Seepiasuomun vaikutus vesiarvoihin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Xia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 20:12, 07.07.2007
Paikkakunta: Turku

Seepiasuomun vaikutus vesiarvoihin

Viesti Kirjoittaja Xia »

Heipaus!

Elikäs, menin sitten hommaamaan tuonne akvaan tuollaisen appelsiinikotilon, oikein komia iso keltanen onkin! Akvaarioliikkeen myyjä sitten sanoi, että pitää ostaa tuollainen seepiasuomu, jotta kotilon kuori pysyisi kovana, eikä haurastuisi. Mutta miten tuo suomu vaikuttaa vesiarvoihin ja sitä kautta akvaarion muihin kaloihin? ..hyvähän näitä asioita on nyt pohtia kun tuo pallero tuolla akvassa jo onki.. [;)]
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
70l seura-akva + 40l omppula
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Seepiansuomu on kalkkia, ja ideana on että se kalkki kovettaa veden omenakotilolle sopivaksi. Kalkkia kotilo tarvitsee kuoren kunnon ylläpitoon.Tuollaisesta seepiasta kalkki liukenee vain aika turhan hitaasti ja vedenkovuus ei pysy vakiona.
Itse murskaisin seepiaa altaaseen, kunnes kovuus on kohdillaan (tähän tarvitset kovuustestin) tai hakisin kaupasta kalkkijauhetta.
Eläinten hoitoon liittyvät tiedot olisi oikein hyvä selvittää ennenkuin niitä ostaa. Huomio myös etteivät kaikki kalalajit välitä omenakotilolle kovetetusta vedestä eivätkä sovellu kotilon allastoveriksi luonteensa vuoksi.
Xia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 20:12, 07.07.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Xia »

No sen verran selvittelin, että kalani eivät ole moksiskaan tuosta pallosta. Itsellä nuorempana tuollainen pallo ollut mutta siihen aikaan ei nettiä missään vielä ollut ja oli luotettava eläinkauppiaan sanaan. Silloin ei ollut hajuakaan mistään kalkkijutuista tai veden kovuuksista. Joten, en rääkkää kalojani tai kotiloani. Mutta hienoa, että tuo kovuusjuttu selvisi. :roll:
"jokaisella naisella pitäisi olla minkki vaatekaapissa, jaguaari autotallissa, tiikeri sängyssä ja apina, joka maksaa kaiken"
70l seura-akva + 40l omppula
viiveliina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:53, 23.11.2007

Viesti Kirjoittaja viiveliina »

Jossain netissä luki omppukotiloitten kohdalla, että kananmunankuoret on hyviä altaan kalkkipitoisuuden kohottamiseen.. Pitääkö paikkansa
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1268
Liittynyt: 14:20, 05.11.2006
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kai niitäkin voi käyttää tai simpukankuorirouhetta. Itse lisään omppulaan kipsiä ja annan sellaisesta valkoisesta viikonloppuruoasta palasen säännöllisesti (sitä ne innolla käyvät imeskelemässä).
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Löysin tämän keskustelun hakiessani seepiansuomusta juttua.
Ja mua kiinnostaa myös sen ja viikonloppuruoan vaikutus vesiarvoihin. Jos sitä siellä lojuu pohjalla pienikin pala jatkuvasti, eikö siitä ole haittaa ?

Mulla omppualtaassa pH laskenut jyrkästi viime viikkojen aikana, eikä nyt tule mitään muuta mieleen kuin että se kaloille tarkoitettu Best Friendin viikonloppuruoan lilluminen siellä olis tehnyt sen. ? Sitä olen palan antanut säännöllisesti, niin että kun vanha kokkare häipynyt, olen laittanut uuden.

Tosin mulla alkaa pian tarkempi pohjan ja koristeiden tutkimus, sekä ulkosuodattimenkin puhdistus on nyt enemmänkin kuin ajankohtainen. Vaan en tiedä voiko likainen suodatin aiheuttaa pH.n laskun. Mut tää poikkeaa nyt alkuperäisestä aiheesta jo.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”