Putkiremontti vedet poikki, vihjeitä kaivataan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Barone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 12:42, 08.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Putkiremontti vedet poikki, vihjeitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Barone »

Meillä alkoi sitten putkiremppa ja vedet poikki noin 2 kuukautta.
Olisiko ideoita mitä tehdä vedenvaihdon kanssa.
Altaalla kokoa 200 litraa. Suodatus: noin 800 l/h
Kalastossa 1 avainkirjoahven, 4 mustatetraa ja 12 safiirimonnista.
Kasveja kohtuudella akvaarion kokoon nähden (tulossa lisää).

HUOM! Kaikkien akvaristien vihjeet huomioidaan. Kokemusta akvaarioista voi olla 0-100 vuotta.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
Ville+Makka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 00:37, 10.01.2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Ville+Makka »

Pyydät vierailijoita tuomaan mukanaan vettä [;)]

Siis asutteko itse kämpässä rempan ajan? Mistä saatte itsellenne veden?

Onko mahdollisuutta saada kaloja kaverin altaaseen tuoksi ajaksi? Tosin tuolla kalastolla ja kasviston määrällä ei vedenvaihtojen tarvitse olla pilkun tarkalleen tyyliin se puolet viikossa. Niukennat ruokinnankin minimiin.
Barone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 12:42, 08.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Barone »

Asustelen itse asunnossa ja vesi raahattava kellarista kerrossa.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Meillä ei vaihdettu vettä ollenskaan kolmen kuukauden aikana. Yhteen altaaseen lisättiin vain vettä. Kerrottakoon että vaikka yksikin allas oli 600 litraa oli kalaa paljon ja isoa ja suodatus aivan säälittävä. :)
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Mitä jos sieltä akvaariosta välillä kantaisi ämpärillisen pois ja puhdasta vettä tilalle + haihtumiset täyttäisi? Vähemmän ruokaa fisuille ja vesiarvojen tarkkailua.

Eipä kuulosta kivalta asua paria kuukautta ilman vettä. :(
kirjo
Member
Member
Viestit: 332
Liittynyt: 17:00, 24.11.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Mutta eihän putkirempassa saa edes kaadettua vesiä mihinkään, vaan siis poistovedetkin on kannettava sinne kellariin? Oletko varma, että kellarin vesikään on käytössä koko rempan ajan? Olen nimittäin kuullut monista putkirempoista, joissa se yksi yhteisuihku ja ja yksi vessa alakerrassakin ovat poistuneet käytöstä, kun remppa on ehtinyt ko. rapun kohdalle. Tässä tapauksessa evakuointi lienee ainoa vaihtoehto.

Jos ette kerran itsekään ole evakossa, etkä saa kaloja muualle hoitoon, niin vaihtaisin joko 2 viikon välein hieman enemmän vettä (5-6 ämpärillistä) tai kerran-pari viikossa vähemmän, esim. 2-3 ämpärillistä. Yli kahden viikon en missään nimessä antaisi vedenvaihdon mennä.
Mikä nyt itsestä tuntuu helpoimmalta, ja voihan systeemiä vaihdella, jos jompikumpi vaihtoehto alkaa tuntua liian raskaalta.
3kk vähällä ruokinnalla ei mielestäni ole hyvä, mieluummin niin, että hoitaa kaiken suht. normaalisti ja pitää vaikka viikon, siis etelänmatkan pituisen paaston niillä kerran tuona aikana, jos stressaa liikaa.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
subavdi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 22:59, 22.04.2003
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Onneksi kalastosi on vielä vähäinen eli sinun ei ole pakko hankkia allasta ääriään myöten täyteen fisuja ennen putkiramonttia.
Tässä kohtaa tulee mieleeni ne tälläkin keskustelupalstalla välillä vilahtaneet kaupan kemialliset 'vähntää vedenvaihdontarvetta' -tuotteet. Itse en ole aiemmin keksinyt mitään hyvää syytä käyttää niitä, mutta jos olisi 3 kk ilman vettä putkiremontin vuoksi, voisin jo harkita ao. kemikaalin käyttöä vedenvaihtotarvetta tilapäisesti vähentämään.
- Ja nyt minut saa ampua!
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minä varmaan tekisin niin että päivittäin siellä alakerrassa vessassa/suihkussa käydessäni veisin akvaariosta vettä mennessäni ja toisin uutta tullessani. Eli vaikka joka päivä vähän, kun kalasto on noinkin niukka niin eipä sitä paljoa tarvisi kantaa :)

Vaivalloisemmalta minun mielestäni kuulostaa se että vaikka kahden viikon välein vedestä vaihtaa puolet ämpärillä kantaen useamman kerroksen (eli joutuu ravaamaan edestakaisin).
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Meidän taloyhtiössä ovat aloittaneet putkirempan vastikään. Taloyhtiö on sen verran suuri, että omaan rappuuni remontii ehtii vasta kesällä 2006. Omia altaita on sen verran monta, ja ovat sen verran isoja, että eiköhän nuo vedenvaihdot jää siltä ajalta sikseen kokonaan. Remontin kestoksi ovat laittaneet 30 pv / rappu, joten jos tuo on se aika jonka joutuu ilman vettä olemaan, niin eiköhän kalaset sen kestä.
Itse taidan kyllä häipyä evakkoon täältä siksi aikaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Barone
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 12:42, 08.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Barone »

Tuo putkiremontin kesto riippuu aina siitä. että monta asuntoa on yhdessä linjassa. Meillä on kahdeksan asuntoa linjassa ja kymmenen linjaa.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
reimanpa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 11:07, 16.12.2002
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja reimanpa »

Tämän päivän Hesarissa annettiin neuvoja vedenkulutuksen vähentämiseen. Nyt ei ole lehti käsillä, joten lainaus ei ole sanatarkka, mutta idea oli, että "akvaarioon vedenvaihtoa voi välttää hankkimalla suuren akvaarion ulkopuoleisen suodattimen". :roll:

Ja OT:han tämä taitaa tähän aiheeseen olla...
Kun olen oikeassa kukaan ei muista sitä, kun olen väärässä, kukaan ei unohda sitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”