Lisäystä valaistukseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TSN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 00:22, 04.06.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Lisäystä valaistukseen

Viesti Kirjoittaja TSN »

Mietin tuota valaistuksen lisäystä 180l akvaariossani. Korkeutta muistaakseni 50cm.

Nyt valaistuksena on yksi koko akvaarion pituinen, eli 100cm pitkä, valaisin jossa putkena Aqua-Glo ja toisena vanha 70cm, jossa joku nimetön loisteputki.

Olen suunnitellut ostavani lisäksi kaksiputkisen 100cm pituisen valaisimen. Miten suosittelette, että järjestän valaistuksen sen jälkeen?

70cm putki lähtee joka tapauksessa pois, mutta jätänkö vanhan 100cm putken rinnalle, jos tilaa riittää akvaarion päällä? Onko yhden putken lisästä hyötyä kahteen verrattuna?

Ja mitkä kaksi loisteputkea kannattaa ostaa lisäksi jos pidän vanhan valaisimen rinnalla? Mielestäni Aqua-Glo yksinään oli hieman liian sinertävä ja kylmän värinen. Pidän enemmän vihertävän/lämpimän värisestä altaasta.

Toivoisin tietysti, että kasvit kasvavat mahdollisimman hyvin, mutta akvaarion pitää näyttääkin mukavalta.
180l + 54l + 52l
emzei
Member
Member
Viestit: 324
Liittynyt: 00:45, 28.12.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Lisäystä valaistukseen

Viesti Kirjoittaja emzei »

Jätä ihmeessä se kolmas putki käyttöön jos sopii olemaan, sillä saisit valoa tankkiin jo 0,5 w/l. (Kahdella putkella 0,33 w/l, ero on aika huomattava) Tuolla 0,5 w valomäärällä kasvaa jo hiukan vaativammatkin kasvit.

Noihin putkivalintoihin en ota sen kummemmin kantaa, itselläni käytössä osramin skywhite ja biolux ja tykkään sävyistä. Hintakaan ei hirvitä, noin 8 €/putki.

Täällä voi käydä katsomassa noiden putkien värisävyjen eroja: http://saurama.aqua-web.org/valo3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Uusioakvaristi, 240 l
TSN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 00:22, 04.06.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisäystä valaistukseen

Viesti Kirjoittaja TSN »

Eli ei tule muita ideoita putkiyhdistelmiksi?

Entä osaako joku sanoa siitä, että jos otan putkiksi Aqua-Glo + SunGlo(tai vastaava kirkas) putket niin mikä olisi hyvä kolmanneksi? Toinen kasviputki vai kirkasvaloputki?
180l + 54l + 52l
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lisäystä valaistukseen

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itse olen suosinut Actizoon Supra-lux ja Nominal TX -loisteputkia. Supra-lux on aavistuksen sinertävä kirkasvaloputki ja Nominal TX taas punertavasävyinen kasviputki. Näitähän voi ottaa miten haluaa, mutta jos tykkää kasveja kasvatella niin kannattanee ottaa yksi Supra-lux ja kaksi Nominal-TX -putkea.
TSN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 00:22, 04.06.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: Lisäystä valaistukseen

Viesti Kirjoittaja TSN »

Muffe kirjoitti:Itse olen suosinut Actizoon Supra-lux ja Nominal TX -loisteputkia. Supra-lux on aavistuksen sinertävä kirkasvaloputki ja Nominal TX taas punertavasävyinen kasviputki. Näitähän voi ottaa miten haluaa, mutta jos tykkää kasveja kasvatella niin kannattanee ottaa yksi Supra-lux ja kaksi Nominal-TX -putkea.
Ja tosiaan itsellä on jo yksi aqua-glo putki, joten tuo ei oikein kannata :)

Eli jos sovellan omaan tapaukseen niin pitäisi ottaa toinen enemmän kasveille soveltuva putki lisäksi? Eli kaksi kasviputkea + yksi kirkasvalo..
180l + 54l + 52l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”