Minkä kokoinen allas tarvitsee ulkosuodattimen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rookeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:24, 23.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rookeri »

En viitsinyt tehdä uutta topikkia joten kysyn täällä:

Mikä on akvaarion minimikoko jotta siihen kannattaisi pistää ulkosuodatin? Itselläni on nyt 100L akvaario mutta epäilen sen olevan liian pieni. Vanhemmilla on mun entinen 350L akvaario ja siinä (en nyt muista mallin numeroa) Eheimin ulkosuodatin ja pitää kyllä sanoa että on käytännöllinen ja helppo vehje! Toki sisällä on pari pienempää sisäsuodatinta.

Olisi meinaan seuraava hankinta listalla!
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Rookeri kirjoitti:En viitsinyt tehdä uutta topikkia joten kysyn täällä:

Mikä on akvaarion minimikoko jotta siihen kannattaisi pistää ulkosuodatin?

60-80l (pelkästään vain ulkosuodatin, eikä tarvi sisäsuodatinta)
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Minä laittaisin ulkosuotimen yli 150l altaaseen,riippuen tietysti kalastosta.
"Eiku rytkyjä."
(Seppo Rädyn vastaus lentokentällä Ylen haastattelijan kysymykseen "Onko laukku nyt täynnä kisamieltä?" ennen Atlantan kesäolympialaisia 1996)
http://s1.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=20066
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Esimerkiksi Eheimin pienin Ecco on oikein sopiva jo 60 litran altaaseen. Itselläni on se keskikokoinen 84-litraisessa ja yhtään ei ole liikaa puhuria.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Ja minulla on keskikokoinen Ecco 125-litran altaassa. Aivan erinomainen suodatin tuon kokoiseen.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Rookeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:24, 23.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rookeri »

Okei. Olisihan se näköjään nopealla googlauksella selvinnyt itsekin tuo minimikoko [:I]
Tuo pienin 2222 proffa-malli kiinnostaisi. Kätevä tuo irroitettava hanayksikkö, jotenkin oli semmoinen epäileväinen olo suodattimen pesun jälkeen että tuliko ne letkut nyt varmasti kunnolla laitettua ja kiristettyä. Ei ole kiva jos odottaa seuraavana aamuna iso lätäkkö laminaattilattian päällä (tai -alla :mrgreen: )

-------------------------

Onko tolla muuten mitään käytännön merkitystä missä järjestyksessä nuo suodatusmateriaalit pistää tonne purkkiin?

Kun vertaa esim. Eccoa ja proffaa:

KuvaKuva
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Eccoon ei tule makaroneja lainkaan, oman Eccon tilasin materiaaleineen Saksasta ja mukaan tuli pelkkää Substrat Pro:a. Tätä on joka korissa.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Rookeri kirjoitti: Tuo pienin 2222 proffa-malli kiinnostaisi

Ota mielummin eheim 2224, sellainen oli minulla 128l akvaariossa.


Eheim 2224 kokemuksella sanoisin että tuo ei hirveästi virtausta tuonut akvaarioon, mutta ihan riittävästi.

Itselläni on nykyään 100l akvaariossa eheim 2026 ja tein suihkuputken puolelle pienen viritelmän. (tuossa viritelmässä kesti kauan että sain siihen pisteeseen että toimii) 100l akvaario on 50x40x50cm kokoinen.

Kuva
Rookeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:24, 23.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rookeri »

Nii, se olisi vieläkin tehokkaampi, tupla massakorit eikä hintaerokaan olisi kovin iso? Mietin vaa että meneekö liian tehokkaaksi tuo?

Mulla akvaario 70x35x35

-----------------------
Anna-Marjatta kirjoitti:Kuva
Onko tuon idea että niin pintavesi kuin keskivesi liikkuisi tehokkaasti vai tulisiko liian voimakas virtaus pintavedelle jos tuon yksinkertaisesti vain lyhentäisi eikä tekisi mutkia pitkin akvaarion seinään?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla on käytössä 200-litrainen ja väliaikaisesti kaksi sisäsuodatinta; Eheimin Pick up 2012 ja Aquaball 2210. Menis varmaan noillakin, mutta mattosuodatin on tulossa tuon Aquaballin tilalle. Ensin pohdin Eheimin Classic-ulkosuodatinta, mutta päädyin siis mattosuodattimeen, jo ihan kokeilumielessä, sillä mulla ei ole ennen mattosuodatinta ollut.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Rookeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:24, 23.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rookeri »

Aika ruma tuo mattosuodatin niin tyydyn kyllä ulkosuodattimeen.. [;)]
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Rookeri kirjoitti:Aika ruma tuo mattosuodatin niin tyydyn kyllä ulkosuodattimeen.. [;)]
Mä olen innostunut kokeilemaan. Mulle tulee "spesialisti" asentamaan sen (hän myös sen tilauksestani rakentaa) ja odotan innolla. En hanki sitä säästösyistä, vaan ihan mielenkiinnosta.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Rookeri kirjoitti:Onko tuon idea että niin pintavesi kuin keskivesi liikkuisi tehokkaasti vai tulisiko liian voimakas virtaus pintavedelle jos tuon yksinkertaisesti vain lyhentäisi eikä tekisi mutkia pitkin akvaarion seinään?

Oman viritykseni takia yhdellä suihkuputkella tuli sellainen puhuri että piti jatkaa toisella suihkuputkella. Tilan puutteen takia piti taitella kuvan lailla mutkat ym... Mihin tuo suihkuputki tuli oli vain akvaario 40cm leveä.

Sinun akvaariosi voisi soveltua paremmin eheim 2224, koska akvaariosi on noilla kertomillasi mitoilla 85l (70x35x35cm) Jos akvaariosi olisi ollut 50cm korkea ja 40cm syvä, sitten olisi mennyt eheim 2026.

Minulla on ollut myös eheim 2026 ulkosuodatin 80x40x40 kokoisella akvaariossa.

Vai tuliko sinulle mittavirhe kun mittasit akvaariosi?

Pienemmän mutkasysteemin saa sahaamalla toisesta imuputkesta, sillein erikoisen näköiseksi. Voin laittaa kuvan

Nyt muistankin, minulla oli eheim 2226 vai 2228 98l akvaariossa (70x35x40cm) ja tuollainen mutkaviritys oli kahden suihkuputken päissä.
Leikattu juuri ylimääräisestä imuputkesta.

Kuva
Sam_mael
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 23:08, 19.03.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Sam_mael »

Tuon oman kipponi alapuolella hurisee Eheim 2213. Virtausta ei ollenkaan liikaa. Varastosta löytyis 2 kpl. Eheim 2217,
mutta ei mahdu kaappiin. :mrgreen:
Mun 40 l. akva Over and out.
Rookeri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 10:24, 23.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rookeri »

Anna-Marjatta kirjoitti:Vai tuliko sinulle mittavirhe kun mittasit akvaariosi?
Itseasiasssa tuli, se onkin 80x35x35
akvavitix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:11, 06.01.2008
Paikkakunta: Mustio

Viesti Kirjoittaja akvavitix »

Rookeri kirjoitti:Aika ruma tuo mattosuodatin niin tyydyn kyllä ulkosuodattimeen.. [;)]
Minulla taas on tasaisen sininen ja erittäin kaunis mattosuodatin. Tosin tuo väri alkaa nyt pikkuhiljaa muuttua ihanan ruskeaksi. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa sitä rumiin putkiin ja kaameaan pönttöön.

Niin sitä vaan asiat näyttää niin kovin erilaisilta kun niitä eri silmin katselee.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla on nyt asennettuna pisaramallinen mattosuodatin. Se kierrättäää vettä 600 litraa tunnissa. Lisäksi on Eheimin Pick Up-sisäsuodatin, jonka teho myös tuo 600 litraa tunnissa. Ihan kiva virtaus 200-litraisessa akvaariossa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”