Vallisneria kuihtuu

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja MML »

Ongelmana on vallisneria kuihtuminen niinkuin otsikosta käy ilmi. Muut kasvit voivat mielestäni hyvin, jokin toistaiseksi tunnistamaton heinämäinen n.15-20cm korkea kasvi on tosin myös alkanut kuihduttamaan lehtiään. Muita kasveja siis anubias nana, jaavansammal ja -saniainen, jokin tiikeri miekkakasvi, kääpiömelalehti ja punarotala. Lannoitteena hiekan alle laitettava lannoite, oisko seran? Loisteputki on uusi, 18w. Allas on vain 31 cm korkea, joten kai tuo yksi putki riittää vaatimattomammille kasveille? Olen ennen pitänyt vallisneriaakin suhteellisen helppona kasvina, mutta tuo on kyllä harmillisen hankala. Puskee uusi alkuja, mutta emo kasvi kuihtuu. Olen katkonut siitä "poikasia" pois sitä mukaa kun putkahtelee, jos ongelma olisi siinä, muttei ole auttanut. Voiko ongelman aiheuttaa suht korkea lämpötila, n. 28 astetta? Allas on perustettu 4 kk sitten, vesiarvot nitraatti ennen vedenvaihtoa n.15, nitriitti 0, GH 7, KH 6 ja pH 7. Vettä vaihdan kerran viikossa n. kolmanneksen. Hiilidioksidia ja nestemäistä lannoitetta en toistaiseksi lisää, onko ne nyt sitten puutuva lenkki tuon vallun viihtyvyydessä?
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Itsellä menestyi vallu hyvinkin, mutta tein juuri päinvastoin, eli otin emokasvit pois, kun "poikasilla" alkoi olla pituutta, ihan siitä syystä ettei se emo kuitenkaan loputtomiin elä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Oliko tänne tarkoitus kerätä hulvattomia sanamuunnoksia vai oliko se ketju jossain muualla? :mrgreen:
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Vallu ei tykkää nyppimisestä eli anna kasvien olla toisissaan kiinni, poista vaan huonot lehdet, ja kuulemma ei easy-carbostakaan (ainakaan kaikilla). Mulla on lannotteena vaan pmmd ja vaillisneria rehottaa riesaksi asti. Toisessa akvassa missä mustaa soraa, vallu kuoli kuukaudessa eli pohjamateriaalilla on kai merkitystä, itellä puhallushiekkaa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja R_R »

Edelliseen ei ole paljoakaan lisättävää, mutta kun alat lisätä nestemmäistä pmdd:ä, aloita varovasti 1/3 annoksilla. Pohjalannoitteet jotka laitetaan hiekan alle ovat huonoja, koska ne ovat suunniteltu mahdollisesti toimimaan ihan eripaksuisessa ja -rakeisessa hiekassa/sorassa kuin mitä akvaariossasi on.
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja MML »

Holstedt kirjoitti:Oliko tänne tarkoitus kerätä hulvattomia sanamuunnoksia vai oliko se ketju jossain muualla? :mrgreen:
Jäi häiritsemään mitä tässä tarkoitettiin? Omistan lukihäiriön ja huonon äidinkielen, etten aina huomaa jos kirjoittelen mitä sattuu :)
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Kokeilepas laittaa muutama esim. simpukankuori kasvin juurille. En ole itse kokeillut, mutta kuulin tämän jostain vinkiksi vallisnerioiden kasvatukseen.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

MML kirjoitti:
Holstedt kirjoitti:Oliko tänne tarkoitus kerätä hulvattomia sanamuunnoksia vai oliko se ketju jossain muualla? :mrgreen:
Jäi häiritsemään mitä tässä tarkoitettiin? Omistan lukihäiriön ja huonon äidinkielen, etten aina huomaa jos kirjoittelen mitä sattuu :)
Et ole ainoa. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
lendu
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 17:03, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Masala, Kirkkonummi (Hyvinkää, Pks).

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja lendu »

AFCMagic1 kirjoitti:
MML kirjoitti:
Holstedt kirjoitti:Oliko tänne tarkoitus kerätä hulvattomia sanamuunnoksia vai oliko se ketju jossain muualla? :mrgreen:
Jäi häiritsemään mitä tässä tarkoitettiin? Omistan lukihäiriön ja huonon äidinkielen, etten aina huomaa jos kirjoittelen mitä sattuu :)
Et ole ainoa. :D
hmm...*aivot raksuttaa*
No siis joo se ketju on jossain muualla *nauraa* mis voi niitä hulvattomia sanamuunnoksia koota :mrgreen:
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Malys »

Silloin kun minulla oli vielä vallisneriaa 250 litraisessa, sillä oli joku outo taipumus muutaman kerran vuodessa kuihtua hetkessä liki kokonaan, muutama yksittäinen lehti jäi jäljelle tiheästä pusikosta. Sitten kasvi mökötti aikansa ja aloitti uuden kasvun muuttuen reheväksi pusikoksi, kunnes tuli taas aika kuihtua. En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt että mistä tuo johtui, lannoitus, valaistus eikä muutkaan olot muuttuneet, kasvi vain yhtäkkiä totesi että nyt mää kualen. Ja sitten se kuoli alle viikossa. :roll: Lopulta meni hermot tuohon vuosikausia jatkuneeseen temppuiluun ja vallu päätyi roskiin. 63 litraisessa on kierteisvallisneriaa, mutta tämä ei ole osoittanut samoja taipumuksia kuin tuo toinen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kyllä vallisnerian pitäisi viihtyä tuossa 28:ssa asteessakin (menee jopa 30:ssä asteessa). Oletko huomioinut sen, että näitä ei kannata istuttaa liian syvälle hiekkaan? Tyveä (ja vaikka hieman juurtakin) tulisi olla näkyvissä. Vallisneriat viihtyvät paremmin kovemmassa vedessä, joten niiden juurille voisi lisätä hieman koralli/simpukkamurskaa (kannattaa huomioida näiden mahdollinen vaikutus vesiarvoihin).

Oliskohan tuo tunnistamaton kasvisi Cyperus helferi? http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=133A Tämä on vain pelkkä veikkaus, jos vaikka osuisi oikeaan. :mrgreen:
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

MML kirjoitti:Jäi häiritsemään mitä tässä tarkoitettiin? Omistan lukihäiriön ja huonon äidinkielen, etten aina huomaa jos kirjoittelen mitä sattuu :)
Ei kirjoituksessa ollut mitään vikaa.

Ken ei huomannut samaa kuin minä niin voinee vain onnitella itseään siitä, ettei omaa ihan yhtä kaksimielistä mielikuvitusta.
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 22:18, 26.10.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Häme

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

^mä en nyt keksi muuta kuin että otsikko "toistepäin" >vallisneria kuihtuu= k-llisneria vaihtuu. Olikohan tuo tarpeeksi kaksimielistä? :?
.....kaikkee mäkin jään miettimään...... 8O
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
ÄmHoo

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

No vaihtuuhan se...
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja MML »

Taavetti näyttäisi tunnistaneen mun heinän! Ainakin suurinpiirtein samalta näyttää :)
KattiFisu kirjoitti:^mä en nyt keksi muuta kuin että otsikko "toistepäin" >vallisneria kuihtuu= k-llisneria vaihtuu. Olikohan tuo tarpeeksi kaksimielistä? :?
.....kaikkee mäkin jään miettimään...... 8O


Tsiisus :mrgreen: Ihan tohkeissani aattelin, että oon tehnyt jonkun kirjoitusmokan niin en jäänyt ees tällasia vaihtoehtoja miettimään :)

Tosiaan olin viikon lomalla ja sen aikana emo vallu on kuihtunu ja kadonnu taivaan tuuliin, jäljellä on pari poikasta. Koitan nyt pitää ne hengissä ja jos ei onnistu niin vaihdan kasvia :) Hiilareita pitäisi kai alkaa askartelemaan joulukorttien lomassa. vai olisiko kellään suositella jotain valmista järjestelmää kun purkki on niin pienikin? Joskus aijemmin ollut ongelmia sen hiivatteen kanssa, ei ole teininä tullut kiljua keiteltyä niin liekö harjotuksen puutetta, mutten saanut oikeen käymistä liikkeelle useista kokeista huolimatta :D
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Oletko tehnyt sen kiljun liivatteen kanssa vai ilman? Ja oletko varma, että se systeemi ei vaan vuoda? Kun itselläni välillä tuntui, että ei tapahdu mitään, ei liemi käy, kun ei tule hiilidioksidia levittimeen, mutta sitten tutkin asiaa, niin totesin, että kiljupullon silikoonaus vuoti, niin ei tullut co2 perille. Nyt en ole tehnyt käymisseoksia, kun systeemi vuotaa enkä ole saanut aikaiseksi korjata sitä veilä...
Mutta suunnilleen tälläisellä reseptilla olen tehnyt, eli siis ilman sitä käymistä hidastavaa liivatetta. Eli siis kunnon kiljumeinigillä... :mrgreen:
1 tl kuivahiivaa tai suunniilleen saman verran tuorehiivaa
1 tl ruokasoodaa
1,5 dl sokeria
4 dl vettä, sen lämpötila hiivan laadun mukaan

ja kaikki sekaisin 1,5 l pulloon. Minulla on tuossa systeemissä myös se pesupullo varmuuden vuoksi, mutta en kyllä ole mitään dramaattista kuohumista todennut. Kaupallisita systeemeistä ei ole kokemusta, (jos ei EasyCarboa lasketa), mutta Tetralla ainakin on selllainen pienen akvaarion painepullosetti olemassa.

Onko se heinä ollut sinulla jo kauan? Kun jos se kuuluu tuohon Cyperus kasvien porukkaan, niin on mahdollista, että se ei ole kuitenkaan tuo C. helferi (sarakaisla suomeksi), joka on aidosti veden pinnan alla menestyvä kasvi. Sillä siitä on liikkella myös melko saman näköisiä versioita, jotka eivät menesty jatkuvasti veden alla, vaan sopisivat paremminkin vaikka paludaarioon tai huonekasviksi.
MML
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 13:55, 05.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Vallisneria kuihtuu

Viesti Kirjoittaja MML »

Mun kokemukset siitä hiilari systeemistä on muutaman vuoden takaa, edellisessä akvaariossa oli. En usko että se vuoti, koska aluksi lähti käyntiin, mutta villasukista ja lampun päällä pitämisistä huolimatta hiipui aina muutamassa päivässä. Kokeilin eri merkkisiä hiivojakin, joten hiivan toimimattomuudesta ei johtunut. Silloin käytössä oli kyllä liivatekkin, että ehkäpä voisin testata onneani vielä tuon pelkän litkun avulla.

Se heinä on ollut mulla altaassa n. 4 kk, se on akvaan saapumisen jälkeen selvästi kuihduttanut lehtiä, mutta tänään tarkastelin sitä niin se on kyllä puskenut myös uusia vihreitä tilalle. Toinen muutos minkä havaitsin, niin siitä on kuihtunut suurin osa niistä siemenkodan näköisistä systeemeistä pitkien ohuiden varsien päässä. Liekö pinnalla kasvanut ja nyt kokee jotain muutosta kun on kokonaan pinnan alla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”