Haiseeko kypsytys?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja hx »

SPLASH kirjoitti: Antibiootit leviävät samoin kuin mikä tahansa organismi. Etsii tilaa lisääntyäkseen. Ja kun tila loppuu, se hyökää. Joskus antibiootit muodostavat symbioosin bakteerin kanssa, jolloin eivät enään lääkkeenä tehoa.
Ja Dolly Parton nukkuu vatsallaan.

Kovia ovat antibiootit lisääntymään mukaasi, ollakseen kuitenkin joko synteettisesti valmistettuja tai orgaanisia, uutettuja aineita.
Siis ihan kemikaaleja, jotka tappavat bakteereita. Miten sellaiset lisääntyvät itsekseen ja "hyökkäävät"?

Mitähän seuraavaksi saamme kuulla oppineesta ja älykkäästä runsaudensarvestasi?

Oliko sun rautakaupasta naru ja vaseliini loppu?
-Gone fishing-
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

With advances in medicinal chemistry, most antibiotics are now semisynthetic—modified chemically from original compounds found in nature...
Muunneltua sientä. Oletko käynyt koulua? Antibiootti on sieni. Sitä ei voi valmistaa täysin synteettisesti. Sitä muunnellan sen mukaan kun se tekee symbioosin bakteerin kanssa, tai bakteeri tappaa sen. Tällä hetkellä taistellaan siitä, mitenköhän moneen tautiin tuota sientä enää voi käyttää koska sitä jaetaan ihmisille ja ihmisten ruoalle. Sen jälkeen olemme pulassa. Jos se olisi täysin synteettinen, niin sitä voisi muunnella loputtomiin. Näin ei kuitenkaan ole. Se on semisynteettinen, joka tarkoittaa, että sitä voi tiettyyn pisteeseen saakka muokata. Alkulähteen pitää kuitenkin olla se sieni.
Antibiootti löydettiin vahingossa kun sen keksiä oli lomalla. Voin kertoa koko tarinan jos haluat.
Viimeksi muokannut SPLASH, 00:11, 13.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja hx »

Ei jumalauta, mikä torvi. Ja vit tuilee vielä koulunkäynnistä ton ehkä älyttömimmän näkemäni aivotuksen jälkeen.
Olen mä tainnu aika paljon enemmän käydä kuin sinä. Ja ainakin ihan helvetisti enemmän olen oppinut siellä.
Jos sä linkität jonkun tekstin, niin koita nyt imbesilli ensin itse ymmärtää se.

Compound on suomeksi aine, yhdiste, eikä sieni. Antibiootti ei ole sieni. Antibiootti on aine. Eloton aine.
Monia antibiootteja valmistetaan ihan kokosynteettisesti.

Semisynteettinen tarkoittaa, että aines on ensin uutettu orgaanisesta lähteestä ja sen jälkeen muunneltu keinotekoisesti eli synteettisesti.
Viimeksi muokannut hx, 00:20, 13.10.2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-Gone fishing-
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Substral »

SPLASH kirjoitti:With advances in medicinal chemistry, most antibiotics are now semisynthetic—modified chemically from original compounds found in nature...
Lue ensi kerralla koko wikipedian kappale loppuun, sillä tarina jatkuu: "Some antibiotics are still produced and isolated from living organisms, such as the aminoglycosides, and others have been created through purely synthetic means: the sulfonamides, the quinolones, and the oxazolidinones." Täysin synteettisiä antibiootteja on olemassa. Sieni-ajatus juontanee juurensa alkuperäiseen penisilliiniin, joka on homesienen tuottama aine? Edelleen antibiootti ei ole sieni itsessään. Sienet tuottavat antibiootteja. Toki antibiootteja löytyy vaikkapa valkosipulista, erään tekstin mukaan 39 erilaista.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Jo vain, kyllä teillä on täällä mukavaa :mrgreen:

Wikipediaa voisi aluksi koittaa lukea suomeksi, jotta ei tulisi virheellisiä käsityksiä. En itse vaivaudu tässä kohdassa kaivamaan tieteellisiä faktoja vaan tyydyn hyväksymään wiki-faktan tarpeeksi oikeana.
Antibiootti on synteettinen lääkeaine, jota käytetään bakteerien tappamiseen tai kasvun hidastamiseen.[1] Antibiootit ovat isäntäeliölle suhteellisen harmittomia, joten niitä voidaan käyttää bakteerien aiheuttamien infektioiden hoitoon. Termiä käytettiin alun perin tarkoittamaan vain toisista elävistä organismeista saatuja kemikaaleja, mutta se on laajentunut tarkoittamaan myös synteettisesti valmistettuja molekyylejä. Antibiootit ovat pieniä molekyylejä (paino alle 2 000 daltonia) eivätkä ne ole entsyymejä.

Antibiootit kuuluvat laajempaan antimikrobien ryhmään, johon kuuluu myös viruksia, sieniä ja loisia tuhoavia aineita.
...
Tämä jatkuva taistelu on kyllä viihdyttävää, mutta on mennyt jo aika pitkälle ja olisi syytä varoa menemästä henkilökohtaisuuksiin.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

hx kirjoitti:Ei jumalauta, mikä torvi. Ja vit tuilee vielä koulunkäynnistä ton ehkä älyttömimmän näkemäni aivotuksen jälkeen.
Olen mä tainnu aika paljon enemmän käydä kuin sinä. Ja ainakin ihan helvetisti enemmän olen oppinut siellä.
Jos sä linkität jonkun tekstin, niin koita nyt imbesilli ensin itse ymmärtää se.

Compound on suomeksi aine, yhdiste, eikä sieni. Antibiootti ei ole sieni. Antibiootti on aine. Eloton aine.

Semisynteettinen tarkoittaa, että aines on ensin uutettu orgaanisesta lähteestä ja sen jälkeen muunneltu keinotekoisesti eli synteettisesti.
Kerro lisää. Esimerkiksi siitä elottomasta aineesta - onko se mineraali, kivi vai metalli, vai mistä elottomasta se antibiootti muodostuu? Compound on juuri se yhdistelmä elollisen ja synteettisen välillä (tässä yhteydessä).
Semisynteettinen tarkoittaa orgaanista ainesta jota voi synteettisesti muokata. Antibiootti ei todellakaan ole kuollutta ainetta. Tarkista tietosi.

Ja vielä... Mahtavaa kun kutsuit minua imbesilliksi ja torveksi. Toivottavasti tuntui hyvältä. Itselläni ei kävisi mielessä haukkua toista tuollaisella.
Mörrikkä kirjoitti:Jo vain, kyllä teillä on täällä mukavaa :mrgreen:

Wikipediaa voisi aluksi koittaa lukea suomeksi, jotta ei tulisi virheellisiä käsityksiä. En itse vaivaudu tässä kohdassa kaivamaan tieteellisiä faktoja vaan tyydyn hyväksymään wiki-faktan tarpeeksi oikeana.
Antibiootti on synteettinen lääkeaine, jota käytetään bakteerien tappamiseen tai kasvun hidastamiseen.[1] Antibiootit ovat isäntäeliölle suhteellisen harmittomia, joten niitä voidaan käyttää bakteerien aiheuttamien infektioiden hoitoon. Termiä käytettiin alun perin tarkoittamaan vain toisista elävistä organismeista saatuja kemikaaleja, mutta se on laajentunut tarkoittamaan myös synteettisesti valmistettuja molekyylejä. Antibiootit ovat pieniä molekyylejä (paino alle 2 000 daltonia) eivätkä ne ole entsyymejä.

Antibiootit kuuluvat laajempaan antimikrobien ryhmään, johon kuuluu myös viruksia, sieniä ja loisia tuhoavia aineita.
...
Tämä jatkuva taistelu on kyllä viihdyttävää, mutta on mennyt jo aika pitkälle ja olisi syytä varoa menemästä henkilökohtaisuuksiin.
Ongelmana on se, että maailma on täynnä tietoa, ja esimerkiksi sinä viittaat suomen wikipediaan... Haloo!
Ja jos englantilaiseen viittaa, niin takerrutaan sanaan, jonka on kirjasta tarkistanut... Tai ei vaan ymmärretä kokonaisuuksia.
Viimeksi muokannut SPLASH, 00:40, 13.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja hx »

SPLASH kirjoitti:
hx kirjoitti:Ei jumalauta, mikä torvi. Ja vit tuilee vielä koulunkäynnistä ton ehkä älyttömimmän näkemäni aivotuksen jälkeen.
Olen mä tainnu aika paljon enemmän käydä kuin sinä. Ja ainakin ihan helvetisti enemmän olen oppinut siellä.
Jos sä linkität jonkun tekstin, niin koita nyt imbesilli ensin itse ymmärtää se.

Compound on suomeksi aine, yhdiste, eikä sieni. Antibiootti ei ole sieni. Antibiootti on aine. Eloton aine.

Semisynteettinen tarkoittaa, että aines on ensin uutettu orgaanisesta lähteestä ja sen jälkeen muunneltu keinotekoisesti eli synteettisesti.
Kerro lisää. Esimerkiksi siitä elottomasta aineesta - onko se mineraali, kivi vai metalli, vai mistä elottomasta se antibiootti muodostuu? Compound on juuri se yhdistelmä elollisen ja synteettisen välillä (tässä yhteydessä).
Semisynteettinen tarkoittaa orgaanista ainesta jota voi synteettisesti muokata. Antibiootti ei todellakaan ole kuollutta ainetta. Tarkista tietosi.

Ja vielä... Mahtavaa kun kutsuit minua imbesilliksi. Toivottavasti tuntui hyvältä. Itselläni ei kävisi mielessä haukkua toista tuollaisella.
Imbesilli on ihan vilpitön arvio sun älykkyydestäsi per juuri nyt. Siis arvio, ei haukkumasana. Varsinkin, kun vielä jaksat jatkaa tota samaa hölynpölyä.

Kerron toki lisää: antibiootit ovat erilaisia kemiallisia yhdisteitä. Ne sisältävät alkuaineita.

Nythän sä olet hienosti keksinyt jo tollasen "yhdistelmän elollisen ja synteettisen välillä". Nobel-ainesta.
Compound ei ole yhdistelmä elollisen ja synteettisen välillä. Compound on yhdiste. Tässäkin yhteydessä.

Ymmärrät näemmä väärin myös orgaaninen-sanan. Orgaaninen ja synteettinen ovat sanoina vastakkaiset.
Orgaaninen oli alunperin "eloperäinen" eli luonnosta lähtöisin. Se ei ole synonyymi sanalle "elollinen".
Synteettinen on keinotekoisesti valmistettu.

Se, että antibiootteja uutetaan niistä sun sienistä (monien muiden lähteiden lisäksi), ei tee niistä antibiooteista mitenkään elollisia. Ne ovat orgaanisia, eli eloperäisiä tai tarkennettuna sisältävät niitä hiiliyhdisteitä.
Se on vähän sama kato kun maitoa otetaan lehmästä. Antibiootteja otetaan sienistä (tai monista muista lähteistä).
Maito ei elä eikä lisäänny ittekseen. Antibiootti ei elä eikä lisäänny ittekseen.

Kun se orgaaninen aine, joka on uutettu siitä eloperäisestä lähteestä, jatkokäsitellään ihmisen toimesta ja muokataan joksikin muuksi kuin se alunperin oli, siitä tulee semisynteettinen.

Joku taisi aikaisemmin todeta, että mikään rautalankamäärä ei riitä asioiden tekemiseen sun ymmärrettäviksesi.
Olen samaa mieltä. Johtui se sitten mistä tahansa kielellisestä, emotionaalisesta, synnynnäisestä, kemiallisesta tai ihan oikein diagnosoitavissa olevasta syystä, niin et osaa lukea etkä ymmärtää lukemaasi.
Ja ikäiseksesi se on aika huono jama.

SPLASH kirjoitti: Ja jos englantilaiseen viittaa, niin takerrutaan sanaan, jonka on kirjasta tarkistanut... Tai ei vaan ymmärretä kokonaisuuksia.
Tuotanoin. "Takerrutaan sanaan, jonka on kirjasta tarkistanut"??
Mä olen asunut tuolla englanninkielisessä maassa ja puhunut sitä englantia jonkin verran ilmeisesti enemmän kuin sinä. Viihdyn ihan hyvin englanninkielisten lainauksien kanssa. Mun ei tuota sanaa tarttenut mistään tarkistaa.
Ja miten niin takertua? En mä siihen ole takertunut. Mä olen korjannut sun virheellisen käännöksesi.

Sun kyllä kannattais tarkistaa montakin sanaa ja varsinkin noita kokonaisuuksia.
Mörrikkä kirjoitti:Jo vain, kyllä teillä on täällä mukavaa :mrgreen:

Wikipediaa voisi aluksi koittaa lukea suomeksi, jotta ei tulisi virheellisiä käsityksiä. En itse vaivaudu tässä kohdassa kaivamaan tieteellisiä faktoja vaan tyydyn hyväksymään wiki-faktan tarpeeksi oikeana.
Antibiootti on synteettinen lääkeaine, jota käytetään bakteerien tappamiseen tai kasvun hidastamiseen.[1] Antibiootit ovat isäntäeliölle suhteellisen harmittomia, joten niitä voidaan käyttää bakteerien aiheuttamien infektioiden hoitoon. Termiä käytettiin alun perin tarkoittamaan vain toisista elävistä organismeista saatuja kemikaaleja, mutta se on laajentunut tarkoittamaan myös synteettisesti valmistettuja molekyylejä. Antibiootit ovat pieniä molekyylejä (paino alle 2 000 daltonia) eivätkä ne ole entsyymejä.

Antibiootit kuuluvat laajempaan antimikrobien ryhmään, johon kuuluu myös viruksia, sieniä ja loisia tuhoavia aineita.
...
Tämä jatkuva taistelu on kyllä viihdyttävää, mutta on mennyt jo aika pitkälle ja olisi syytä varoa menemästä henkilökohtaisuuksiin.
Mikään linkki ei voi olla oikein, jos se on täysin LITSISLÄTSIKSEn väitteiden vastainen.

Joo, olet oikeassa. Ei noita ankkoja taida jaksaa enää olla korjailemassa. Viihdyttävää oli, aikansa.
Antaa vaan kirjoitella ihan mitä sattuu, niin on sitten tota pseudotietoa tarjolla.

Ja ettei olis ihan offtopikkii, ni: Joo, haisee se, herkkänenäselle enmmän.
-Gone fishing-
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nyt mulla ei ihan täysin menny jakeluun, minkä takia täällä neuvotaan änkeämään kaikenmaailman kukkamultia ja hirvensarvijauheita akvaarioon?
Tuo prodibion valmistehan sisältää elävinä juuri noita bakteereita joilla typpikierto käynnistyy, eli teoriassa akvaario on välittömästi kypsä. Mulla toi samainen aine on toiminut sekä makeassa- että merivedessä juuri niinkuin on luvannutkin. En näe mitään syytä, miksi se ei toimisi muissa akvaarioissa? Muistithan vedenparannusaineen?
Akvaarion hajusta on vaikea sanoa mitään. Jos on oikein herkkänenänen, niin jokainen akvaariohan haisee enemmän tai vähemmän pahalle. Itse veikkaan hajunlähteeksi juurakkoa, vaikea kuitenkaan sanoa, kun en ole itse ollut sitä haistelemassa:D Jokatapauksessa se haju on vaaratonta.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Teemu Salonen kirjoitti:Nyt mulla ei ihan täysin menny jakeluun, minkä takia täällä neuvotaan änkeämään kaikenmaailman kukkamultia ja hirvensarvijauheita akvaarioon?
Tuo prodibion valmistehan sisältää elävinä juuri noita bakteereita joilla typpikierto käynnistyy, eli teoriassa akvaario on välittömästi kypsä. Mulla toi samainen aine on toiminut sekä makeassa- että merivedessä juuri niinkuin on luvannutkin. En näe mitään syytä, miksi se ei toimisi muissa akvaarioissa? Muistithan vedenparannusaineen?
Akvaarion hajusta on vaikea sanoa mitään. Jos on oikein herkkänenänen, niin jokainen akvaariohan haisee enemmän tai vähemmän pahalle. Itse veikkaan hajunlähteeksi juurakkoa, vaikea kuitenkaan sanoa, kun en ole itse ollut sitä haistelemassa:D Jokatapauksessa se haju on vaaratonta.
niin itseäni myös mietityttää tuo, mutta kun kerran olen aloittelija ja aivan vietävissä, niin eilen sitten lorautin sinne sitä hss:ää ja tänän sitten illalla katson mitä testit näyttää..
Eli periaatteessa jos siellä on tuo toimiva bakukunta niin nitraattia olisi ja nitriittiä edelleen se testin näyttämä pienin luku 0,3...
En siis ole laittanut sitä stop ammoa siksi koska halusin tehdä kalattoman kypsytyksen, tajusin että se laitetaan vain silloin jos kaloja halutaan melkeinpä heti....
Kun laskin sitä määrää 5mg/l mukaan, niin lorautin semmoisen hieman vajaan t-lusikallisen...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

jenniliini82 kirjoitti:yksi asia ihmetyttää...miten vedessä voi olla ensin nitraattia ja sitten yhtäaikaa nitriittiä ja nitraattia...
eikös järjestys mene ensin nitriitti ja sitten nitraatti...?

nitraattiahan veteen ei voi tulla ennen nitriittiä......nyt menee pää pyörälle...
Vedessä on ollut nitraattia jo hanasta tullessa. Luonnonvesissähän nitrifikaatio toimii jo.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Teemu Salonen kirjoitti:Nyt mulla ei ihan täysin menny jakeluun, minkä takia täällä neuvotaan änkeämään kaikenmaailman kukkamultia ja hirvensarvijauheita akvaarioon?
Alun perin suosittelin kukkamultaympin lisäämistä siksi, että aloittaja on pitänyt allasta noin viikon käytännössä ilman biologista kuormaa. Pienet määrät kalanruokaa ovat kaukana kalallisesta kypsytyksestä (mitä Startupin kanssa yleensä tehdään) tai HSS:n kuormituksesta. Tunnetusti bakteerit sovittavat määränsä saatavilla olevaan ruokaan, joten pidin täysin mahdollisena, että suurin osa prodibion ampulleista tulleista bakteereista on jo kuollut. Tätä tukee huomio siitä, ettei altaassa ole nitriittiä eikä nitraattia.
Oman kokemuksen mukaan tuokin allas olisi todennäköisesti kypsynyt, jos kalat olisi ohjeistuksen mukaisesti lisätty Startuppia seuraavana päivänä. Nyt bakteerit jätettiin oman onnensa nojaan pitkäksi aikaa, sillä tuotteeseen ei luotettu ja käyttöohjetta ei noudatettu.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Pikkuaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 22:03, 17.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Pikkuaqua »

joo, eli aloittelija tosiaan meni tällä kertaa persus edellä puuhun :D :roll:

Luulin minulle myytyä ainetta sopivaksi kalattomaan kypsytykseen. Suhtauduin kuitenkin skeptisesti tuotteen väittämään, että vesi olisi samantien valmista kaloja varten, ja ajattelin että on viisasta kuitenkin odottaa hiukan kauemmin vielä, sillä seurauksella että kuormitus oli tosiaan olematonta, ja homma käsittääkseni ikäänkuin tyssäsi siihen.

Tiesin jo etukäteen, että Kemian Nobelia en todellakaan tule saamaan :mrgreen: , kaavojen, pitoisuuksien yms laskeminen, saati ymmärtäminen on tästä päästä ainakin vielä aika kaukana. :roll: Uskoin, ja uskon kuitenkin edelleen, että akvaarioharrastus on mahdollinen ilman kemian tohtori-titteliä. Kuvittelin valmisteen käyttämisen helpoksi tieksi, mutta loppupeleissä ainakin minun olisi kannattanut kypsyttää allas ilman sitä, ja rauhassa havainnoida ja omaksua veden kypsymisprosessia. Nyt tuon aineen käyttö jotenkin hämäsi itseäni, enkä pysynyt ollenkaan perässä siinä, mitä altaassani oikeastaan tapahtuu.

Asiat ovat nyt lähteneet lutviutumaan, kiitos avuliaiden neuvojenne. :) :)
Kiitos myös siitä, että autatte untuvikko(j)a testitulosten tulkinnassa ja seuraavien toimenpiteiden määrittämisessä, kädestä pitäen, väsymättä :) :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Heh, tolta meistä kaikista on tuntunut ekaa akvaa kypsyttäessä, trust me :mrgreen:
Sääli ettet luottanut tuohon aineeseen, se kun on nimenomaan tehty helpottamaan meidän ei nobelistien harrastusta. Mutta ensi kerralla tiedät. Toivottavasti nyt lähtee sujumaan helpommin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pikkuaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 22:03, 17.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Pikkuaqua »

No se lupaus että ensimmäisiä kaloja voi tuoda jo tuntien sisällä kuulosti liiankin hyvältä ollakseen totta, kun olin kuitenkin jo ehtinyt omaksua, että kypsytys vaatii paljon aikaa :D

Luulin meinaan tököttiä ihan "tavalliseksi"/pelkäksi bakteerivalmisteeksi, mutta sitten en ollut kuitenkaan ymmärtänyt tuota kuormitusjuttuakaan yhtään.
En siis kunnolla hiffannut, että tuo Startup oli kaikenkattava hetivalmis-tökötti, ja ne kalat olisi oikeasti pitänyt kantaa sinne suunnilleen saman tien. :roll:

Ja sitten vielä, kun asukkaiksi on tulossa sukarapuja, jotka ovat kuulemma tosi herkkiä, kai alkoi hirvittää että entäs jos luulen allasta liian aikaisin kypsäksi ja onnistun tappamaan ne kaikki! :cry: Tästä syystä, ja oman käsityskyvyn suhteen olisi ollut viisaampaa kypsyttää ymppinä joko oikeanlainen :roll: bakteerivalmiste tai multa + HSS, ja hommata heti niitä tippatestejä [;)]
Turso
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:55, 24.08.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Turso »

Itse olen harrastanut akvaarioita jo 70-luvun lopulta asti ja nyt pistin tankin pystyyn viiden vuoden tauon jälkeen. Tähän asti olin tehnyt vain kalallisia kypsytyksiä, aina hyvällä menestyksellä. Tällä kertaa ajattelin kokeilla tuota kalatonta kypsytystä ja akvaariokauppias tunki minulle kouraan sitä varten Tetra Safe starttia ja jotain sellaisia ravintokapseleita, en nyt muista merkkiä. Nämä eivät tuottaneet toivottua tulosta joten päätin tehdä homman sittenkin old school-tyyliin ja heitin tulevaan malawiakvaariooni keltaripsimonnin ja aloin syöttää sitä. Tuloksena näyttäisi olevan onnistunut kypsytys. Nuo saamani aineet eivät selvästikään olleet mitenkään optimaalisia kalatonta kypsytystä varten. Kauppias nyt aina myy mitä tahansa jotta saa vähän katetta toiminnalleen.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ne kapselit on olleet todennäköisesti Tetran bactozym- kapseleita. Niistä ei ole hevon humpan hyötyä, jos toki ei haittaakaan. Tetran safe start sen sijaan on ihan hyvä aine, joskin näin syyskylmällä siinä on aina riski että se on jossain vaiheessa ottanut kylmää eikä toimi kun bakteerit ovat kuolleet.
Toi Prodibion aine on sikäli kiva, että siinä ne bakteerit on pakattu puhtaaseen typpeen, jolloin tätä vaaraa ei ole.
Turso kirjoitti: Kauppias nyt aina myy mitä tahansa jotta saa vähän katetta toiminnalleen.
Ei se nyt ihan niinkään ole.. Järkevä kauppias pyrkii pitämään asiakkaan tyytyväisenä ja palaamaan kauppaan uudelleenkin. Myymällä huonoja tuotteita tämä tuskin toteutuu.
Tässä tapauksessa kauppias on myynyt sulle yhden hyvän tuotteen ja yhden tarpeettoman tuotteen (todennäköisesti hyvässä uskossa kuitenkin, sillä jostian syystä noiden bactozym-kapseleiden hyödyllisyysmyytti elää sitkeästi kansan ja kauppiaiden keskuudessa).
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Turso
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:55, 24.08.2010
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Turso »

Jep, juurikin noita Bactozym-hassutuksia ne olivat. Se Safestart ei ainakaan kaupasta kotiin tuotaessa saanut kylmää vaan mikäli bakteerit kupsahtivat niin se johtunee ravinnon puutteesta. Eipä tuolla niin väliä kun nyt homma toimii mainiosti vanhoilla, hyviksi havaituilla konsteilla. Nyt vielä veden muuttaminen malawikelpoiseksi ja ei muuta kuin lisää kaloja tankkiin.

No joo, ehkä olin vähän turhan kyyninen kauppiaan myyntimotiivien suhteen. Kyllä se muuten vaikutti ihan kelpoisalta ja muut ostamani tuotteet olivat juuri sitä mitä pitikin.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

SPLASH kirjoitti:Ammonium (mätäneminen) haisee ennen kuin nitrifikaattibakteerit ovat kunnolla lisäänyneet. Ei hätää.
Kasveja voit laittaa vaikka heti. Eivät edistä kypsymistä. Tosin saattaa olla ettei ole tarpeeksi ravinteita pohjalla.
Kyseessä ei ole ns. mätänemisreaktio. Mädäntymisellä tarkoitetaan orgaanisen materiaalin mikrobien katalysoimaa anaerobista hajoamista, jota ei pidä sekoittaa aerobiseen nitrifikaatioprosessiin. Kasvit tuottavat hiilidioksidia ja siten kasvien läsnäolo saattaa edistää kypsymistä. Mm. nitrifikaatiobakteerit käyttävät hiilen lähteenään epäorgaanista hiiltä.
SPLASH kirjoitti:Niin kauan kun altaassa on epätasapaino niin syntyy hajoamista. Kaikki hajoaminen tuottaa kaasuja, hyviä ja huonoja. Vrt. poliisien sanontaan floater.


Eikä tuota. Lisäksi luonnossa sen enempää kuin akvaariossakaan ei ole mitään stabiilia tasapainotilaa vaan olosuhteissa tapahtuu jatkuvasti muutoksia. Sanoisin oikeastaan, että niin kauan kuin altaassa vallitsee dynaaminen tasapainotila, tapahtuu hajoamista.
SPLASH kirjoitti:Ja mielestäsi 100 nitraattia on ok, outoa. Eiköhän siinä vaiheessa kannata lopettaa ruokinta. Nitraattihan viittaa siihen että bakteerit toimivat ja allas on kypsä (kunhan nitriitti on nollassa).


Tässä yhteydessä on hyvä palauttaa mieleen, että monet kaupallsiet nitraattitestit mittaavat sokeasti myös samalla vedessä olevaa nitriittiä. Tyypillisesti testit, joissa reaktioseokseen lisätään sellaista harmaata jauhetta (sinkkijauhe), ovat juuri tällaisia. Sinkki ei valikoi, pelkistääkö se mitattavassa vedessä olevan nitraatin vai nitriitin mitattavaksi ammoniumiksi, jota nämä kyseiset testit käytännössä mittaavat.
R_R kirjoitti:Jos sulla on hirvensarvisuolaa (tai jotain joka muuttuu vedessä ammoniakiksi), laita sitä hiukan akvaarioon ja mittaa muutaman tunnin kuluttua nitraattiarvo. Jos nitraattia syntyy, mittaa vielä nitriitti ja sen pitäisi olla 0. Ellei näin tapahdu, ei akvaario ole kypsä.


Hiilen lilsäämistä ei ole syytä unohtaa. Hirvensarvisuolan mukana veteen päätyy karbonaatteja. Jos kypsytyksessä käyttää ammoniakkia, kannattaa veteen annostella ruokasoodaa. Kasvilannoitteita kannattaa myös varovasti lisätä. Nitrifikaatiobakteerit eivät elä pelkällä ammoniumilla.
SPLASH kirjoitti: Bakteerien pitää ankkuroitua johonkin, esim hiekkaan, koristeisiin ja suodattimiin. Niiden pitää alkaa syödä ja lisääntyä. Ennen sitä ne olevat hyvin alttiita ammoniakkimyrkytykselle. Siksi ihmisiten antibiotitkin syödään kuurina koska niden pitää levittäytyä ja uskaltaa hyökätä. Bakteerit yleensä turvaavat selustansa lisääntymisellä tarpeeksi ennen kuin käyvät kimppuun.
Antibiootit eivät hyökkäile minnekään. Ne ovat elottomia yhdisteitä. Bakteeritkaan eivät systemaattisesti käy minkään kimppuun vaan käyttävät ravintonaan ympäristössä olevia yhdisteitä ja lisääntyvät siinä sivussa, jos olosuhteeet ovat optimaaliset.
SPLASH kirjoitti:Sitä voi kyllä ihan kotonakin kokeilla. Tetrimaljaan bakteereja ja seuraa miten nopeasti hyökkäävät vastustajaan. Ei yksittäinen bakteeri hyökkäykseen lähde vaan kasvattaa ensin taaksensa lisää bakteereja. Eihän meilä olisi bakteeritauteja jos ne muutamat jonkun yskimisen myötä heti hyökkäisivät. Kuolisivat heti jos eivät tekisi pesäkkeitä joissa lisääntyä.
Ei ihan satusedän tarinointia.


1. Bakterit eivät tyypillisesti hyökkäile petrimaljalta tai mistään muualtakaan minnekään.
2. Tuon infektiivisen annoksen suhteen en myöskään pääse kiinni ajatukseesi. Bakteerien ei tarvitse lisääntyä näkyviksi pesäkkeiksi asti aiheuttaakseen infektion. Hyvin paljon pienemmät solutiheydet riittävät tähän. Infektiivisen annoksen suuruus riippuu mikrobilajista, isännästä ja ympäristöolosuhteista.
3. Ja kyllä - bakteeritaudit voivat levitä ihan yskimisellä. Tätä kutsutaan pisaratartunnaksi.
SPLASH kirjoitti:Bakteerit leviävät usein sinne suuntaan missä on ruokaa. Kun tila loppuu, hyökkäävät ja taistelevat uudesta tilasta. Niillä voi olla koko bakteerikantaa kattava kommunikointisysteemi jonka mukaan suunnistavat. Eli bakteerit lähimpänä uhkaa voivat viestittää muille, että kasvakaa toiseen suuntaan.
No, lue itse.
Ja oliko sinulla niitä muita argumenttejä?
Tuo bakteerien hyökkäily lienee nyt ilmeisesti yleistymässä. Bakteeriaksvustoissa ja bakteeribiofilmeissä tosiaan tapahtuu toisinaan monimutkaistakin signalointia. Homoseriinilaktonit ovat tällaisia molekyyliyhdisteitä, joiden on todettu olevan osallisia ns. quorum sensing -ilmiössä, jota voitaisiin suomeksi ryhmäviestinnäksikin kutsua. Väittäisin kuitenkin, että elintilan ja ravinnon puutteen kohdatessa bakteeripopulation koko alkaa pienentyä ja soluja alkaa kuolla sen sijaan, että ensisijaisesti tapahtuisi massiivisia hyökkäilyjä. On kuitenkin totta, että tämän ryhmäviestinnän avulla biofilmeinä kasvavat bakteerit voivat säädellä solujen irrottautumista ja kiinnittymistä staattisiin pintoihin.
SPLASH kirjoitti: Antibiootit leviävät samoin kuin mikä tahansa organismi. Etsii tilaa lisääntyäkseen. Ja kun tila loppuu, se hyökää. Joskus antibiootit muodostavat symbioosin bakteerin kanssa, jolloin eivät enään lääkkeenä tehoa.
Sienen ja bakteerin symbioosi on hyvin yleinen. Esimerkiksi lahoava kanto jossa kasvaa sieniä on hyvä esimerkki. Toinen esimerkki on joidenkin muurahaisten sieniviljelmät keon uumenissa. Sientä ruokitaan bakteerilla ja sieni tuottaa energiaa lämpönä ja ruokana.
Mutta. Tämä on OT:ta joka ei kuulu tähän ketjuun.


1. Antibiootit eivät leviä kuten mikä tahansa organismi. Antibiootit ovat elottomia molekyylejä kuten vaikkapa ksylitoli, vesi tai pepsiini.
2. Antibiootit - varsinkaan ja erityisesti - eivät hyökkäile minnekään.
3. Antibiootit ja bakteerit eivät muodosta symbioosisuhteita.
4. Saatan olla väärässä, mutta muistaakseni lehdenleikkaajamuurahaisyhdyskuntien toimintaidea on se, että muurahaiset tarjoavat pesässä olevalle sienipopulaatiolle ravintoa kuskaamalla sinne lehden kappaleita. Koen hyvin etäisenä hypoteesina sen, että sientä ruokittaisiin bakteerilla.
SPLASH kirjoitti:With advances in medicinal chemistry, most antibiotics are now semisynthetic—modified chemically from original compounds found in nature...
Muunneltua sientä. Oletko käynyt koulua? Antibiootti on sieni.


Antibiootti ei ole sieni vaan eloton yhdiste.
SPLASH kirjoitti:Sitä ei voi valmistaa täysin synteettisesti. Sitä muunnellan sen mukaan kun se tekee symbioosin bakteerin kanssa, tai bakteeri tappaa sen.


Antibiootteja voidaan myös valmistaa synteettisesti toisin kuin väität. Antibiootti ei muodosta symbiooseja bakteereiden kanssa. Bakteeri ei tapa antibioottia.
SPLASH kirjoitti:Tällä hetkellä taistellaan siitä, mitenköhän moneen tautiin tuota sientä enää voi käyttää koska sitä jaetaan ihmisille ja ihmisten ruoalle. Sen jälkeen olemme pulassa. Jos se olisi täysin synteettinen, niin sitä voisi muunnella loputtomiin. Näin ei kuitenkaan ole. Se on semisynteettinen, joka tarkoittaa, että sitä voi tiettyyn pisteeseen saakka muokata. Alkulähteen pitää kuitenkin olla se sieni.
Antibiootti löydettiin vahingossa kun sen keksiä oli lomalla. Voin kertoa koko tarinan jos haluat.


Penisilliini löydettiin juuri näin. Antibiootit ovat ryhmä erilaisia yhdisteitä, joilla on bakteriosidinen vaikutus. Antibiootteja tuottavia sieniä ei sinällään jaella ihmiselle tai kenellekään. Vaikuttaa siltä, että tämä antibioottiasia on hieman epäselvä, joten lyhyt katsaus teemaan:

Bakteerisoliossa DNA esiintyy pääasiassa kahdessa erilaisessa muodostelmassa: isokokoisena kromosomina ja useampana rengasmaisena plasmidina. Bakteereilla on plasmideissaan ns. accessory-geenejä, joista bakteerisolut hyötyvät eritavoin, mutta tulevat silti toimeenkin ilman niitä. Antibioottiresistenssigeenit (eli sellaiset DNA-jaksot, jotka aiheuttavat bakteerisolussa lääkeainevastustuskyvyn aiheuttavien proteiinien syntymisen) ovat tyypillisesti plasmideissa. Antibioottiresistenssiä syntyy, koska bakteerisolut voivat siirtää plasmidista DNA:ta sukupuolipilustensa välityksellä toisiin bakteerisoluihin. Toimiessaan antibioottiresistenssigeenit käyvät läpi transskription ja translaation kuten kaikissa soluissa tapahtuu. Geenituote on proteiini, jonka avulla bakteerisolu voi muokata ulkopuolellaan olevaa antibioottimolekyyliä sellaiseen muotoon, että siitä ei ole enää bakteerisolulle haittaa. Kyse on siis kemiallisista reaktioista. Modifioitu lääkeainemolekyyli muttuu sellaiseen muotoon, että se ei enää kykene estämään bakteerisolussa tapahtuvia biosynteesejä kuten peptidoglykaanin muodostusta. Näin lääkeaineresistenssi pääpiirteissään toimii bakteerisoluissa.

---------------------------
Ville K. kirjoitti: Antibioottiresistenssiä syntyy, koska bakteerisolut voivat siirtää plasmidista DNA:ta sukupuolipilustensa välityksellä toisiin bakteerisoluihin.


Antibioottiressitenssiä ei itse asiassa synny näin vaan antibioottiresistenssigeenejä on bakteereissa ihan luonnostaan, mutta kuvaamallani tavalla toki muodostuu uusia antibioottiresistenssejä bakteerikantoja.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Aika loppuun asti mietittyä ja aukottomasti todistettua tekstiä Villeltä. Saattoi käydä selväksi että tässä oli ihminen joka tietää mitä puhuu. Tuohon on vaikea enää vastaväitteitä esittää (ainakaan uskottavia). Kiitos ja kumarrus, lisää tällaisia viestejä!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Aivan loistavaa. Ja joku vielä kaipailee, noita Splätsin neuvoja?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pikkuaqua
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 22:03, 17.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Pikkuaqua »

Ville K. kirjoitti:Hiilen lilsäämistä ei ole syytä unohtaa. Hirvensarvisuolan mukana veteen päätyy karbonaatteja. Jos kypsytyksessä käyttää ammoniakkia, kannattaa veteen annostella ruokasoodaa. Kasvilannoitteita kannattaa myös varovasti lisätä. Nitrifikaatiobakteerit eivät elä pelkällä ammoniumilla.
Millä tahdilla tätä ruokasoodaa olisi hyvä lisätä? :)

HSS, kalanruokaa, ruokasoodaa :mrgreen: hyvät on liemet :mrgreen: [;)]
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Teemu Salonen kirjoitti:Nyt mulla ei ihan täysin menny jakeluun, minkä takia täällä neuvotaan änkeämään kaikenmaailman kukkamultia ja hirvensarvijauheita akvaarioon?
Tuo prodibion valmistehan sisältää elävinä juuri noita bakteereita joilla typpikierto käynnistyy, eli teoriassa akvaario on välittömästi kypsä. Mulla toi samainen aine on toiminut sekä makeassa- että merivedessä juuri niinkuin on luvannutkin. En näe mitään syytä, miksi se ei toimisi muissa akvaarioissa? Muistithan vedenparannusaineen?
A.
"Alun perin suosittelin kukkamultaympin lisäämistä siksi, että aloittaja on pitänyt allasta noin viikon käytännössä ilman biologista kuormaa. Pienet määrät kalanruokaa ovat kaukana kalallisesta kypsytyksestä (mitä Startupin kanssa yleensä tehdään) tai HSS:n kuormituksesta. Tunnetusti bakteerit sovittavat määränsä saatavilla olevaan ruokaan, joten pidin täysin mahdollisena, että suurin osa prodibion ampulleista tulleista bakteereista on jo kuollut. Tätä tukee huomio siitä, ettei altaassa ole nitriittiä eikä nitraattia.
Oman kokemuksen mukaan tuokin allas olisi todennäköisesti kypsynyt, jos kalat olisi ohjeistuksen mukaisesti lisätty Startuppia seuraavana päivänä. Nyt bakteerit jätettiin oman onnensa nojaan pitkäksi aikaa, sillä tuotteeseen ei luotettu ja käyttöohjetta ei noudatettu." Substral kirjoitti.

Tässä vastaus kysyjälle, ammattilaisten kirjoittamana. Teemulle vielä, ettei kaikki varsinkaan uudet harrastajat osaa ottaa huomioon kaikkia kypsytyksessä tarvittavia asioita kutien Sinä konkari. Joten mikään ei ole itsestään selvää ja helppoa.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Ville K. kirjoitti:
Hienoa lukea tekstiä jossa on OIKEAA tietoa takana. Laittaisin taputushymiön ( =D> ) jos sellaisia A-W tukisi.
/jari
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

^^Kyllä =)
On se hyvä kun asioista perillä oleva kirjoittaa hyvän "jauhot kurkkuun" vastineen. Niitä on mukava lukea ja imeä tietoa. Tässä on suorastaan viisastunut jonkin verran :mrgreen:

Toivotaan nyt että kyllin iso osa palstan käyttäjistä on lukenut tämän ja osaa sitten suhtautua näihin mutu-neuvoihin hieman kriittisemmin. On kyllä hyvä että moderointilinja on nykyään paljon löysempi ja täällä saa vähän rönsyilläkkin. Jos näitä höpöjä ei paljasteta, niin aloittelijaa käy vain nämä mutu-neuvojat neuvomassa ja sitä sitten uskotaan sokeasti... :roll:
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Haiseeko kypsytys?

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Pikkuaqua kirjoitti:
Ville K. kirjoitti:Hiilen lilsäämistä ei ole syytä unohtaa. Hirvensarvisuolan mukana veteen päätyy karbonaatteja. Jos kypsytyksessä käyttää ammoniakkia, kannattaa veteen annostella ruokasoodaa. Kasvilannoitteita kannattaa myös varovasti lisätä. Nitrifikaatiobakteerit eivät elä pelkällä ammoniumilla.
Millä tahdilla tätä ruokasoodaa olisi hyvä lisätä? :)

HSS, kalanruokaa, ruokasoodaa :mrgreen: hyvät on liemet :mrgreen: [;)]


Riippuu muusta kuormituksesta, jota akvaariossa on. Riippuuu myös lämpötilasta ja akvaariossa olevasta mikrobipitoisuudesta. Jos asiaa ajatellaan puhtaasti bakteerien näkökulmasta noin 1 g per 1 l natriumkarbonaattia on hyvä ohjeellinen arvo nitrifioiville bakteereille. Ruokasooda on kuitenkin natriumvetykarbonaattia, joten laskennallisesti sitä tulisi annostella hiukan em. enemmän. Kannattaa tietysti harkita, haluaako esim 100 litran akvaarioon laittaa ruokasoodaa 100 g. Pelkän kypsytyksen aikana tuo voisi olla toimivakin ratkaisu jos akvaariossa ei ole sellaisia eläimiä tai kasveja, jotka tästä häiriintyisivät.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”