Hiljainen ilmapumppu

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Sammakkomies
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:33, 17.04.2006

Hiljainen ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja Sammakkomies »

Onko olemassa hiljaista ilmapumppua?Itse olen ostanut tähän mennessä kolme ilmapumppua ja kaikki ovat pitäneet kovaa tai tosi kovaa ääntä.
Joka kerta myyjä on sanonyt että juuri tämä on todella hiljainen.
Onko noi kaikki ilmapumput tehty samalla tekniikalla eli sähkömagnetti heiluttaa rautatankoa joka taas liikuttaa semmoista kumituttia eessuntaassun.Tuolla tekniikalla ei varmasti saakkaan hiljaista pumppua tehtyä joten onko olemassa pumppua joka toimisi jollakin muulla tavalla ja näin ollen olisi hiljainen?Noita kumilutkuttimia en osta enään yhtään. :frown:
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Kerro vielä kumilutkuttimien merkit, ettei tule ostettua samanlaista. Itse ostin joskus Saksan liikkeestä Schego-merkkisen ilmapumpun ja lahjoitin sen kertakokeilun jälkeen kaverille joka sittemmin viskasi sen roskiin, oli aika meteli! Sen jälkeen markkinoille on tullut uusia malleja, mutta niiden metelistä ei osaa sanoa, ellei niitä kuule käytössä. Desibelilukemat ei ainakaan minulle anna mitään osviittaa, jos niitä ylipäätään on mainittu.

Itselle pumpun hankkiminen tuli nyt ajankohtaiseksi, kun myin tuon sisäsuodattimen, joka diffuusorineen puhkui kuplia ja hajotti vedenpintaa, ettei siihen tullut kalvoa. Nyt tulee ja ajattelin, että kuplatuksella sen saisin taas pois, vaan kaikki kaatuu siihen, että en tiedä mikä pumppu olisi hyvä. Täysin äänetöntä tuskin onkaan, mutta markkinoiden hiljaisin olisi hyvä löytää.

Jos jollain on suhteita akvaarioliikkeisiin, niin että saisi testaukseen pumppuja, niin olisiko mahdollista koitella ja tehdä siitä juttu tänne tai vaikka tuohon Aponogetoniin? Olisi apua kaikille tämän ikuisuuskysymyksen parissa pähkäileville...
"Mä luin jostain..."
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Dophinin ilmapumput on yhtä huonoja kuin niiden suodattimetkin. Nimim. onhan tuota pärinää tullut kuultua...
petri_4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:38, 09.02.2006

Viesti Kirjoittaja petri_4 »

Mun mielestä täysin hiljaisia pumppuja ei olekaan. Ääni riippuu punpun tehosta, tehokkaat pumput ovat aina äänekkäitä. Tietysti voi hankki esim 10 metriä pitkän letkun ja laittaa sen pumpun jonnekin vaatehuoneeseen tai varastoon.

Aiemmin oli myytävänä Whisper merkkisiä pumppuja, olivat mielestäni hyviä. Miksei näitä ole enää kaupoissa näkynyt?
Minulla oli kerran Rena401 pumppu muistaakseni, sitäkään laatikkomaista mallia en ole enää nähnyt. Ääni oli kerrassaan hirvittävä.

Itse en enää ilmapumpuista välitä. Rumentavat akvaariota turhilla letkuilla ja osilla. Mielestäni ilmastava suodatin saa riittää.
Sammakkomies
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:33, 17.04.2006

Viesti Kirjoittaja Sammakkomies »

Yksi ilmapumpuistani on jo tömsterissä ja kaksi makaa vintillä pahvilaatikkossa enkä muista minkä merkkisiä ne ovat.Haluasin kyllä käyttää ilmakuplia koristamassa akvaariotani mutta pörinää en halua häiritsemään hiljaisia iltojani.Nyt olisi tarkoitus aloittaa akvaarion sisustus puhtaalta pöydältä joten nuo ilmaletkut kyllä saisi nätisti piiloon kun laittaa ne silikonilla kiinni akvaarion pohjaan ja nurkkaan myös silikonilla kiinni.Haluaisin vain tietää tehdäänkö kaikki nykyiset myynnissä olevat pumput samalla tavalla vai on tullut uutta tekniikkaa markkinoille.
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

ilmapumpuista

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Katso Hydor Ario 4:sta kokemuksia seur. viestiketjusta. En suosittele.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=70652
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

hande1, saitko vastausta Hydorilta?

Hiljaisista hiljaisin ilmapumppu on edelleen Rena, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Toinen ilmapumppu on akvaariopöydällä ja toinen altaan vieressä olevassa kaapissa, molemmat ihan hipihiljaa. Meillä on pakko olla hiljaisia laitteita, mies on nk. valikoiva meluallergikko, oman tietokoneen hyrinät ja pörinät ei haittaa mutta yksikin pumpun päräys tai ripsimonnin naraus... naaaa-pu napu napu! :roll:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sammakkomies
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 11:33, 17.04.2006

Viesti Kirjoittaja Sammakkomies »

Nyt on senverran tullut luettua kokemuksia eri ilmapumpuista että voi unohtaa koko pumpun.Järestään kaikki pumput haukutaan äänekkäiksi.
Jos joku kehuu hiljaiseksi niin kymmenen muuta haukkuu äänekkääksi.
Löytyisi edes hiljainen ei äänetön niin voisi ruveta styroksilla vaimentamaan.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Täällä myös yksi herkkäkorva on painiskellut ilmastimien meluongelman kanssa. Itse olen päätynyt Seran Air 550R -malliin. Mallissa on säädettävä teho, vain ihan täysillä pyöritettäessä, ääni alkaa tunkeutumaan taas tärykalvoihin, mutta normaalissa "kuplakone"-käytössä ääni ei ylitä ärsytyskynnystä. Huono puoli laitteessa on ainoastaan sen koko. Suosittelen käymään liikkeessä tutustumassa malliin.
Jennika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 16:04, 08.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Jennika »

Meillä on muistaakseni Mouse(?) merkkinen pumppu, eikä pidä ääntä ollenkaan, koska olemme laittaneet pienen pyyhkeen pumpun ympärille [;)]
Rakkaus on ku lankakerä, se alkaa ja sit se loppuu...
-Matti Nykänen-
piperita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 20:26, 21.03.2005
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja piperita »

Meillä myös ilmapumppuja sekä Rena että Mouse merkkisinä. Eivät ainakaan meillä pidä mitenkään mainittavaa ääntä, joka häiritsisi meluherkkää asuinkumppania. Vielä helpottaa, jos laittaa kangastilkun (meillä asian ajaa lapanen...) pumpun ja lattian tai hyllyn tms. väliin.
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
AnniinaH
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 19:14, 14.09.2005
Paikkakunta: Vimpeli/ AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnniinaH »

Meillä on Sera Air 100 eikä kuulu kyllä pihaustakaan. Renan oli jonkun aikaa, mutta piti järkyttävää meteliä kun kumitassut oli hukkuneet, ja se sitten meni rikkikin kun tuli vähän takaisinivirtausta. Nyt paremmalla onnella takaiskuventtiilin kanssa. Mutta tosiaan, sellainen säätöhana joka on letkussa, se jotenkin kummassa poisti kokonaan hurinan ilmapumpusta, ainoa ääni on enään se pulputus jota ei saa einsteinkään poistettua. :mrgreen:

Eihän tuo kovin voimakas ole- yhtä ilmastinkiveä jaksaa hyvin puhaltaa muttei kahta- mutta onhan Seralla voimakkaampiakin malleja. Ei ollut kallis, se voimakkaampi taisi maksaa 22€ Vaasan eläinkeskuksessa, tuo pienempi 15€.
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 15:02, 17.04.2006

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Minun ilmapumppuni on resun 9800.Se on aika hiljainen.Suosittelen.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Minulla on ollut jo vuosia Project merkkinen ilmapumppu. Uutena se oli niin hiljainen että saattoi jopa nukkua samassa huoneessa. Mouse SuperSilentistä on ollut vain huonoa sanottavaa. Kumitassut kovettuivat hyvin nopeasti ja masiina piti arsyttävää parinää ja alkoi hyppiä pöydällä, kokeilin pyyhettä alle mutta turhaan. Nyt se on vain hätävara-pumppuna. Project hoitaa hommansa yhä hyvin vaikka sillä ikää onkin jo tullut. Aiemmin se jaksoi pyörittää jopa kahta pillifiltteriäkin yhtäaikaa sen sijaan kun Mouse hädin tuskin yhtä, vaikka se oli se suurempi malli :roll:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Mie voisin suositella Tetra Whisper 2000- pumppua, 10 vuotta vanha eikä kyllä paljoa muuta kuulu kuin kuplien pulputus. Sekin kyllä häiritsee aamukahvihetkiä :|
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
pietini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 23:31, 25.08.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietini »

AnniinaH kirjoitti:Meillä on Sera Air 100 eikä kuulu kyllä pihaustakaan.
Meillä on myös tuollainen Seran Air, ei todellakaan pidä pihaustakaan, kunhan seisoo omilla jaloillaan ja ei kosketa kyljestä mihinkään.
Näitä voi suositella!
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Kukaan ei ilmeisesti ole testaillut tuota Eheimin uutta (?) pumppua? Kovasti tekisi mieli ostaa sellainen, mutta kuka sitä nyt sikaa säkissä....

Muistin tässä, että tuossa jokin aika sitten kun kävin Sellon Faunattaressa, huomasin siinä myyntitiskillä rapulaarion jonka vieressä oli ilmapumppu. Se ei pitänyt kyllä juuri mitään ääntä, sai laittaa korvan viereen, että jotain erotti. En siitä riemastunut kuitenkaan, ainahan tuollaisessa kauppakeskuksessa on taustahälinää sen verran, että jotkin äänet peittyy, jäi sitten kysäisemättä se merkkikin. Ehkä menen ens viikolla katsomaan sitä uudelleen.
"Mä luin jostain..."
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Täältä löytyy Tetratecin APS 300 ilmapumppu. Työntää ilmaa kolmelle akvaariolle, ja on ollut toiminnassa yli 9kk. Olen sammuttanut koneen n. päiväksi kerran kuussa (lepohetki). Ääntä ei kuulu lähes ollenkaan, vaikka akvaariot ovat lähellä sänkyä. Tehoonsa nähden todella hiljainen ja kestävä.

Löytyy myös yksi Sera Air 110. Tuntuu mielestäni hieman lelulta. :? Käytössä n. 2kk niin jokin tiiviste hajosi, ja kone alkoi rämisemään aika pahasti.
badboy69
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 22:31, 29.03.2006
Paikkakunta: rauma

Viesti Kirjoittaja badboy69 »

Meillä on Maxima-r ,muuta en tiedä tuosta pumpusta,kaksi ulostuloa ja täysin äänetön,mutta myöskään ei ole halpa.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Kävin Sellon Faunattaressa, se oli Mouse-merkkinen se pumppu ja nyt kuulostellessa ei ollutkaan hiljainen. Että se siitä(kin).
"Mä luin jostain..."
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Nyt on Eheimin pumppu hankittu, kaksikin. Ovat tosi hiljaisia, viereen kun menee kuulee hyrinää, mutta tuo kuplatuksen ääni ylittää sen. Eheimin omat diffuusorit vaihdoin hetimiten puisiin palikoihin, ääni tosiaan hiljeni, kuten joku (maisu?) asiasta mainitsikin.
"Mä luin jostain..."
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Juu mulla myös tuo "mouse"(myöskin faunattaresta) ja pitää häiritsevää ääntä. Akva on täällä olohuoneessa tietokoneen vieressä, ja hurina kuuluu selvästi tietokoneen äänen läpi. Todella häiritsevää :frown: Ei siis mitenkään hirmu kova ääni,mutta sen verran kuitenkin, että osuu korviin ikävästi.
*laa la laa*
kimboski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 09:43, 19.03.2006
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja kimboski »

Elite801 TODELLA hiljainen ei kuulu mitään ääniä koskaan!
Suosittelen! ja vielä tehokas, Käy hyvin 200l altaasiin.
~500L allas olohuoneessa.
pasihe
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 20:23, 04.01.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Elite 802 oli kyllä hiljainen mutta kalvo kesti yötäpäivää hieman yli 2 kk. Whispereitä meilläkin käytössä ollut jo useamman vuoden ja ne kyllä toimii. Ilmeisesti niin hyviä ettei niitä ollut kannattavaa valmistaa... :D :D
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Ostin Sicce-merkkisen ilmapumpun tulevaan Tanganjika-akvaariooni - ja voi sitä meteliä, kun äsken kytkin sen koekäyttöön. Ei tuollaista kestä kukaan. Ajattelin kysyä, josko akvaarioliike voisi ystävällisesti vaihtaa sen toisen merkkiseen. Maksaisin kyllä mielelläni lisää rahaa saadakseni paremman.

Vaihtoehtoja tosin ei ole kovin paljon kyseisessä liikkeessä, kun sekä Mousea että Ariota on haukuttu äänekkäiksi. Jäljelle jäisi kaksi vaihtoehtoa, joista toinen Seran valmistama. Millainenkohan ääni siinä mahtaa olla? Toinen on sellainen leppäkertun näköinen pumppu, jonka merkkiä en kyllä tiedä. Kallis se ainakin oli, sen muistan, mutta hauska sellainen minusta olisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”