Hiekan kidekoko

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
leijonainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:46, 11.09.2006
Paikkakunta: Itä-Suomi

Hiekan kidekoko

Viesti Kirjoittaja leijonainen »

Kauniston soraa on nettisivujen mukaan olemassa kokoja 0,2-1,0 mm, 0,2-2,0 mm ja 1,0-2,0 mm. Mikä näistä olisi paras vai onko makuasia? Niin olen ymmärtänyt, että parasta olisi, jos kiteet olisivat mahdollisimman saman kokoisia. Olisiko tältä kantilta tuossa 0,2-2,0 mm:ssä liian suuri vaihtelu? Monesta ketjusta olen lukenut, että 1,5 mm kokoinen kide olisi suurta. Entä sitten onko tuo hienoin niin hienoa, että hötöä lentää jatkuvasti?

Mitä itse laittaisit, jos näistä pitisi valita? Kauniston soraa olen ajatellut sen värin vuoksi. Ihan vaalea hiekka hirvittää, jos kaikki kakat näkyy liian selvästi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ilmeisesti ajattelit että mikä noista hiekoista olisi parasta kasveille koska tällä osastolla kyselet?
Itse valitsisin kasvialtaaseen 1-2 mm raekoon hiekkaa, koska kaikki kasvit eivät oikein pidä kovin hienosta hiekasta. Jos taas monnisten tai nuoliaisten hyvinvointi on pääasia, valitsisin 0,2-1 mm hiekkaa, koska niille on aina vaan parempi mitä hienompaa hiekka on. 0,2-1 mm hiekka on kyllä sen verran karkeaa vielä että ei se kovin paljon lentele vaikka koko ajan siellä päästäisi joku monninen pää puoliksi hiekan alla. 0,2-2 mm on huono siinä mielessä että lopulta karkeat rakeet nousevat pinnalle ja hienoimmat valuvat pohjalle. Siinä yhdistyy sitten lopulta molempien raekokojen huonot puolet.
Se miten jöötit näkyy akvaariossa riippuu kaikkein eniten suodattimesta. Jos vesi kiertää kivasti leijuvat röhnät hiekan pinnalla ja päätyvät lopulta suodattimeen...tai jäävät jonnekin kasvien juurille. Hyvä toisaalta että ne näkyy, koska sittenpä tietää mistä ne pitää imuroida.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Hiekkapuhallushiekan nimellä noista myydään tuota 0,2-1,0 mm raekokoa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Hiekkapuhallushiekkana olen ostanut tuota 1-2 mm kaikkiin altaisiin. Ihan hyvin toimii kasveille. :)
möhkökala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 15:16, 24.10.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja möhkökala »

Lakan hiekkapuhallushiekka on 0.7-1.25mm raekokoa. Ajattelin heittää yhden säkin (25kg) soran päälle, kun en kehtaisi vaihtaa soraa pois. Siinä käy sitten kuitenkin niin, että heikka sekoittuu soraan ja lapotessa nousee letkuun ja viemäriin. :roll: Tai ehkä tuommonen määrä hiekkaa riittäisi peittämään soran kunnolla... Olisi vain plekolla mukavampi alusta...
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

möhkökala kirjoitti:Lakan hiekkapuhallushiekka on 0.7-1.25mm raekokoa. Ajattelin heittää yhden säkin (25kg) soran päälle, kun en kehtaisi vaihtaa soraa pois. Siinä käy sitten kuitenkin niin, että heikka sekoittuu soraan ja lapotessa nousee letkuun ja viemäriin. :roll: Tai ehkä tuommonen määrä hiekkaa riittäisi peittämään soran kunnolla... Olisi vain plekolla mukavampi alusta...
Ei ehkä hyvä idea, koska hiekka painuu ajan myötä kuitenkin pohjalle ja nyt alkuun kun se on päällä, niin sorat pohjalla voivat tukkeutua, etkä oikein pysty enää lappoamaan pohjalta hiekan noustessa ylös.
Kannattaa vaan kerralla vaihtaa koko pohja, kerran se vain kirpaisee :mrgreen: . Tuolta voi tsekata myös juttua tuosta:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”