Ilkan uusi allas

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ihan hyvän näköinen setti. Tuo scape on kyllä just mun makuuni soppeli. Täällä iltavaloina toimii vain 2 putkea; ATI:n Blue Plus ja Fiji Purple antavat omaan makuun sopivan sinisen hetken (30min) juuri ennen yön laskeutumista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
pingu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 10:00, 21.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja pingu »

No johan siellä jo elämää poikii reilusti 8O . Tainnut muutama äyri upota noihin
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Mulla palaa tuo combo klo 9-11 ja 19-21. Päivällä siis klo 11-19 on sitten noiden lisäksi päällä vielä 4 kpl kirkkaita putkia.

Mä oon vähän niinkuin koittanut tuossa scapessa matkia laguuneja ja laskuvesialtaita, joita tsekkailin Atlantin rannalla Rio Grande do Norten osavaltiossa Brasiliassa. Ne oli aivan upeita... En halunnut kasaa kiviä, vaan vähän enemmän struktuuria ja korkeuseroja.
Toi jättisakke tossa keskellä on vähän tökkästy vaan paikalleen, muuten siinä kohtaa olisi tyhjä paikka. Nyt sitä ei voi oikeen enään tehdä repimättä sakkee irti :roll: Toi sakari on varmaan 40-45cm halkaisijaltaan, joten sen sijoittelu on vähän haastavaa, en raaski sitä frägätäkkään.
Kuvissa ei näe sitä, että kiviasetelmat ei ole samassa rivissä. Näyttää että olis vaan harjanne joka kulkee altaan läpi, mutta näin ei ole. Tankkihan on 80cm syvä, eli tohon suuntaan > ja 70cm korkea, eli tohon suuntaan ^
Linkkaan tähän (niille jotka eivät ole nähneet vielä) videon joka on kuvattu oikeasta päädystä, se antaa vähän perspektiiviä aquascpesta. Allas on vielä kypsyttelyvaiheessa tässä videossa, kasviplankton rehottaa.
http://www.youtube.com/watch?v=T6GKXD_t ... 7RUELisWzS
pingu kirjoitti:No johan siellä jo elämää poikii reilusti 8O . Tainnut muutama äyri upota noihin
Olen onnellisen tietämätön sijoitetusta summasta. Pakko se on varmaan laskea kun alkaa vakuuttaan tuota pyttyä... En ihan oikeasti tiedä. 8O
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Uusia koralleja tuli tänään taas... Kokonaan uusia lajena ovat Rhodactis ja Dendronepthya. Noiden lisäksi tuli himaan sellainen harmaan ruskeahkon paljakka Zoanthus, joka himassa sini-actinic-fijipurple yms. putkien alla paljastui aivan käsittämättömyydellisen upeaksi vaaleanpunaiseksi lajikkeeksi! Me so happy!
Noista mä tykkään... Pakko tässä nyt mainita, että zoanthukset on mun suosikkejani, ja tuo toi juuri sen lisän altaaseen jota olen kaivannutkin, eli oikein nätti tuksunpunainen koralli kyseessä siis :mrgreen:

Tuo Dendronepthya on myös samaa settiä, eli vaaleanpunainen, ehkä vähän oranssiin taittuva. Saas nähdä mitä siitä kuoriutuu vielä. Altaan valot sammui hetki sitten, ja tuolla se nyt raajojaan venyttelee. Lyödään kaverille kohta vähän planktonia niskaan ja kototaan mitä se sanoo.

Rhodactis on vielä ruskea, mutta kuulemma pitäisi olla vihreää lajiketta. Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin viikossa se on jo saanut väriä. Niin on kaikki muutkin asukit jotka on kalpeina saapuneet.

Kuvaa lisään jahka niitä saan.

Ja post scriptumina vielä: Zoanthuksia otetaan vastaan (maybe blue, maybe?) [;)]

Niin ja hei kanavalla on muutama uusi video!!
http://www.youtube.com/user/kakkakettu/videos
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Uusimman videon tähtenä cameoroolissa Purjevälskäri
http://www.youtube.com/watch?v=eAiSw3L_ ... 4Ox_zBKgge
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kiva katsella videoitakin välillä ihmisten riutoista. Kertoo mun mielestä altaan tilanteesta enemmän kuin kymmenen kuvaa.
Hieman jäi tunne että sun kaulusvälskäriä harmitti, ettei ollut illan tähti ja takakulmassa hengaavat vuokkokalat kaipaavat selkeesti kotia. :D
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Siis olet niin asian ytimessä! Leuco on aina heti kameran edessä kun siihen altaan reunalle sen asettelen.
Hänestä om tullut todella kesy, syö kädestä jopa. Samoin kyllä tuo Purjevälskäri.

Mä olen noille vuokkokaloille laittanut Sarcon, Briareumin ja kuplavuokon niiden reviirille, mutta mikään ei kelpaa. Kaippa ne tarvitsee sitten ihan sopivan vuokon. Olen valmis kyllä sellaisen niille hankkimaan, jos vain jostain sellainen nyt löytyisi :roll: A. frenatukset taas viihtyvät missä vaan lonkeroisessa! Sieltä kanavalta löytyy niistäkin videota...
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Inia »

Noin pieniltä vuokkokaloilta menee vielä hetki ennenkuin oppivat vuokkoon menemään. Malttia.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Ai se vaikuttaa siihen vuokkoon menoon? Tuota en tiennytkään :roll:
Nuo ovat nyt noin 4,5 - 6cm. Frenatukset ovat vähän isompia, niistä pienempi on isomman ocellariksen kokoinen.
Nuo frenatukset eivät aikailleet kodin kanssa, vaan heti ossivat omakseen kaiken mihin vaan pystyy sukeltamaan - vaikka sinne ei oikein mahtuisikaan... :mrgreen:
Molemmat pariskunnat ovat viljeltyjä, jos sillä on merkitystä. Luonnosta pyydetyt kai ovat hanakampia asuttamaan vuokkoja...
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Inia »

Luonnosta pyydettyjen vuokkokalojen luontainen paikka on vuokko, viljeltyjen taas lasiallas ilman sisustusta.
Viljellyt puhdistajatokkoni eivät alussa ymmärtäneet että maailmassa on muutakin kuin lasipintoja, eli roikkuivat laseilla ensimmäisen viikon, ennen kuin hoksasivat että elävällä kivelläkin voi "istua". Puhdistajantehtävät oppivat sitten siitä muutaman viikon päästä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

No jos sieltä koteja löytyy, niin sitten vain odottamaan sitä päivää kun sen tajuavat. Ei mulla pysy päässä, mitä kenenkin altaasta löytyy kun altaita on jo aikas kivasti meidän maassa. :D
Kalat kesyyntyvät ja "sosiaalistuvat" joskus hieman ärsyttävänkin hyvin. Täällä on vaikeaa yrittää kuvata koralleja, kun linssin edessä on heti parvi kaloja pyörimässä.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Inia »

Youtubesta löytyy näemmä jenkkivideoita, missä opettavat viljeltyjä vuokkokalojaan vuokkoon näyttämällä kaloille monitorilta kuvaa vuokkokalasta vuokossa, tai liimaamalla lasiin valokuvia vuokkokaloista vuokoissa. :D
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Inia kirjoitti:Youtubesta löytyy näemmä jenkkivideoita, missä opettavat viljeltyjä vuokkokalojaan vuokkoon näyttämällä kaloille monitorilta kuvaa vuokkokalasta vuokossa
Tässä täytyy jo kohta perustaa viestiketju "Helposti hullun maine: parhaat niksit", jos alkaa näyttämään kaloille luontodokkareita :mrgreen:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Itse olen kuullut vastaavan version jossa laminoitiin kuva vuokkokaloista vuokossa ja laitettiin altaaseen sisälle. Näin saatiin altaan asukit asettautumaan "omalle reviirille" sinne vuokkoon ja ärhentelemään samalla kivasti sille kuvalle.

EDIT: Niin ja vielä toinen kuultu keino on säikäytellä vuokkokaloja jolloin pinkaisisivat nopeasti hakemaan turvaa jostain ja jos se vuokko vielä olisi sopivasti hollilla niin..
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Alsshon kirjoitti:
Inia kirjoitti:Youtubesta löytyy näemmä jenkkivideoita, missä opettavat viljeltyjä vuokkokalojaan vuokkoon näyttämällä kaloille monitorilta kuvaa vuokkokalasta vuokossa
Tässä täytyy jo kohta perustaa viestiketju "Helposti hullun maine: parhaat niksit", jos alkaa näyttämään kaloille luontodokkareita :mrgreen:
No mutta, eikös vodkakin kuulu meriakvan vakivarusteisiin?
Siitä seuraa et omistaja istuu akvan vieressä katselemassa vuokkovideota kalojen kanssa ja kaikki napsii siinä samalla vodkapaukkuja :)
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Aqualung kirjoitti: EDIT: Niin ja vielä toinen kuultu keino on säikäytellä vuokkokaloja jolloin pinkaisisivat nopeasti hakemaan turvaa jostain ja jos se vuokko vielä olisi sopivasti hollilla niin..
Joo, omiani ainakin pelottelin hieman levämagneetilla. Ei mennyt kauaa kun päivä päivältä alkoivat viihtymään lähempänä vuokkoa ja lopuksi eivät sieltä sit poistuneetkaan millään.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Asensin nyt kuparipiuhat ja laminoidun kuvan vuokkokaloista tuonne missä kalat nukkuvat. Kun valot sammuu, annan ysivolttisesta patterista kaloille iskuja ja samalla vilkutan taskulampulla valoa vuokkokalakuvaan. Samalla doseri laskee 100ml ahvenen verta altaaseen, että säikähtävät lisäksi sitä. Ihan sama miten, kunhan menevät tuonne vuokkoon että minulla on hyvä mieli niitä katsellessa. :mrgreen:
Not...

Olkoot nurkassa, kunhan ovat terveitä ja voivat hyvin.
ÄmHoo

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

No nythän tästä riemu repesi!

M.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Nyt minulle selvisi miksi Dendronephthya kasvaa luonnossa horisontaalisesti ja "ylösalaisin"...
Koralli on tässä parissa (?) viikossa kirinyt pituutta lisää sellaisen 10cm, ja nyt se melkein makaa tuolla pohjalla,kun ei koita varttaan kurottaa valoakaan kohti. Se on kuin mätä kurkku Eilatin helteessä.
Pakko varmaan pultata se kiinni jollain patentilla tuonne luolansa kattoon. Saa sieltä sitten roikkua rauhassa 8O
Koralli oli aluksi noin 8-10cm, taitaa kaveri viihtyä sitten kuitenkin :roll:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Millä muuten ruokit Dendronephthyaa? Mikä on nyt viimeisin uutuus ei-fotosynteettisten ruokinnassa?

Merriq:in allas innosti mua joskus testaamaan Fauna Marinin tuotteita, mutta sotkin niillä vaan vedenlaadun. Tekisi mielä vielä joskus kokeilla uudestaan. Tässä vielä aika inspiroiva yksinkertainen setuppi.
Galeos
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 12:18, 21.10.2011
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Naantali

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Galeos »

Jo on Pawelilla allas! Minua kiinnostavat kovasti nuo ei-fotosynteettiset gorgoniat, mutta niiden pitämistä varten on aika moinen opettelu vielä edessä...
180 l merivettä T0=8.8.2011
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Tällähetkellä se saa - kuten muutkin korallit - CyclopEazea, phytoplanktonia ja murskattua pakastetta (artemia, mysis, krilli, simpukka) ruiskutäsmäruokintana iltaisin. Siitä sitten virta kuljettaa muille koralleille ruokaa. Pitää perehtyä enemmän tuohon ruokavalioon tässä lähitulevaisuudessa, mutta elossa on ainakin pysynyt, ja näyttääkin ihan hyvältä.
Lisäksi LPS:t saa omaa raettaan ison ruiskun kautta, ja tästä toimenpiteestä leijailee aina jonkinverran "pölyä" suoraan Dedrolle, ja muillekkin.
Toistaiseksi ei ainakaan näytä siltä, että ruokinta olisi aiheuttanut altaaseen sen suurempaa ravinnepiikkiä.
Suunnitelmana olisi rakentaa tuolle NPS:lle oma ruokintasysteemi. Joko doserilla, tai yksinkertaisesti vain pullo ja tippa korallille suoraan... Ainoa mikä mietityttää, on tosiaan tuo liikaruokinnan riski :roll:
Tutkitaan ja raportoidaan. Tässä on vielä monen monta projektia muutenkin kesken.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Ilkan pelottava mattovuokko :mrgreen:
Olisiko tuo nyt sitten turkoosi/vaaleansininen? Kaveri sai juuri katkarapuja...
http://s1133.photobucket.com/albums/m59 ... nemone.jpg
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Ilkan uusi allas

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Vai että katkarapua? Siltähän se tosiaan näyttää, eli ei vielä ole edes sulkeutunut, vaan on tuolla tavalla semisti pulleana vielä :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”