312l Led Rusola

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Menni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:56, 04.03.2013
Sukupuoli: Nainen

312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja Menni »

Tämä on päiväkirja 312l akvaariostani, johon on tarkoitus majoittaa porukka rusokirjoahvenia.
Akvaarioharrastaja olen ollut liki 10 vuotta, joten jonkilaista kokemusta on ehtinyt karttua :) Joskin harrastus oli hyvin vähällä huomiolla vuoden verran koulun sekä esikoisen syntymän vuoksi. Nyt olen hurahtanut harrastukseen jälleen täysillä, mutta asiaan.

Speksit
- 312l
- 240w led valaisin
- painehiilidioksidi
- Cristalprofi 1500 ulkkari sekä Eheimin pick up sisäsuodatin
- kasvisto: jättiläisvesimiekka, papukaijalehti, jaavansaniainen "trident", tähtipatsuli, Ceratopteris siliquosa saniainen, punamelalehti, punainen- ja
vihreä tiikerilumme sekä subswassertang (hakusessa vielä punarotala)
- kalosto: 3 kpl albiinopartamonneja sekä määrä x rusoja tulossa

Uudenvuoden kunniaksi sekä asunnossamme huushollaavan sähköinsinöörin innostuksen vuoksi kokeilussa on nyt led-valaisin. Olen itse ollut hyvin skeptinen led-valaisimia kohtaan, tämä johtunee hinnasta sekä hyvin ristiriitaisesta tiedosta kasvien viihtyvyyden suhteen. Nyt kuitenkin taivuin ja annoin miehen rakentaa uuden valaisimen, joka on tähänasti osoittautunut ihan kelvolliseksi. Joskin valaisinta tullaan vielä muokkaamaan, koska haluan kokeilla miten violettien ledien lisääminen vaikuttaa kasvien (ja levän) kasvuun.
Liitteet
New Image.jpg
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

240W LED-valoa 312 litraisessa kuulostaa aika suurelta määrältä, oletan ettei valoa ajeta täydellä teholla? Millaisesta DIY-ratkaisusta on kyse, kuvia siitä ja tarkempia speksejä katsoo mielellään =)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Menni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:56, 04.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja Menni »

Pyrkimyksenä oli korvata entiset T5 valaisimet, joilla valoa tuli 216W (4x54W).
Nykyinen valaisin on 36cm vedenpinnan ylöpuolella. Valoa on nyt pari viikkoa ajettu kokeeksi täydellä 240W teholla, hirveät määrät saa ravinneliemiä kipata ja hiilidioksia menee reilusti. Kasvien kasvussa en ole huomannut negatiivista muutosta (kärventyminen yms.) Aikalailla sama tilanne on tällä valaisimellä kuin aikaisemmilla loisteputkilla, joskin minun silmääni led-valaisin ei korosta värejä yhtä hyvin kuin T5. Tämän vuoksi kokeillaan seuraavaksi, mitä tapahtuu jos lisään heitetään violetteja ledejä.

Keskimmäisessä kuvassa näkyvät led-elementit, joista kolme on lämpimiä valkoisia ja loput kylmiä valkoisia. Tuo keskellä oleva on sininen, joka toimii yksinään kuuvalona.
Liitteet
WP_20160118_031.jpg
WP_20160118_028.jpg
New Image.jpg
Menni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:56, 04.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja Menni »

Viikko on taas vierähtänyt, enkä harmikseni ole edelleenkään saanut tilaamiani rusoja :x
Led-kokeilu on edistynyt hyvin, yksikään kasvi ei ole kuollut tai kärvähtänyt. Suurin muutos valaisimen vaihdon yhteydessä on huomattavissa jaavansaniaisessa, joka on jostain syystä alkanut viihtyä paljon paremmin. Tiedä sitten mistä tämä johtuu. Vihreiden kasvien osalta led-kokeilu on varsin onnistunut, punaisten kasvien osalta en sano vielä mitään, koska kunnollista vertailukohtaa ei ole (papukaijalehti on ollut minulla vain led-kokeilun alusta). Nyt olisikin etsinnässä punarotala, jota minulla on aiemmin ollut T5-valaisimien alla. Niiden kasvusta voisin parhaiten vertailla pystyykö led täysin korvaamaan T5-putket.
Muutama uusi kasvi rantautui altaaseen rescue-kalojen mukana. Uusina tulokkaina konnanputki, hentorotala sekä karvalehti.
Liitteet
New Image.jpg
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: 312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja SKMake »

LEDit päräyttää tänkin altaan ja kun haluat lukea lisää kumminkin:

http://www.americanaquariumproducts.com ... tml#plants
Fluval Sea 20L
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja doriani »

http://niilohaluu.blogspot.fi/2016/01/f ... kuvat.html rusokirjovauvoja ja isäkalakin :) Aivan ihania tapauksia, meillä oli pariskunta edellisessä altaassa.
Menni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 22:56, 04.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: 312l Led Rusola

Viesti Kirjoittaja Menni »

Huh, miten pitkä aika on vierähtänyt sitten viime kirjoituksen 8O
Sisustus on kokenut jonkinverran muutoksia, johtuen osittain melalehden hävittämisestä. Pari kantoa tuli nostettua kuiville ja punainen lumme kasvoi niihin mittoihin, että pystyin sen siirtämään lopulliselle paikalle. Sainpahan viimein metsästettyä punarotalaakin tuohon altaaseen. Nyt odotellaan kasvien toipumista näistä muutoksista.
Timanttikirjoahvenet ovat nyt kahteen otteeseen kuteneet, poikasista näkyy aina aika ajoin vilahduksia.
Ledit on toistaiseksi pelanneet ihan hyvin, ei valittamista.
Liitteet
New Image.jpg
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”