Hiekan imuroinnista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tre77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:50, 04.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Hiekan imuroinnista

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Minulla on Bilteman puhallushiekkaa tankissa ja törmäsin ongelmaan. Toisissa altaissa minulla on soraa ja imurointi on helppoa koska sora pysyy alhaalla ja lika nousee mutta tässäpä hiekka nousee ylös ja ämpärissä on hiekkaa yhtä paljon kuin vettä. :(
Mikä on teidän ranne ym- tekniikka kyseiseen?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Hiekkapohjaa ei kuulu juuri imuroida, eikä oikeastaan voikaan kuten olet huomannut. Pohjaan kannattaa istuttaa runsas kierteissarvikotilokanta joka möyhii ja sekoittaa pohjaa ja muokkaa pohjalle mahdollisesti kertyvän roskan näkymättömän pieneksi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: hiekan imuroinnista...

Viesti Kirjoittaja millia »

tre77 kirjoitti:Mikä on teidän ranne ym- tekniikka kyseiseen?
Jätän kokonaan väliin, koska en ole katsonut tarpeelliseksi. Imuroin kevyesti vaan pinnalta irtomoskan ja sillä siisti.
tre77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:50, 04.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tre77 »

Minulle on tulossa tiikerinuoliaisia sinne joten toivottavasti ne imuroi sen. Voikos niiden kanssa olla kotiloita vaiko syo ne?
Hamsteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 00:46, 28.12.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hamsteri »

3-5cm hiekan pinnan yläpuolella kun on se lappo niin se imasee kaiken suuren ja näkyvän pois ja jättää hiekan rauhaan, jos nyt ylipäätänsä imuroin kun on kaikenmaailman eliöitä ja öliöitä siellä pohjalla jotka siivoilee 8-)
250+200+125+100+100+65+65 eikä riitä
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Niinkuin tuossa toisessa topicissasi jo moneen kertaan on todettu, ovat tiikerinuoliaiset ihan liian suuria mahtuakseen altaaseesi. Tiikerinuoliaiset eivät juuri kaiva hiekkapohjaa muuta kuin löytääkseen hiekassa piileskelevät kotilot, ja syövät ne pian loppuun. Niitä ja kierteissarvikotiloita ei siis voi pitää menestyksekkäästi samassa tankissa, ja tiikerinuoliaisten omistaja joutuu pöyhimään pohjaansa itse usein, ettei se mene tukkoon, altaan ylläpidosta tulee heti paljon vaikeampaa.

Mainittakoon vielä että tiikerinuoliainen ei ole mikäänlainen tankin siivoajakala, vaan pikemminkin sotkua aiheuttava, sillä tiikerinuoliaisilla on voimakas taipumus silputa kasveja. Jos haluat hiekkapohjaa muokkaavia kaloja, suosittelen vaikkapa kärsänuoliaisia (Acantopsis). Kärsänuoliainen on maailman hauskin kala, ei koske kasveihin eikä hävitä kierteissarvipopulaatiota.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Maaliskyy kirjoitti:Tiikerinuoliaiset eivät juuri kaiva hiekkapohjaa muuta kuin löytääkseen hiekassa piileskelevät kotilot, ja syövät ne pian loppuun. Niitä ja kierteissarvikotiloita ei siis voi pitää menestyksekkäästi samassa tankissa, ja tiikerinuoliaisten omistaja joutuu pöyhimään pohjaansa itse usein, ettei se mene tukkoon, altaan ylläpidosta tulee heti paljon vaikeampaa.
Tästä en kyllä ole ihan samaa mieltä. Ainakin omassa purkissani tiikerinuoliaiset pitävät kotilokannan kurissa, mutta eivät ne niitä sukupuuttoon saa syötyä. Isojakin kotiloita putkahtelee näkyviin usein, eli hyvin porskuttavat paksuhkon hiekkakerroksen sisällä. Pohjaa en ole kasvien istutusta kummemmin joutunut pöyhimään.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Itselläni tiikerinuoliaiset hävittivät 900-litraisesta joka ainoan kierteissarven, vaikka pohja oli paksu ja vielä nakkelin sinne toisesta isosta altaasta säännöllisesti lisää. Kotilosatsin jälkeen nuoliaiset vaan uiskentelivat tyytyväisenä ympäri allasta kierteissarvikotilo törröttäen jokaisella suupielestä kuin jäätelötötterö...
juuso77
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 14:04, 11.01.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja juuso77 »

Jos ei hiekkapohjaa kuulu imuroida, kuinka sieltä parhaiten saisi poistettua esimerkiksi paskatykkien (plekojen) jätökset, joita kertyy ainakin meillä ihan viikossakin järjetön määrä?

Olen nykyisellään imuroinut pohjan liiemmin välittämättä hiekan pöllyämisestä.

Virtaus koostaa tuota jätettä pyörrekohtiin (kasvien juurille ja jurakoiden kupeeseen) isoja vuoria.
aurora00
Junior Member
Junior Member
Viestit: 206
Liittynyt: 12:58, 06.01.2006

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Itse sain tämän ongelman suhteellisen hyvin ratkaistuksi ostamalla hiukan isompirakeista hiekkaa. Oliko nyt 0,2-05mm. Eli ei sitä kaikkein hienointa. Ulkonäöltään oikeastaan saman näköistä. Imuroin vain hiekan pinnan, en siis upota imuria hiekkaan. Yleensä hiekkaa joutuu ämpäriin muutama lusikallinen, jotka kaadan takaisin akvaarioon. Helppoa! :)
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

Niin kuin tuossa aiemmin mainittiinkin, pohjan imurointi onnistuu, kun imuri ei ole ihan pohjassa kiinni. Sopivan imurointikorkeuden oppii ajan myötä, roskat/jäte poistuu ja hiekka jää.
Tosin suodatustakin (sekä veden virtausta) kannattaa yrittää säätää niin, ettei kakkaa ym. kauheasti pohjalle muodostuisikaan...
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

juuso77 kirjoitti:Jos ei hiekkapohjaa kuulu imuroida, kuinka sieltä parhaiten saisi poistettua esimerkiksi paskatykkien (plekojen) jätökset, joita kertyy ainakin meillä ihan viikossakin järjetön määrä?

Olen nykyisellään imuroinut pohjan liiemmin välittämättä hiekan pöllyämisestä.

Virtaus koostaa tuota jätettä pyörrekohtiin (kasvien juurille ja jurakoiden kupeeseen) isoja vuoria.
Vastasit itse itsellesi. Eli vaikka sontaa suollettaisiin massiivisiakin määriä, niin pohjamateriaalin pienen raekoon johdosta se ei pääse pohjan sisään, vaan liikkuu virtauksen voimasta suvantokohtaan. Koska hiekkapohjan sisässä ei ole mitään, mitä sieltä pitäisi poistaa, on imuroiminen täysin turhaa hiekan sisästä. Ainoastaan pinnasta imuroidaan ne ajelehtivat jöötit pois.

Kasvien juuret tarvitsevat jonkin verran happea. Tiiviissä pohjassa voi jossain vaiheessa käydä niin että happi loppuu ellei hiekkaa aina ajoittain hiukan sörkitä. Juuret voivat kuolla ja hajoavat hapettomasti, tuloksena on aika imelän hajuista kaasua ja mustaa möhnää. Kierteissarvikotilot kyllä kuohkeuttavat hiekkaa pintakerroksesta (about 2 cm syvyydeltä), mutta syvemmältä pitää sitten itse kuohkeuttaa. Minulla hoitaa pariton syömäpuikko kuohkeutustyökalun virkaa. Tökkäsen sen vähän viistosti hiekkaan ja vähän pyörittelen, huomaan kuinka hiekka pääsee liikkumaan taas paremmin ja sitten seuraava kohta n. 15 cm päästä edellisestä.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jos saat kunnon kannan kotiloita altaaseesi niin en usko että hiekasta saa mikään nuoliaislaji koskaan hukattua sitä "sukupuuttoon". Harventaa sen kyllä tehokkaasti että ei niitä juurikaan näykkään, mutta kun möyhistelee hiekkaa syvemmältä ja kivien alta niin siellä niitä lymyää.

Itselläni on juuri hyvä käytännön koe menossa kiekkoaltaassa jossa kotilo-ongelma pääsi vähän ryöpsähtämään. Siirsin kiekkolaan 4 muhkeata tikruani toisesta altaasta ja ero oli jo seuraavana aamuna silminnähtävä mutta silti pääasiassa pintahiekka on täynnä pääasiassa postitorvikotilojen ja niiden limalölliskömuunnoshässäköiden (joiden nimeä en selvästikkään muista) tyhjiä kuoria, joten kerron kiekkopalstalla muutaman viikon kuluessa mikä on kotilotilanne. Kierteiset saisivat mielellään kyllä selvitä tästä taistosta mutta nuo muut saa tuhoutua atomeiksi :twisted: . Toivotaan että torvet ja limamuunnokset maistuvat paremmilta :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Astor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 22:27, 02.09.2006
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Astor »

Useinko sitä hiekkapohjaa pitää sekoitella, ja miten paljon?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”