Valaisinkannen rakentelua

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 11:57, 16.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Valaisinkannen rakentelua

Viesti Kirjoittaja Nikki »

Moikka!

Hämeenlinnaan on nousemassa(hitaasti,mutta varmasti) uusi merivesiallas ja nyt kaivattaisiin vinkkejä valaisinkannen tekoon. Valaisimeksi olen suunnitellut tätä, Ocean Light T5 8 x 54 W ( 1255 x 353 x 50 mm ). Tuolle pitäisi saada rakennettua valaisinkansi. Olen suunnitellut tekeväni sille rungon alumiinista ja verhoilemalla sen vanerilla. Pitäisi saada aikaiseksi mahdollisimman kevyt valaisinkansi. En haluaisi pultata valaisinkantta seinään tai kattoon, jos ei ole pakko. Rakennan akvaarion jalustan ja valaisin kannen itse ja tästä on tulossa "baroque-henkinen" kokonaisuus. Kiinnostaisi kovasti millaisia valaisinkansia muut ovat saaneet aikaiseksi . :D

- Kuinka painavan valaisinkannen uskaltaa laittaa suoraan akvaarion päälle?

Onko kenelläkään kokemuksia tuosta Ocean Light T5 ? Ja miten se mahdollisesti toimii yksiin GHL ProfiLux II kanssa? Olen jotenkin saanut päähäni pinttymään ajatuksen auringonnousustaja ja -laskusta :D Onko tuo GHL ProfiLux II hyvä laite tuohon valaistuksen säätelyyn? Kokemuksia?

Niin ja tuo itse allas tulee olemaan 150 x 60 x 65 n. 585 litraa.

Kiitos jo näin alkuun....
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Valaisinkannen rakentelua

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Mulla on suoraan kaappi ja valaisin altaan päällä. Tokkopa siitä mitään haittaa on...
Tuo on alumiininen kehikko jossa kalustelevyt kiinni. Päällä olevassa kannessa on Thulen suksiboxihissi, jolla saa kammettua valaisimen ylös kätevästi huoltotoimien ajaksi. Kansi ei ole kehikossa kiinni, vaan irtonainen.
Yläkaappi.JPG
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valaisinkannen rakentelua

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mun edesmenneestä systeemistä löytyy täältä kuvia: http://www.cs.helsinki.fi/u/ksukanen/tekniikka.html .16mm kalustelevy teki kehikosta aika painavan. Valojen kanssa (6+4+2 x80w, 180x80cm) kehikko painoi varmaan 30-40 kiloa ja sen altaan päältä pois ottaminen oli aika työlästä. Avain juttuja valaisinkannen kanssa on, että valojen polttimot on helppo vaihtaa. Ensi kesänä rakennan hieman vastaavanlaisen kehikon nykyisen altaan päälle, mutta nyt laitan valaisimet liukuovikiskoon roikkumaan, jotta saan ensin vedettyä valaisimet pois valokehikosta ja sitten vasta nostan itse kehikon pois altaan päältä --> Enemmän vaiheita, mutta vähemmän hampaiden kiristystä!
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Valaisinkannen rakentelua

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Profiluxia piti vielä kommentoida - Joo, sehän on erittäin pätevä laite valojen ohjaukseen. Lämpötila-anturin avulla toimiva ylikuumenemissuoja on pelastanut kesäkuumalla useamman kerran korallit -> Niinpä Profiluxi on maksanut itensä takaisin jo moninkertaisesti. Ylikuumenemisen lisäksi lämpötilakäyrästä on erittäin näppärä tarkkailla altaan yölämpötiloja. Altaan lämmöt saattavat öisin käydä yllättävän matalalla, vaikka päivisin mittari näyttää normaalia lämpöä. Lisäksi minusta valaistusajat on oikein näppärä säätää PC-ohjelma kautta. Powerbareissa on ollut hieman sitä ongelmaa, että releet tahtovat ajan kanssa hitsaantua kiinni. Yhteensä kolmessa power baarissa 5 vuoden käytön aikana kolme relettä on jäänyt muutamia kertoja jumiin ja yksi niistä on nyt jäänyt pysyvästi päällä-asentoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”