Vielä kerran hiilidioksidista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Vielä kerran hiilidioksidista

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Eli ongelma on seuraavanlainen, haulla ei tuntunut löytyvän selkeää vastausta;

altaassani on Nutrafin-merkkinen hiilidioksidipönikkä, jonka virittelin sinne 24. päivä eli viime perjantaina. Nyt eletään jo maanantaita, eikä vieläkään kuplan kuplaa! Levitin on sellainen "flipperi"- tai "pyykkilauta"-mallinen. Itse pönttö on lattialla. Johto mistä kuplien kuuluisi tulla, on osittain täyttynyt vedellä, eli painetta siellä siis ei tunnu olevan. Pönttö ei siis käy ymmärtääkseni? Mitäköhän voisin asialle tehdä? Se on tosiaan ensimmäistä kertaa käytössä, joten sisällä on kaupan valmisaineet. Saisinko pulloa enää käymään esim. nostamalla valaisinkannen päälle ja tuikkaamalla valot päälle? On siis kypsymässä oleva allas, kasveja vasta tulossa joten valot on olleet vielä kiinni.

Olen erittäin kiitollinen vastauksista! :)
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Jo systeemi ei varmasti vuoda mistään, niin silloin se ei käy. Oletko kokeillut ravistella pulloa? Älä kokeile kun letku akvaariossa [;)] vaan laita letku esim vesiämpäriin.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

No niin, homma toimii! :D On nyt jonkin aikaa tuossa pulputtanut, mutta kuplat näköjään ikään kuin jäävät jumiin johonkin puoleen väliin levitintä. Olisikohan tuo vinossa tai jotain, täytyy ruveta tutkimaan.. Kiitos Liinanen vinkistä! :)
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Tähän samaan kysyisin:
Eilen ostettiin Tetran CO2-Depot levitin ja laitoin ohjeiden mukaan sen altaaseen ja täytin puolilleen.

Aamulla oli tyhjentynyt niinkuin pitääkin(?) ja täytin sen täyteen niinkuin ohjeessa sanottiin, mutta minua alkoi ihmetyttää pari kysymystä eli pitäisikö levittimestä näkyä jollakin tavalla että sieltä irotaa co2:sta eli pitäisikö näkyä kuplia.

'Toinen kysymys mikä mietitytti oli se että kauankohan mahtaa toummoinen 11g pullo kestää 315L altaassa.

Kolmas asia ihmetytti eli pitääkö se aina täyttää kun tyhjenee ja kauankohan sen pitäisi pysyä levittimessä.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Taisin iloita turhan aikaisin... Tänä aamuna taas letku puolillaan vettä eli pönttö on lakannut käymästä. Joudunko ravistelemaan sen hereille joka aamu?? 8O
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Fisuliina kirjoitti:Taisin iloita turhan aikaisin... Tänä aamuna taas letku puolillaan vettä eli pönttö on lakannut käymästä. Joudunko ravistelemaan sen hereille joka aamu?? 8O
Meillä kyseiset pänikät ovat valaisinkannen päällä, vaikkeivat nyt suoranaisesti silmää hivelekään. Eivät nuo taida yölläkään lakata käymästä, mutta päivisin käyminen on ripeämpää, kun on lämpimämpää.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Psykedelia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 14:56, 17.12.2005
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Psykedelia »

tjn654 kirjoitti:Tähän samaan kysyisin:
Eilen ostettiin Tetran CO2-Depot levitin ja laitoin ohjeiden mukaan sen altaaseen ja täytin puolilleen.

Aamulla oli tyhjentynyt niinkuin pitääkin(?) ja täytin sen täyteen niinkuin ohjeessa sanottiin, mutta minua alkoi ihmetyttää pari kysymystä eli pitäisikö levittimestä näkyä jollakin tavalla että sieltä irotaa co2:sta eli pitäisikö näkyä kuplia.

'Toinen kysymys mikä mietitytti oli se että kauankohan mahtaa toummoinen 11g pullo kestää 315L altaassa.

Kolmas asia ihmetytti eli pitääkö se aina täyttää kun tyhjenee ja kauankohan sen pitäisi pysyä levittimessä.
Ei pidä näkyä mitään kuplia koska hiilidioksidi liukenee täysin sen kalvon läpi.
En usko että kauaa kestää kun omassa 54 litrasessakaan ei kauaa kestänyt. [;)] Tuo levitin on muutenkin tarkotettu vaan pieniin akvaarioihin, täälläkin on aiheesta ollut keskustelua.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Fisuliina kirjoitti:Taisin iloita turhan aikaisin... Tänä aamuna taas letku puolillaan vettä eli pönttö on lakannut käymästä. Joudunko ravistelemaan sen hereille joka aamu?? 8O
Minullakin on letkussa pitkän matkaa vettä sisällä, mutta kyllä sieltä silloin tällöin aina kuplia pukkaa siitä huolimatta.
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Joo nyt mäkin huomasin kun rupesin lukemaan Tetran levittimen myyntilaatikkoa uudestaan että niinhän siinä PER...E lukeekin että 100L asti.

Auttaisiko asiaa jos laittaisin useamman Tetran pönikan sinne (tulee ilmeisesti aika kalliiksi) vai olisiko jotain muuta ideaa.

Minkähänlainen levitin mun kannattaisi hommata mikä sopisi 315L, vähän olen ihmeissäni että myyjä mulle ei sanonut mitään vaikka tiesi tasan tarkkaan mikä allas mulla on ja silti myi liian pienen systeemin.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mulla on kyseinen levitin 200 litraisessa ja riittää ihan hyvin.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

tjn654 kirjoitti:Joo nyt mäkin huomasin kun rupesin lukemaan Tetran levittimen myyntilaatikkoa uudestaan että niinhän siinä PER...E lukeekin että 100L asti.

Auttaisiko asiaa jos laittaisin useamman Tetran pönikan sinne (tulee ilmeisesti aika kalliiksi) vai olisiko jotain muuta ideaa.

Minkähänlainen levitin mun kannattaisi hommata mikä sopisi 315L, vähän olen ihmeissäni että myyjä mulle ei sanonut mitään vaikka tiesi tasan tarkkaan mikä allas mulla on ja silti myi liian pienen systeemin.
nallu80 kirjoitti:Mulla on kyseinen levitin 200 litraisessa ja riittää ihan hyvin.
Tästä on aiemminkin keskusteltu. Riippuu mitä haluaa, varmasti Tetran levitin antaa 200-300 - litraisissakin "boostia", mutta ainakaan kuplintaa ja maksimaalista kasvua on turha odotella (ellei sitten kalasto ym. tuota paljon hiilidioksidia).

IMHO Tetran levitin on liian pieni 300-litraiseen altaaseen. Alle satalitraisessa pitäisin.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Ei myöskään kannata tuomita, jos ei ole ensin kokeillut. Eikä todellakaan kannata yleistää. Mitä levitintä akirpap sitten suosittelee?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

nallu80 kirjoitti:Ei myöskään kannata tuomita, jos ei ole ensin kokeillut. Eikä todellakaan kannata yleistää. Mitä levitintä akirpap sitten suosittelee?
Siksi sanoinkin IMHO (=in my humble opinion). Olen kokeillut Tetran levitintä 40-litraisessa, 120-litraisessa sekä 300-litraisessa, ja tullut esittämääni tulokseen.

Käytän Tunzen aktiivilevitintä 260-litraisessa tällä hetkellä, se liuottaa kaiken hiilidioksidin mitä 3l kiljutönikkä tuottaa. Altaani on avonainen ja siinä on pintavirtausta.

40-litraisessa on Tetran levitin ja siellä se pelaa mainiosti, kasvit ovat hyvin reheviä ja kuplivat joka ilta. Tämäkin on avonainen allas, mutta pinta ei liiku lähes lainkaan (huonosti suunnattu mattosuodattimen pumpun ulostulo). Tästä huolimatta esim. katkaravut pysyvät hyvin altaassa, koska kasvit tuottavat runsaasti happea (ylituotantoon asti joka näkyy kuplavanoina).
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Miten tuo nyt meni. Oliko tuo aktiivilevitin se joka ei voi päästää liikaa hiilidioksidia :roll: Voisin kyllä kokeilla toista levitintä. Mitähän tuo maksaa? En ole muita levittimiä akvaarioliikkeessä nähnyt kun tuon Tetran.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

nallu80 kirjoitti:Miten tuo nyt meni. Oliko tuo aktiivilevitin se joka ei voi päästää liikaa hiilidioksidia :roll: Voisin kyllä kokeilla toista levitintä. Mitähän tuo maksaa? En ole muita levittimiä akvaarioliikkeessä nähnyt kun tuon Tetran.
Aktiivilevitin on sellainen, joka liuottaa virtauksen avulla hiilidioksidikaasun veteen. Se voi liuottaa liikaa (=haitallisen määrän kaloille). Näin ei ole minulla käynyt. Tunze =-infoxunter031]suosittelee itse laitetta 1000 litraan asti. Akvaarioon.fi:n sivuilla luki muistaakseni 200-1000-litraisiin altaisiin.

En sano että tehkää näin, mutta kerron oman käyttökokemukseni. Voisin vaikka kokeilla toistakin Tunzen levitintä 260-litraiseeni, tiukan tarkkailun alla tietenkin. Allashan tosiaan on avonainen ja pinnalla on virtausta, joten hiilidioksidia pääsee haihtumaan sitä kautta.


Tunzen levitin maksoi Akvaarioon.fi:llä vähän reilu 26e tarjouksessa, normihinta taisi olla vähän reilu 29e. Mutta nyt se näyttää olevan loppu. Toivottavasti tilaavat pian lisää. :)
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen tosi arka tuon mahdollisen liiallisen hiilidioksidin kanssa :roll: Mieli tekisi kovasti kokeilla, mutta taitaa mennä pupu pöksyyn.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

akirpap kirjoitti:
nallu80 kirjoitti:Ei myöskään kannata tuomita, jos ei ole ensin kokeillut. Eikä todellakaan kannata yleistää. Mitä levitintä akirpap sitten suosittelee?
Siksi sanoinkin IMHO (=in my humble opinion). Olen kokeillut Tetran levitintä 40-litraisessa, 120-litraisessa sekä 300-litraisessa, ja tullut esittämääni tulokseen.

Käytän Tunzen aktiivilevitintä 260-litraisessa tällä hetkellä, se liuottaa kaiken hiilidioksidin mitä 3l kiljutönikkä tuottaa. Altaani on avonainen ja siinä on pintavirtausta.

40-litraisessa on Tetran levitin ja siellä se pelaa mainiosti, kasvit ovat hyvin reheviä ja kuplivat joka ilta. Tämäkin on avonainen allas, mutta pinta ei liiku lähes lainkaan (huonosti suunnattu mattosuodattimen pumpun ulostulo). Tästä huolimatta esim. katkaravut pysyvät hyvin altaassa, koska kasvit tuottavat runsaasti happea (ylituotantoon asti joka näkyy kuplavanoina).

Minäkin voisin kokeilla tuossa minun 315L altaassa tuota Tunzen levitintä.
Onko sinun kiljupönikkä pelkkä pullo vai tuleeko hiilari "pesun" kautta, eli toisen pullon (missa on vettä) kautta?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Saisitko akirkap kuvaa tuosta levittimestä?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

nallu80 kirjoitti:Saisitko akirkap kuvaa tuosta levittimestä?
Tässäpä tämä, omassa laitteessani tuo putki on vihreä. Koko laite on sijoitettu pisaranmallisen mattosuodattimen sisään, kuten kaikki muukin altaan tekniikka (no, paitsi lamppu..).
tjn654 kirjoitti: Minäkin voisin kokeilla tuossa minun 315L altaassa tuota Tunzen levitintä.
Onko sinun kiljupönikkä pelkkä pullo vai tuleeko hiilari "pesun" kautta, eli toisen pullon (missa on vettä) kautta?
Ihan suoraan menee, takaiskuventtiili vain on välissä (jonka toimivuuteen ei kannata luottaa 100%, kuten tuli yksi aamu huomattua..).
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mihin kohtaan tuon härvelin laittasin :roll: Mietin sitäkin, että saisinko mitenkään kiljupulloa liitettyä Eheimin 2012 sisäsuodattimeen.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

nallu80 kirjoitti:Mihin kohtaan tuon härvelin laittasin :roll: Mietin sitäkin, että saisinko mitenkään kiljupulloa liitettyä Eheimin 2012 sisäsuodattimeen.
Eikö noissa ole diffuusori? Siihenhän voisi letkun liittää.
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:20, 23.11.2004
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Voisinkohan minä liittää kiljupullon letkun tuohon sisäsuodattimeen.

Kuva
irkku82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 847
Liittynyt: 00:42, 10.01.2004
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

akirpap kirjoitti:Tunzen levitin maksoi Akvaarioon.fi:llä vähän reilu 26e tarjouksessa, normihinta taisi olla vähän reilu 29e. Mutta nyt se näyttää olevan loppu. Toivottavasti tilaavat pian lisää. :)
Kyselin levittimestä sähköpostilla viikolla 11. Ilmoittivat seuraavanlaisesti:

"Tällä hetkellä kaikki hiilidioksidilevittimet ovat valitettavasti loppu. Tällä viikolla piti tulla lisää Tunzen aktiivilevittimiä, mutta ilmoittivat, että eivät pysty toimittamaan ennen viikkoa 13, joten siihen asti joudutaan nyt odottelemaan. Suunnilleen saman aikaa kestää, että saamme myös JBL:n Vario-levittimiä lisää. Tulossa siis on, mutta valitettavasti hieman viiveellä"

Vastaavat kyllä nopeasti. Laitoin viestiä 20:20 ja vastaus tuli samana iltana 20:47 :D
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

On siinä diffuusori. En oo ikinä sitä käyttänyt. Hi, hii, kokeilen sitä eka. Kiitti paljon :mrgreen:

Kokeilin sitä samantien. Tuli pikku ongelma. Mistä nyt tiedän, että meneekö sitä hiilidioksidia altaaseen vai "flaskaako" pullo? Sieltä suodattimen aukosta tulee kyllä veden mukana myös jotain kaasuja. Uskaltaako sen letkun pitää siinä myös yön? Ettei tule mitään hiilidioksidimyrkytystä?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

tjn654 kirjoitti:Voisinkohan minä liittää kiljupullon letkun tuohon sisäsuodattimeen.
Kyllä voit jos se siihen sopii, siltä ainakin näyttäisi.
irkku82 kirjoitti: Kyselin levittimestä sähköpostilla viikolla 11. Ilmoittivat seuraavanlaisesti:

"Tällä hetkellä kaikki hiilidioksidilevittimet ovat valitettavasti loppu. Tällä viikolla piti tulla lisää Tunzen aktiivilevittimiä, mutta ilmoittivat, että eivät pysty toimittamaan ennen viikkoa 13, joten siihen asti joudutaan nyt odottelemaan. Suunnilleen saman aikaa kestää, että saamme myös JBL:n Vario-levittimiä lisää. Tulossa siis on, mutta valitettavasti hieman viiveellä"

Vastaavat kyllä nopeasti. Laitoin viestiä 20:20 ja vastaus tuli samana iltana 20:47 :D
Akvaarioon.fi:llä on kyllä todella hyvä asiakaspalvelu. :) Kiva kuulla että on tulossa lisää, ehkä tilaan toisenkin.. Kunhan Saksan tilaus tulee ja itse ulkomailta pääsee.
nallu80 kirjoitti:On siinä diffuusori. En oo ikinä sitä käyttänyt. Hi, hii, kokeilen sitä eka. Kiitti paljon :mrgreen:

Kokeilin sitä samantien. Tuli pikku ongelma. Mistä nyt tiedän, että meneekö sitä hiilidioksidia altaaseen vai "flaskaako" pullo? Sieltä suodattimen aukosta tulee kyllä veden mukana myös jotain kaasuja. Uskaltaako sen letkun pitää siinä myös yön? Ettei tule mitään hiilidioksidimyrkytystä?
Jos virran mukana suihkuttelee kuplia, homma toimii. Diffuusori ei ole kovin tehokas levittimenä. Näet sen tehon jos suuntaat virran pohjaan päin, kaikki pintaan asti kohoavat kuplat eivät liukene (tai osa liukenee mutta pinnalle asti yltävät kuplat rikastuttavat vain huoneilmaa).

Sanoisin että on turvallista mutta voithan löysyttää yöksi pullon korkkia jos pelottaa. Enkä ota vastuuta kenenkään kaloista, kunhan ovat meillä porskuttaneet yöllisenkin lisäyksen kanssa. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”