Kalasto 112l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jullle
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 22:35, 16.01.2015
Sukupuoli: Mies

Kalasto 112l

Viesti Kirjoittaja Jullle »

Moikka,

vihdoin saimme 112 litraisen täysin kasvittoman altaan kypsytettyä ja nyt olisi vihdoin aika ruveta miettimään kalastoa tähän tankkiin! Eli altaasta löytyy tällä hetkellä ainoastaan 10 kalan safiirimonnisparvi. Kasveja en tässä tankissa valitettavasti pysty pitämään huonon valaistuksen, hiilidioksidin, sekä lannoitteiden puutteen vuoksi. Sisustuksena siis pääasiassa mangroveja. Myös muutama tekokasvi altaasta löytyy (aika karseita, mutta tuovat ainakin kaloille piilopaikkoja :roll: ). Olen aloittanut akvaarioharrastuksen noin 4 vuotta sitten, eli täysin aloittelia en enään ole. Olen pärjännyt nämä vuodet ilman vesitestejä, joten en nää syytä niiden ostamiseen tätäkään tankkia varten. Veden olen aina tarvittaessa käynyt testauttamassa Akvaariokeskuksessa. Kiitos tästä heille! Uuden tankin kanssa olen käynyt testauttamassa veden nyt 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralle arvot näyttivät tältä: pH 7,1, Kh 2, GH 3, No3 15, No2 0, Sähkö 188, Fe 0. Tämän jälkeen lisäsin monniset. Eiliset arvot: pH 7,3, Kh 2, GH 3, No3 10, No2 0, Sähkö 152, Fe 0. Mistäköhän pH:n vaihtelu mahtaa johtua?

Mutta nyt siis itse asiaan. Eli haluaisin teiltä kalastoehdotuksia, sillä oma mielikuvitukseni ei tähän riitä! :mrgreen: Tietysti olen jo monenlaista kalaa tänne miettinyt, mutta mikään ei kuitenkaan ole tuntunut siltä "oikealta". Kalojen pitäisi olla melko halpoja, eikä mieluusti kovinkaan haastavia. Itse olen miettinyt esim. kardinaalitetraa (montakohan näitä menisi? 10 vai 20? Onko altaan pH liian korkea?), jotain tapparakalaa pinnalle ja albiinomonnisetkin olisivat hauskoja, jos näille riittää tilaa altaassa. Tietysti muitakin kaloja saa ja täytyy :mrgreen: listailla. Kokonaisen kalastosuunnitelmankin saa erittäin mieluusti tehdä.

kiitos kaikille jo näin etukäteen! Odotan innolla. :D

Jullle
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Kalasto 112l

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hmm... Suosittelisin hankkimaan kuitenkin kasveja. Vähässä valaistuksessa esim. keihäslehdet, jaavansaniainen ja jaavansammal pärjäävät jatuovat sitä luonnollista oloa. Monnisetkin viihtyisivät paremmin.

En ottaisi yhtään lisää pohjakaloja. Sen sijaan pinnalle ottaisin esim. hunajarihmakalahaaremin, keskiveteen kerritetroja 10 kpl ja lisäksi 6 musta-aavetetraa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalasto 112l

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Vesiarvojen vaihtelu näyttää minusta olevan varsin kohtuullista ja mahtuvan normaalin vaihtelun piiriin. Hanastakaan ei aina tule samanlaista vettä ja akvaariossa on koko ajan käynnissä vesiarvoihin vaikuttavia prosesseja. Vetesi näyttää minusta kardinaalitetroille oikein sopivalta. Ylipäänsäkin minusta tuntuu, että pH-arvo sinänsä ei ole kaloille niin merkityksellinen asia kuin jotkut muut vesiarvot.

Kasvien suhteen olen samaa mieltä JukkaV:n kanssa. Minulla on yhdessä vähäisellä valaistuksella olevassa kalattomassa akvaariossa iso ja hyvinvoiva jaavansaniaispuska, joten jaavansaniainen ainakin voisi menestyä altaassasi.
Jullle
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 22:35, 16.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Kalasto 112l

Viesti Kirjoittaja Jullle »

kiitos vastanneille! Kiva, että kardinaalitetrat käyvät. :D Myös hunajarihmat ja musta-aavetetrat kuullostavat varteenotettavilta vaihtoehdoilta. Hunajarihmakolojen kohdalla on kuitenkin sellainen ongelma, että eivät taida pitää kovinkan virtaavasta vedestä. Pitää kuitenkin katsoa, jospa virtausta saisi jotenkin hiljennettyä. Vielä olisi mukavaa, jos laittaisitte lisää kalastoehdotuksia. :D

Jullle
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kalasto 112l

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Jos itse omaa 112-litraista laittaisin uusiksi, laittaisin monnisten lisäksi juurikin kardinaalitetroja sen 15-20 yksilön parven. Vaaleahko hiekkapohja, mangrovea ja tammen lehtiä tms, hämärä valaistus. Voisihan sitä jonkin sortin kasvillisuuttakin ajatella mukaan, mutta tähän asti kun on keskittynyt rehevien altaiden pitämiseen, olisi vähäkasvinen ja hämärä allas jotain uutta ja ihmeellistä.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”