Moorapuun liotus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zissou
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 13:38, 09.05.2007
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Kuinka kauan tarvitsee liottaa moorapuuta (Red moorwood), että ei enää kelluisi.
On ollut kohta kaksi viikkoa ämpärissä ja kelluvat edelleen paremmin kuin kumiankka :).
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
Psogu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 16:14, 03.03.2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Mie liotin pari viikkoa kivi painona ja se riitti. Sitten keksin keittää sen kun keräsi jotain vaaleaa hyhmää. Nyt se (lisää vapaavalintainen ärräpää) kelluu taas! 8O Keittovaiheessa kannosta lähti pesupähkinää muistuttava tuoksu ja veden pinnalle tuli "öljyläikkiä". Liekö tuota uskaltaa laittaa altaaseen?

Osaisiko joku muuten antaa tuolle tarkempaa nimeä kuin tuo "Red moorwood"? Kiinnostaisi tietää mitä tuo tarkalleen ottaen on.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Kyllä mäkin pari viikkoa liotin ja akvaarioon silti vielä joutui laittamaan kiven painoksi.
Pari kertaa teki nöyhtää, eli ylös, harjaus ja takas kivipainon kanssa.
Pieni kivipaino on vieläkin ( 2 kk jälkeen )
Mutta kyllä se siitä vielä painuu! :D
Zissou
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 13:38, 09.05.2007
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Zissou »

Jepulis. Kivi on painona, mutta sen verran ruma, että haluaisin sen pois heti kun mahdollista.
Yhden kepukan jätin indikaattoriksi kellumaan ämpäriin. Kun se on aikanaan vajonnut, voi kokeilla kiven poistoa.
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
SirpaN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 09:30, 17.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Itse olen laittanut moorapuut suoraan altaaseen ja vain huuhdellut ne kuumalla vedellä ennen altaaseen laittoa. Kaikki kannot olen tukenut aluksi pohjaan kivien avulla ja ne ovat pysyneet ilman painoja upoksissa n. kahden viikon kuluessa altaaseen laitosta. Noita moorakantoja minulla on ollut yhteensä 4kpl (joista 3kpl on parhaillaan altaassa) ja vain kaksi niistä on saanut ensimmäisen viikon aikana pinnalleen vaaleaa hyhmää (lähinnä niihin kohtiin, joista oksa on katkaistu), jonka olen poistanut lapon avulla ja huuhtelemalla. Nämä kannot joiden pinnalle hyhmää on tullut, ovat tuoksuneet jollekin havupuun tapaiselle. Mitähän puuta sitten lie...
veijokissa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 18:31, 25.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja veijokissa »

Psogu kirjoitti:Mie liotin pari viikkoa kivi painona ja se riitti. Sitten keksin keittää sen kun keräsi jotain vaaleaa hyhmää. Nyt se (lisää vapaavalintainen ärräpää) kelluu taas! 8O Keittovaiheessa kannosta lähti pesupähkinää muistuttava tuoksu ja veden pinnalle tuli "öljyläikkiä". Liekö tuota uskaltaa laittaa altaaseen?
Mulla kokemusta nyt kahdesta moorakarahkasta. Kumpikaan ei kellu.
Ensimmäinen meni parin virutuksen jälkeen akvaarioon, ei ollut öljyinen ja upposi heti. Kehitti kyllä ekan viikon aikana valkoisen karvapeitteen, nostin ylös ja as hot as hanasta comes veden alla harjasin juuresharjalla sen ja sen jälkeen ei ole hyhmää kehitellyt.
Nyt perustan toista akvaariota, ja olen liottanut tuota uutta karahkaa kaksi viikkoa. Siitä jäi ekan liotuspäivän jälkeen veden pinnalle noita mainitsemiasi öljyläikkiä. Ja kädet olivat todella tahmaiset kun sitä märkää kantoa käsitteli. Ja vesi oli ihan tummanruskeaa. Olen nyt sitä kuumassa vedessä liottanut kohta pari viikkoa, ja väriä siitä lähtee edelleenkin, mutta tuo öljyisyys on vähentynyt huomattavasti.
Samat ajatukset tuon altaaseen laittamisen suhteen, mitä lie öljyjä päästelee itsestään? Kait se siitä, liottelen vielä viikon päivät, kun tuo kypsyttelykin vasta menoillaan. Olen vaihtanut liotusveden joka päivä, ja kyllä kestää puhtaaksi saaminen. Onneksi en kiireellä ole liikenteessä, ja onneksi tuo ensimmäinen kanto ei ollut samanlainen, kun en sitä muutaku virutellut hiukan. Olis varmaan mennyt kalasto uusiksi jos tämän öljyversion olisin silloin sattunut ostamaan.
Mites muuten kun mulla on kaksi vintage-kantoa, 70 luvulla stockalta hankittuja, niitä on säilytelty samassa huoneessa öljypolttimon kanssa vanhassa omakotitalossa, saankohan noista ikään tuota lämmitysöljyn hajua pois, onko turvallista liottaa kantoja järvessä muutaman viikon? Vai tuleeko luonnonvesistä jotain järvisyyhyjä tai vastaavia akvaarioon?
Akva on kisujen telkku!
saipe75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 20:51, 03.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja saipe75 »

Minullakin ilmeisesti tällainen moorapuu (vaalea, pitkiä käyriä juuria) laitoin sen silikonilla kiinni akvaarion takaseinään, ettei se kelluisi ja nyt sen pinta on ihan tuollaisen vaalean "hyhmän" peitossa 8O "fiksuna" kun sen silikoonasin kiinni, niin nyt en saa sitä irti (tai ainakaan sitten takaisin) harjatakseni sen puhtaaksi.. onko tuosta kaloille haittaa. Se lähtee ihan rapsuttelemalla ja imeytyy suodattimeen, mutta onko sekään viisasta?
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Jos vain on käytössä saunanpata niin siinä on hyvä keittää niin moorakannot kuin muutkin kelluvat sisustuskappaleet. Itse olen laittanut kannot päivällä kiehumaan ja polttanut yhden pesällisen puita. Kannot jätän pataan jäähtyvään veteen ja noukin pois seuraavana päivänä eikä yksikään ole kellunut keittämisen jälkeen.
makelasari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 10:16, 10.01.2010
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja makelasari »

Minullakin on ilmeisesti juuri tuommoinen moorapuun juurakko akvaariossani. Se on nyt asustellut kivillä pultattuna pohjaan jo reilusti päälle kaksi viikkoa. Uppoamisesta en niinkään ole huolissani, vaan sen taipumuksesta kehittää muutamassa päivässä valkoinen hohtuvakuori itselleen. Pahimpia paikkoja selvästi rikotut pinnat. Kuinka moneen kertaan se oikein pitäisi pestä ja loppuuko tuo "höhhön" kehittäminen koskaan?
Aluksi pestiin kuumalla vedellä ja harjalla. Lioteltiin muutama päivä (vesi ruskeaa) ja aina vaihdettiin väliin vesi kuumaan ja puhtaaseen. Kun vesi pysyi puhtaana pestiin vielä kertaalleen kuumalla + harjattiin ja upotettiin painojen kera purkkiin. Purkista olen onkinut sen muutamaan kertaan putsattavaksi, vaan taasen on pumpulikerros tuloillaan. Akvaario on vielä kypsytysvaiheessa. Onko sillä merkitystä? Uskaltaako muuten tällätä kaloja tuonne lainkaan?
Psogu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 16:14, 03.03.2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Miun moorapuu lopetti tuon hötön kehittämisen noin kuukauden liottamisen jälkeen. *huoh* Akvaario kypsyi samoihin aikoihin ja sai asukeiksi kierteisiä. En kyllä osaa sanoa että lannistiko hötön kypsyminen vai kotilot.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
makelasari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 10:16, 10.01.2010
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja makelasari »

Juu, loppui viimein täälläkin höhhääminen, kypsymisen ja kalojentulon jälkeen. Siinä reilun kuukauden kuluttua. Jos nyt suurennuslasilla etsii niin vieläkin jossain kohtaa on vähän valkoista, mut siis tosi vähän. Ja upposikin samoihin aikoihin.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

RHODESIAN kirjoitti:Jos vain on käytössä saunanpata niin siinä on hyvä keittää niin moorakannot kuin muutkin kelluvat sisustuskappaleet. Itse olen laittanut kannot päivällä kiehumaan ja polttanut yhden pesällisen puita. Kannot jätän pataan jäähtyvään veteen ja noukin pois seuraavana päivänä eikä yksikään ole kellunut keittämisen jälkeen.
Jep, keitin äskettäin itsekin omenapuunoksan. Keittäessä oksan sisällä oleva ilma laajenee ja kuplii ulos päistä. Nopeuttaa upottamisprosessia huomattavasti.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Huhhuh, itsellänikin on nyt moorapuu altaassa! Kehittää aivan ylettömästi tuota höhhöä, puolen viikon sisällä se oli puolen sentin höhkä-kerroksen peittämä. Harjasin sen huolellisesti, ja laitoin takaisin. Nyt (eilen pesin) sen pinnalla on taas hötökerroksen alkua, toivottavasti lopettaisi pian tuon likaamisen. :roll: Ensimmäiset asukin saapuvat viikon kahden sisällä.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Inia »

Tuo höttö lienee bakteerimassaa, joka ainakin minulla söi hapet altaasta, eli kannattaa laittaa hapetusta, vedenkiertoa pintaan.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Inialla on aivan samoja kokemuksia kuin minulla. Suuressa juurakossa on valtava määrä bakteerikasvustoa aluksi (tuota höttöä) ja se todella syö hapen akvaariosta eli diffuusorit päälle. Minulla tilanne kehittyi nopeasti ja huomasin sen kun salamanteriplekot olivat tulleet pintaan hengittämään. Onneksi ainoat sankarivainajat olivat pieniä kuparimonnisen poikasia.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Syö hapen akvaariosta? 8O En ole tuollaisesta ennen kuullutkaan, hyvä kun tuli luettua tämäkin ketju, täytyy tarkkailla tuota moorapuuta minkä eilen tuonne altaaseen lykkäsin, pesemättä. Mulle myyjätär kyllä sanoi, ettei se ollenkaan uppoa ja niin olen itsekin luullut, silikoonasin sen pohjaan pari kiuaskiveä kiinni ja nyt pysyy pohjassa loistavasti eikä kivet näy lainkaan, puu oli sopivan muotoinen. Mutta tosiaan en pessyt, en edes huuhdellut... :|
Paavo2006
Senior Member
Senior Member
Viestit: 697
Liittynyt: 15:18, 26.12.2009

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

No, nyt pesin, pesin harjalla ja kuumalla vedellä muodostuneen hötön pois pinnalta. Lisäksi uitin kantoa kattilassa, jossa kiehuvaa vettä, päästipä moorapuu paljon punaista väriä kiehuvaan veteen...sitten vielä kylmään veteen muutamaksi tunniksi likoamaan. Toivottavasti nyt pysyy höttöset pois...huh.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja narm »

Zissou kirjoitti:Kuinka kauan tarvitsee liottaa moorapuuta (Red moorwood), että ei enää kelluisi.
On ollut kohta kaksi viikkoa ämpärissä ja kelluvat edelleen paremmin kuin kumiankka :).
Heh...voit lähteä niiden kanssa kellumaan 8O :mrgreen:
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Moorapuun liotus

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

tarviiko moorapulle tehdä mitään jos sen saa käytettynä? Jos se ehtii olla pari päivää kuivilla, niin riittääkö vain kuumavesi pesu ja hyvä harjaus?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”