Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
suhmis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 20:29, 18.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja suhmis »

Tilasin noin 310-litraiseen akvaariooni tällaisen Hagen Fluval E-series-lämmittimen (300 W, 375 litraan asti).
https://www.zooplus.fi/shop/akvaario/la ... gen/180073

Allas perustettiin joulukkun alkupuolella, ja jo laitteita ensimmäistä kertaa asennettaessa lämmittimen paikan valinta oli tarkkaa, kun aina vilkkui ruudussa "LF", joka ohjeiden mukaan tarkoittaa, että veden kierto lämmittimen ympärillä on riittämätön. Lämmitin oli asennettu takaseinälle noin 10 sentin päähän sisäsuodattimesta (Eheim Powerline 2048), jossa se lopulta sitten suostui toimimaan. Altaan toisessa päässä on ulkosuodattimen (Eheim 2117) putket. Lämpöä on ollut tarkoitus pitää 25-26 asteessa, ja tähän asti se on onnitunutkin, mutta nyt useamman päivän pitänyt 24 asteessa. Säädin jo termostaatinkin isommalle (27C), mutta ei auttanut. Nyt ei siis valittanut tuosta vedenkiertojutusta, vaan ei vaan pitänyt lämpöä. Nyt sitten meni hermo, ja siirsin lämmittimen toiseen päähän ulkosuodattimen ulostuloputken viereen, ja odottelen tuloksia. Tällä hetkellä lämpö on 23 astetta. Olen henkisesti valmistautunut uuden lämppärin ostoon. Tällä pitäisi olla viiden vuoden takuu.

Onko nämä oikeasti näin avuttomia laitteita, vai eikö tossa tehot riitä vai mikä mättää? Muissa merkeissä kuitenkin 300 W:n lämmittimiä suositellaan isompiinkin litramääriin.


Linkki korjattu, toivottavasti. - Lisa -
309 l: lehtikalat, noitamonnit, helmimonniset, jaguaarimonniset, sitruunatetrat ja verkkotetrat
84 l: rusokiilakyljet, kulmamonniset
3 berninpaimenkoiraa
akvaristi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 976
Liittynyt: 20:53, 09.06.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Tuo antamasi suora linkki ei toiminut, meni verkkokaupan etusivulle. Mutta joka tapauksessa: Fluvalin lämmittimestä en tiedä, mutta itse juuri ostin Jägerin/Eheimin lämmittimen 175-litraiseen ja käyttöohjeisiin tutustuessani huomasin, että ainakin tuota lämmitintä saa säädettyä (eli tavallaan kalibroitua), mikäli lämmitin ei pidä oikeaa lämpötilaa yllä. Eli onko siellä käyttöohjeissa tällaisesta sanottu mitään?
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
suhmis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 20:29, 18.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja suhmis »

Kalibrointijuttua en ole vielä tutkaillut, en muista ainakaan ohjeista sellaista lukeneeni. Täytyy tutkia vielä. Mun mielestä tossa ei sellaista ole, vaan "vivusta" vaan laitetaan haluttu lämpötila puolen asteen tarkkuudella, ja lämmitin sitten siihen pyrkii sen lämmittämään. Tossa on sellainen "ritiläkuori" putken päällä, sen voi ohjeen mukaan avata varovasti, joten sen ajattelin vielä tehdä, jos vaikka on kerännyt kaikkea moskaa alkumyllerryksen aikana, eikä sen takia lämmitä riittävästi.
309 l: lehtikalat, noitamonnit, helmimonniset, jaguaarimonniset, sitruunatetrat ja verkkotetrat
84 l: rusokiilakyljet, kulmamonniset
3 berninpaimenkoiraa
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja weemano »

Jos sinne kuoren väliin on päässyt jotain tavaraa, vaan tää tavara lämpiää ja katkaisee sitten lämmityksen ennenkuin vesi lämpenee.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Noissa uusissa lämppäreissä on korjattu ne viat mitä aikasemmissa hagen:n lämppäreissä on ollut. Pelkkää hyvää olen kuullut.

Lämmittimien ilmoitetut maksimitehot eivät aina ole suoraan yksiselitteisiä. Joku valmistaja saattaa ilmottaa, että 300l:n altaaseen riittää 150w lämmitin. Jeps, kyllä, mutta ei lämmitä ku kaks astetta siitä mikä on lähtötilanne. Toinen valmistaja ilmottaa toisella tapaa.

Kokonaisuudessaan tämä on näitä ulkomaisten verkkokauppojen ongelmia. Jos et sitä nyt toimimaan saa, ni ei muuta ku vääntämään lontooksi reklamaatiota myyjälle ja selvittelemään, mitä tehdään. Sinä aikana ku se sitte on huollossa oot ilman lämmitintä/joudut hankkimaan toisen lämmittimen. Kivijalkamyymälässä olisit voinut saada suoraan uuden lämppärin tai ainakin yhden lainaks sinä aikana kun omasi on huollossa. Kysymys kuuluu: kannattiko muutaman euron tähden?
suhmis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 20:29, 18.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja suhmis »

Irroitin tuon kuoren ja huuhtelin lämppärin vedellä, eipä tuolla pahemmin mitään näkyvää moskaa kyllä ollut. Ja edelleen nököttää 24 asteessa :twisted: Huuhdeltaessa tuntui, että lämmitin oli lämmin, eli ei se kokonaan sökö ole, mutta jotenkin tuntuu, että se on liian tehoton tuohon akvaarioon.

Mulla nuo kivijalkakaupat tuppaa olemaan sen verran kaukana, kun keskellä korpea asun, että säästösyistä en niinkään netistä tilaa, vaan ajankäytöllisistä syistä. Akvaario, jalusta ja valaisin on hommattu kivijalkakaupasta 400 km:n päästä, suodattimet suomalaisesta nettikaupasta, tää lämmitin nyt on ainoa, mikä on ulkomailta tilattu tässä akvaariossa. Eli jos ei juuri sillä hetkellä ole käyntiä lähikaupunkiin, on minusta erittäinkin järkevää käyttää nettikauppaa (koti- tai ulkomaista). Riippuen käyttämästäni kivijalkakaupasta, mun pitäisi ajaa 50-500 km suuntaansa viedessäni lämmitintä huoltoon/vaihtoon. Kalliimpaa se on kuin uuden tilaaminen. Varmasti ostokäyttäytymiseni olisi erilaista, jos vielä asuisin Helsingin kantakaupungissa, sen verran hauskaa on kaupoissa kuitenkin kierrellä hypistelemässä [;)] Mutta kulloisenkin tilanteen mukaan mennään.
309 l: lehtikalat, noitamonnit, helmimonniset, jaguaarimonniset, sitruunatetrat ja verkkotetrat
84 l: rusokiilakyljet, kulmamonniset
3 berninpaimenkoiraa
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mulla on samainen lämppäri, E-100 taitaa olla, tai vastaava, tarkoitettu n. 100 ltraisiin altaisiin. Siinä käytetään sitä vipua, jolla voi määrittää haluamasi lämmön puolen selsiuksen väleillä. Toimiva on ollut, toisinaan ilmoittelee low flowta. Nyt on tullut vaan kysymys että voiko sen lämmittimen omaan lämpömittariin luottaa kuinka paljon?
suhmis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 20:29, 18.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja suhmis »

They2, mulla on siis saman sarjan E300, jolle akvaarion kooksi on ilmoitettu 375 litraan asti, joten ajattelin sen kyllä mulle riittävän, kun en mitään "superlämpöjä" tohon tarvitse, vaan ihan 25-26 C. Ja meillä kun talvellakin sisälämpötila usein huitelee 22-23 asteessa johtuen tehokkaasta vuolukiviuunista, jota paljon käytämme lämmitykseen, eli ei pitäisi isosta lämpötilaerosta huonelämpötilaankaan olla kiinni tuo tehottomuus.

Välillä ainakin minulla on ollut täysin eri lämpötila tuossa lämmittimen kyljessä ja tavallisessa lämpömittarissa. Luotan kyllä enemmän tavan mittariin. En myöskään tajua, miten tuo voi tuota Low Flow:ta välillä mulla vilkutella, kun kaikki puskat heiluu akvaariossa noiden suodattimien ansiosta.

Nyt mulla näyttää tavallinen mittari jopa 25 astetta, lämmittimen mittari edelleen 24 asteessa. Tosin nyt on koko päivän nuo 2x80W loisteputket lämmittäneet osaltaan, sekä laitoin kaikki kansilasit päälle, jottei lämpö karkaisi (normaalisti mulla lasit vain altaan takareunassa).
309 l: lehtikalat, noitamonnit, helmimonniset, jaguaarimonniset, sitruunatetrat ja verkkotetrat
84 l: rusokiilakyljet, kulmamonniset
3 berninpaimenkoiraa
They2
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2618
Liittynyt: 13:07, 14.08.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja They2 »

Joo suhmis, siis saman sarjan lämmitin, ei sama. :) Enkä osoittanut kysymystäni ongelmaasi, vaan on ollut jo pitkän aikaa korvien takana, mutta kun sopivasti oli ketju samasta lämppäristä, niin ei tarvinnut uutta tehdä. Eli siis lämmittimen lämpömittariin ei voi luottaa, pitääpä sitten tosissaan alkaa metsästämään sitä lämpömittaria.
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Ongelmia Fluvalin lämmittimen kanssa

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Ostin Zooplussalta samaisen Fluvalin E300-lämppärin kuin aloittajalla ja mulla on sama ongelmakin.
Kippo on 340-litrainen ja lämpötilaksi halusin +26-27.
Säädin lämppäriin +27 ja odottelin muutaman päivän. Fluvalin mittari näyttää +25 ja on sinisellä, akvaarion lämpömittari ja vauvankylpymittari näyttää +24,5.
Lämmitin tuntuu lämpimältä, mutta ei koskaan saavuta tuota +27 astetta. Lämmitin on lähellä toisen suodattimen ulostuloa, ei vilkuttele low flowta.
Kun termostaatti oli säädettynä +26.5 asteeseen, se näytti välillä +25 ja vihreää, nyt vaan sinistä.
Mikä näitä E300 -lämppäreitä oikein riivaa, kun eivät lämmitä? Millään ei jaksaisi alkaa postittelemaan takaisin Zooplussalle. :(
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”