Maltti olisi valttia!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

riinapiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 23:23, 07.06.2005

Maltti olisi valttia!

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

Hankin 54 litraisen akvaarion ja malttamattomana laitoin kalat sinne liian aikaisin. Nyt viikon vanhana kalat menee suodattimen taakse ilmeisesti kuolemaan. :( Niillä on ilmeisesti nitriitti-myrkytys (oon ihan uuno näissä asioissa). Luin muita kertomuksia ja samalta tuntui.
Nyt meinaan huomenna vaihtaa vettä mutta paljonko vaihdan kerralla ja miten monesti? Menenkö hakemaan kaupasta huomenna jotain lääkettä ja niitä *tikkuja*?

Paniikkia iskee kun en halua menettää kalojani.

Auttakaa uunoa :x
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Jukka Järven Sivuilla on erittäin hyvää tekstiä aloittelijoille (muidenkin kannattaa lukea välillä [;)] )!

Eli täällä: http://www.aquahoito.info/suomi/index.html
Biotooppiharrastaja
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Sinuna vaihtaisin vettä nyt heti välittömästi 1/3. Huomenna se voi olla auttamatta myöhäistä.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 20:33, 23.05.2005

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Mitä kaloja sulla on ja montako? Minkälaisessa vedessä kalat porskuttelevat?
Hm, katsotaan, sanoi tohtori. Ensiksi haluaisin sanoa, että 54 litraista akvaariota, tai no alle 100 litrasta noin yleensäkään, ei kannattaisi ostaa, jos on aloittelija. Pienetkin virheet kostautuvat pienessä vesimäärässä äkkiä.
Itse olen aikaisemmin jo jossakin nitriittiongelmakeskustelussa sanonut, että kannattaa laittaa bakteeriainetta, sanon sen saman sinullekin. Ainakin itse uskon sen tehoon. Akvaariossa pitäisi aina olla hyödyllinen bakteerikanta, joka hajottaa nitriitin kaloille vaarattomiksi yhdisteiksi. Sitä varten akvaariota pitäisikin kypsytellä, että bakteeristo ehtii syntyä. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta ottaa toisesta akvaariosta esim. soraa bakteerien tuomiseksi uuteen akvaarioon (mitä mahdollisuutta sinulla ei varmaan ole, jos olet aloittanut harrastuksesi vasta äskettäin), niin bakteeriaine tuonee helpotusta. Lisäksi vedenvaihdot.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Se nyt vain on niin ettei siinä bakteeriaineessa ole eläviä bakteereita.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Ei se bakteeriaine mitään "nopeaa helpotusta" tuo (tai yleensäkään helpotusta). Taitaa olla enemmänkin rahastusta koko aine ...

Kypsyttelin tuon nykyisen pääaltaani (240-l) viime tammikuussa, aloitin kuun puolivälissä. Kypsyttäminen tapahtui ammoniakin & multaympin avulla, mutta lisäksi / samalla ihan mielenkiinnosta käytin Tetran bakteeriainesta kypsyttämisessä (Bactozym) Tetran ohjeiden mukaan. Tuo Tetran aines lupasi akvaarion olevan kypsä alta aikayksikön (ei ole enää pakettia tallessa että näkisi tarkemmin niitä lupauksia), mutta kesti se altaan kypsyminen ~3 viikkoa, eli aika lailla tavallinen kypsyttelyaika ammoniakki & multaymppi -yhdistelmällä käsittääkseni. Johtopäätökseni oli se, että Bactozym ei nopeuttanut kypsymistä pätkän vertaa. En tiedä, oliko siitä yleensäkään mitään apua koko hommassa. Jos joku kypsytti, niin ennemminkin se, että tuli pistettyä rahaa koko bakteeriainepakettiin turhan takia ;) ... mutta tietääpähän ainakin, ettei moisella "bakteeriaineella" mitään tee, jatkossa.

Jos se ei kypsyttämisessä tuntunut auttavan mitään, niin vielä vähemmän siitä apua on jossain nitriittimyrkytystilanteessa ... karu tosiasia. Siinä ei paljon bakteeriaineen maagiseen voimaan uskomisestakaan ole apua.

:?
riinapiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 23:23, 07.06.2005

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

Kaunis kiitos auttavuudestanne. Laiton aluksi akvaarioon star right ainetta ja sitten start zymeä mikä ilmeisesti on sitä bakteeri-ainetta.

Kaloja minulla on 6 platyä, 6 neontetraa, 5 kiilakylkeä j(osta yksi kuollut)ja yksi monni.
Nyt aamulla kalat on ilmeisen hyvinvoivan näköisiä..eikä kukaan kuollut (huh). Nyt juuri aloitan veden vaihdon. Pitääkö se vaihtaa muutakuin kerran? Ja laitanko noista aineista mitään siihen kun vaihdan veden?

Minulla on lisäksi ruukku mistä tulee kuplia ja se on ollut päällä kokoajan, voiko tämä aiheuttaa kaloille stressiä ja aiheuttaisi tämän, koska eilen illalla sammutin sen.

Sen olen huomannut, että akvaario olisi voinut olla kyllä isompi mutta nyt tämä on tässä eikä muuta voi.

Nyt odottelemaan mitä tänään tapahtuu.
Kolli
Member
Member
Viestit: 380
Liittynyt: 08:28, 06.10.2004

Viesti Kirjoittaja Kolli »

riinapiina kirjoitti:Nyt juuri aloitan veden vaihdon. Pitääkö se vaihtaa muutakuin kerran?
Vettä vaihdetaan kalastosta riippuen jokaikinen viikko n. 1/3.

Koska akvaariossasi ei ole laisinkaan toimivaa bakteerikantaa, pitää vedenvaihtoja tehdä nyt useammin.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

jarvij kirjoitti:Se nyt vain on niin ettei siinä bakteeriaineessa ole eläviä bakteereita.
Mitä siinä oikein on? Eihän siitä juurikaan ole hyötyä, jos siinä ei eläviä bakteereita ole, ainakaan minun poloisen järjenjuoksuni mukaan???

Kovastihan nuo kyllä mainostavat "akvaarion vesi kypsäksi heti"...
Ruusu
Member
Member
Viestit: 442
Liittynyt: 15:59, 18.12.2002
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Mikä monni sinulla on? Partamonni?
Onko sinulla vielä vesiarvotestejä (pH, KH, GH, NO2, NO3)? Mittaa vesiarvot näillä testeillä, ja kerro millaisia arvoja sait. Lähdetään siitä sitten :)
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

ParratonMonni kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Se nyt vain on niin ettei siinä bakteeriaineessa ole eläviä bakteereita.
Kovastihan nuo kyllä mainostavat "akvaarion vesi kypsäksi heti"...
Se ainakin on ihan pelkkää pa ... mainospuhetta, omien kokemusten (oman kokemuksen) mukaan. Kuten yllä kerroin, mulla kesti ~3 viikkoa että nitriittipiikki tuli ja meni. Ennen tuota alkuvuoden kypsyttelyä olin itsekin halukas uskomaan bakteeriaineiden tehoon / apuun, mutta eipä tarvi enää uskoa.

Heti = 3 viikkoa? :roll:

Voihan nuo bakteeriainepaketit olla kuin lumelääkkeitä: Kun uskoo tehoon, niin ne voivat auttaa, vaikka eivät sisälläkään mitään oikeasti auttavaa ainetta. :mrgreen:
riinapiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 23:23, 07.06.2005

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

No nyt on vesi vaihdettu ja menen tänään hakemaan niitä vesiarvo-liuskoja. Katotaan mitä ne näyttävät illalla.
Nyt sen verta parenpaan suuntaan, että kalat eivät ole tunkeneet itseään suodattimen taakse 'jumiin'.

Monnion maatiaispartamonni.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Allas on liian pieni partamonnille. Lisäksi platyt vaativat erilaista vettä kun muut kalat sekä lataassa on ylikansoitusta. Kiilakylki taitaa kasvaa liian isoksi. Tämän kokoiseen altaaseen vaan yksi pieni parvi vaikka neontetroja, pohjalle pieniä ottoja tai leväkatkarapuja.

Nyt tosiaan on liikaa kalaa ja liian isoja kaloja sekä eri vesiarvot vaativia.
riinapiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 23:23, 07.06.2005

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

Tälläiset kalat akvaario-kauppias minulle suositteli ja möi, eikä sen takia että olisi saanut myytyä. Vaan kertoi perinpohjin mitä ja kuinka paljon koska mähän olisin ostanut vaikka miten monta kalaa 8-)
Noissa kalalajeissa oli suositus tollaiseen akvaarioon.

Oikeesti en tiedä vielä mitään kunhan aloittelen tätä harrastusta, ihmetellen lapsuusaikaista harrastusta kun kalat eli vaikka olivat muovialtaassa ilman hapetinta :D
Tiina_
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:28, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

riinapiina kirjoitti:Tälläiset kalat akvaario-kauppias minulle suositteli ja möi, eikä sen takia että olisi saanut myytyä. Vaan kertoi perinpohjin mitä ja kuinka paljon koska mähän olisin ostanut vaikka miten monta kalaa 8-)
Noissa kalalajeissa oli suositus tollaiseen akvaarioon.
Kerroppa ihmeessä mikä lähde suosittaa noita kaloja tuollaiseen altaaseen? (ihan mielenkiinnosta) Ja vielä eri vesiarvoja vaativia?
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
riinapiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 23:23, 07.06.2005

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

Espoossa Leppävaarassa kauppa mikä myy ainoastaan kaloja ja akvaariotarvikkeita.

Oon kyllä vähän ymmäläni :(
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Toivottavasti tuo tilanne selviää ilman kovin suuria kalakuolemia ja dramatiikkaa (palauta ihmeessä osa kalastosta - platyt, kiilakyljet, partis - liikkeeseen ja rukkaa kalasto sitten altaaseen sopivammaksi).

On siellä vaan neuvottu ihan kaamea kalasoppa noin pieneen altaaseen, ei voi muuta sanoa! Kuva
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

riinapiina kirjoitti:Espoossa Leppävaarassa kauppa mikä myy ainoastaan kaloja ja akvaariotarvikkeita.

Oon kyllä vähän ymmäläni :(
onko se siinä aukiolla kirjaston sisäänkäyntiä vastapäätä?

Jaakko
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

riinapiina kirjoitti: Oon kyllä vähän ymmäläni :(
Harmillista, mutta tosiasia on se, että kauppiaille tärkeintä tuntuu olevan tuo kaupanteko... :x

Tämän olen minäkin saanut kokea. Eli ikävää, mutta tosiasia on se että kaupoista saataviin tietoihin ei voi luottaa!!!

Minä olinmyös aika ymmälläni tämän huomatessani :( .
Tiina_
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:28, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

Et ole ensimmäinen, etkä viimeinen [;)]

Siksipä kannattaa ottaa ensin selvää mitä altaaseen mahtuu ja vasta sen jälkeen lähteä ostoksille.

Partamonnille suositellaan 100 l allasta. Naaras menee hivenen pienempäänkin, mutta 100 l on aivan mainio.

Platyt vaativat kovaa ja emäksistä vettä, kuten esimerkiksi miljoonakalatkin. Suurin osa makeanvedenkaloista viihtyy kuitenkin pehmeässä ja happamassa vedessä. Termillä "viihtyy" tarkoitan siis, että niiden alkuperäisessä elinympäristössä luonnossa on tällaista vettä.

Neontetra parvi kyllä mahtuu 54 litraan. Veden on oltava viileää, eikä virtaustaan ole pahitteeksi.

Kiilakyljestä taas kasvaa aikamoinen hurjastelija. Itselläni suhaavat metrin pituista allasta päästä päähän ja nauttivat osuessaan suodattimen ulostuloon :mrgreen:

Ihan mainion ja yheensopivat kalaston saisit neontetroista ja nuolimonneista. molemmat pitävät samanlaisesta vedestä (pehme&hapan) ja suht alhaisesta lämpötilasta (alle 25 astetta).
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Mutta nuolimonneja (jotka ovat ymmärtääkseni aika herkänpuoleisia kalasia) kannattanee hankkia vasta sitten kun altaassa on saatu kaikki muut jutut kuntoon eli siis vesiravot on asettunut, muut ylimääräiset kalat on sijoiteltu muualle yms.
riinapiina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 23:23, 07.06.2005

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

Jousimies kirjoitti:
riinapiina kirjoitti:Espoossa Leppävaarassa kauppa mikä myy ainoastaan kaloja ja akvaariotarvikkeita.

Oon kyllä vähän ymmäläni :(
onko se siinä aukiolla kirjaston sisäänkäyntiä vastapäätä?

Jaakko
Ei siinä, vaan siellä vanhalla puolella Leppävaaraa, siis gallerian puolella. Leppävaario
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 20:33, 23.05.2005

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

No, tuosta Tetran valmistamasta bakteeriaineesta ei minulla ole kokemusta, mutta King British`n on. Olkaa te vaan mitä mieltä olette, minä en kantaani muuta, kun olen huomannut sen tehoavan.
Minulla oli ahvenia joskus vuosia sitten. Eräänä aamuna löysin toisen kaloista kuolleena. Minulla oli kiire kouluun, enkä ehtinyt edes vaihtaa vettä. Toinenkin kala käyttäytyi todella epätavallisesti, ui pohjan-pinnan väliä kiivaasti, oli kalpea ja hengitti kiihtyneesti. No, ainoa mitä ehdin tehdä enne kouluun menoa oli bakteeriaineen lisääminen. Koulussa sitten jännitin koko päivän, että onkohan toinenkin kala kuollut. Eipä ollut, oli vielä vähän vaisu, mutta selvästi parempana. Vaihdoin sitten vettä, ja niin vain se jäi henkiin.
Näen asian niin, että bakteeriaine pelasi minulle aikaa, jotta sain kalan pysymään hengissä vedenvaihtoon asti. Ja jos se oli nitriitistä johtunut vaiva, ei kala sellaista reilua 6 tuntia nitriittivedessä kestä ilman apua. Että hätävarana pidän, tyytyväinen olen ollut. Eikä minua hetkauta pätkääkään vaikka te muut haukkuisitte aineen lyttyyn, ei aina tarvitse olla samaa mieltä kuin valtaosa on.
Ja jos olette niin vakuuttuneita, että bakteeriaine on vain vettä tms. ottakaa mikroskooppi ja katsokaa, mitä siinä on!
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Ensimmäiseksi vinkiksi aloittelijoille kannattaisi minusta sanoa: Tutustu ensin akvaarion hoitoon yms. tärkeisiin seikkoihin ja tartu toimeen vasta sen jälkeen. Eihän heppaakaan hankita ensin olohuoneeseen ja sitten mietitä mitä sille pitäisi syöttää jne. [;)]

Nyt se kuitenkin on jo myöhäistä. Toivottavasti saat kalaston kuntoon ilman ongelmia ja isompia menetyksiä, täällä sinua varmasti neuvotaan :)
Akvaariofani kirjoitti:Mitä kaloja sulla on ja montako? Minkälaisessa vedessä kalat porskuttelevat?
Hm, katsotaan, sanoi tohtori. Ensiksi haluaisin sanoa, että 54 litraista akvaariota, tai no alle 100 litrasta noin yleensäkään, ei kannattaisi ostaa, jos on aloittelija. Pienetkin virheet kostautuvat pienessä vesimäärässä äkkiä.
Periaatteessahan tämä on totta ja varmasti isompi parempi (järjen rajoissa), mutta kyllä minä olen kärkäs sanomaan että pienemmälläkin pärjää jos vain ottaa tarpeeksi asioista selvää noin etukäteen. Kaikilla ei vain budjetti tai tila riitä isoon altaaseen.
Akvaariofani kirjoitti:No, tuosta Tetran valmistamasta bakteeriaineesta ei minulla ole kokemusta, mutta King British`n on. Olkaa te vaan mitä mieltä olette, minä en kantaani muuta, kun olen huomannut sen tehoavan.
Minulla oli ahvenia joskus vuosia sitten. Eräänä aamuna löysin toisen kaloista kuolleena. Minulla oli kiire kouluun, enkä ehtinyt edes vaihtaa vettä. Toinenkin kala käyttäytyi todella epätavallisesti...
Mikä saa sinut uskomaan että kyse oli juuri nitriitistä tai että juuri tämä aine pelasti tilanteen? Kysehän on voinut olla jostain muustakin kuin nitriitistä, mistä se edes olisi kypsään altaaseen (jollainen allas oletettavasti oli) noin alun perin putkahtanutkaan? Miksi muut kalat eivät reagoineet? (Olettaen tietysti että muita kaloja oli [;)])

Tuo mikroskoopilla katsominen voisi muuten olla kova sana. Jos jollain on riittävä mikroskooppi niin olisi mukavaa pyytää jostain kaupasta sample aineesta ja tsekata miltä sössö on syönyt.

Ellei aineesta ole apua, niin miten kuluttajasuojalaki antaa mainostaa sitä virheellisin tiedoin?

Minä en henkilökohtaisesti juuri usko aineen tehoon, mutta tuon epäkohdan haluaisin selvittää. Ainoa mahdollisuus joka tulee mieleen on, että ttäysin tuoreena bakteerivalmisteesta on ihan oikeasti hyötyä - ei asia sitten miten tuoreena normikuluttaja sen saa. Tai sitten sitä vaan ei ole tutkittu.

Edit: hymiö Akvaariofanin nicistä poistettu joulukuusiefektin välttämiseksi.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 20:33, 23.05.2005

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

tellie kirjoitti: Mikä saa sinut uskomaan että kyse oli juuri nitriitistä tai että juuri tämä aine pelasti tilanteen? Kysehän on voinut olla jostain muustakin kuin nitriitistä, mistä se edes olisi kypsään altaaseen (jollainen allas oletettavasti oli) noin alun perin putkahtanutkaan? Miksi muut kalat eivät reagoineet? (Olettaen tietysti että muita kaloja oli [;)])
Muita kaloja ei ollut. Allas oli kypsä. Minusta kaikki viittasi jonkinlaiseen myrkytykseen, joten nitriittihän ensimmäiseksi mieleen tuli. En tiedä sitten hajottavatko nuo bakteerit muitakin kaloille myrkyllisiä aineita, mutta en kyllä tiedä miten jotain muuta olisi akvaarioon päässyt. Ja jos järjellä ajattelee niin kai nitriitti, myrkky kun on, tappaa kalan, jos se saa vaikuttaa useita tunteja. No eipä tappanut sitä toista, vaikka voihan olla että se toinen kala ei olisi kuollut kuitenkaan. Eli bakteeriaineella ei olisi ollut osaa eikä arpaa kalan pelastumiseen. MUTTA voihan olla niin, että juuri bakteeriaine vaikutti kuten oli luvattu, ja ilman sitä ahven olisi kuollut. Uskon kuitenkin jälkimmäiseen, koska koulusta tullessani kala oli paljon parempana, vaikka aamulla ja koulussa olin varma, että viimeinenkin asukki oli heittänyt henkensä. Eivätkä akvaarion kaikki kalat kuole/voi huonosti ilman mitään syytä.
tellie kirjoitti:
Ellei aineesta ole apua, niin miten kuluttajasuojalaki antaa mainostaa sitä virheellisin tiedoin?
Tätäpä olen minäkin miettinyt. Aine on ollut jo vuosia markkinoilla, joten kai huijaus olisi jo tullut ilmi? Lisäksi ainetta valmistavat useat tunnetut valmistajat, joten tuskinpa he ottaisivat riskin ja möisivät täyttä puppua? Imago siinä menee äkkiä.
tellie kirjoitti: Minä en henkilökohtaisesti juuri usko aineen tehoon, mutta tuon epäkohdan haluaisin selvittää. Ainoa mahdollisuus joka tulee mieleen on, että ttäysin tuoreena bakteerivalmisteesta on ihan oikeasti hyötyä - ei asia sitten miten tuoreena normikuluttaja sen saa. Tai sitten sitä vaan ei ole tutkittu.
Eivätkös bakteerit säily pitkään esim. kosteassa akvaariosorassa, joka on ämpärissä, mikseivät sitten purkissakin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”