puun pintakäsittely

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

puun pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja moo »

moi,

olen rakentamassa uudelle purkilleni alustaa ja valaisinkantta/kehikkoa puusta, molemmat alkavat olla kohta valmiit mutta pinta pitäisi vielä käsitellä jotenkin.

Kertokaa minkälaisia maaleja tai pintakäsittelyaineita olette käyttäneet. Lähinnä huolestuttaa jos vesiroiskeet liuottavat jotain haitallisia aineita veteen.
Veka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 18:53, 19.08.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Veka »

Itse en ole käsitellyt sisäpuolelta mitenkään eikä vaneri ole pienistä roiskeista mitenkään kärsinyt.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Itse olen käyttänyt saunasuojaa kylpyhuoneessa olevaan puukehikkoon ja se on toiminut yllättävän hyvin. Toisin kuin hartsit se ei pelkää naarmuuntumista tai halkeamia liitoskohdissa vaan imeytyy syvälle puuhun. Lisäksi se on halpa, hajutonta ja helppo käsitellä. [;)]
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 568
Liittynyt: 23:26, 13.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

moo,

Puun pintakäsittelystä en ymmärrä enempää kuin merivuokko yhteispaineruiskutuksesta mutta, IMHO, huolesi on aiheellinen.

Merivesi on hyvin agressiivinen aine joten suosittelen kyllä käsittelyä jollain, joka muodostaa kovan ja/tai muovimaisen pinnan.

Aiotko muuten erottaa polttimot vesiroiskeista kuumuutta kestävällä lasilevyllä?
moo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 20:11, 29.11.2004
Paikkakunta: espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

kiitos kaikille vastauksista, täytyypä käydä vielä grillaamassa maali-liikkeen asiantuntijaa kysymyksillä :)

(monimetallien polttimoiden edessä on lasilevyt :)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Olen käyttänyt vesiohenteista lakkaa katon kaikissa osissa siis myös sisäpinnoilla. Oletin noiden roiskeiden olevan suurempikin ongelma mutta nyt yli kolmen vuoden kokemuksena voin sanoa, että todella vähän on suolaa roiskunut noille sisäpinnoille.

Valojen edessä ei ole lasia (oli ensimmäisessä versiossa) ja heijastimia en ole kahden vuoden aikana puhdistanut kuin kerran - ei ole tarvinnut.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ulkoilmaa sietävä lakka lienee käytönkestävää, mutta miten olisi esim. vaha? Täällä ainakin tulevan valokannen käsittelyaineen ykkösvaihtoehtona on Osmo...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”