Veitsikalasta..

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[Jelina]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 09:30, 13.08.2005
Paikkakunta: Pyhtää

Veitsikalasta..

Viesti Kirjoittaja [Jelina] »

Meillä on kaksi akvaariota ja toisessa oli Veitsikala. (joka kuoli 7. vuotiaana.) Saimme kalan, kun se oli n. 5 ½ vuotta. Vähä ajan kulutttua kalan tulosta, muilta pienemmiltä kaloilta alkoi kadota silmiä. Niin hassultakin kun se kuullostaa. Muuten innostuin Veitsikalasta ja päätin hankkia itselleni moisen kalan. Ujo se kyllä on, mutta sama ongelma toistuu taas. Yhdeltä pienemmältä kalalta on viety silmä. Muuten ne yksi silmäiset kalat pärjäävät ihan hyvin.. Syövät ja uivat, niinkuin pitääkin. Mutta ei se kovin kaunista ole.. Silmä puoli kaloja.. :D

Onko se siis mahdollista, että Veitsikalat syövät pienempien kalojen silmiä?

Kiitos.. [;)]
Minä täälä hei.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Syövät varmaankin kaiken minkä saavat suustan alas tai irti nyhdettyä. Sellaisia petoja ovat.
Minkäs kokoinen akvaario vekkulilla otuksella on?
[Jelina]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 09:30, 13.08.2005
Paikkakunta: Pyhtää

Viesti Kirjoittaja [Jelina] »

VesiEläin kirjoitti:Syövät varmaankin kaiken minkä saavat suustan alas tai irti nyhdettyä. Sellaisia petoja ovat.
Minkäs kokoinen akvaario vekkulilla otuksella on?
Aika pieni. N. 70-80 l
Toinen oon n. 80-90 l.
Minun on pienempi.
Minä täälä hei.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Juuh, kaunis kalahan se on.. Ikävä kyllä sinulla on ihan liian pieni akvaario sille.
Luopuisin ennemmin kalasta, kuin rääkkäisin sitä liian pienessä altaassa. Isona se tuskin sopisi kääntymään siellä.
Eikö akvaariokauppias kysynyt altaasi kokoa tai infonnut että kala kasvaa huiman kokoiseksi? Valitettavasti jotkin kauppiaat ovat melko huolimattoamia työssään.
Katsos(Veitsikalasi on kai musta väriltään, jossa valkoisia laikkuja pyrstössä ja nenussa?) Mustaveitsikala kasvaa puolenmetriseksi.
Tarvitsee valtavan akvaarion eikä varmasti ole onnellinen tuon kokoisessa, vaikka hoitaisit sitä hirmu hyvin. :|
..Tuon kokoiseen altaaseen saadaan suunniteltua, Veitsikalan mentyä, kaunis ja kiinnostava kalasto, mielihalujesi mukaan.. [;)]
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

veitsikalasta

Viesti Kirjoittaja sttl »

joo,kuten jo tuolla sanottiin niin sinulla aivan liian pieni akva,noille,sori vaan mut toi menee jo eläinrääkkäyksen puolelle, veitsikalat kasvavat isoiksi ja kasvavat myös nopeasti,ja kaupoissakin myytävät yksilöt ovat yleensä jo 15 cm. Lisäksi veitsikalat ovat petoja,eikä niitä saa pitää pikkukalojen joukossa,vain ahvenseuraa,ja isokokoisia pohjakaloja (ripsimonnit,okamonnit). isot barbitkin käyvät seuraksi.

itsellä 2 veitsikalaa 800 litrasessa, ja isoin veitsikala on 35cm.
joten jos tämä ei ole provo,niin järkyttävää luettavaa minulle.. :x
luovu veitsikaloista, kyllähän niitä on olemassa muitakin kaloja akvaarioosi,jotka sopivat sinne paremmin. veitsikala tarvitsee paljon pohjapinta-alaa,akvan pituutta.

ja vinkki. älä hanki kaloja enää hetken mielijohteesta,ota aina ensin selvää kuinka isoiksi kasvavat,allaskoko ennen kuin ostat kalan,ja äläkä luota sokeasti akvaariokauppiaihin,ne myyvät aina sian säkissä,välittämättä minne se joutuu. harvoin näkee asiantuntevia kauppiaita.. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”