Pajua kiekkotankkiin?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kv-setä
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 11:43, 10.12.2002

Pajua kiekkotankkiin?

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Onko kokemuksia vanhemman pajun käytöstä somisteena( 2-5cm paksua) kiekkojen kanssa? Irtoaako kuorellisesta mömmöjä veteen? Pitääkö kuivata tai käsitellä ennen käyttöä? Onko parempia mangrovejuurien näköisiä somisteita käytössä? En ole järin innostunut styrox-laastihommista. Otan vastaan kaikenlaista tietoa asian tiimoilta tuttavallisesti!

Terveisin Kari
nannu
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 00:55, 08.01.2003
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Viesti Kirjoittaja nannu »

Minuakin tuo kiinnostaa, ja myös sellaisten kirkkaanpunaisten koristepensaiden oksat. Niissä tosin vain se kuori on punainen, joten se kai vedessä liukenee poies, ja värikin on niin ärtsy, että taitaapi siitä liueta jotain pahaa kalojen kiusaksi....
vanne
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 23.11.2001
Paikkakunta: Kontiolahti, Finland

Viesti Kirjoittaja vanne »

Kuorellisesta varmasti liukenee! Pajujen kuoret sisältävät lehtien tapaan ns. sekundaariyhdisteitä (kuten kaikilla muillakin kasveilla). Pajulajista riippuen (niitä on jotain 28 lajia Suomessa + niitten hybridit) kuoret sisältävät vaihtelevan määrän näitä yhdisteitä. Tunnetuimmat yhdisteet lienevät salisylaatit ja niitten johdannaiset (salisiini, salikortiini), jotka rakenteeltaan muistuttavat asetyylisalisyylihappoa (aspiriini) ja saattavat olla bioaktiivisia. Pajujen kuoresta uutettua teetähän on käytetty erilaisten kiputilojen hoitamiseen muinoin. Näitä yhdisteitä on myös lehdissä, missä konsentraatiot ovat yleensä suurempia. Ao. yhdisteet antavat lehdille tyypillisen kitkerähkön maun (eritoten mustuvapajulla).

Joten, jos kiekoillasi on päänsärkyä, upota niitä oksia sinne! :mrgreen: Miten tuo aspiriini kaloihin vaikuttaa, siitä minä en tiedä mitään!
TimoV

"Pain decreases as nerve damage accumulates"
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Omenapuiden tai katajien oksia voi käyttää mangroven sijaisina. Varsinkin katajasta tulee aidon näköinen sen tummuessa. Itse olen upottanut katajat akvaarioon sellaisenaan nypittyäni neulaset pois ja muutaman viikon kuluttua nostanut ylös ja kuorinut mädän kuoren pois.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jussian
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 13:02, 13.06.2002
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jussian »

nannu kirjoitti:Minuakin tuo kiinnostaa, ja myös sellaisten kirkkaanpunaisten koristepensaiden oksat. Niissä tosin vain se kuori on punainen, joten se kai vedessä liukenee poies, ja värikin on niin ärtsy, että taitaapi siitä liueta jotain pahaa kalojen kiusaksi....
Lienee korallikanukka tms. tuo kasvi jota tarkoitat. Hämärästi on sellainen mielikuva, että ovat myrkyllisiä, joten en kyllä lähtisi akvaarioon niitä työntämään. Viisaammat saa toki jos tietävät paremmin tuon kasvin myrkyllisyydestä.

Sen sijaan, että työntäisit niitä oksia akvaarioon, voit tehdä niistä kivoja koreja tai muita punontatöitä. Mm. meidän parveketta koristavat nykyisin kyseistä oksista tehdyt kaaret köynnöskasveja varten. Hyvin on taipuisaa tavaraa.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Mari kirjoitti:Omenapuiden tai katajien oksia voi käyttää mangroven sijaisina. Varsinkin katajasta tulee aidon näköinen sen tummuessa. Itse olen upottanut katajat akvaarioon sellaisenaan nypittyäni neulaset pois ja muutaman viikon kuluttua nostanut ylös ja kuorinut mädän kuoren pois.
Olihan katajat luonnosta kaatanut joku toinen ? mehän tiedämme että kataja on rauhoitettu... [;)]

Ainakin sen katajan joka minulla on joku toinen pöljä oli kaatanut, minä vaan keräsin sen pois metsästä mädäntymästä hyötykäyttöön... :roll:
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

TiHe kirjoitti:Olihan katajat luonnosta kaatanut joku toinen ? mehän tiedämme että kataja on rauhoitettu... [;)]
Pieni korjaus. Rauhoitettuja ovat yli 4 m korkeat pylväskatajat. Normaaleja penasmaisia katajia saa kaataa. Tosin vain maanomistaja tai maanomistajan luvalla.

Itse kuorin 5 cm paksun tuoreen pajun oksan 400 l akvaarioon. Saas nähä koska uppoaa vapaaehtoisesti. Nyt on imukupilla ja siimalla kiinni takaseinässä.
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

ReimaR kirjoitti:
TiHe kirjoitti:Olihan katajat luonnosta kaatanut joku toinen ? mehän tiedämme että kataja on rauhoitettu... [;)]
Pieni korjaus. Rauhoitettuja ovat yli 4 m korkeat pylväskatajat. Normaaleja penasmaisia katajia saa kaataa. Tosin vain maanomistaja tai maanomistajan luvalla.
Ja vielä korjaus: Pensasmaisia katajia saa kaataa omaan käyttöön. Myyntitarkoitukseen kaato on kielletty.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Mari kirjoitti:Ja vielä korjaus: Pensasmaisia katajia saa kaataa omaan käyttöön. Myyntitarkoitukseen kaato on kielletty.
Tulkinta kysymys. Katajaa saa 'nyppiä' (käyttää oksia) kaatamatta/tappamatta koko puuta. Ei kai akvaariosomisteeksi tarvitse koko katajaa kaataa 8O
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”