Vaihtovesi ulkokukkien kasteluun?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Viiru_pesonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 12:20, 31.05.2006

Vaihtovesi ulkokukkien kasteluun?

Viesti Kirjoittaja Viiru_pesonen »

Onko kukaan käyttänyt akvaarion vaihtovettä kesäkukkien kasteluun? Tuntuu hullulta laskea litratolkulla viemäriin, kun on oma jätevesikaivo. Voiko lappovettä laskea letkulla kukille suoraan, vai pitäiskö se saostaa ensin ämpärin pohjalle ja kaataa moska viemäriin? Vai onko se vain hyvää lannoitetta? Entä mukana kulkeutuvat kotilot?

Voiko akvaariovettä huoletta säilyttää ulkona saavissa, vai voiko siitä levitä jotain pöpöjä ympäristön eläimiin, jos sitä siis juovat tai alkaako seistessään haista auringon paisteessa?
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Vuosikausia olen käyttänyt akvaariovedet ulkokukka-astioihin ja kukkapenkkeihin. En usko akvaariokotiloiden kauaa kukkapenkissä elävän.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Vaihtovesi ulkokukkien kasteluun?

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Viiru_pesonen kirjoitti:Voiko akvaariovettä huoletta säilyttää ulkona saavissa, vai voiko siitä levitä jotain pöpöjä ympäristön eläimiin, jos sitä siis juovat tai alkaako seistessään haista auringon paisteessa?
Toinen kissoistamme käyttää akvaarioita säännöllisesti juomakuppeinaan ja täysin terve tuntuu neiti olevan.

Parina kesänä olen laittanut akvan vettä myös saaveihin ja ei ole alkanut haista mitenkään.
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Viesti Kirjoittaja snore »

Minä olen ainakin antanut kukille akvaario vettä. En tiedä miten tuo akvaario vesi vaikuttaa sitten niihin eläimiin, jotka juovat sitä.. Ite olen täyttänyt yhden ämpärin täyteen akvaario vettä ja siitä olen sitten viikon varrella antanut kukille. Olen pitänyt ämpäriä sisällä, mutta olis se varmaan parempi pitää hieman viileämmässä ettei vesi "vanhene" nopeasti. Onneksi on sen verran pitkä tuo akvaarion tyhjennysletku, että saa loput akvaarion vedestä pihalle.

Kävi tuossa semmonen ajatus, että jos sitä sitten ottaisi suoraan akvaariosta sitä vettä aina kukille, niin ei tarttisi kun vaan sitten lisäillä vettä tankkiin :D Mulla on kylläkin ollut akvaario vasta pari kuukautta, joten en sitten tiedä että kuinka puhdasta tuo vesi on sitten noille kaloille jos noin tekee..?
Viiru_pesonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 12:20, 31.05.2006

letku

Viesti Kirjoittaja Viiru_pesonen »

Ajattelin että puutarhaletkut on aika pitkiä, että jos sellaisen hankkis niin sillä sitten sais veden jo jonkin matkaa tulemaan ja samalla vois ihan ulos astikin saattaa. Alkaa vaan tämä ämpäreiden kanniskelu riittämään, kun on nykyisessä asumuksessa vessaan sen verran matkaa.

Mut kiva kuulla ettei ala mitenkään haisemaan, vaikka jonkun päivän seisoisikin ulkona.

Omatkin kissat juo ja yksi söikin akvaariosta, ja vielä hengissä ovat. Lähinnä ulkona seisoneen veden bakteerimäärää mietin, mutta voihan siihen jonkun kannen vaikka laittaa...
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Meillä on jo useamman vuoden kasteltu kukkia "suoraan altaasta" eli jos kukka tarvii vettä niin kannu altaaseen ja vesi sieltä. Hyvin kasvaa :)

Nyt kun on omakotitalo ekaa kesää niin kyllä mä meinasin vedet hyödyntää ulos. Mansikkamaa varmaan tarvii kastelua muuta tääl ei ehkä kasvakkaan :mrgreen:
calendula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 23:13, 11.02.2007
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja calendula »

Minä lasken vedet ulos saaviin, josta käytän kukkapenkkien ja -ruukkujen kasteluun. Vaikka vesi seisoisikin muutaman päivän saavissa, ei se haise miltään; saavi kyllä levääntyy nopeasti, sitä joutuu pesemään.
Saavista juovat linnut ja oravat näyttävät voivan erinomaisesti! :D
marianne*
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 19:32, 29.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Ite olen käyttänyt myös ihan sisäkukkien kasteluun tuota vettä. Myös sen kakkakasan sieltä ämpärin pohjalta. :D Eipä ole kukkien kunto muuttunut suuntaan taikka toiseen.
Hyvähän se vaan on että voi hyödyntää edes osan niistä litramääristä jotka muutoin valuu viemäriin.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Se akvaariovesihän on tosi hyvää kasteluun, niin sisä- kuin ulkokasveillekin.
Tinja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 20:00, 31.10.2007
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tinja »

Mulla on säilytyslaatikossa ollut kalankakkavettä jo monta kuukautta, siinä aina upotan orkideat ja lisäilen vettä kun vähenee. Piti ihan käydä haistamassa: Ei haise millekkään!
_tipi_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 19:10, 11.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja _tipi_ »

Meilläkin kastellaan kaikki kasvit akvaariovedellä. Hyvin kasvavat, eikä ole tarvinnut muuten lannoitella, akvaariovedessä kun on lannoitteet :D
Takapihalle meni vaihtovedet, kun sellainen vielä oli.
500-l (200x50x50cm) akvaario myynnissä/vaihdetaan 300-400l purkkiin
Nätsy
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 10:45, 20.01.2005
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Nätsy »

Vein asian vielä vähän pidemmälle. Perheen pienimmän pissipotta täytetään ulkona saavissa seisovalla akvaariovedellä ja kastellaan ulkokukat. Ja kyllä rehottaa. Lisäksi viime kesänä, tai oikeastaan alkutalvesta saaveja tyhjentäessä, huomasin, että olin letkulla imaissut hiukan jaavansaniaista saaviin, jossa se oi kesän aikana lisääntynyt hurjasti. Pohjalla oli varmaan kolmen kilon möntti saniaista. Saavi oli täysin varjossa, päällä verkko oravien pelastamiseksi, ja silti saniainen oli kirkkaan vihreä ja upeampi kuin ikinä altaassa... :roll:
kuka pieruu piättää siinä o muutaki vileppii
iktys
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 13:47, 22.03.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iktys »

Kukille aqvavesi on vallan hyvää. Tulee muuten säästöä kukkalannoitteissa. Sisäkukkien kasteluun tosin en käytä enää malavi-akvaarion vettä, on se kuitenkin sen verran suolaista että rupesi kertymään kukkapurkkien reunoille suolaa vuoden kasteun jälkeen. Täytyi ihan sormella ottaa kiteitä ja maistaa että uskoin. Ei ne kukat kyllä mitenkään huonosti voineet. Sekakala-akvaarion (600 l) vesi menee kukille. Tosin talvella suurin osa viemäriin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: letku

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Viiru_pesonen kirjoitti:Ajattelin että puutarhaletkut on aika pitkiä, että jos sellaisen hankkis niin sillä sitten sais veden jo jonkin matkaa tulemaan ja samalla vois ihan ulos astikin saattaa.
Hanki kirkasta puutarhaletkua tai vielä parempi, täysin läpinäkyvää lvi-letkua. Mahdolliset tukokset on helppo löytää, samoin todeta letkun onnitunut tyhjentäminen. Jos keuhkoissa kapasiteettia riittää niin toki pitkäkin letku alkaa lappoamaan imemällä, toinen vaihtoehto on esim. Eheimin kiertovesipumppu letkun päähän kiinni, compactien suuaukko taitaa sattua suoraan puutarhaletkuun.

Itse olen hysteerisen tarkka vedenvaihtoletkun tyhjentämisestä ennen säilytykseen kiepittämistä, samoin letkun läpinäkyvyys on must. Kertaalleen kun on imaissut hengityselimiin kuukauden vihreässä puutarhalektussa seisyttä vesi-aktiiviliete-moskaa ja sen jälkeen antanut ylen lattiakaivoon, oppii arvostamaan sellaisia arjen pikku iloja kuten kiertovesipumppukäyttöistä vedenvaihtoletkua :mrgreen: :roll: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: letku

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Adrianna kirjoitti:
Viiru_pesonen kirjoitti:Ajattelin että puutarhaletkut on aika pitkiä, että jos sellaisen hankkis niin sillä sitten sais veden jo jonkin matkaa tulemaan ja samalla vois ihan ulos astikin saattaa.
Hanki kirkasta puutarhaletkua tai vielä parempi, täysin läpinäkyvää lvi-letkua. Jos keuhkoissa kapasiteettia riittää niin toki pitkäkin letku alkaa lappoamaan imemällä, toinen vaihtoehto on esim. Eheimin kiertovesipumppu letkun päähän kiinni, compactien suuaukko taitaa sattua suoraan puutarhaletkuun.
Niin tai sitten vaan leikkaat limpparipullosta pohjan pois, niin se toimii lappona, kun sen tökkää puutarhaletkun päähän. Ainakin uusissa pullomalleissa löytyy puutarhaletkuun käypäisiä suuaukkoja. Pullo on helppo laittaa paikoilleen ja ottaa pois vaikkapa jokaisen vedenvaihdon yhteydessä. Pullolla voi myös kauhaista letkuun vettä altaasta, niin johan alkaa vesi juosta ihan ilman uppopumppuja tai letkun imemisiä. Halpaa ja helppoa :mrgreen:

-Jaani-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”