Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

Eli tälläistä mietin, kun ei ole hirvittävästi tuota kokemusta näistä akvaariokasveista.. En tiedä olisiko tämä aihe nyt sitten kuulunut mieluummin alkeisiin, mutta kun kumminkin koskee enempi kasveja.. :| Siis jos haluaa soran päälle melkeinpä vain pelkkiä erilajikkeellisia sammalia ( ja muita matalia kasveja ) ja keskelle akvaariota sitten jäisi iso hiekka-allas ( soraa siis muuten altaan pohja ) monnisille, niin miten tälläistä siis sitten lapotaan ja muutenkin hoidetaan..?? Yritin etsiä täältä, mutta en oikein tiennyt millä nimikkeellä olisin tätä tietoa etsinyt! :roll: Koko ajan tuli vaan nollaa tulokseksi etsinnöissä, tai sitten kaukana etsimästäni tiedosta! :) Vasta siis tuota "sammal- ja matalaa kasvipohjaa ruennut harkitsemaan. Tietenkin korkeita kasveja tulisi myös sekaan!! :D
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Vihreät kasvimatot ovat kauniita - niitä on helppo ihailla kauniista kuvista.

Valitettavan monet matalat peittokasvit ovat vaatimuksiltaan melko vaativia. Ainakin valoa pitää olla tarpeeksi, jotta riittää pohjalle asti. Monet kaipaavat myös hiilidioksidilannoitusta.

Jos pohjalla kasvaa tiheästi kasveja, isoja tai pieniä, ei pohjasoraa tietystikään perinteisessä mielessä lapota. Itse imen Lapin päällä kevyesti irtolikaa pois matalien kasvien joukosta tarvittaessa. Siitä päältä imuttelen...

Sammalet pitää kiinnittää johonkin tukevampaan kiinni, esimerkiksi sitoa kiinni isompiin kiviin. Kasvavat niihin lopulta kiinni, mutta tasaisesti pohjan päälle kasvattaminen voi vaatia alkuun vähän mielikuvitusta - niputettavaa varmasti riittää.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

pisarat2 kirjoitti:Vihreät kasvimatot ovat kauniita - niitä on helppo ihailla kauniista kuvista.

Valitettavan monet matalat peittokasvit ovat vaatimuksiltaan melko vaativia. Ainakin valoa pitää olla tarpeeksi, jotta riittää pohjalle asti. Monet kaipaavat myös hiilidioksidilannoitusta.

Jos pohjalla kasvaa tiheästi kasveja, isoja tai pieniä, ei pohjasoraa tietystikään perinteisessä mielessä lapota. Itse imen Lapin päällä kevyesti irtolikaa pois matalien kasvien joukosta tarvittaessa. Siitä päältä imuttelen...

Sammalet pitää kiinnittää johonkin tukevampaan kiinni, esimerkiksi sitoa kiinni isompiin kiviin. Kasvavat niihin lopulta kiinni, mutta tasaisesti pohjan päälle kasvattaminen voi vaatia alkuun vähän mielikuvitusta - niputettavaa varmasti riittää.
Taitaa siis mennä liian hankalaksi näin aloittelijalle, jolla tällä hetkellä vain muovikasveja akvaariossa! :D Kaikki kyllä vaihtuu aitoihin kasveihin pikku hiljaa. Ajattelin vähän helpottaa niillä tätä akvaarioharrastuksen alkutaivaltani (ajattelin aluksi vaan sitä, että ne kasvit tietenkin minun hoidossa heti mädäntyy ja muuta mukavaa...! :P )!! :D Muovikasvit säästän kyllä ja laitan ne sitten sellaiseen huolto/lääkintäakvaan koristeeksi. Huomenna meno eläinkauppaan ostamaan kuparimonnisia ja samalla meinasin hankkia pari ihan aitoa kasvia!! :D
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ja suunnitelmassasi kun on osa pohjasta ilmeisesti soraa ja osa hiekkaa, niin ota huomioon, että nämä sitten ajan kanssa sekoittuvat keskenään. Hiekka menee pohjalle ja sora päälle, jollet erottele niitä alueita millään. Vai tarkoititko tuolla hiekka-altaalla sitä, että olet jo hiekalle rajannut oman alueen?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

nepis76 kirjoitti:Ja suunnitelmassasi kun on osa pohjasta ilmeisesti soraa ja osa hiekkaa, niin ota huomioon, että nämä sitten ajan kanssa sekoittuvat keskenään. Hiekka menee pohjalle ja sora päälle, jollet erottele niitä alueita millään. Vai tarkoititko tuolla hiekka-altaalla sitä, että olet jo hiekalle rajannut oman alueen?
Joo, siis hiekka tulee sellaiseen reunalliseen laakeaan astiaan. Reunat ovat noin 5 cm... (Hiekat jo sain, mutta tämä astia ei ole vielä saapunut.. Joten tämä hiekkalaatikko ei ole vielä paikallaankaan! :)) ... korkeat ja jätän vähän vajaaksi, että se edes vähentäisi hiekan leviämistä ihan ympäriinsä.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Linkitän nyt "ristiin" http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=224535

Eli linkin takana tämän ketjun aloittajan projektista lisää.

Kyllä niitä oikeita kasveja hankkia kannattaa. Alkuun sellaisia helpompia, yleensä hyvin menestyviä ja pikku hiljaa jos tahtoo, niin sitten vaativampaa. Hyviä kasveja alkuun olisivat esimerkiksi köynöstävät kasvit, kuten vesirutto ja vedensuosikki. Intianvesitähdikki viihtyy myös monenlaisessa. Jaavansaniainen menee hämärämmässäkin. Sitä ei istutetaan pohjaan, vaan mielummin sidotaan kiinni kiveen tai kantoon, etteivät juuret mätäne. Jaavansammalta voi kokeilla myös. Se ei yleensä vaadi mahdottomia.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

pisarat2 kirjoitti:Linkitän nyt "ristiin" http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=224535

Eli linkin takana tämän ketjun aloittajan projektista lisää.

Kyllä niitä oikeita kasveja hankkia kannattaa. Alkuun sellaisia helpompia, yleensä hyvin menestyviä ja pikku hiljaa jos tahtoo, niin sitten vaativampaa. Hyviä kasveja alkuun olisivat esimerkiksi köynöstävät kasvit, kuten vesirutto ja vedensuosikki. Intianvesitähdikki viihtyy myös monenlaisessa. Jaavansaniainen menee hämärämmässäkin. Sitä ei istutetaan pohjaan, vaan mielummin sidotaan kiinni kiveen tai kantoon, etteivät juuret mätäne. Jaavansammalta voi kokeilla myös. Se ei yleensä vaadi mahdottomia.
Miten tämä kiveen tai kantoon sidonta tehdään..? Kun eihän siihen sitomiseen varmaan saa ihan mitä tahansa käyttää.. 8O Tätäkin olen miettinyt, kun hankinnassa on myös kanto, johon nimenomaan haluaisin kasvamaan jotain sammalta! :) Että kanto olisi nätimpi, kuin vaan pelkkä puupökkylä pohjalla! :D
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

muovikasviakvaario!
muovikasviakvaario!
akvaario.jpg (187.87 KiB) Katsottu 6406 kertaa
Tälläinen siis nyt tämä muovikasvi -akvaarioni! :) Anteeksi huono kuvanlaatu, otettu kamerakännykällä....! :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

jennali kirjoitti:
akvaario.jpg
Tälläinen siis nyt tämä muovikasvi -akvaarioni! :) Anteeksi huono kuvanlaatu, otettu kamerakännykällä....! :roll:
Se hiekka-astia tulee olemaan melkolailla tuon keskustan kokoinen! Etualalle jää varmaan joku 6 cm väliä lasiin..
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

pisarat2 kirjoitti:Linkitän nyt "ristiin" http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=224535

Eli linkin takana tämän ketjun aloittajan projektista lisää.

Kyllä niitä oikeita kasveja hankkia kannattaa. Alkuun sellaisia helpompia, yleensä hyvin menestyviä ja pikku hiljaa jos tahtoo, niin sitten vaativampaa. Hyviä kasveja alkuun olisivat esimerkiksi köynöstävät kasvit, kuten vesirutto ja vedensuosikki. Intianvesitähdikki viihtyy myös monenlaisessa. Jaavansaniainen menee hämärämmässäkin. Sitä ei istutetaan pohjaan, vaan mielummin sidotaan kiinni kiveen tai kantoon, etteivät juuret mätäne. Jaavansammalta voi kokeilla myös. Se ei yleensä vaadi mahdottomia.
Miten muuten esim; karkeaviuhkalehti, kierteisvallisneria ja konnanputki.. Ovatko ne sitten miten hankalia saada menestymään..? Ne kuuluvat lempi akvaariokasveihini! :) Juuri tuota vesiruttoa ja vedensuosikkia olinkin ajatellut! Ne kuuluvat myös suosikkeihini! :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Nuo saniaiset/anubiakset mä oon kiinnittänyt kumilenksuilla, sammaleet taas siimalla sitomalla. Kumilenksu "hapertuu" jossain vaiheessa, joten se kannattaa poistaa kun kasvi on juurtunut paikoilleen. Oon mä kyllä anubiaksesta unohtanu ottaa se lenksun pois, niin se meni vaan poikki. Sitte otin sen pätkän pois akvasta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

nepis76 kirjoitti:Nuo saniaiset/anubiakset mä oon kiinnittänyt kumilenksuilla, sammaleet taas siimalla sitomalla. Kumilenksu "hapertuu" jossain vaiheessa, joten se kannattaa poistaa kun kasvi on juurtunut paikoilleen. Oon mä kyllä anubiaksesta unohtanu ottaa se lenksun pois, niin se meni vaan poikki. Sitte otin sen pätkän pois akvasta.
Ok.. Siimaa minulla sattuu olemaankin jo valmiina! :) Eli nyt siis suunnittelemaan! [;)] Tuo akvaariossani oleva iso ruukku lähtee pois, kunhan saan sen kannon ja jonkun pienemmän luolasomisteen hommattua! :) Tuo liian iso ruukku tuli tämän akvaarion mukana.. :roll: Kiitos paljon siitä, että jaksoit neuvoa minua, vaikka kysymyksiä vaan sateli kokoajan lisää! :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

Isot kiitokset myös pisaralle! ..Minulla taitaa olla akvaarioharrastuksen laukaisema kyselyikä meneillään!! :mrgreen: Jospa tästä suunnittelussa nyt taas pääsisi vähän eteenpäin! :D
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

jennali kirjoitti:
pisarat2 kirjoitti:Linkitän nyt "ristiin" http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=224535

Eli linkin takana tämän ketjun aloittajan projektista lisää.

Kyllä niitä oikeita kasveja hankkia kannattaa. Alkuun sellaisia helpompia, yleensä hyvin menestyviä ja pikku hiljaa jos tahtoo, niin sitten vaativampaa. Hyviä kasveja alkuun olisivat esimerkiksi köynöstävät kasvit, kuten vesirutto ja vedensuosikki. Intianvesitähdikki viihtyy myös monenlaisessa. Jaavansaniainen menee hämärämmässäkin. Sitä ei istutetaan pohjaan, vaan mielummin sidotaan kiinni kiveen tai kantoon, etteivät juuret mätäne. Jaavansammalta voi kokeilla myös. Se ei yleensä vaadi mahdottomia.
Miten muuten esim; karkeaviuhkalehti, kierteisvallisneria ja konnanputki.. Ovatko ne sitten miten hankalia saada menestymään..? Ne kuuluvat lempi akvaariokasveihini! :) Juuri tuota vesiruttoa ja vedensuosikkia olinkin ajatellut! Ne kuuluvat myös suosikkeihini! :)
Vallisneriat lisääntyvät meillä toisessa altaassa melkein riesaksi asti, sorapohjalla selvästi maltillisemmin. Eivät ole mitään hhuippunirsoja. Konnanputkea kasvattelet altaassamme pinnalla kellumassa. Tämä tietysti varjostaa pohjaa voimakkaasti niiltä kohdin. Mutta konnanputkea voi toki kasvattaa myös pohjalle ankkuroituna.

Sammalin voi sitoa kiviin myös nutturaverkolla.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

pisarat2 kirjoitti:
jennali kirjoitti:
pisarat2 kirjoitti:Linkitän nyt "ristiin" http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=224535

Eli linkin takana tämän ketjun aloittajan projektista lisää.

Kyllä niitä oikeita kasveja hankkia kannattaa. Alkuun sellaisia helpompia, yleensä hyvin menestyviä ja pikku hiljaa jos tahtoo, niin sitten vaativampaa. Hyviä kasveja alkuun olisivat esimerkiksi köynöstävät kasvit, kuten vesirutto ja vedensuosikki. Intianvesitähdikki viihtyy myös monenlaisessa. Jaavansaniainen menee hämärämmässäkin. Sitä ei istutetaan pohjaan, vaan mielummin sidotaan kiinni kiveen tai kantoon, etteivät juuret mätäne. Jaavansammalta voi kokeilla myös. Se ei yleensä vaadi mahdottomia.
Miten muuten esim; karkeaviuhkalehti, kierteisvallisneria ja konnanputki.. Ovatko ne sitten miten hankalia saada menestymään..? Ne kuuluvat lempi akvaariokasveihini! :) Juuri tuota vesiruttoa ja vedensuosikkia olinkin ajatellut! Ne kuuluvat myös suosikkeihini! :)
Vallisneriat lisääntyvät meillä toisessa altaassa melkein riesaksi asti, sorapohjalla selvästi maltillisemmin. Eivät ole mitään hhuippunirsoja. Konnanputkea kasvattelet altaassamme pinnalla kellumassa. Tämä tietysti varjostaa pohjaa voimakkaasti niiltä kohdin. Mutta konnanputkea voi toki kasvattaa myös pohjalle ankkuroituna.
No varjostusta kyllä tarvitsisinkin puna-aaveiden vuoksi.. Nyt selvästi liian valoisaa niille. Väri ei ole niin oranssi. Nyt kun laitoin sitten muutamia tekokasveja tuohon akvaarion keskiosaan, niin huomasin että tuli vähän varjoisampaa ja puna-aaveetkin tulivat oransseimmiksi! :) Mutta lisää varjostusta tosiaan vielä olisi hyvä olla! Mitenkähän tuo minun valoteho sitten riittää eläviin kasveihin..? On nimittäin valaisinkansi, johon saa vain yhden putken. Valo on kyllä ihan hyvä laatuinen! Se on tuo victorian aquastar (tai miten se nimi nyt sitten menikään! :D ) Pitää tuo teho vielä tarkistaa.. Muitaakseni joko 15 w tai 18w.. Akvaarioni on kooltaan lev. 80/kork. 35/ "taka- & -etuseinän väli" 30cm tarkasti mitattuna! 8-)
Sammalin voi sitoa kiviin myös nutturaverkolla.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

Niin ja siis tuo minun akvaario on joko eheim aquastar tai sitten eheim aquapro.. En tosiaan ihan varma ole kumpi niistä, kun entinen omistaja ei sitä nimeä muistanut! :D Mutta siinä tosiaan se muovinen valaisinkansi. Kannen kanssa ollut vähän miettimistäkin.. Nimittäin siitä ei oikein saa selkoa, miten tuon loisteputken saa edes irroitettua! 8O Sitä ollaan täällä porukalla ihmetelty! :D Ajattelin että olisin sen valmiiksi katsonut, että miten se irroitetaan, että sitten kun vaihtoajankohta tulee, niin osaan sitten tosiaan vaihtaa sen! :) Mutta kovin vaikuttaa sille, että olisi kiinteä.. Eli että kun lamppu palaa tai kaipaa vaihtoa, niin pitää koko kansi vaihtaa! [}:)] Typeräähän se tosiaan olisi, jos sitä putkea ei siitä irti saa, mutta eipä toisaalta paljon ihmetytä, kun nykyään kaikki on niin kaupallista.. Kaikki vermeet tahtoo hajota heti takuuajan umpeuduttua ym...! :roll:
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ootteko kokeilleet pyörittää sitä loisteputkea siinä kannessa? Ainaki mulla kaikissa valaisimissa loisteputket vaihdetaan pyöräyttämällä. Se naksahtaa kun on irrotettavissa ja naksahtaa kun on takasin paikoillaan. Tosin ei mulla oo ollu tommosta valaisinkantta koskaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

Kävin muuten tänään sitten hakemassa niitä monnisia lisää! :) Harmikseni kasvivalikoima oli niin huono, että päätin olla ostamatta vielä niitä. Harmittaa kun ei löytynyt! :roll: Mutta palvelu oli kyllä siinä liikkeessä erinomaista! Myyjä kertoi suoraan, jos ei jotain tiennyt tietyistä kaloista. Tarkisti niiden kalojen tiedot sitten ihan akvaariokalakirjasta, ja kertoi ne sitten minullekin, vaikka tiesi etten vielä ollut hankkimassa muita kuin monnisia! :) ( tiedustelin vähän muistakin kaloista siis! [;)] ) Yllätyin kyllä suuresti, että näin hyvin neuvoi ja suoraan sanoi, jos kysyin joistakin kalastoyhdistelmistä että käykö nämä yhteen vai eikö, jos uuden pytyn vaikka tässä pystyttäisin! [;)] Eli on siis hyviäkin eläinkauppoja ja myyjiä olemassa! :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

nepis76 kirjoitti:Ootteko kokeilleet pyörittää sitä loisteputkea siinä kannessa? Ainaki mulla kaikissa valaisimissa loisteputket vaihdetaan pyöräyttämällä. Se naksahtaa kun on irrotettavissa ja naksahtaa kun on takasin paikoillaan. Tosin ei mulla oo ollu tommosta valaisinkantta koskaan.
Ollaan kokeiltu kaikkia niitä tapoja, millä yleensä tuollainen loisteputki lähtisi! :? Mutta kovin kovasti ei olla uskallettu sitä rueta kääntelemään ym.. ettei mene sitten lopullisesti rikki koko putki sun muut osat! :roll: Ajattelin että jos tuota ei sitten tarpeen tullen pois siitä saa, niin täytyy varalle olla joku toinen valaisin siinä käsien ulottuvilla! :D Voihan se olla että on jotenkin jumittunut siihen... Akvaario nimittäin oli selvästi ollut huonolla hoidolla ylläpidetty (kalkkeutumaa, ilmeisesti homehtuneita liimautuneita hiutaleita ja muutakin mukavaa löyty.. :roll: tätä valaisinkantta pitää päivittäin tuuletella, että ei tuo vesi pääse seisomaan tuohon kannen alle. Pyyhkiä kannattaa kannen sisäpuoli melkeipä joka vedenvaihtokerta, ettei tuo hiutaleruoka jää siihen muhimaan.. ) . Pelkästään kannen puhdistuksessa mulla meni hirvittävästi aikaa! :frown:
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Kasveja vi ostaa myös toisilta harrastajilta täältä foorumilta. Edullisempia yleensä, kuin kaupasta ostettuna.

Lisäksi kotimaisia nettikauppojakin on, joiden valikoimiin kasvit kuuluvat (itse olen kokeillut akvaarioon.fi ).
Myös ulkomaisia tilauksia jotkut rohkeat ovat tehneet kasveja löytääkseen.

Postilla kulkevat.
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

No nyt oon kyllä ihan innoissani!!! :D etin eräällä kirpparisivustolla pientä akvaariota, ja nyt sitten minuun otettiin yhteyttä ja tarjottiin 40 litraista akvaariota! ( mukaan tulee siinä suodatin ) :mrgreen: Tälläistä juuri etsinkin tuolle minun taistelukalalle! :) hyvin se ois pärjännyt tuossa seura-akvaariossakin, mutta kun nuo kardinaalitetrat tahtovat siltä eviä nyppiä! :roll: Ei nyt onneksi oo ihan urakalla repineet, mutta kun minä en tykkää siitä, että ketään kiusataan meidän torpassa! :mrgreen: Lämmittimen laitoin heti miten tilaukseen ja muutamia sisustushärpäkkeitäkin! :) Ajattelin taistolle tehdä oikein hienon yksiön! [;)] Sellaisen japanilaistyylisen ja minimalistisen, mutta kumminkin sellaisen, missä taisto voi piiloutua ja uida kasvien lomitse! :) No eläviä kasveja en tuohonkaan vielä saa.. :roll: Akvaariossa ei nimittäin tule mukana valoa ollenkaan. Mutta sellainen loisteputki työpöydänvalaisin saa nyt alkuunsa siinä hoitaa tuota valaistuspuolta! :) Miten muuten nuo elävät kasvit pärjäisi siinä minun nykyisessä akvaariossani, tosiaan kun siihen ei saa sitä lisävalaistusta lisättyä, kun ei viimeksi käynyt oikein selväksi, että riittääkö tuon loisteputken teho. Tosiaan kun on vain tuo yksi putki... :/ Niin se oli muuten se 18 wattinen kun asian tarkistin! Valo on sellainen kylmään taittava.. Miten muuten ne sellaiset ne sammalpallot ( oliko se joku pallopartalevä vaiii mikä..? Vai onko se sitten jo ihan eri asia!? :mrgreen: ..?? )pärjäisivät esim tuolla taiston altaassa ja tossa mun nykyisessä..?
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

No nyt oon kyllä ihan innoissani!!! :D etin eräällä kirpparisivustolla pientä akvaariota, ja nyt sitten minuun otettiin yhteyttä ja tarjottiin 40 litraista akvaariota! ( mukaan tulee siinä suodatin ) :mrgreen: Tälläistä juuri etsinkin tuolle minun taistelukalalle! :) hyvin se ois pärjännyt tuossa seura-akvaariossakin, mutta kun nuo kardinaalitetrat tahtovat siltä eviä nyppiä! :roll: Ei nyt onneksi oo ihan urakalla repineet, mutta kun minä en tykkää siitä, että ketään kiusataan meidän torpassa! :mrgreen: Lämmittimen laitoin heti miten tilaukseen ja muutamia sisustushärpäkkeitäkin! :) Ajattelin taistolle tehdä oikein hienon yksiön! [;)] Sellaisen japanilaistyylisen ja minimalistisen, mutta kumminkin sellaisen, missä taisto voi piiloutua ja uida kasvien lomitse! :) No eläviä kasveja en tuohonkaan vielä saa.. :roll: Akvaariossa ei nimittäin tule mukana valoa ollenkaan. Mutta sellainen loisteputki työpöydänvalaisin saa nyt alkuunsa siinä hoitaa tuota valaistuspuolta! :) Miten muuten nuo elävät kasvit pärjäisi siinä minun nykyisessä akvaariossani, tosiaan kun siihen ei saa sitä lisävalaistusta lisättyä, kun ei viimeksi käynyt oikein selväksi, että riittääkö tuon loisteputken teho. Tosiaan kun on vain tuo yksi putki... :/ Niin se oli muuten se 18 wattinen kun asian tarkistin! Valo on sellainen kylmään taittava.. Miten muuten ne sellaiset ne sammalpallot ( oliko se joku pallopartalevä vaiii mikä..? Vai onko se sitten jo ihan eri asia!? :mrgreen: ..?? )pärjäisivät esim tuolla taiston altaassa ja tossa mun nykyisessä..?
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

Höh ja niin, piti vielä kysyä, että saako eläviä bambuoksia laittaa akvaarioon..?? Kahta meinasin taistolle! :)
jennali
Senior Member
Senior Member
Viestit: 687
Liittynyt: 22:46, 31.01.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja jennali »

Löytyikin netistä vastaus tohon bambu hommaan.. Eli ei mielellään sais laittaa, mutta kyllä jotkut ovat niitä pitäneet akvassa ilman ongelmia. Kuulemma siis toi bambu ei ookkaan oikeeta bambua, vaan joku traakki -lajike! 8O
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sammaleista ja muista matalista kasveista etsin tietoa!

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Ne sellaiset "onnen bambut" eivät taida olla bambuja laisinkaan.

Kasvien kasvu on valon, ravinteiden ja hiilidioksidin summa. Jos on vähän valoa, tarvitaan vähemmän lannoitusta ja vähemmän hiililisää (jos lisähiiltä ollenkaan). Kyllähän se käsitteekseni on seura-akvaariossa melko yleistä tuo kasvien pito ;). Noilla helpoilla kun aloittaa, saa varmasti kasvamaan myös pienemmällä valolla.

Kasvithan eivät ole akvaariossa vain silmän iloksi tai kalojen suojaksi, vaan niillä on ihan "vedenhoidollinenkin" tehtävä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”