540l ja kiekkojen määrä.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja weemano »

Nyt olisi haaveina viimein se kiekkolan perustus, jotain perus kiekkoja olen ajatellut hankkia, ei päälle 100€ hienouksia.
Allas on 150x60x60cm, kuinka monta kiekkoa voin tähän turvallisesti hankkia?
Nykyisellään altaassa asuu 3 sinirihmakalaa, tynkäparvi neontetroja ja isopurjepleko, sinirihmat saa lähteä, kunhan kiekkojen aika koittaa, mutta neontetroja en saa ikänään kiinni.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja malawi »

Hei, tervetuloa vaan kiekko maailmaan!

Sinne mahtuisi sellainen 10 kiekkoa, mutta sellainen 8 kiekkoa olis mielestäni hyvä. Kiekot kakkaa ihan mielettömästi. Neontetrat kiekkojen kanssa ei voi pitää lämpötilan takia. Kiekot 29-30c ja neontetrat 25c.

Tämä sivun Osto -ja Myynti osaston kautta on hyvä ostaa kiekot halvalla.Hinnat pyörii aikalailla 35€/kpl, ellei ole joku erikoisempi leopardi esim 45€/kpl. Itse olen vuosi sitten saanut isoja komeita kiekkoja 25€/kpl [;)]
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Neontetrat saat kiinni kahden haavin avulla. Luonnollisesti on homma helpompaa, jos otat turhat somisteet/kasvit siksi aikaa pois altaasta.
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja weemano »

Täällä on 8 neonia tuolla 540l altaassa keskenään - mahdoton urakka saada ne sieltä ylös.

Elin uskossa että altaaseeni menisi vain 5 kiekon tynkäparvi, mutta tosiaanko sinne 8-10 kiekkoa voisi mulauttaa?

Saa muuten vinkkailla jos 25-40€ hintaluokkaan tietää kiekkosia maailmalle lähteväksi, syksyn aikana olisi tarkoitus ainakin se 5 yksilöä hankkia.
Värejä en ole miettinyt, toki turkoosit sävyt ovat aina kauniita kaloissa, mutta kun on tälläinen hölynpöly niin kaipa sitä vaan ottaa mikä silmään iskee. :P

Voiko isopurjeplekoni asustaa samassa alttaassa kiekkojen kanssa? Tarmo on oikein kiltti poika muita kalasia kohtaan..
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja sani »

Neontetrat saa sieltä helposti pois: tyhjää vedet letkulla ja kerää kalat lätäköistä. Näin tein aina isomman altaan kanssa jos jotain pikkukaloja piti saada pois. Ihan turhaa yrittää sohia haavilla ja stressata kaloja. Ja se keskituki estää huitomisia :mrgreen:
Carmila
Member
Member
Viestit: 491
Liittynyt: 02:12, 19.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Itse laittaisin kymmenkunta kiekkoa tuon kokoiseen.
Kiekkoja on menestyksekkäästi pidetty myös alemmissa lämmöissä kuin kolmenkymmenen kieppeissä. Varmasti myöskään neontetra ei esiinny vain yhdellä "lämpötila-alueella". Jo vuodenkierron aikana lämpötila vaihtelee samallakin esiintymisalueella.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja f_isu »

weemano kirjoitti:Elin uskossa että altaaseeni menisi vain 5 kiekon tynkäparvi, mutta tosiaanko sinne 8-10 kiekkoa voisi mulauttaa?

Saa muuten vinkkailla jos 25-40€ hintaluokkaan tietää kiekkosia maailmalle lähteväksi, syksyn aikana olisi tarkoitus ainakin se 5 yksilöä hankkia.
Värejä en ole miettinyt, toki turkoosit sävyt ovat aina kauniita kaloissa, mutta kun on tälläinen hölynpöly niin kaipa sitä vaan ottaa mikä silmään iskee. :P

Voiko isopurjeplekoni asustaa samassa alttaassa kiekkojen kanssa? Tarmo on oikein kiltti poika muita kalasia kohtaan..
Olen tainnut jo aiemminkin mainita, että itselläni on tismalleen samankokoinen allas mitä sinulla. Siellä asuu 8 kiekkokalan kanssa mm. isopurjepleko.

Hyvää kauppa (täyttää tuon hintavaatimuksesi), missä kannattaa käydä on Vantaalla oleva Akvaario Kurki (yksi kohteista tämän vuoden lomamatkalla, harmi, että on niin kaukana meiltä katsottuna).
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja weemano »

Kuopio tarjoaa hintaluokkaan 55€/yksilö, oli toki komeita kalojakin..mutta halvemmalla on ekat saatava, ei kannata aloittelevan hankkia mitään hienouksia.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 540l ja kiekkojen määrä.

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Kirjottelinkin jo tuonne toiseen ketjuun, minä nimittäin lisäsin kiekkolaan 50 neontetraa, kun tetroja on muuten tosi nihkeästi saatavilla. Kardinaaleja metsästin toista kuukautta tuloksetta. Tai kyllä aina joku 1 tai 2 kpl löytyy, mutta kunnon parvea ei. Mulla lämpötila on 28.
Parvessa on nyt siis enää 40 neontetraa, koska heti ensimmäisenä muutama meni maisteluun :roll: .
Joten hyvällä säkällä pääset niistä muutamasta tetrasta eroon luonnon kiertokulun kautta :mrgreen: .
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”