200l akvapakettiin kalasto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Eli, mulle on tulossa semmonen 200 litrainen akvaariopaketti, jossa on kaikki mitä pittääkin olla. (Sisäsuodatin, lämmitin, lämpömittari jne.) Kertokaa kaikkia mahdollisia kokonaisuuksia kalastoon ja sisustukseen liittyen. Se akva tulee kesällä (jolloin asun Kivijärvellä, muutan sinne koulun loputtua Kinnulasta), joten kiirettä ei ole. Kaikki neuvot kalastoon ja muuhun liittyen on tarpeen! :D :)


Poistettu liialliset hymiöt sekä huutomerkit. -ylläpito
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Voisin vaikka laittaa sen täyteen kirsikkabarbeja ja hoitaa niitä...?
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Sanja »

Kirsikkabarbi on kiva laji. =) Ne tykkäävät kasvipusikoista, eli kannattaa sisustaa kunnon viidakko niille. Niiden lisäksi tuon kokoiseen altaaseen mahtuu vaikka mitä. Kerro vähän tarkemmin, millaisista kaloista tykkäisit? Parvikaloista vai yksin elävistä? Vilkkaista vai rauhallisista? Onko joku väri suosikkisi? Onko sinusta monnit kivoja vai inhottavia? Tuon kokoiseen voit ottaa jo niin monen tyyppisiä kalastoja, että suosittelu on aika hankalaa.

Kannattaa vaikka lueskella täältä alueelta muiden ketjuja saman kokoisista akvaarioista, niistä saa hyvin vinkkejä. Sinulla on mukavasti tässä suunnitteluaikaa vielä, se on tosi hyvä!
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Jos tykkäät kalanpoikasista, olisi tuo sopivan kokoinen esim. miljoonakaloille, platyille tai miekkapyrstöille. Kahta viimeksimainittua ei suositella samaan akvaan, koska saattavat risteytyä keskenään ja kanta huononee :cry: . Mutta millarit ja platyt kimpassa täyttää parisatasen akvan muutamassa kuukaudessa. Molempia lajeja vaikka 2 urosta ja 4 naarasta, niin saat pian värikkään kalaston purkkiisi :D .
350L
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Juu... Tarkennan vähän. Tykkään monneista ja värikkäistä parvikaloista. Ajattelin malaweja, mut en jaksa sählätä vesiarvojen kanssa, koska meillä on niin pehmeää vettä. Kaikkein paras ois ku sais 3-5 kalalajia, muutama värikäs parvi, joku pari ja yksineläjiä pohjalle, ja jos kaikki kalat sopis pehmeään veteen ni se ois parasta!

Oon aatellu myös jonkin sortin biotyyppi akvaariota, meinasin sinne parven kirsikkabarbeja ja punapääbarbeja... En sitte tiiä? :D

Meillä on muuten vesikaivo, vaikuttaako se jotenkin johonkin? :?


Poistettu liialliset hymiöt, kysymysmerkit sekä huutomerkit. -ylläpito
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Teepäs niin, että hankit pioneerilajiksi kuparimonnisia. Joltakin harrastajalta saat mätimunia ja kasvatat ne itse juuri kypsytetyssä akvaariossa. Onnistuu helposti.
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Juup, voishan sitä kokkeilla. Mä kyllä mietin sitä, että laittasin sen mun purkin vedenalaseks viidakoks ja laittasin sinne sitten Tarzaniks, Janeks ja niiden lapsiks kirsikkabarbeja ja siivoajiks 2 albiinopartista, naapureiks tiikeribarbeja sitte :| vieraiks jotakin...

Jos totta puhutaan ni en kyllä tiiä yhtään mistään mittään, tai kyllä jotakin jostakin, mutta mitä kaloja? En ossaa päättäää. Laittakaa vaikka kuvia kaloistanne ja akvoistanne ni sais jonkinlaista käsitystä tähän hommaan. :D

Ja kiitokset kaikille jotka jaksaa auttaa... :D


Poistettu liialliset hymiöt sekä kysymysmerkit. -ylläpito
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Pikkulasimonneja ja monnisia, joku pieni rihmispari.
Tai
Kirsikkabarbeja, kerrintetroja, monnisia
Tai
Miljoonittain sukarapuja :mrgreen:

Siis mehän voidaan ehdottaa ihan mitä vaan, voit sitten tyrmätä ihan mitä haluat 8-)
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Aivan, aivan. Lissää ideoita ja laittakaa jos vaan viititte ni niitä kuvia... niistä rihmakaloista. Voiko pitää esim. 3 eri rihmakalaparia yhes akvas? Jos ni mitä?


Poistettu liialliset kysymysmerkit. -ylläpito
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

No kannattaa kaikki kiinnostavat lajit googletella, tai tehdä haut tänne. Löydät takuullla paljon täsmätietoa. Eikä tarvitse olla kuin kersat karkkikaupassa (onkos toi hyvää, entä toi ja toi ja toi ja mä otan sit noita eurolla ja noita kans ja tätä kahella ja saaks näitäkin ja... :roll: ) :D
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Kyllä, kyllä. Oon istunu 7 päivää konneella, Viherkalassa (siellä on hyvät lajikohtaiset tiedot) mutta nyt sitä on päivitetty tai jotain muuta ni varmaan 3 päivää. Oon kyselly mun kääpiövillakoiralta Einariltakin mut sekkään ei ossaa päättää. :D Joitakin lajeja ei edes löydy ku latinankielisella nimellä (jotka löytys Viherkalasta). Onkos kirjoahvenissa minkäänlaista parvilajia? :?


Poistettu liialliset hymiöt sekä kysymysmerkit. -ylläpito
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Mulla meni jokin aika sitten samankokoisen akvan kalasto uusiksi parvikalojen osalta, koska tuli vesikatastrofi kalan kuoltua mattosisäsuodattimeen ja tukittua sen. Kynäkalat eivät arvostaneet nopeasti huonontuneita vesiarvoja, ja myös toinen noitamonni kuoli pois :cry:. Koska suodatin oli muutenkin jollain lailla huonosti toimiva, nyt meillä pörisee iso ulkosuodatinpönttö. Suosittelen miettimään suodatusta. Pelkkä tavallinen sisäsuodatin on 200-litraiseen aika riittämätön.

Mutta kalastosta: jos haluat nimenomaan biotooppiakvaarion kirsikkabarbien ympärille, niin sitten lajit pitäisi valita Kaakkois-Aasiasta. Kirsikkabarbi on Sri Lankasta kotoisin. Pohjalle voisi laittaa jotain nuoliaisia, joista itsellä ei ole kokemusta muista kuin siaminpiikkisilmistä. Kyseiset otukset ainakin ovat todella ystävällisiä ihan kaikkia kohtaan, mutta aika piilottelevaisia.

Rihmakalat ovat myös Kaakkois-Aasiasta. Kolme lajia on vähän liikaa, mutta kaksi voisi ehkä mennä. Kokemusta ei taaskaan ole kuin yhdestä lajista, murisijarihmakalasta, joita mulle sattui kaksi koirasta ja nehän tappelivat toisensa hengiltä. Uutta yritystä en ole ottanut. Myös tuolta alueelta kotoisin olevat lasimonnit tappelivat akvaariossani toisensa hengiltä. Niitä oli vain viisi - olen jälkeenpäin kuullut, että parven pitäisi olla iso, etteivät tappelisi. Muita Kaakkois-Aasian lajeja ovat esim. lasiahven (parvikala), kaikki pikkuiset rasborat (kuten hehkurasbora) ja isommat rasborat (kuten kiilakylki ja seeprakala).

Kirjoahvenia löytyy Etelä-Amerikasta monta lajia, mutta ne eivät ole parvikaloja. Niitä pidetään joko pareittain tai haaremina. Itse pidän todella paljon monnisista ja kävikin niin, ettei akvaariooni ole edelleenkään tullut uutta parvikalaa, vaan sitä kansoittaa valtava määrä kuparimonnisia. Ne ovat suosikkikalojani, ja ovat kaiken lisäksi selvinneet sekä suodatinkatastrofista että lämmittimen hajoamisesta, jolloin vesi kuumeni melkein 40 asteeseen. Kuparimonniseni eivät ole pelkästään pohjalla, vaan menevät ympäri akvaariota missä milloinkin. Ulkosuodattimen tulo sai ne lisääntymään hullun lailla, ja määrää on vähän vaikea tällä hetkellä arvioida. Voin kuitenkin sanoa, että monniset ovat ihan parhaita, kun niitä on paljon.

Eli jos biotoopilla ei ole väliä, suosittelen ehdottomasti monnisia niiden kirsikkabarbien seuraan!
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l akvapaketiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Sanja »

tervaatio kirjoitti: Meillä on muuten vesikaivo, vaikuttaako se jotenkin johonkin? :?
Se voi hyvällä tuurilla tarkoittaa, että vetesi on tosi hyvälaatuista. Tai huonolla, että joku arvo on ihan vinksallaan. Kannattaa mitata/ mittauttaa siitä kaikki mahdollinen, sittenpähän tiedät.

Kurkistapa millaisia ovat kääpiönuoliaiset. Ne on minusta ihan kauhean hauska vaihtoehto, jos haluaisi jotain monnisentapaista vipeltäjiä Aasiasta.
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Halleluja! Rukouksiin on vastattu! Kiitos, kiitos, kiitos "Mustavaris"! Tuommosta lajimäärää en oo kerralla löytänytkään... Eli kaikki Kaakkois-Aasiasta kotoisin olevat lajit käyvät samaan biotooppiakvaarioon... Kun ite etin vain niitä lajeja, jotka elävät Sri Lankassa... Kasveja paljon ja kalat sinne.

Nyt sain paljon tietoa, mutta lisää saa tottakai laittaa, kiitos! :mrgreen:

Apuva! Nyt kuulin että siellä on kovavetinen porakaivo...? Eikös sinne vois sovittaa synnyttävistä hammaskarpeista jonkinlaisen akvan... Tai käyhän toi ekakin vaihtoehto, vedenparannusaineilla vois sitte vähän säätää arvoja.


Poistettu liialliset hymiöt, kysymysmerkit sekä huutomerkit. -ylläpito
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Mustavaris: Miten ihmeessä se kala sinne päätyi? Miten tuo juttu muuten meni, siis kerro ihmeessä lisää? Itsellä menossa ekat kokemukset mattosuodattimesta (valmiiksi toiminnassa oleva pisaran mallinen) ja olen ollut hyvin tyytyväinen.
Sanja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:49, 06.10.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Sanja »

tervaatio kirjoitti:Apuva! Nyt kuulin että siellä on kovavetinen porakaivo...? Eikös sinne vois sovittaa synnyttävistä hammaskarpeista jonkinlaisen akvan... Tai käyhän toi ekakin vaihtoehto, vedenparannusaineilla vois sitte vähän säätää arvoja.
Tai sitten voit ottaa niitä malaweja, joista sanoit olleesi kiinnostunut. =) Kannattaa nyt ihan ensimmäiseksi selvittää kunnolla, millaista vettä siellä on. Vasta sen jälkeen voit miettiä, jaksatko muokkailla sitä, vai valitsetko kalat olemassaolevien arvojen mukaan. Kovan veden pehmentäminen rihmoille sopivaksi taitaa olla aika työlästä...
500-litrainen seurala.

Myykää minulle rantamonni! Mieluusti kaksi.
sinituulevi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 06:11, 30.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

tervaatio kirjoitti:Halleluja! Rukouksiin on vastattu! Kiitos, kiitos, kiitos "Mustavaris"! Tuommosta lajimäärää en oo kerralla löytänytkään... Eli kaikki Kaakkois-Aasiasta kotoisin olevat lajit käyvät samaan biotooppiakvaarioon... Kun ite etin vain niitä lajeja, jotka elävät Sri Lankassa... Kasveja paljon ja kalat sinne.
Biotoopilla tarkoitetaan yleensä sellaista kokonaisuutta, jossa kaikki kalat ja kasvit voisivat olla samasta joenmutkasta tai järvestä kotoisin. Sellaisen kokoaminen vaatii melkoisesti tutkimista. Yleisempää on, että akvaariossa on "teemana" joku tietty alue, esim Kaakkois-Aasia tai Intia tai Amazon. Esimerkiksi minulla on 200-litraisessa löyhänä teemana "Kaakkois-Aasia ilman lämmitintä" :), kaloina keltabarbeja, paratiisikaloja, leväsukarapuja ja pari juovaperhosnuoliaista, kasveina vallisneria, jaavansaniainen ja ruskomelalehti. Keltabarbeja ja paratiisikaloja voin hyvin suositella, ovat vilkkaita ja kirkasvärisiä ja niiden kanssa on aloittelijankin helppo kokeilla poikasten hoitamista. Juovaperhosnuoliainen ei ole minulla ollut erityisen onnistunut yhdistelmä noiden muiden kanssa, olisi paremmin omiaan voimakkaaseen virtaukseen, ja viime kesän helteillä kaksi niistä heitti henkensä.
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Kyllä, kyllä. Mittaan ne vesiarvot ja katon sitte. Saan mitattua ne 2-3 viikon sisällä... [:I]
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Sain päätettyä.! Mulla on tällä hetkellä 10 miljoonakalaa ja 8 miekkapyrstöä kasvamassa mun nykyisessä 50l akvassa, ostan muutaman omenakotilon ja kaloja lissää kun saan sen 200l akvan..... Kiitos kaikille vastanneille....
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Molakalle
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 17:46, 16.12.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Molakalle »

Itse pistin pystyyn myös juuri 200l akvaarion. Aikasemmin ollut "vain" 100l. Akvis on jonkinsortin "aasia"-akvaario. Eli kaikki on aasiasta ( paitsi partamonni joka on Etelä-amerikasta) Pinnalla taistelukala, sitten on 10kpl kirsikkabarbeja ja pohjalla 4 piikkisilmää. Ja sitten se vanha partis. Kirsikkabarbeja ja piikkisilmiä tulee vielä lisää ja "Taisto" vaihtuu johonkin rihmakala-parsikuntaan sitten joskus. Kasvit on myös valittu siten, ,että kaikki on aasian suunnalta. Toinen vaihtoehto on vaikka Etelä-Amerikka akvaario.
"Where is that fishy, fishy, FISH!Oh!It was a lovely fish it was!"
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Mitäs lajeja pohjalle vois laitaa. Itse pidän 13-20 cm monneista ja plekoista.
Kova/keskikova vesi on otettava huomioon, eikä sitä tilaa kumminkaan ole hirveän isoille kaloille...
Tällä hetkellä mulla on siinä pikku altaassa kasvamassa albiino paris(noin 6cm) , parta on alkanut kasvamaan jo, taitaa olla ukko...

Pohjakala ehdotuksia tulemaan...
:D Kiitos...
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Pari leväbarbia niin pysyy leväongelmat hoidossa, Monnisten sukukunnasta löytyy hyviä talkkareita, meillä kuparimonnisia.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
tervaatio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 122
Liittynyt: 22:16, 26.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kivijärvi

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Voiko leväbarbeja laittaa kovaan veteen? Eikö ne tarvikkaan enempää tilaa, kuin 200 litraa? Jos ne muuten sopii, ni haittaaako se että sinne tulis niitä millejä ja miekkiksiä?

-------------------------------

Teemana vois olla Etelä-Amerikka... Se partis, millikset ja miekkikset, sekä mun nykyset kaasvit taitaa olla sieltä kotosin... :D
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kyllä näin tietysti jos siihen pitäytyy. Joskus täytyy kuitenkin elää hieman mukana ja soveltaa. Paras akvaario on sellainen että sielä kaikki hoituu ja huoltoa tarttee vain niihin perusjuttuihin, eli pohjalta ruuanjätteiden syönti, levän syönti jne. Partikset ei ole niin tehokkaita tupsulevän syöjiä kun leväbarbit. Ei siitä Amazon yleisbiotooppi mene sekaisin jos muutama detalji on hoidollisesti ohitettu.

Kyllä pari leväbarbia menee 200L altaassa, siinä ne siellä on kun vaikka lehtikala tai rihmakala, varsinkin pitkänmallisessa altaassa on kivasti tilaa niiden spurttailla.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: 200l akvapakettiin kalasto?

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

No en kyllä ite lähtis leviksiä enkä lehtikaloja enkä isompia rihmakaloja laittamaan 200l. Nuo partis, miekkikset ja millikset menee ihan hyvin. Jos kovuus pysyy keskikovan (10-15) pinnassa niin pieni parvi selkäuimarimonneja voisi mennä, ne ovat kylläkin afrikasta kotoisin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”