Vedenpinnan korkeus merivesialtaassa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Vedenpinnan korkeus merivesialtaassa

Viesti Kirjoittaja proto »

Millaisen välin olette yleensä jättäneet vedenpinnan ja altaan yläreunan väliin? Kyseessä olisi minulla systeemi jossa 40/32 Durso ja ala-altaasta pumpataan 2000 l/h. Mikä olisi sopiva kaatokulman yläreunan ja altaan yläreunan välinen etäisyys? Monilla on varmaan vastaavia systeemejä joten jos joku tuntee systeeminsä toimivan niin olisin summittaisista mitoituksista kiitollinen.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

No jos haluaa oikein varman päälle pelata niin sellainen mihin mahtuu reilusti sekä paluupumpun kammion vesimäärä että kaikki pumpun kammioon tuleva korvausvesi sen jälkeen kun kierto takaisin ala-altaaseen on pysähtynyt. Minimissään 5cm on aika yleinen. Kannattaa oikeasti laskea paljonko pahimmassa skenaariossa sitä vettä tulee menemään yli niin ei tarvi jälkikäteen sadatella sitä että tilaa oli liian vähän.
Ari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 12:56, 27.10.2002
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari »

Vedenpinnan ja altaan yläreunan väli on 2.7 cm (noin).
Mutta ylivuotolaatikon ja altaan yläreunan väli 3.5 cm.
Vesi nousee yllättävän ylös. Durso on 32mm ja ala-altaasta pumpataan Eheim 1260:llä (nimellisteho 2400 l/h). Lisäksi 2x12000 l/h Tunze Stream, jotka sykkivät 30/100% vastakkaisissa päissä. Tilavuutta altaassa reilu 400l.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

jusa kirjoitti:No jos haluaa oikein varman päälle pelata niin sellainen mihin mahtuu reilusti sekä paluupumpun kammion vesimäärä että kaikki pumpun kammioon tuleva korvausvesi sen jälkeen kun kierto takaisin ala-altaaseen on pysähtynyt. Minimissään 5cm on aika yleinen. Kannattaa oikeasti laskea paljonko pahimmassa skenaariossa sitä vettä tulee menemään yli niin ei tarvi jälkikäteen sadatella sitä että tilaa oli liian vähän.
Juuri näin, eli kaikki vesi pitää laskea jopa putkissa oleva vesi. Itse olen vielä varmistanut kaiken sillä että akvaariokaapin ala-osa (n 10 cm korkeudelle) on täysin vedenpitäväksi tehty, joten toimii varoaltaana. Ja onneksi tein näin... On jo kokeiltu sitä tositoimissa ;-)
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

jusa kirjoitti:No jos haluaa oikein varman päälle pelata niin sellainen mihin mahtuu reilusti sekä paluupumpun kammion vesimäärä että kaikki pumpun kammioon tuleva korvausvesi sen jälkeen kun kierto takaisin ala-altaaseen on pysähtynyt. Minimissään 5cm on aika yleinen. Kannattaa oikeasti laskea paljonko pahimmassa skenaariossa sitä vettä tulee menemään yli niin ei tarvi jälkikäteen sadatella sitä että tilaa oli liian vähän.
Itse tein varmistuksen siten, että minulla on 2 läpivientiä joista toisesta menee vesi normaalisti ala-altaaseen ja toisesta vasta sitten jos sattuu jotakin odottamatonta eli kun vesi alkaa nousta altaan reunojen tasolle. Tällä tavalla minulla oli vanhassa altaassa vedenpinta allasta kiertävien pantojen alareunan tasolla eli 1 cm yläreunasta. Nyt uudessa vedenpinta on 2-3 cm yläreunasta mutta lopullinen säätö on tekemättä koska yksi Stream on vielä asentamatta (tulossa). Kun se alkaa puhaltaa, nousee veden pinta nykyisestä tasosta jonkun verran joten lopullista korkeutta ei voi vielä säätää.

Siitä, että vedenpinta on mahdollisimman korkealla ei ollut haittaa ainakaan vanhassa altaassa mutta siinä panta kiersi täysin koko altaan. Tässä uudessa on kulmissa pienet pätkät ilman pantaa ja en vielä tiedä miten vesi yrittää tulla ulos niiltä kohdin. No, aika näyttää. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”