Miten kauppiaasi suhtautuu kun viet hänelle kaloja?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Jeba8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 10:20, 12.03.2007
Akvaarioseurat: TAS

Miten kauppiaasi suhtautuu kun viet hänelle kaloja?

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Vein tänään viimeiset miljoonakalani, omia poikasia kaikki sekä muutamia platynpoikasia omalle tutulle kauppiaalle. Olen aikaisemminkin vienyt hänelle samaisia kaloja sekä hänen omaan altaaseensa kasvien alkuja ihan kunnolla, sekä pintakasveja myös myyntiin. Aikaisemmalla kerralla kun kaloja vein, omistaja itse ei ollut paikalla. Olin häneltä kyllä kysynyt ottaako vastaan kaloja ja otti oikeen mielellään. Myyjä kyseli että olimmeko sopineet korvauksesta omistajan kanssa ja kun emme olleet, sanoi, että sovitte sitten myöhemmin ja ota tuosta edes muutama kalapussi.

Tänään omistaja oli itse paikalla, hän ei edes kiittänyt. Sanoi vaan että ovatpa kalat jo hyvän kokoisia. Ei mitään tinkimistä kasvilannoitteesta jonka ostin, ei edes niitä pusseja, eikä sitä kiitostakaan=(

Miten oma kalakauppiaanne suhtautuu/muistaa teitä jotka viette ei_niin_arvokkaita kaloja tai kasveja? Hiukan harmittaa kun ei ole muitakaan kenelle viedä...
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Mulle kävi "oman" kauppiaan kanssa niin että vein taistelukalan poikasia ja hän otti oikein mielellään myyntiin niitä (muttei kaikkia) maksoikin 3€/pyrstö. Sitten ne loput vein läheiseen faunattareen, jossa myös ottivat mielellään ne vastaan mutta maksoivatkin vaan 1€/pyrstö... Ja kuitenkin eteenpäin myyvät 5-7,5 eurolla.. On katteet kohdillaan ainakin Faunattaressa :twisted:
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Silloin kun asia oli ajankohtainen... minä sain useammaltakin kauppiaalta "kalojen hinnan" hyvityksenä ostoissa eli hiukan alennusta (ja kalat oli mm partamonnin poikasia, LDA 25 poikasia öö kasveja paljonkin...
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kyllähän täkäläiset kauppiaat ottavat kaloja ja rapuja vastaan, mutta korvauksista neuvoltaessa ovat aina vähän vaikeita. Ilmeisesti kaloista ei haluttaisi maksaa mitään, koska varaudutaan siihen, että iso osa kuolee ennen eteen päin myymistä.
Sekä Faunatar että Kalajuttu maksoivat sukaravuista 0,50 € kappaleelta, mikä oli mielestäni aika hyvin. Kaloista ainakin Faunatar on antanut lähinnä pieniä alennuksia kun olen jotain ostanut, mutta olenkin vienyt lähinnä pieniä määriä aikuisia kaloja.
Kasveja en ole vaivautunut edes niputtamaan liikkeisiin vietäväksi, kun ne saa paljon vähemmällä vaivalla postitettua AW:n kautta. :)
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

En oo kertaakaan viäl joutunut viemää kaloja eläinkauppaan asti, mut nyt luulen et sellanen tilanne tulee eteen noitte palettikalojen kans.Saas nähd kui käy.Sen verran mä tien et kyl ne vastaan ottaa ..mut hyvityksest en sit tiä. :roll:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Jo edellä mainituistakin syistä en juurikaan koskaan vie akvaariokauppaan mitään kalaa myyntiin. Hyvitys hyvin hoidetuista ja kasvatetuista eläimistä on todella surkea verrattuna siihen mitä esim. myisi keltaisenpörssin tai A-W:n kautta suoraan harrastajille. Moni jo kertoikin kauppiaan ulosmyyntihinnat. Toki maksavat tuon 22% Alv. maksua, mutta siltikin katteet ovat kohdalla. Jos harrastaja tai kasvattaja saa hyvin kasvatetusta tai hoidetusta eläimestä tyyliin 50centtiä tai korkeintaan 3 euroa ja liike myy samaa elukkaa vähintään 6-15 euron hintaan ulos harrastajille. Jokainen voi miettiä kannattaako.

Muistuu menneiltä vuosilta monta monituista kalakauppaa joissa kaikenlaista mukavaa murinaa sai kuulla... Kerran jopa tietyistä kaloistakin valitettiin että menevät huonosti kaupaksi ettei mielellään oteta vastaan. Sain ne kalat kuitenkin akvaarioliikkeeseen myyntiin, vaikka haluamaani hyvitystä reilusti huonomman hyvityksellä. Kysehän oli isoista kaloista, joten mielelläni olisin halunnut oikean ja kunnon hyvityksen heistä. Ei mennyt kuitenkaan kuin 2 viikkoa kun kyseiset kalat olivat kaikki myyty! Kyllä tämäkin juttu kaivertaa sen verran ja moni muukin että tuskin tulevaisuudessakaan paljon kaloja myyn akvaarioliikkeisiin. Näistä viisastuneena jos jonkun lajin kasvattamisen lopetan pidän loppuja myynnissä niin kauan kuin joku harrastaja ostaa ne järkevällä hinnalla. Ilmaiseksi akvaarioliikkeeseen ei juurikaan kannata viedä, koska [sensuroitu] on suuri kun näkee kyseiset kalat menneen hyvillä hinnoilla kuin kuumille kiville.
Panu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 225
Liittynyt: 10:56, 25.11.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Panu »

Periaatteesta rakennan mieluummin omaa harrastajaverkostoani, kuin kauppiaan tilipussia. Tiedän, ikävä ihminen olen. Eli kaupat harrastajien kanssa ja jollei mene rahalla, niin sitten lahjoitetaan. 8-)
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Hara »

Aivan hyvin saahan noista kaloista huomattavasti vähemmän kuin yksityiselle myydessä mutta eipä voi valittaa, tavaroista saa hiukan alennusta - vihjataan kun meinataan seuraavan kerran tilata tukusta josko vaikka löytyisi jotain itseä kiinnostavaa.

Nyttemmin on sellaisia kaloja joitan en liikoja tule liikkeeseen viemään mutta kuitenkin luultavasti aina silloin tällöin muutaman kipaleen.

Toisessa liikkeessä en asioi muutakuin yhden myyjän kanssa mutta ei se mitään, tyytyväinen olen molempiin liikkeisiin.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Niin kyllähän akvaarioliikkeeseen kannattaa tarjota kaloja joita itse ei voi pitää tai haluaa luopua koko harrastuksestaan ei siinä mitään, jos halua nopeasti eroon elukoista. Silloin akvaarioliikkeet ovat oiva paikka eläimien sijoittamiseen toisin kuin pistää pää pölkylle. Hyvällä tsäkällä voi jopa saada pienen hyvityksenkin.

Mutta kun kyse onkin ammattimaisesta kasvattamisesta, jota kuitenkin tehdään harrastustoiminnan lomassa niin silloin jos vähäänkään osaa kirjanpitoa tai ylipäätään laskea voi jokainen todeta että ei kannata myydä akvaarioliikkeeseen. Eikä siinä mitään, jos kalojakin sinne vietäessä saisi hyvän hyvityksen esim. uudesta altaasta tai suodattimesta. Mutta kun yleensä tämä vaihto hyvityskin menee tyyliin niin että saat 50 centtiä kalasta ja maksat täyden Ovh. ostamastasi tuotteesta. Esim. akvaario minkä haluat maksaa 300 euroa ja tuosta hinnasta et saa penniäkään rabattia.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Riippuu vähän. Jos joku kävelee ämpärin kanssa liikkeeseen että "moi mä toin tälläsiä kun meillä nää on lisääntyny liikaa" soittamatta etukäteen, niin en ota vastaan eikä hyvityksistä puhettakaan. Samoin sanon kiitos ei monille vakitarjokkaille, joita tulisi enemmän kuin menisi (partikset, seeprakirjoahvenet, palettikalat, miljoonakalat jne.).
Sen sijaan mulla on muutama asiakas jotka kasvattelevat kalasia ja heidän kanssaan on lähinnä vaihtokauppaa harjoitettu. Toistaiseksi kaikki ovat olleet tyytyväisiä saamiinsa hyvityksiin, jotka sovitaan etukäteen ja toki niissä on neuvottelun varaa. Yleisesti ottaen olen hyvittänyt n. 1/3 - puolet kalan ulosmyyntihinnasta, tavarana toki hiukan kaloista riippuen.

Kauppiaan kannalta taas tilanne on se, että hän ostaa yleensä sitä kalaa isomman nivaskan kerralla verrattuna harrastajiin. Kasvattajan kannattaa siis myös laskea se, kannattaako myydä vaikka puolella siitä hinnasta kauppiaalle 100 kpl jotain kalaa kuin mitä harrastajilta saisi 5 - 10 kerrallaan myymällä. Jos siis omille vaivoilleen laskee yhtään myös palkkaa.
Ja sitten yksi huomion arvoinen seikka. Jos tarjoatte kauppiaalle kalaa myyntiin, on hyvitys huomattavasti parempi jos sitoudutte olemaan myymättä näitä samoja kaloja täällä polkuhintaan välistä. Miksi ihmeessä liike ottaisi myyntiin vaikka sanotaan tulisukarapuja ja hyvittäisi niistä pari euroa / kpl myyjälle, kun sama myyjä sitten myy täällä niitä rapusia 3 € / kpl suoraan samoille asiakkaille. Ei tukkukauppiaatkaan näin voi tehdä ja myydessänne liikkeeseen, asetutte samalle viivalle tukkukauppiaiden kanssa.
Edellinen ei siis kohdistettuna keneenkään erityisesti, vaan ihan noin yleisenä vinkkinä.
Thomas29Hki kirjoitti:Moni jo kertoikin kauppiaan ulosmyyntihinnat. Toki maksavat tuon 22% Alv. maksua, mutta siltikin katteet ovat kohdalla
Unohdit pari menoerää tuosta.. Sen alv: n lisäksi se kauppias maksaa liiketiloistaan vuokraa, sähkön, veden, mainoskulut ja paljon paljon muuta... Mä en jaksaisi enää jankuttaa tätä, mutta ihan oikeasti tämä EI ole mitään kullan vuolentaa tämä bisnes. Liiketoiminta perustuu siihen, että ostat halvemmalla kuin myyt. Sillä katteella maksetaan ne kulut ja jos hyvin käy niin jopa vähän palkkaa itselle.
Ja väitän että nämä:
Jos harrastaja tai kasvattaja saa hyvin kasvatetusta tai hoidetusta eläimestä tyyliin 50centtiä tai korkeintaan 3 euroa ja liike myy samaa elukkaa vähintään 6-15 euron hintaan ulos harrastajille.
Ovat aika tomeria kärjistyksiä. Paitsi että joo, liike on voinut hyvittää kalasta 3 euroa ja myy sitä ulos 6 - 10 euron hintaan. Mutta tuskinpa kuitenkaan maksaa 50 cnt ja myy ulos kuudella eurolla... :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

Pitäähän liikkeidenkin oma voittonsa jostain saada. Vuokrat ja palkat pitää maksaa sekä mahdolliset lainat ja siltikin pitäisi vähän voittoa tulla. Hiiren poikasista saan 5e/nenä ja niitä myydään ulos 20e/kpl.
Tapsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 203
Liittynyt: 23:52, 20.02.2002
Paikkakunta: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Taas kerran marinaa...

Tohon voi vaan sanoa mitä ihmettä täällä marisette, jos ei kiinnosta niin älkää myykö
Jeba8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 10:20, 12.03.2007
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Kiva kun kerrankin minun aloitukseni tuotti keskustelunpoikasta=)

Itse en miliksiä tai platyjä niin paljon arvosta, että niistä oikeen rahaa haluaisinkaan, mutta lähinnä se kiitos tai vaikka ruokapurkista senttien alaspäinpyöristys olisi musta edes kaunis ele toisen vaivoista ja ajamisista. Tai edes ne uudet pussit...

Ja meillä oli sopimus kalojen viemisestä, en todellakaan näillä välimatkoilla uskaltaisi lähteä ilman sopimusta kuskaamaan kalojani minnekkään.
calendula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 23:13, 11.02.2007
Paikkakunta: Kotka

platy

Viesti Kirjoittaja calendula »

Miten niin et platyja arvosta? Minä olen hyvin kiintynyt omiini. Erityisesti poikasten ilmaantuminen ilahduttaa. En vie mihinkään, lisään altaita...
toothpick
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 01:13, 25.08.2005

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Kovasti kehui kuinka kauniita kalani ovat. Vein noin 30-päisen millislauman (lähes täysikasvuisia) ja korvauksena parin euron alennus ostoksista.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Miettikää asiaa siltä kannalta että kenenkään kauppiaan ei ole pakko ottaa yksityisten ylijäämäkaloja. Tukusta saa paljon helpommin kunnollisen erän kerralla. Sen sijaan se yksityinen saattaa olla kohta puoliin lirissä niiden ylijäämäkalojensa kanssa. Kannattaa ehkä miettiä tovi ennen kuin lähtee kasvattelemaan poikasia myyntikokoon. Onko niille kysyntää? Saako niitä edes lahjoitettua mihinkään? Mitä hyötyä siitä on kasvattajalle, muille akvaarioharrastajille ja itse lajille?
Vahingot on tietty vahinkoja. Jos on jotain erinomaisen lisääntymiskykyistä (ts. ylitarjontalajeja) lajia sattunut tulemaan akvaarioon molempia sukupuolia ja ne ovat kuteneet ja kaikkia poikasia ei saatu ajoissa kiinni ja lopetettua. Silloin sanoisin ennemmin sille ihanalle akvaariokauppiaalle ison kiitoksen että otti vastaan ne ylijäämäkalat.
Sitten jos se lisääntynyt laji on haluttua/harvoin myynnissä, emot erityisen hienoja lajinsa edustajia, laji harvinainen luonnossa, lajin hävikki suuri pitkissä kuljetuksissa tai lajin kasvattamisesta tarvitaan lisää tietoa ja myös julkaistaa kasvatustulokset, niin silloin odottaisin kauppiaalta jo jonkinlaista hyvitystä, en kuitenkaan rahaa koska harrastuksesta tässä loppupelissä on kyse.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

millia kirjoitti:Sitten jos se lisääntynyt laji on haluttua/harvoin myynnissä, emot erityisen hienoja lajinsa edustajia, laji harvinainen luonnossa, lajin hävikki suuri pitkissä kuljetuksissa tai lajin kasvattamisesta tarvitaan lisää tietoa ja myös julkaistaa kasvatustulokset, niin silloin odottaisin kauppiaalta jo jonkinlaista hyvitystä, en kuitenkaan rahaa koska harrastuksesta tässä loppupelissä on kyse.
Sitten taas tulee toisesta päästä vastaan se että tuollaista lajia alkaa olla turhaa tarjotakaan kauppaan kun niistä saa rahaa netin kautta myymällä tai huutokaupoissa.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

maisu kirjoitti:
millia kirjoitti:Sitten jos se lisääntynyt laji on haluttua/harvoin myynnissä, emot erityisen hienoja lajinsa edustajia, laji harvinainen luonnossa, lajin hävikki suuri pitkissä kuljetuksissa tai lajin kasvattamisesta tarvitaan lisää tietoa ja myös julkaistaa kasvatustulokset, niin silloin odottaisin kauppiaalta jo jonkinlaista hyvitystä, en kuitenkaan rahaa koska harrastuksesta tässä loppupelissä on kyse.
Sitten taas tulee toisesta päästä vastaan se että tuollaista lajia alkaa olla turhaa tarjotakaan kauppaan kun niistä saa rahaa netin kautta myymällä tai huutokaupoissa.
Niinpä! Näin homma menee... fiksu myy netissä ja lehdissä, koska saa paremman tuoton suurella vaivalla kasvattamilleen yksilöille. Tyhmä se on joka ilmaiseksi antaa A-luokan kalaa tai rapua akvaarioliikkeeseen. Vieläpä kuuntelee marinoita ettei mene kaupaksi, vaikka tuokin on jo käytännössä moneen kertaan todistettu että menevät kuin kuumille kiville.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Teillä on siellä pääkaupunkiseudulla vähän eri asia kun harrastajia on enemmän eli potentiaalisia asiakkaita löytyy enemmän. Lisäksi pääkaupunkiseudulle on pikkuisen enemmän liikennettä muualta Suomesta kuin esim. tänne Hämeenlinnaan. Täällä se on joko ensin diili kauppiaan kanssa ja sitten viljelyä tai sitten valmistautua huristelemaan autolla kaloja "asiakkaille" ympäri Etelä-Suomea koska muuten ei kelpaa ellei kotiovelle tuoda.
Täällä ei paljon kannata alkaa viljelemään mitään kovin yleistä lajia vaikka olisi kuinka hienoja yksilöitä. Ruostekirjoahvenen ja rubiiniseeprakalan poikaset eivät kelvanneet kenellekään kun webin kautta yritin myydä (Tampereelle muistaakseni lupasin vielä kyydin tarvittaessa). Leväkatkaravun poikasille taisi olla yksi tai kaksi ostajaa. Kauppaan ottivat, mutta eivät olleet kovin innoissaan niistä.
L-27
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 09:37, 16.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja L-27 »

Itse olen saanut mojovat korvaukset kaloista, saatto kyl johtusa siitä että muin ne liikkeesä itse. samoin kasvit, mutta on niistä ihan hyvin saanut.

Ja Mari oli tuossa aivan oikeassa, että mitä te marisette, pakkohan sen kauppiaan on jostain sitä leipää pöytään saatava, ja mahtavaa olisi kun hän vielä saisi voita siihen leivän päälle. Itse tiedän ettei tämä ala todellakaan ole mikään kultakaivos.

Itse silloin kun aloitin harrastuksen 11v sain todella hyvin kartutettua kaloja sillä että kasvatin kasveja, joita myin kauppaa. olihan se hienoa saada silloin kasvierästäkin 400mk hyvitystä. oli silloin todella iso raha. ja puhuttiin läjästä viuhkalehteä, vesiruttoa, miekkakasveja, vallisneriaa kierteistä ja tavallista sekä eri anubiaksia.

Ja olen iloinen etä kalatkin sai liikkeeseen, mitä nyt silloin tarvitsi viedä.

Nyt itse asiassa harmittaa, ettei voi käydä kauppaa liikkeen kanssa kasveista, tarjouduin jopa laittamaaan anubiakset potteihin, mutta ei kelvannut, ihme juttu. Koska niin olen aikasemminkin tehnyt, saviruukkuunkin olisi onnistunut, jos olisi tahtonut.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Thomas29Hki kirjoitti:fiksu myy netissä ja lehdissä, koska saa paremman tuoton suurella vaivalla kasvattamilleen yksilöille.
Eli sinun kuuluu kasvattajana ja harrastajana saada mahdollisimman hyvä tuotto kaloistasi ja vielä hyvät alennukset siinä samalla ostamistasi tuotteista, mutta jos kauppias joka tekee tätä elinkeinonaan pyrkii samaan, niin se onkin sitten riistoa? Mikä ihme kuvittelet akvaariokaupan olevan? Hyväntekeväisyyslaitos? Kenellekään kelpaamattomien kalojen kaatopaikka? Mietihän uudestaan... :roll:

[mutinaa]Mä olen niin kurkkuani myöten täynnä näitä kauppiaiden mollausketjuja ja jatkuvaa kuvitelmaa siitä miten kauppias käärii miljoonia bisneksellään harrastajaparkojen selkänahasta ettei tosikaan. Uskoisitte jo ihan oikeasti että vaikka tämä yrittääkin toimia liiketoiminnan periaatteilla, niin tällä ei silti pääse rikastumaan. Näin kesällä tekee tiukkaa että saa laskunsa maksettua...[/mutinaa]
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 531
Liittynyt: 20:52, 22.05.2003
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Mulla ei ole koskaan käyny mielessäkään että liikkeeseen vois kasvejakin viedä.. mahtaako kyseessä olla ihan yleinen käytäntö vielä nykyäänkin vai onko tuo jo menneisyyttä? Kasvit kasvaa itselläkin riesaksi asti ja toki olen niitä yksityisille myynytkin, mutta postituksissa ym. on aina oma vaivansa. Vähemmällä pääsis jos vois viedä isomman läjän kerralla liikkeeseen sen sijaan että postitat niitä ympäri Suomen maata.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Menee jo tappelun puolelle... Mutta en ole mielestäni marissut vaan yrittänyt muillekin neuvoa, että kannattaa kaksi kertaa miettiä myykö akvaarioliikkeeseen vai suoraan harrastajille kalansa. Toki en voi kieltää... että tunnen montakin hyvää liikettä, jotka hyvittävät hyvän hinnan harrastajan myymistä kaloista, mutta näitä akvaarioliikkeitä on todella harvassa. Enkä myöskään mielestäni ole puhunut riistosta! Että eiköhän tuo riistäminen jo jätetä sikseen. Jokainen hinnoittelee miten haluaa, mutta ei tarvitse ihmetellä miksi kukaan harrastaja ei myy omia tuotteita suoraan liikkeeseen, jos hyvitys kalasta tms. on se mitä olen jo aikaisemmin maininnut. Mielestäni ei kannata parkua siitä miksi harrastajat eivät myy hyvin kasvatettuja kalojaan suoraan akvaarioliikkeeseen vaan myyvät esim. juuri täällä A-W:n myyntipalstalla.

Jos joku niin minä taloushallinnon ihmisenä tiedän mitä maksaa mikäkin. Sen verran kirjanpitoja, taseita, tilinpäätöksiä tutkineena tiedän todellakin mitä akvaariokaupan tai muun pienyrityksen ylläpitäminen maksaa.

Mutta niin maksaa myös kalan kasvattaminenkin. Ei se A-luokan emojen hankkiminen halpaa ole. Kyllä siinä monta sataa euroa hyvinkin palaa. Puhumattakaan altaista, tekniikasta, jne. myös kalojen ruokkiminen, veden kulutus, sähköt maksavat. Harrastustoiminnassa kun ei voi puhua omasta palkasta yhtään. Ainakin omalta osaltani myymien tuotteiden hinnat perustuvat täysin siihen mitä kulut aiheuttava. Toki on tuotteita mistä ei saa kuin miinusta, mutta sitähän harrastustoiminta on. Jos alkaisi tuottamaan jatkuvasti voittoa niin kuin akvaarioliikkeet. Olisi se sitten ky tai oy niin olisi jo verolle pantava. Jos edellä mainitut eivät tuota voittoa… voipi jokainen akvaarioliikkeen omistaja miettiä onko kannattavaa ja miettiä muita yrittämisen keinoja tai ryhtyä palkansaajaksi.

Täällä ei marista mistään muusta kuin järjen käytöstä. Ei kannata liikkeen omistajan marista jos kukaan ei myy hyvin kasvatettuja kaloja jotka menisivät kuin kuumille kiville. Syykin on selvä… Sen sijaan jos löytyy kauppias joka osaa ottaa myös kasvattajan/harrastajankin kulut huomioon niille nostan hattua. Ikävä vaan niitä on harvassa ja ne tunnetusti eivät tee suuria voittoja. Sikäli minua ei kiinnosta tippaakaan kuka tekee akvaariobisneksellä rahaa. Vaan se kiinnostaa saako omalle työlleen järkevää katetta vai ei. Tulipa nyt avauduttua, kun kerta aletaan jauhamaan...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Thomas29Hki kirjoitti:Ei kannata liikkeen omistajan marista jos kukaan ei myy hyvin kasvatettuja kaloja jotka menisivät kuin kuumille kiville.
Eihän tästä kukaan ole marissutkaan.. Sinä olet kitissyt siitä ettei kaloistasi makseta riittävästi. Kauppiaan ei kannata maksaa enempää kuin mitä hän tukkurillekaan maksaa ja Suomessa kalojen viljelystä koituvat kulut ovat huomattavasti enemmän kuin esim. Singaporessa, jolloin samoihin kalan myyntihintoihin on vaikea päästä.
Esim. nuo parisenttiset helmimonniset joita tällä hetkellä kauppaat 7 € / kpl harrastajille. Minun liikkeessäni Singaporesta tuodut tuplasti isommat yksilöt maksoivat 8 € / kpl ja 10 ostaja saa aina 2 kaupan päälle jolloin yksikköhinta jää 6,67 euroon. Ei siis mikään ihme, jollei kauppias ole valmis hyvittämään sinulle tuota seitsemää euroa kalalta... :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Panu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 225
Liittynyt: 10:56, 25.11.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Panu »

8O Jännitys tihenee. Pitäisikö Thomas29Hki:n muuttaa myynti-ilmoitukseensa kauppojen hinnaksi 6,67€-17€? Pitäisikö Marin nostaa hintoja? Muistakaa kuiteskin molemmat nämä sanat: "Never argue with an idiot. He'll drag you down to his level and beat you with experience". Iloista kesää helsinkiläiset, toivottaa varsinaisen Suomen väki! [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”