistä kannattais hiekat hakea. Tuntuu vaan turhalta maksaa hiekasta kauppiaalle.
Voisko käyttää jotain hiekotushiekkaa yms?
Ehkä sitäkin. Varmaratkaisu on k-raudasta tai vastaavasta hiekkapuhallushiekkaa 40 kg säkki. Toisaalta, ei se kauppiaalla ainakaan täällä paljoa enempää maksanut, eikä tarvinnut ottaa koko säkkiä. Kerrostalossa kun talkkari hiekottaa, niin ei voi ylimääräisiä pihallekaan viskoa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

kankaanp kirjoitti:Minä olen äärettömän tyytyväinen ratkaisuuni hakea hiekka suoraan kuopalta. Se että hiekka on hienoa, mutta sisältää kuitenkin erilaisia jakeita - eikä ole siis seulottu tasakokoiseksi - tekee pohjasta valtavan elävän näköisen.
Totta! :D

Itselläni on pikkualtaassani hiekkakuopalta pöllittyä hiekkaa, ja näky on todellakin paljon kauniimpi kuin sora! Mukana on vähän isompaa hiekanjyvästä, vähän pienempääkin ja muutamia "sattumia". Siihen vielä muutama luonnonkivi, nekin kuopalta, niin saadaan aikaan kaunis ja luonnollinen "maisema". Väittäisin, että luonnonhiekka on kauniimman näköistä kuin tuo paljon mainostettu puhallushiekka, joka on kovin tasajakoista. :mrgreen:

Eikä kuopilta haettua hiekkaa tarvitse keitellä, kevyt pesu riittää.
Thoriel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 21:27, 11.06.2002
Paikkakunta: Tyrnävä/Oulu

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

Hiekkakuopista on paljon puhuttu, mutta onko kukaan hommannut akvaarioonsa hiekkaa suoraan järvestä? Tuumasin viikonloppuna mökillä järvessä pulikoidessani, että siinähän olisi jos nyt ei täysin pestyä niin ainakin kunnolla esipestyä hiekkaa. Pitkään kun on mielessä muhinut ajatus vaihtaa 468-litraisen altaan sora hiekaksi.

Kyseessä on nykyään yksi Suomen puhtaimmista järvistä, Oulujärvi, tarkemmin Niskanselän länsiranta suunnilleen Vaalan/Nimisjärven lentokentän kohdalla. Järvi on kirkasvetinen, vähäravinteinen ja laajalti hiekkapohjainen. Aikanaan lähes sukupuuttoon kuollut kuhakin on viime vuosina palannut järveen runsaslukuisena.

Noh, muistelot sikseen - mitä haittoja järvihiekan käytöstä voisi olla? Lähellä ei juurikaan ole päästöjä aiheuttavia lähteitä, eikä levääkään ole näkynyt rannalla aikoihin. Entä olisiko hiekka silti pestävä? Jatkuvassa tuiskeessahan se järven pohjassa kuitenkin on.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Thoriel kirjoitti:Noh, muistelot sikseen - mitä haittoja järvihiekan käytöstä voisi olla?
Kalaisesta vesistöstä hiekkaa ottaessa on aina vaarana, että saa akvaarionsa kalojen loisia / bakteereja. Eli kannattaa ainakin keittää / desinfioida hiekka hyvin ennen käyttöä.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Thoriel kirjoitti:onko kukaan hommannut akvaarioonsa hiekkaa suoraan järvestä? Tuumasin viikonloppuna mökillä järvessä pulikoidessani, että siinähän olisi jos nyt ei täysin pestyä niin ainakin kunnolla esipestyä hiekkaa. Pitkään kun on mielessä muhinut ajatus vaihtaa 468-litraisen altaan sora hiekaksi.

Noh, muistelot sikseen - mitä haittoja järvihiekan käytöstä voisi olla? Lähellä ei juurikaan ole päästöjä aiheuttavia lähteitä, eikä levääkään ole näkynyt rannalla aikoihin. Entä olisiko hiekka silti pestävä? Jatkuvassa tuiskeessahan se järven pohjassa kuitenkin on.

Moi! Mulla on muutamassa akvaariossa Näsijärven rannalta otettua hienoa hiekkaa. Minä kyllä pesin hiekan huolellisesti ennen akvaarioon laittamista (humusta ja pientä roskaa oli aika paljon seassa). Mun mielestäni järven rannalta otettu hiekka olisi hyvä myös keittää (kyllä, keitin koko hiekkamäärän... siinä oli pieni homma :)) tautivaaran vuoksi... järvikalojen taudit voivat muuten tarttua akvaariokaloihisi.
kaki8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:01, 01.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä-Jas

Eksyy ehkä aiheesta?

Viesti Kirjoittaja kaki8 »

Mutta paljonko laittaisitte puhallushiekkaa kiloina 600 litraiseen (200x55) :?
Hiekan osto edessä tällä viikolla.
They say if you play a Microsoft CD backwards you hear satanic messages. That's nothing, because if you play it forwards it installs Windows.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Mä ostin juuri 325 litraiseen (pohja: 125 x 50 cm) 50kg hiekkapuhallushiekkaa...

265 litraiseen ostin myös 2 säkkiä (50kg), mutta siitä jäi reilu ämpärillinen yli.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Eksyy ehkä aiheesta?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

kaki8 kirjoitti:Mutta paljonko laittaisitte puhallushiekkaa kiloina 600 litraiseen (200x55) :?
Hiekan osto edessä tällä viikolla.
Puhallushiekkaa en laittaisi yhtään, hakisin ennemmin sorakuopalta. Määrällisesti arviolta n. 70 l. Paljonkos se sitten kiloina tekee voi kukin arvailla itse.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, allas 150*60 ja siihen meni noin 70kg hiekkaa. Eli veikkaan, että noin 90kg taitaa olla aika lähellä(?). Riippuu tietysti, kuinka paksun kerroksen haluat. Minulle tuli noin 5-6cm tai päälle.

Kädet on vieläkin ihan turtana siitä pesurumbasta, että onnea vaan pesemiseen! Minulla meni pari päivää hiekan pesuun ja kyllä harkitsen, että vaihdanko toiseen altaaseen lainkaan hiekkaa... Pesin hiekkaa noin 0.3-1.0 litran satseissa. Mitä isomman määrän otti kerrallaan, sitä vaikeempaa se pesu tuntui olevan ja huuhtelukertojen määrä vain kasvoi. Aina tuntui tulevan lisää moskaa, vaikka kuinka hankasi ja puurnasi...

No, akvaarion vesi ei samentunut lainkaan hiekasta, mutta meni ihan maitomaiseksi, sellainen usvamainen [?] Liekö bakteeritoimintaa, tai sitten ne liian huonosti pestyt ehfisubstraatit - huuhtelin ne vain kevyesti raanan alla.. Lienee kuitenkin vaaratonta ja hälvenee koko ajan. Parissa päivässä jo näkeekin akvaarion läpi jotain..
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Ensin hiekan määrästä:
200 litran altaaseen (120x40x45) käytin 2,5 vanhaa sinappisankollista pestyä harjuhiekkaa.
400 litran altaaseen (130x55x60) käytin 3,5 vanhaa sinappisankollista pestyä harjuhiekkaa.
Pienemmän altaan kanssa täsmäsin määrän silmälle sopivaksi (kun olin ensin hulauttanut pohjalle 1,5 sankoa hiekkaa liikaa). :D Toisen kanssa sitten osoitin olevani oppivaa lajia ja arvioin hiekan määrän. Ehkä sinne olisi vielä puolikas tai kokonainen sankollinen mennyt...

Mutta sitten varoituksen sana (tai ihmettely):
Vaihdon soran hiekkaan pienemmässä akvaariossa äitien päivän jälkeen enkä pari päivää tai viikko vaihdon jälkeen huomannut mitään kummallista, mutta eilisessä vesitestissä näkyy kummia:
pH 6,5-7 (oma viite 7-7,5, yleensä lähempänä 7)
KH 0 (oma viite 1,5-2,5)
Suurempaan altaaseen vaihdoin hiekan 11.6. ja eilinen vesitesti sen osalta:
pH 7-7,5) (oma viite 7-7,5, yleensä lähempänä 7,5)
KH 1,0 (oma viite 1-2)
Näyttäisi siis siltä että hiekassa on jotain mikä saa veden happamoitumaan ja pehmenemään; tämä yhdistelmä on mielestäni kummallinen... Nitriitti arvossa ei ole tapahtunut muutoksia enkä keksi muutoksille muuta syytä kuin soran vaihtaminen hiekkaan.
Tero Kankaanperä
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

kankaanp kirjoitti:Näyttäisi siis siltä että hiekassa on jotain mikä saa veden happamoitumaan ja pehmenemään
Tai sitten siinä sorassa oli jotain, joka kovetti vettä :mrgreen:
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

aqua2002 kirjoitti:
kankaanp kirjoitti:Näyttäisi siis siltä että hiekassa on jotain mikä saa veden happamoitumaan ja pehmenemään
Tai sitten siinä sorassa oli jotain, joka kovetti vettä.
Jep. Mitä soraa käytit aikaisemmin?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Pienemmän altaan sora oli niin vanhaa ettei minulla ole mitään käsitystä mitä se oli. Aivan samannäköistä kuitenkin kuin isomman altaan "Salpausselän ruskea R1 rouhe" - siis Optirocin sora kaupasta.
Tero Kankaanperä
Janda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 13:43, 27.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janda »

Nuo hiekkapuhallus hiekat näyttävät hieman vaaleilta silmääni, onko vastaavia saatavissa tummempina?

Eikös monet kalatkin arvosta vähän tummempaa pohjaa...
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Janda kirjoitti:Nuo hiekkapuhallus hiekat näyttävät hieman vaaleilta silmääni, onko vastaavia saatavissa tummempina?

Eikös monet kalatkin arvosta vähän tummempaa pohjaa...
Samaa olen miettinyt kanssa...ja kaupassa ainakin kalat ovat kovin kalpean ja värittömän näköisiä vaalealla pohjalla.

Muutenkin pitäisi tuota hiekkatouhua harkita, kun pikkuveljen banjomonnit ovat tilapäisesti tuossa sorapohjaisessa altaassani. Mitenkähän ne muuten pärjäävät siinä? Olivat kyllä kaupassakin sorapohjalla.
Jussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 21:32, 21.07.2001
Paikkakunta: Hämeenlinna

Akvaariohiekka

Viesti Kirjoittaja Jussi »

On ollut monenmoista mielipidettä akvaariohiekan raekoosta. Olen kokeillut useita eri raekokoja hiesusta jokisoraan. Suodattimen lisäksi itse akvaario on toinen nitriittejä hajoittavan bakteeritoiminnan paikka. Kohtuulisen hieno hiekka antaa parhaan "alustan" bakteeritoiminnalle. Mutta mitä hienompi on pohja-aines, sitä enempi se kaipaa hellää huolenpitoa pohjan hoitajilta (= esim monnit ja akvaarion hoitaja). Jos on kalastona rittävästi ns. pohjakaloja niin hoitajan apua ei juuri kaivata.
[;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”