Tukeva akvaariojalusta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Riikka70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 13:18, 16.01.2004
Paikkakunta: Vantaa

Tukeva akvaariojalusta

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Mä laitoinkin tonne Lemmikkipalstallekin tämän saman kyselyn, mutta laitan nyt tännekin, jos tulisi hyviä tipsejä:)

Onko kukaan tehnyt itse akvaariokaapistoa/jalustaa ???
Olen nyt metsästänyt 375 l tankilleni tukevaa jalustaa ja mielellään ovilla, että saisi kaikki akvaromppeet ns. piiloon, mutta hiljasta pitelee
Joten jos olette itse touhunneet kaapiston/jalustan, niin millaisen?
Isäntä meillä kun ei suostu ottamaan leca-harkoista tehtyä alustaa olohuoneeseen jotakuinkin puinen pitäisi olla.


Jos jollakin on heittää ihan piirustuksen tynkää tms..niin vaikka YV:N
vastaanottaisin todella mielellään..:)
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Hmm, meillä tuo äijä on vääntänyt kolme jalustaa ihan itse, puisia. Ei ne mitään kaapistoja ole mutta kaksi niistä sentään olohuonekelpoisia ja yksi keittiökelpoinen. [;)]

Kuparinvärisellä maalilla maalattu erityisesti on mieleeni. Yritänpä napata digikameralla kuvia ja laittaa ne jonnekin nettiin nähtäviksi. Altaat joiden alle alustat on tehty ovat 115 l, 200 l ja vajaa 300 l.
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Oman puujalustani runkorakenne selviää täältä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=26559

Viimeistelyn suoritin liimapuulevyllä ja vanerilla, ja lopputulos näyttää jotakuinkin tältä:
Jalusta ovet kiinni.
Jalusta ovet auki.
Kokonaiskuva.

Tuo lampputeline on vielä hieman vaiheessa, siihen olisi tarkoitus laittaa jokin kangas tai vastaava häikäisysuojaksi, mutta tuo jalusta on aikalailla valmis. Ongelmaksi muodostui liimapuulevyjen kierous, jonka takia noissa "ovissa" on yläreunassa aika monen sentin rako. Sen lisäksi ne ovat hieman vinossa, joka taas johtuu allekirjoittaneen tunaroinnista. ;)
Mutta suoraan edestäpäin tuo kokonaisuus näyttää mielestäni aika hyvältä, ja kaiken lisäksi se ei ollut mitenkään mahdottoman vaikea edes tehdä. :)
Ahven on peto kalaksi.
henene
Member
Member
Viestit: 286
Liittynyt: 13:19, 04.03.2004
Paikkakunta: Joensuu city
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henene »

Jos tuo jalka pettää niin johan no kumma.
On nääs aika vahva
artturi
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 13:18, 21.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja artturi »

http://www.cc.jyu.fi/~artturi/ ja projekteja -osuus löytyy yksi jalustan ohjeistus.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukeva akvaariojalusta

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Riikka70 kirjoitti:Joten jos olette itse touhunneet kaapiston/jalustan, niin millaisen?
Isäntä meillä kun ei suostu ottamaan leca-harkoista tehtyä alustaa olohuoneeseen jotakuinkin puinen pitäisi olla.
Lundia on yksi vaihtoehto. Olen itse käyttänyt Lundiaa alustoina jo parisenkymmentä vuotta. Hintaa tulee aluksi, mutta siisti on, ja jos allas myöhemmin vaihdetaan isompaan, jalustaa voi usein jatkaa. Tässä yksi ehdotus 150 cm pituiselle altaalle (pituus 150 cm, syvyys 50 cm):

Kuva

Eli päätyihin 48 x 50 cm päätytikkaat, väliin samankokoiset avotikkaat, 6 kpl 50 x 50 cm hyllytasoa ja tukiristikko. Eteen 3 kpl 40 x 50 cm peiliovia. Hinta yhteensä noin 345 €. Tarpeen mukaan sitten alimpien hyllyjen alle vielä etulistat yht. 10,50 €.

Itse olen vielä rakennelmaa tukenut kulmaraudoin ja reikälevyin, jotka näkyvät esim. tässä kuvassa:

Kuva
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tukeva akvaariojalusta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Riikka70 kirjoitti:Onko kukaan tehnyt itse akvaariokaapistoa/jalustaa ???
Yhdenolen tehnyt, 160x55 kokoiselle altaalle. Hintaa osille valmiiksi sahattuna tuli 130e, sokkelina olevan höylätyn kakkosnelosen jouduin sahauttamaan naapurin sirkkelissä.

Myöhemminjalustaan lisättiin Novartin pyökkimelamiini-ovet, listahinta taisi olla 70 euron tienoilla kappaleelta. Jalustan korkeuden valitsin ovien tai siis keittiörungon korkeuden mukaan joten ovet istuvat hyvin.

Materiaali on 22 millistä melamiinipintaista lastulevyä ja altaan paino on 8 pystylevyn varassa. Yksittäinen "laatikko" koeponnistettiin heti kokoamisen jälkeen 170 kilon ihmiskuormalla joka heilui 40x56 senttisellä tasolla paljon enemmän kuin vedellä täytetty lasilaatikko.

Jos nyt rakentaisin toista niin sen verran muuttaisin että sahauttaisin välihyllyistä millin-pari nimellistä vapaata mittaa lyhyempiä ja laittaisin ne hyllynkannattimien varaan. Tässä versiossa ne on tapitettuina sivulevyjen välissä.
Viimeksi muokannut RPekka, 21:15, 12.06.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
tiolpu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 142
Liittynyt: 21:49, 23.07.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Meillä on itse tehty kaapisto 250 litraisen alla. Rungossa käytetty 4x4 liimapalkkia sekä 2x4 lankkua
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”