Valokansi?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

fisu8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 23:19, 10.06.2005

Valokansi?

Viesti Kirjoittaja fisu8 »

Voisiko joku vähän "valaista" minulle miksi jotkut akvaarioita valmistavat firmat tekevät mieluummin vain valokannella varustettuja altaita?

Miksi ennemmin valokansi kuin esim. (lasit) + valokotelo?
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Olisiko esteettisistä syistä? Sopii paremmin kokonaisuuteen = kaapiston kanssa. Antaa tyylikkäämmän vaikutelman?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
kissinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 22:09, 02.03.2007
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kissinen »

Mä luulen kans että syynä on estetiikka. Mutta täytyy kyllä sanoa, että ei niiden suunnittelija kyllä varmaan itse akvaa omista. Tai ainakin omani on ihan onneton; yksi pieni huoltoaukko, mistä just just saa käden laitettua jos tahtois. On aika ärsyttävää kun joutuu joka kerta ottamaan koko kannen irti, ja samalla menee sitten valokin pois! [}:)]
-Susanna-
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Njaa. Mulla kaikki 4 allasta valokannellisia. Mp:n pikkuallas ja aquarellen altaissa tosiaan on pienet ruokintaluukut, mutta ei mitenkään mielestäni hoitoa hankaloita. Nostaa vaan kannen sivuun valot päällä. Rio ja scubaline ovat taas ihan loistavia. Kunhan valoa saisi vielä lisää. En valita.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Mä ostin kanssa uuden akvan ja siinä on valokansi ja se on paljon hienompi kun tavallinen hoitokin onnistuu kyllä hyvin.
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:09, 05.05.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Valokannellinen allas kokonaisuutena näyttää hienommalta. Itselläni on pienemmässä altaassa(63l) valokansi, ja se todellakin on hienon näköinen, mutta erittäin epäkäytännöllinen. Jos on isompaa hommaa kuin ruokinta, täyty kansi nostaa paikoiltaan kokonaan pois, koska kannessa on vain yksi pieni, hädintuskin nyrkinmentävä aukko.
Tämä ei sinänsä häiritse koska allas(ja kansi) on niin pieni, mutta isompaan altaaseeni(390l) en voisi kuvitellakkaan samanmoista viritelmää suhteessa yhtä pienellä aukolla.
Mutta koska valokansi on kokonaisuutena hienon näköinen, päätin tehdä isompaan akvaan sellaisen itse :D
Huoltoaukko vaan on paljon suurempi, valaisinosaa ei käytännössä tarvi koskaan nostaa altaan päältä, ellei kyseessä ole loisteputken vaihto [;)]
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Minkä merkkinen tuo hankala allas on?
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:09, 05.05.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Allas on 10 vuotta vanha, merkkiä en tiedä mutta koska on listaton, kävi siihen vastikään ostamani Wromakin valokansi. Tyylikkään näköinen mutta vedenvaihtojen, kasvien karsimisten/istutusten ym. ajaksi täytyy nostaa pois paikoiltaan. Mutta se ei edelleenkään suuremmin häiritse koska kansi on niin pieni.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Omasta kokemuksesta toistaiseksi paras valokansi on Joki (Puutorin akvaario, Tku) akvaarioissa. Huollon ajaksi voi ottaa päällikannet kokonaan pois ja jättää valolistan paikoilleen. Samoin voi itse porata/jyrsiä huoltoreijät omien tarpeiden mukaan johdoille/putkille/ruokinta-automaateille.

Juwelissa oli ongelmana että kanteen tiivistynyt vesi saattoi valua akvan ulkolaitaa pitkin alas --> etu-/sivulaseissa kalkkijäämiä ja taustakuvan ja lasin välissä levää. :|
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mun ekassa 25-litraisessa oli valokansi, ei siinä ollut edes mitään luukkua, takana oli vain reikä ilmapumpun letkulle. Kaloja ruokkiessa/akvaariota huollettaessa piti vain avata kansi. Ei se silloin ainakaan vaikealta tuntunut. Tosin tuon akvaarion aikoihin olin vielä sen verran pieni, että äiti taisi hoitaa vedenvaihdot :D Oli se mielestäni kylläkin kivemman näköinen kuin että altaan kansilasien päällä pitäisi olla valaisinkotelo tai joku muu lamppuviritelmä.
Akvarismia 1992-2014
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Täällä on akvastibil joka ostettiin viime keväänä.
Todella hyvänkokoinen tuo valokannen luukut ja paljon helpompaa tuo läträäminen kuin, että pitäisi valo nostaa ensin ja sen jälkeen poistaa lasi.

Kallis oli, mutta tyylikäs on ja valokansi on käytännöllinen. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
fisu8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 23:19, 10.06.2005

Viesti Kirjoittaja fisu8 »

peltsi92:

Itselläni ei ole valokantta akvaariossa, mutta olen ostamassa suurempaa..
Esimerkiksi Puutorin Akvaariolta sanottiin, että tekevät mieluummin valokannellisia ja en enää muista miksi :) :)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Valokansi?

Viesti Kirjoittaja 111na »

fisu8 kirjoitti:Miksi ennemmin valokansi kuin esim. (lasit) + valokotelo?

Kun tähän nyt on kerääntynyt enemmänkin valokansista pitävien kommentteja, vastaan vastapainoksi ettei mistään syystä. Tai sitten valmistajan liiketaloudellisista syistä.

Päältä suljettu akvaario on tympeän näköinen ja jos kansi on vieläpä läpinäkymätön, se on jo erittäin tympeä. Akvaario on ns. suljettu järjestelmä ilmankin vapaasta ilmasta eristävää kantta.

Yleisesti ottaen liian vähän kiinnitetään huomiota akvaarion kaasujenvaihtoon, veden lämpötilaan ja vesiarvojen vaihteluihin vuorokauden aikana, mihin kaikkeen kannella on vaikutusta. No, nyt mentiin alkeisiin, minkä suonette anteeksi, kuten myös henkilökohtaisen esteettisen mieltymyksen vaikutuksen tähän juttuuni. En voi käsittää miksi huoneeseen tuotu palanen vesiluontoa pitää niin tehokkaasti rajata yhden elementin kokemisen osalta - nimittäin viehättävän veden pinnan osalta.
Submariner
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 12:12, 15.09.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Submariner »

111na kirjoitat kalliita sanoja :mrgreen:
Mulla on Juwelin allas ja siinä vielä umpinainen muovivalokans. Mutta maanataina mulla on postissa haettavana Arcadia Overtank valaisin :D
Olen jo jonkin aikaa käyttänyt Juwelia niin että se on osittain avoin, eli en ole pitänyt siinä niitä kansliuskoja. Akva näyttää nytkin jo paremmalta, vesi hieman välkkyy pohjalla kun valot on sammuneet, olohuoneen valo osuu sinne hieman. Lämpötila on paremmin hallittavissa, umpinaisena lämmöt varsinkin kesällä huitelee aina liian korkealla. Vettä tosin saa päivittäin hieman lisätä haihtuneen tilalle mutta se ei mitään haittaa, päinvastoin.
Ja maanantaina sitten se Overtank niin tulee paremman näköiseksi.
Mutta maku asioitahan nämä, vaikkakin minäkin olen sitä mieltä että kaasujen vaihto pelaa paremmin kun vesi "tuulettuu" paremmin.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Onneksi meitä on moneksi, sillä erilaisuus on rikkautta monella lailla. Minä olen sen verran hölmö, että myös joihinkin seinään rakennusvaiheessa upotettuihin ratkaisuihin olen samoin ottanut keskusteluissa kantaa, vaikka niihin ilmiselvästi on panostettu ja nähty niin suurta vaivaa, ettei sellaiseen varmaankaan kaivattaisi jotain outoa kommentointia seinälle sijoitetun lituskatelevision ohjelmatarjonnasta.

(Viimeisen keksin kyllä nyt ja tuo outo kommentointi on siis kuvitteellisesti tapahtunut tätä ennen.)
Submariner kirjoitti:111na kirjoitat kalliita sanoja :mrgreen:
Itse sain monimetallin putkivalon hinnalla. Noin 50 euroa polttimoineen. Toki 'vain' myymälävalaisin. ;)
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:09, 05.05.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Vaikka valokansi on mielestäni hienon näköinen, niin en minäkään pidä siitä ettei ilma pääse vaihtumaan, joten pienemmän altaan kannesta otan joka yöksi sen 'hultoaukon' kannen pois kokonaan. Isomman altaan valokannen taakse olen tarkoituksella jättänyt 'ilmanottoaukon', joka on koko altaan pituinen, sieltä pääsee vesi haihtumaan ja ilma vaihtumaan vapaasti ympäri vuorokauden :D
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kaksi allasta on näitä mustakantisia mp-altaita,
muut ovat perusaltaita ja ilman kansilaseja. Niissä ei pintakasvit kasva, joka roskanpoistoa varten saa ottaa koko kannen pois, lämmön säätö on hankalaa. Siinä ensiksi mieleen tulevat huonot puolet. Hyvä puoli onkin se, että jos sattuu tykkäämään desingista, ei halua ostaa lämmitintä. Kerron lisää, kun keksin.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Viesti Kirjoittaja sourz »

Aqualung kirjoitti:Juwelissa oli ongelmana että kanteen tiivistynyt vesi saattoi valua akvan ulkolaitaa pitkin alas --> etu-/sivulaseissa kalkkijäämiä ja taustakuvan ja lasin välissä levää. :|
Uudessa Juwelissa, ainakin joissa on T5-putket, on asia korjattu. Kehys on liimattu ympäriinsä yläreunaan kiinni. Kansiluukut ja valasin on syvennyksessä siten, että mahdollien vesi vaaluu ainoastaan sisälle päin. Mun mielestä mainio ratkaisu. Huoltoa varten nostaa vain luukut ylös ja työntää paketin takareunaan. Näin saa tarpeeksi ison aukon lähes joka hommaan. Lisäksi kun yläreuna on muovia ei vahigossakaan tule kolhaistua lasiin säröä. Siinä syyt miksi valitsin Juwelin enkä yhtä tyylikästä mutta hieman edullisempaa Wromakkia. Kissojen takia kannellien kuitenkin oltava.
-Eve
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 23:09, 05.05.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Eve »

Aivan totta. Meilläkin kissoja ja muutamat kansilasit on menneet vuosien varrella rikki niiden takia :roll:
Ei ehkä enää tänäpäivänä vaikkei valokantta olisikaan koska nykyiset kissat ovat kevyitä ja pienikokoisia, mutta joskus muinoin kun asuin vielä kotona ja siellä oli kaksi jötkälettä, 6- ja 7 kiloiset mirrit niin sai olla tämäntästä sydän syrjällään niiden vuoksi... Eräänkin kerran kun koulusta kotiin tulin löytyi kansilasit muutamassa osassa altaasta ja märkä kissa pöllähtänyt ilme naamalla jostain sängyn alta lymyämästä 8-)
jerk12
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 16:38, 01.12.2007

Viesti Kirjoittaja jerk12 »

Haihtuuko vesi nopeammin jos ei ole sitä valaisinkantta? Itse ajattelin muuttaa umpiakvani avoakvaksi ja hommata jotain pinnan yläpuolelle kasvavia kasveja.

Lampun olisi tarkoitus olla parikymmentä senttiä vedenpinnan yläpuolella. Olisiko vinkkejä mtien tehdä tavallisesta valaisimesta overtank-valaisinta kotikonstein. Semmonen valmiina ostettu maksaa liikaa, vaikka onkin ihan tyylikäs, enkä haluaisi tehdä kattoon reikiä enkä mitään massiivisia ripustimia seinäänkään laittaa. Eli jonkunlainen akvaarion reunasta tukea ottava teline olisi kiva.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

jerk12 kirjoitti:Haihtuuko vesi nopeammin jos ei ole sitä valaisinkantta? Itse ajattelin muuttaa umpiakvani avoakvaksi ja hommata jotain pinnan yläpuolelle kasvavia kasveja.
Haihtuu.
Minun 750 oli joskus avoakvaario ja se oli ihnan omassa huoneessaan jonka ovi oli päivisin kiinni, koska meillä oli kissoja :roll:
Aina kun tuli kotiin ja avasi huoneen oven oli niin huomasi kuinka ikkuna oli täisin huurussa ja kosteusprosentti huipussaan.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Valokansi?

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Kyllästyinpä sitten minäkin hankalaan ja rumaan valokanteen (Wromakin allas). Muutama minuutti sitten lähti valokansi huut hiiteen ja tilalle tuli Hagenin Glow-valaisin kahdella T5-putkella. Näin vaihtui myös 2X30W loisteputket -> 2X39 W T5-putket. Nyt saa kasvit tulla pinnan yllekin. :-) Paljon nätimpi tuo avoin allas ja valaisin kuin tuo musta muovihirviö altaan päällä. Ainoa miinus tässä kohtaa ulkonäöllisesti on se, että altaaseen tulevat ulkosuodattimen putket näkyvät nyt rumasti, mutta ajattelin peittää nekin kultaköynnöksellä.

Ensimmäistä Hermanni-kissan sukellusta odotellessa...
hupsukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:18, 06.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rääkkylä

Re: Valokansi?

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Itsellä Juvelin valokansi..
Loisteputki otti ja sammui, vaihdoin uuden, ei ongelmia. Sammui uusikin putki :? .. aloin epäillä vikaa sytyttimessä ja olikin tivoli kaivella tuo mötikkä kannesta esiin. Kansi oli liimalla kiinni, kuten myös itse sytytinmötikkä kannen alla.. [}:)]. Sain sen sitten kapella ruuvimeisselillä irroiteltua ja vaihdettua, ehjänä. Sytyttimen vaihdettua valo toimi taas! Kokeilinpa vielä sen vanhan vaihdetunkin putken..toimii. Miksi oi miksi, kansi on liimattu? Kuluva osa kyseessä, eikö?
Valokansi tulee vaihtumaan kattoripustus- tai overtank-malliin lähitulevaisuudessa.
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
JohannaR
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:35, 13.10.2006
Paikkakunta: TRE

Re: Valokansi?

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Ihastuin mp:n Scubaline 130 -akvaariopakettiin, mutta ongelmia aiheuttaa juuri tuo valokansi. Maahantuojan sivuilla (http://www.amazon.fi" onclick="window.open(this.href);return false;) lukee, että valokannessa on 4x 54W T5-putkille paikat. Tuo valomäärä varmaanki riittäisi 460 litraiseen. Mutta koska akvaarion pituus on 130 cm, ihmettelen miten siihen 54W putket mahtuu, olen aina luullut, että 120 cm pitkä loisteputket ovat vain 38W ja nuo 54W on sitten jo jotain 150 cm pitkiä.

Jos jollain olis prempaa tietoa niin olisin kiitollinen, olen aika aloittelija näissä valaistusasioissa..
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Valokansi?

Viesti Kirjoittaja memma »

JohannaR kirjoitti:Mutta koska akvaarion pituus on 130 cm, ihmettelen miten siihen 54W putket mahtuu, olen aina luullut, että 120 cm pitkä loisteputket ovat vain 38W ja nuo 54W on sitten jo jotain 150 cm pitkiä.
Kyseessä on T5-putket, joiden tehot eriävät tavallisista T8-loisteputkista. T5-putket ovat ohuempia ja pituuteensa nähden niillä on enemmän watteja. Itselläni on 150-senttiset T5-putket, jotka ovat 80 W. Vastaavan mittaiset T8-putkeni ovat taas 58 W.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”