Allas ulos. Neuvoja!

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dicentra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 16:22, 18.12.2002
Paikkakunta: Halikko

Allas ulos. Neuvoja!

Viesti Kirjoittaja dicentra »

Nyt on käynyt niin ikävästi, että asunto joutuu pikaisesti remontin kouriin ja akvaario täytyy siksi ajaksi poistaa. Kultakalat (tavalliset versiot) jäävät sis ilman paikkaa ja minulla ei ole mitään mihin niitä laittaa paitsi.

Ulkona on noin 600-litrainen pihalammikko, mutta siinä ei ole mitään muuta veden kierrätystä kuin iso vesipumppu joka kierrättää vettä. En omista erityisiä allassuodattimia tms, mutta nurkassa seisoo vanha ulkosuodatin. Apuja tarvitaan. Mitä minun pitää laittaa lammikkoon että kalat siellä pärjäisivät väliaikaisesti. Tuskinpa pelkkä suihkulähde pyörimässä riittää. :( Help!
~Behind you. What? Behind you. No, all is ahead in my life~
merino
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:16, 24.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja merino »

Aika hankala tilanne tosiaan... Ensimmäiseksi tulee mieleen että voisit kysellä joiltain lainaksi suodattimen (jos jollain nyt sattuisi "ylimääräinen" nurkissa pyörimään :roll: ), tai sitten voisit itse väsätä edes jonkin pienen suodattimen ja nostaa veden siihen tuolla mainitsemallasi pumpulla. Kalliimpi vaihtoehto onkin sitten ostaa kokonaan uusi suodatin... Kauankos remontti muuten kutakuinkin kestää (eli kauanko kalat joutuvat olemaan tuolla lammikossa)...?
Eipä tästä varmaan paljoa apua ollut... :?
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: allas ulos. Neuvoja!

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

dicentra kirjoitti:Nyt on käynyt niin ikävästi, että asunto joutuu pikaisesti remontin kouriin ja akvaario täytyy siksi ajaksi poistaa. Kultakalat (tavalliset versiot) jäävät sis ilman paikkaa ja minulla ei ole mitään mihin niitä laittaa paitsi.. Ulkona on noin 600litrainen pihalammikko, mutta siinä ei ole mitään muuta veden kierrätystä kuin iso vesipumppu joka kierrättää vettä. En omista erityisiä allassuodattimia tms, mutta nurkassa seisoo vanha ulkosuodatin. Apuja tarvitaan. Mitä minun pitää laittaa lammikkoon että kalat siellä pärjäisivät väliaikaisesti. Tuskinpa pelkkä suihkulähde pyörimässä riittää. :(
Help!
Suihkulähde pyörimään ulkoaltaaseen, kalat sinne ja sitten vaan vaihdat vettä usein viikossa. Tällä tavalla ne pärjää ainakin väliaikaisesti oikein kivasti siellä.
dicentra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 16:22, 18.12.2002
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja dicentra »

kuukauden verran siellä asustelisivat. En tunne ketään jolla olisi ylimääräinen suodatin, mutta ehkä uskaltaudun kokeilemaan tuota suihkulähdettä ja veden vaihtoa useasti.
~Behind you. What? Behind you. No, all is ahead in my life~
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Re: allas ulos. Neuvoja!

Viesti Kirjoittaja maspe »

dicentra kirjoitti:Ulkona on noin 600litrainen pihalammikko, mutta siinä ei ole mitään muuta veden kierrätystä kuin iso vesipumppu joka kierrättää vettä. En omista erityisiä allassuodattimia tms, mutta nurkassa seisoo vanha ulkosuodatin. Apuja tarvitaan. Mitä minun pitää laittaa lammikkoon että kalat siellä pärjäisivät väliaikaisesti. Tuskinpa pelkkä suihkulähde pyörimässä riittää.
No miksei tuota ulkosuodatinta voisi käyttää ulkoaltaassakin?

Hommaat sen verta ison kannellisen saavin johon suodatin mahtuu sisälle, letkuille ja sähköjohdolle teet läpiviennit saaviin, jotka tiivistät silikonilla tms. ja saavin kaivat altaan viereen maahan. Suodattimen imuputkeen olisi hyvä laittaa joku suodatinmaton palanen esisuodattimeksi. Uskoisin että voisi toimia pidemmänkin aikaa kuin tuon kuukauden.

Suihkulähteen annat olla päällä, niin vesi liikkuu ja kaasujen vaihto sujuu.
merino
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 16:16, 24.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja merino »

Jos kultikset ovat kuukauden päivät lammikossa niin eivätköhän ne kestä siellä tuolla Anna-Marjatan ehdottamalla tyylillä :mrgreen: Voisi varmaan tuo maspenkin ehdotus olla ihan hyvä...
samij76
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 19:55, 07.01.2003
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Itse nakertelin parveke altaaseeni suodattimen mattosuodatin matosta.

Liimailin ensin silikonilla sopivista palasista laatikon. Kuitenkin yksi sivu on syytä jättää ilman liimaa että saa ujutettua pumpun sinne sisälle.

sitten vaan reikä kanteet tai kylkeen, letku läpi ja pumppu sisälle.
Ompelu langalla vielä parsii viimeisen sivun kiinni niin suodatin on valmis.

Ainiin... ja sinne pumpun kaveriksi on hyvä laittaa vähän kiviä ettei suodatin nouse pintaan jos siihen sattuu tarttumaan ilmakuplia.

tuntuu alkuun vievän tilaa altaasta hurjan paljon mutta on varmasti halpa ja tehokas.

Edit: tuossa on kuva toiminnassa olevasta suodattimesta: http://melli.net/~sami/misc/IM000011.jpg Kuvassa näkyy myös virtauksen pienentämiseksi laittamani putsausletkun pää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”