Kokemuksia puunkarahkoista?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikkuakvaariosta
Member
Member
Viestit: 264
Liittynyt: 22:58, 26.01.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Kokemuksia puunkarahkoista?

Viesti Kirjoittaja pikkuakvaariosta »

Nättejähän nuo mangrovet ja afrikkalaiset savannipuun käkkyrät ovat altaassa. Kaupoissa vaan myyvät enimmäkseen niin pieniä palasia, etteivät ne näytä pohjalla maatessaan oikein miltään.

Onko joku kokeillut itse kerättyä pajun tms. kantoa? Millaisin tuloksin? Haluaisin sellaisen melko ison, haaraisen puun hallitsemaan sisustusta (joo, tiedän että on muovisia jäljitelmiäkin, mutta taitavat aidot puut olla hyödyllisempää järsittävää esim. monneille).
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Pajua ei kannata kaiketi laittaa, mutta haulla löytyy monta juttua ja kasvit ja sisustus forumissa taitaa olla ylimmäisenä ketju asiasta.
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Minä olen aina suosinut aitoja materiaaleja, mutta kokeiltuani altaisiin kaikenlaisia puunkäkkyröitä tuumasin tehdä kompromissin: "aitoon resin-muoviseen" kantoon laitoin siimalla kiinni aitoa puuta sitä tarvitsevien kalojen jyystettäväksi.

Näyttävyys ihmisen silmään on sievempi ja sen pienen puun palan kanssa ei tule suuria ongelmia veden sotkemisen tai muun suhteen, se on helppo sitten tarvittaessa vaihtaa toiseenkin ilman suuria liottelu- ja lotrausoperaatioita.
Santler
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 20:38, 12.02.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Santler »

Tästäkin aiheesta löytyy paljon asiaa haulla. [;)]
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Viimeksi mokasin omenapuun oksan kanssa, otin sen kyllä pois. Nyt varastossa on sylillinen kiekuroita männynoksia, jotka löytyivät maasta irrallisina, eli siis kuivuneina. Miten minun nyt nuo pitäisi pestä/puhdistaa että niistä ei irtoaisi mitään?
minna.o1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 22:21, 16.01.2007
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minna.o1 »

Minulla on se käsitys että kuoret otetaan pois ja poot pestään harjan kanssa.
Minä, mies, poikia 3 kpl
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kuoret lähtee melkein itsestään kun laitat karahkat likoamaan. Varaudu pitkään liotukseen ennen kuin karahkasi uppoaa - itsellä tulee kohta vuosi täyteen oman mäntyjuurakon kanssa eikä ihan vieläkään pysy pohjassa ilman hiekkapusseja.
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Mutta tarvikseeko jonkun muun syyn takia liottaa?
Karahkat ovat niin suuria, etteivät mahdu missään likoamaan. Ajattelin laittaa ne suoraan altaaseen ja tukea ne jotenkin kiinni, niin olen tehnyt ostettujenkin kantojen kanssa. Voiko niistä kuivuneista oksista liueta jotain veteen? Kyseessä siis mänty.
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

Voi liueta vaikka mitä, mutta jos olet hyvin pessyt ja harjannut sekä puhtaasta paikasta karahkan ottanut, ongelmia tuskin tulee. Käytähän hakua tästä on monta keskustelua ja muistaakseni jollain vesi on mennyt ruman väriseksi ja jotain muutakin ongelmaa ollut.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Me ollaan kaverin kanssa haettu suopohjaisesta metsäjärvestä mäntykarahkoita = siis uppokarahkoita akvoihin. Pestiin juuriharjalla ja viikon verran lioteltiin isossa saavissa niitä eripäin. Ovat tosi hienoja ja toimivia ja ilmaisia...noh.. litra meni autoon bensaa...:)

Ainakin kolme vuotta ovat akvoissa olleet. Upposivat hienosti kun järvessä jo olivat vettyneet. Pitäs joskus kehittää jaksaa laitella kuvia noista... :roll:
Viola & eläintarhantynkä
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1076
Liittynyt: 01:15, 10.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”