Ongelmallinen hiutaleruoka

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Ongelmallinen hiutaleruoka

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Ostin vähän aikaa sitten kaksi avainkirjoahventa. Ruokin niitä sekä pohjatableteilla että hiutaleruualla. Pohjatabletteja syövät toki muutkin kalat, mutta hiutaleruokaa lähinnä vain nämä avaimet. Kardinaalitetratkin (nyt jo edesmenneet yhtä vähän huonokuntoista vanhusta lukuun ottamatta) ovat minulla aina syöneet tablettiruokaa pohjakalojen mukana.

Olen kokenut hiutaleruuan ongelmalliseksi, sillä kalani eivät suostu syömään sitä pinnalta ja upotettunakin siitä tulee syödyksi vain muutama hiutale loppujen vajotessa pohjalle. Pohjalla osa hiutaleista ajautuu aina sellaisiin paikkoihin, joista pohjakalat (monniset, piikkisilmät, partamonni) eivät niitä saa, jolloin ne menevät pahaksi. Osa hiutaleista tuntuu jäävän muutenkin syömättä. Tämän ongelman koin jo kardinaalitetrojen kanssa, jotka söivät uppoavasta ruuasta vielä pienemmän osan kuin nämä ahvenet. Koska kardinaalit muutenkin söivät mieluummin pohjatabletteja, lopetin silloin hiutaleiden antamisen. Nytkin laitan hiutaleita kerralla vain muutamia, jotta pohja ei olisi täynnä pilaantunutta ruokaa.

Toinen ongelma on hiutaleiden ajelehtiminen kasvinlehtien sekaan pinnalla, jonne ne sitten homehtuvat.

Voisiko ruokintarengas tuoda avun ongelmaan? Sellainen minulla oli joskus muinoin pikkuakvaariossani, ja miljoonakalat oppivat syömään siitä. Voisikohan myös avaimet opettaa syömään renkaan sisältä?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse olen osittain samasta syystä vaihtanut hiutaleet granulaatteihin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Noita pitääkin varmaan kokeilla, kiitos vinkistä. Tetra Discus löytyi, kun etsin googlella. Olisiko se hyvä?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Tetra Discus on erityisesti kiekkokaloille suunniteltu, vähän "vahvempi" ruoka kuin muiden kalojen granulaatit. Kiekkorakeet kyllä käyvät muillekin kaloille, mutta myös ravintoarvoiltaan tavallisen kalan hiutaleruokaa vastaavia granulaattiruokia löytyy varmasti lähes jokaiselta kalanruoan valmistajalta. Ei muuta kuin akvaariokauppaan kyselemään ja shoppaamaan :)
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Menenpä kyselemään akvaariokaupasta, kun seuraavan kerran eksyn keskustan suuntaan. Eipä ole aiemmin tuollainen granulaattiruoka osunut kohdalle. Uskon, että sopiva laatu kyllä löytyy, kun nyt tiedän, mitä kysyä :).
kiekkoilija
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 09:24, 31.10.2005
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja kiekkoilija »

mulla myös avaimet vierastaa pinnalta syömistä ja muutenkin tuntuu olevan aika nirsoja. Eivät suostuneet syömään kirjoahvenille tarkoitettuja hiutaleita, en enää muista nimeä ja merkkiä.

Ainoat jotka kelpaa on Tetran pro ruoat pyöreitä hitaasti vajoavia "hiutaleita". Niillä oikein saalistajan vaistot pääsee valloilleen kun hiutaleet virtauksen mukana menee "karkuun" :mrgreen:
Hauskan näköistä
Tämä harrastus vain rönsyää ja rönsyää...
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

TetraMin Crisps näyttäisi olevan tuo ruoka, jonka ostin myyjän suosituksesta ahvenet hankkiessani. Pyöreät hiutaleet vain ovat sen verran isoja ja paksuja kuitenkin, että avaimet huolivat niitä vain murskattuna. Ja sama ongelma niiden kanssa on kuin muunkin hiutaleruuan eli iso osa jää syömättä.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Omilla kaloillani on JBL Gala ollut melkoinen hitti, hiutaleruokaa tuo (mukana ties mitä öttiäistä), mutta sen perässä ovat niin avaimet kuin leväbarbit ja tetrat. Tablettien tai muiden perään ei edes vilkaista ennen kuin kaikki hiutaleet on syöty niin pinnalta kuin vajoavatkin. Tuota muistaakseni saa suht pienessä purkissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”