Veden pehmentäminen ja pH:n laskeminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jekku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 19:46, 27.08.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turun seutu

Veden pehmentäminen ja pH:n laskeminen

Viesti Kirjoittaja jekku »

Akvaario on pian valmis ottamaan kalat vastaan, joten nyt on aika kiinnittää huomio nitriitin ja nitraatin lisäksi myös muihin arvoihin.
Lähinnä minua huolestuttaa GH, joka on ollut mittauksissa 6-7, eli menee keskikovan puolelle. Tuleville kaloille saisi vesi olla pehmeää.
pH taas on laskenut akvaariossa mukavasti reilusti alle 7:ään, vaikka hanaveden pH on jopa 8. Riittääkö että pH laskee itsestään akvaariossa, vai pitäisikö vaihdettavan vesi säätää oikeaksi jo ennen akvaarioon laittamista ja miten sen voisi tehdä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

pH:ta voit laskea vaikka laimealla rikkihapolla. Kokonaiskovuuden kanssa on jo vaikeampaa. Onnistuu kyllä jollain ioninvaihtimella, mutta sitä pitää jatkuvasti vaihtaa tuoreeseen.
Tuollainen heikko ionivaihdin olisi vaikka turve. Tekee myös veden happamemmaksi, mutta vaihdettava sitä on.
Kyllä minä miettisin kalastoa neutraaliin ja keskikovaan veteen. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

En tiedä, miten turve vaikuttaa GH:hon, mutta KH:n se kyllä saattanee vaikuttaa - tosin omat kokemukset tuosta voivat johtua jossain määrin myös suuresta määrästä kasvillisuutta, joka on voinut laskea KH:ta eikä turpeella sitten olisi ollut osaa eikä arpaa.

Ainoa järkevä keino laskea kovuuksia on käyttää käänteisosmoosia.

Mutta eipä tuo 6-7 nyt mitenkään "kovalta" kuulosta. Mielestäni pehmeän veden kaloja voi tuossakin pitää. Tietysti jos haluat viljellä jossain vaiheessa, niin voi tulla kysymykseen ionien poistaminen osittain vedestä.

Itse säädän veden pH:n ennen akvaarioon lisäämistä, koska varsinkin suurissa vedenvaihdoissa pH tuppaa nousemaan.
jekku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 19:46, 27.08.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jekku »

Ei 6-7 tosiaan taida kovin kovaa olla, joissakin taulukoissa ilmoitetaan keskikovaksi, joissakin pehmeäksi ja alle kuusi sitten hyvin pehmeäksi. Itse asiassa tulevien kalojeni "speksejä" tutkiessani huomasin, että niille riittää kun GH on alle 10, ja senhän se on.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ja tuota pH:ta en menisi kyllä laskemaan, ennenkuin se on altaassa... Jos siis altaan sisustus hoitaa tuon hapattamisen, niin kaikki ok.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
jekku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 19:46, 27.08.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jekku »

No sittenhän ei ole syytä huoleen, sillä akvaario juurakoineen ja muineen hoitaa kyllä pH:n laskemisen. Kypsymisen aikana se alkoi laskea jopa liikaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

ParratonMonni kirjoitti:Ja tuota pH:ta en menisi kyllä laskemaan, ennenkuin se on altaassa... Jos siis altaan sisustus hoitaa tuon hapattamisen, niin kaikki ok.
Entäs tällainen tilanne?

pH 6.00 altaassa, vaihdat 50-75% vettä, jonka pH on 8,3. Mitähän mahtaa olla pH vedenvaihdon jälkeen altaassa? Ei ainakaan kuusi ja tuskin edes lähelle kuutta. Tästä syystä, jottei kaloja suotta kiusaa pH:n muutoksilla, on se vesi hyvä käsitellä ennen akvaarioon laittoa.

Jos jostain syystä pH pyrkii laskemaan edelleen akvaariossa, etsitään syy ja korjataan se.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

No jos hanaveden ja altaan pH-ero on noin suuri, voi tehdä useammin pienempiä vedenvaihtoja, jolloin tuo heittely ei ole merkittävää. Näin minä teen, ja saan pH:n pidettyä suurin piirtein aisoissa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
jekku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 19:46, 27.08.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jekku »

Tuo pienempi, mutta tiheämpi vedenvaihto voisi olla hyvä ratkaisu, vaikkei hanaveden ja akvaarioin pH-ero ihan noin suuri olekaan (6 akvaario, 8,3 hanavesi), vaan pikemmin 6.5 ja 7.8.
Ei tunnu kovin mielekkäältä laskea ensin pH:ta keinotekoisesti ja yrittää saada sitä sitten väkisin nousemaan, jos/kun se laskee akvaariossa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jos olet tyytyväinen tuohon 6,5 arvoon, niin miksi et kokeile lisätä 6,5 arvoista vettä akvaarioon. Mistä tiedät sen, että pH laskee akvaariossa sen jälkeen? Oletko kokeillut ja todennut tuon?

Ja jos pH yleensäkin laskee akvaariossa, on syy selvitettävä siihen, ettei joku kaunis päivä se pH ole alle viiden.
jekku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 19:46, 27.08.2005
Akvaarioseurat: TAY
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja jekku »

Ei minulla mitään suurta kokemusta ja todennusta pH:n putoamisesta ole, kun vasta on kypsytys päättymässä. :D Aluksi pH kuitenkin oli noin kahdeksan. Kypsytyksen aikana se laski lähes kuuteen ja on pyörinyt siinä paikkeilla vedenvaihdoista huolimatta.
Kovin paljon en ole pH:ta edes vielä seuraillut, kun päähuomio on ollut nitraatissa ja nitriitissä.
Nyt kalat ovat tulossa, joten täytyy saada pH:kin kohdalleen, tällä hetkellä se on eilisen vedenvaihdon jälkeen korkeampi kuin aiemmin eli 7,5. Ehkei pH laskekaan kypsässä altassa yhtä jyrkästi. Alle seiskan se olisi hyvä saada laskemaan, mutta miten?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”