Altaan rakentaminen akryylistä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin

Jos saisi ilmaiseksi altaan, mikä se olisi: akryyliallas, lasiallas, joku muu?

Akryyli
6
9%
Lasi
61
91%
 
Ääniä yhteensä: 67

VetyVoima
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 00:02, 07.01.2002
Paikkakunta: Oulu / Oulunsalo
Viesti:

Altaan rakentaminen akryylistä

Viesti Kirjoittaja VetyVoima »

Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Mistä kannattaisi hankkia tarvikkeet, minkä vahvuista muovia, mitä liimaa, ym? Akryylin edut-huonot puolet verrattuna lasiin, ym...?

-Sale
Miksi Tiku ja Taku ei ole enää kavereita? No ku Taku kaivoi Tikulla pyllyä.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Altaan rakentaminen akryylistä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

VetyVoima kirjoitti:Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Mistä kannattaisi hankkia tarvikkeet, minkä vahvuista muovia, mitä liimaa, ym? Akryylin edut-huonot puolet verrattuna lasiin, ym...?

-Sale
Akryyli ja isot käyttökohteet... Ei hyviä kokemuksia. En tiedä miten oikein paksu akryylilevy käyttäytyy, mutta itselläni on kyseisestä materiaalista sellaisia kokemuksia, että jos siihen jostakin suunnasta jokin voima kohdistuu, niin se pikkuhiljaa vääntyy siihen suuntaan enemmän ja enemmän.
Akryylistä tehdyssä hiekkasuodattimessa 1,5 senttiä paksusta akryylilevystä tehty kansi taipuu kun kulmissa olevat kiinnitysmutterit ruuvataan kiinni, mutta ei vuoda. Ei myöskään ole ajan myötä taipunut niin paljoa, että olisi alkanut vuotaa. Sensijaan kansilasit, jotka on tehty akryylistä, ovat joka kulmasta käyristyneet ylöspäin. Tulee ihan kiinalainen arkkitehtuuri mieleen. Keskeltä ovat kuin lehmän selkä.
Tästä varoiteltiin minua, mutta pakko oli kokeilla, kun lasiset vastaavat olisivat tulleet maksamaan aivan järkyttävän summan muotoon leikkauksen osalta.

Lisää akryylin haittoja: leväkin tuntuu tarttuvan hyvin, ja se onkin temppu, millä sen puhdistat levästä naarmuttamatta. Samasta syystä plekot ja akryyliallas ovat kuulemma erittäin huono yhdistelmä.

Akryyliliima on kyllä kovaa ainetta, joten kestävän pöntön siitä luulisi kyllä saavan aikaan.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Altaan rakentaminen akryylistä

Viesti Kirjoittaja joppe »

NesteHukka kirjoitti:
VetyVoima kirjoitti:Onko kenelläkään tästä kokemuksia? Mistä kannattaisi hankkia tarvikkeet, minkä vahvuista muovia, mitä liimaa, ym? Akryylin edut-huonot puolet verrattuna lasiin, ym...?

-Sale
Akryyli ja isot käyttökohteet... Ei hyviä kokemuksia. En tiedä miten oikein paksu akryylilevy käyttäytyy, mutta itselläni on kyseisestä materiaalista sellaisia kokemuksia, että jos siihen jostakin suunnasta jokin voima kohdistuu, niin se pikkuhiljaa vääntyy siihen suuntaan enemmän ja enemmän.
Akryylistä tehdyssä hiekkasuodattimessa 1,5 senttiä paksusta akryylilevystä tehty kansi taipuu kun kulmissa olevat kiinnitysmutterit ruuvataan kiinni, mutta ei vuoda. Ei myöskään ole ajan myötä taipunut niin paljoa, että olisi alkanut vuotaa. Sensijaan kansilasit, jotka on tehty akryylistä, ovat joka kulmasta käyristyneet ylöspäin. Tulee ihan kiinalainen arkkitehtuuri mieleen. Keskeltä ovat kuin lehmän selkä.
Tästä varoiteltiin minua, mutta pakko oli kokeilla, kun lasiset vastaavat olisivat tulleet maksamaan aivan järkyttävän summan muotoon leikkauksen osalta.

Lisää akryylin haittoja: leväkin tuntuu tarttuvan hyvin, ja se onkin temppu, millä sen puhdistat levästä naarmuttamatta. Samasta syystä plekot ja akryyliallas ovat kuulemma erittäin huono yhdistelmä.

Akryyliliima on kyllä kovaa ainetta, joten kestävän pöntön siitä luulisi kyllä saavan aikaan.



Unohda koko juttu. Akryyli ei ole tässä kohtaa kilpailukykyinen vaihtoehto lasille. Ei ainakaan hinnassa, eikä välttämättä muutenkaan, olen 6 vuotta ollut työni puolesta tekemisissä akryylin kanssa.

Kuten edellinen kirjoittaja jo sanoi naarmuuntuminen on ongelma, samoin lämmöstä ja vedenpaineesta johtuva levyn pullistelu, minkä tietysti voi ohittaa hankkimalla paksumpaa muovia, mutta sen järkevyys on kyseen alaista kun lasista saa paljon halvemmalla. Sen lisäksi akryyli ikääntyy nopeammin kuin lasi, mikä taas vaikuttaa sen kimmoisuuteen ja sen kautta iskunkestävyyteen ja iän mukanaan tuoma samentuminen ja harmaantuminen myöskin kallistaa vaakaa lasin puolelle.

Ainoa missä kohtaa akryylia ehkä kannattaa harkita on jonkinsortin erikoisakvaario, esim. muotoillut etulasit tai suuri erikoisakvaario metallista betonista jne. ja jossa ainoastaan julkisivu on läpinäkyvä.

Eri asia sitten taas on jos sattuu saamaan muovia puoli-ilmaiseksi, mutta siltikään en itse tekisi akryylista.
Jos nyt kuitenkin olet tekemässä kaikesta huolimatta sitä akryylista niin allekirjoittaneelta saa lisätietoa.

Edi: Virkkeet alkaa isolla, välimerkkien jälkeen väilyönti jne... Pehis
zeke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 21:23, 03.03.2002
Paikkakunta: Tampere

Re: Altaan rakentaminen akryylistä

Viesti Kirjoittaja zeke »

NesteHukka kirjoitti: lasiset vastaavat olisivat tulleet maksamaan aivan järkyttävän summan muotoon leikkauksen osalta.
Minkälaisia muotoja lasiin halusit? Minä ongin yhden muotoon leikatun peitelasin haljenneena akvaariosta, jonka jälkeen päädyin suoriin linjoihin kulmien leikkauksissa plus karkaisu. Siistit ja kestävät lasit ovat ja eivät ne mahdottomia maksaneet.
Zeke
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

Itse olen tehnyt yhden akvaarion akryylistä. Helppo sitä on työstää ja liimailla. Kestävyydestä en mene sanomaan mitään, kun vuosi on vasta takanapäin.
Työstöstä ja muodoista voisi vetää johtopäätöksiä tämän linkin jälkeen:
http://www.carmenschwemmer.com/plexiglas.htm
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse en menisi rakentamaan kovinkaan isoa allasta pleksistä, tuollaisia mainitun saksalaisen liikkeen altaita voisi harkita. Mitä pleksejä olen itse muihin tarkoituksiin käyttänyt, ovat haurastuneet muutamassa vuodessa, paksuin niistä läpinäkyvä n. 17 mm paksu suoja.

Toisaalta kynsisammakkoni asustelivat "muovi akvaariossa" noin seitsemän vuotta. Kyseessä oli siis suurin muoviterraario, ritiläkattoinen. Veikkaan, että siihen meni noin 40-50 litraa, ja sen ajan kesti ihan kivasti. Se sitäpaitsi lähti kevyesti kesälomalle mukaan maalle koko kesäksi. Lopulta se meni vaan niin vinoksi ja naarmuiseksi että päätin hankkia lasiakvaarion niille.

Joten minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia pleksistä.
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Voiko akryyliä liimata silikoniliimalla?
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

Voi,mutta liimauksen pysyvyys ei ole mitenkään varmaa.Millaiseen tarkoitukseen ajattelit liimailla?
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

En ole tekemässä allasta, vaan suodattimen imupuolen ritilää akryylistä. Altaaseeni tulisi siis mattosuodatin, jonka eteen olen laittamassa minulla olevan BTN-moduulin. Modulin liimaisin osittain toiseen päätyyn ja pohjaan ja altaan korkuinen n. 400x100x15mm akryyliritilä tulisi sitten kiinni silikonilla altaan takaseinään ja siihen toiseen BTN-modulin päähän. Toivottavasti tuosta sai nyt jotain selvää. :roll: [;)]
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

kyllä se silikoni varmaan tossa kohtaa kestää,kun liimaus on kokonaan vedensisässä eikä siihen kohdistu vedenpainetta.Kannattaa varmaan silti vielä mahdollisuusien mukaan tehdä akryylin joitakin ulokkeita,reikiä,tms.Että silikooni tekee myös mekaanisia tartuntoja.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

kehitys ei meinaa kehittyä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Jos saisin valita, niin akvaariossani olisi vain etulasi, toinen päätylasi ja kansilasit. Muut seinät olisi tehty jostain paljon kevyemmästä, kestävämmästä, halvemmasta ja paremmin lämpöä eristävästä materiaalista kuin lasi, kuten vaikkapa puusta tai Finnfoamista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”