Mikä kasvi?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Tämmöinen kasvi löytyy akvaariosta. En ihan varma ole, mutta minulle ehdotettiin että on tiikerilumme.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä viimeisessä kuvassa näyttää kuin se rönsyäisi. Jokin aika sitten kukki ja nyt tuo. Toivottavasti saatte selvää (ja kuvat näkyvät). En ole kovin hyvä kuvaamaan ja kamera ei ole huippu. Kukka oli punertava. Kokeilen saada ystävältäni luvan linkittää hänen kuvansa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja Koss »

buke kirjoitti:En ihan varma ole, mutta minulle ehdotettiin että on tiikerilumme.
Ei ole lumme, vaan jokin vesimiekka. Veikkaisin Echinodorus muricatus.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Echinodorus argentinensis oli myös aika samannäköisiä, mutta en tosiaan osaa sanoa. Pitäisi tietää tuon hoidosta, koska puskee esiin vartta jossa ilmeisesti rönsy (?). Se on nyt veden yläpuolella. Ainakin lannoitetta tarvitsee.


----

Lisäilen tähän. muricatuksella on näemmä valkoinen kukka, mutta tuo ennen puhkeamista kukkaan kuva näyttää samalta kuin nuo "rönsyt" Eli kaksi kukintoa olisi tulossa. Annanko kukkia vai tappaako se koko kasvin?

--------------------------------

Kirjoittaja buke » 16:57, 26.01.2010

Kukinto on samannäköinen kuin tiikerilumpeella mutta punertava. Sain luvan käyttää ystäväni kuvaa linkkinä. Hän ei omista akvaariota enää, minun kasvi on sama kuin kuvassa.

Edit: Linkki kuvaan poistettu buken pyynnöstä.
-Ylläpito
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Nyt kun tuo kasvisi pukkaa uuden kukan, niin otappa siitä omasta kukasta kuva ja laita kuva tänne, niin on helpompi selvittää, mikä kasvi on.

Tuo suuri punainen kukka on lumpeenkukka, mutta kasvisi kovasti näyttää kyllä vesimiekalta, joka tekee juuri sellaisen rönsyvarren, ja jos varsi tulee akvasta ulos, siihen tulee pieniä mitättömiä, vaaleita kukkia, mutta jos jää pohjalle rönsyämään, niin siihen tulee yleensä uuden miekan alku.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Lehtien perusteella (joku) vesimiekka se on.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Niin siis ystäväni kuvan kukka on saman kasvin kukka. Sain sen häneltä. En tajua mikä hypridi tuo kasvi sitten on...
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 10:08, 27.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Saman kasvin kukka kyllä ei ole. Tuo on jonkinlainen vesimiekka ja kuvan kukka taas on lumpeen.
Ja asia on pihvi.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja Danny »

Vesimiekka, valkoiset kukat ja kukkavanassa tulossa adventiivitaimia.

-Lehtien ruodit eivät näytä täysin pyöreiltä ja sileiltä joten kasvi ei ole Echinodorus grandiflorus yleisemmin myyty E. argentinensis nimellä. Ei siis kilpivesimiekka.
- E. muricatus on synonyymi E. floribundukselle (ja toisinaan macrophyllukselle). Mielestäni ei tämä, ts. rohtovesimiekka. Isovesimiekkaa (macrophyllus) ei liene markkinoilla ollenkaan.

Jos oikein näen, niin lehdissä on vaaleampia laikkuja/ alueita?
Tämä ja lehtien malli viittaa voimakkaasti cordifoliukseen, ts. herttavesimiekkaan ja täplitys sen lajikkeeseen 'Tropica Marble Queen' tarkemmin ottaen. Ilmakasvatetussa kasvissa voi marmorointi olla vahvaakin (ks. kuva).
Ja täällä enemmän kuvia kyseisestä kasvista kukkineen. (ps. miten niin mitättömiä? ;))
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Kuva

Tässä toisesta. Ilmeisesti jokin adventtitaimi? Nyt siinä on joitain ruskeita nyppylöitä sivuissa. Miten menettelen tämän kasvin kanssa? Annanko varsien olla vai? Akvaarion ulkopuolella osaan jotenkuten hoitaa kasveja, mutta nyt olen ihan kädetön. Annanko olla vaan?

Kuva on aika pieni ja sumea, koska en osaa tuota liittämistä hyvin ja kamera(/kuvaaja) ei tarkenna lähelle. Tainnut sitten olla useampi kasvi ja antanut tämän mulle, jos ei ole sama kukka.

---------------------------------

Kirjoittaja buke » 21:18, 29.01.2010

Yritin muokata edellistä tekstiäni, mutta se jotenkin epäonnistui ja nyt jäi ennalleen. Olisin poistanut toiston ja lisännyt, että lehdissä näkyy hieman marmorointia. Näin jälkikäteen kun älysin katsoa.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja Danny »

Kyllä siinä taimi on, juuretkin näkyvät. Ne ruskeat pallukat ovat kuihtuneita kukkia/abortuneita nuppuja.
Kannattaa pitää taimi upoksissa siihen asti kunnes juuret ovat vahvemmat (niin että pysyy niillä hyvin pohjassa) ja lehtiä enemmän. Sitten voit irrottaa sen joko kiertämällä tai katkaisemalla vanan.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Ok. Annan sitten olla vielä rauhassa. Mikä voi muuten aiheuttaa abortoituneen kukan? Minulla on tuossa kansilasi päällä. Pidin hetken poissa ja näytti lehdet kärsivän, joten laitoin takaisin. Taidan olla ihan tohkeissani, koska ei tämmöistä kasvia ole ennen eteen sattunut. Eipä ole tuon kokoista allastakaan. :) Eli kaikki tieto otetaan innolla vastaan.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja Danny »

Nuput eivät aukea jos kukkavanan kiehkurat ovat upoksissa (siis yleensä... toisinaan jotkut hölmöt kukkivat upoksissakin).
Eli ensi kerralla kun lykkää vanan niin annat kasvaa reilusti ulos altaasta ilman kansilaseja niin kukkii ensin ja vasta sitten rupeaa miettimään taimien tekoa.
Kukapa nyt ei ekoista kukista olisi tohkeissaan! :D
Lisätietoja näistä vesimiekoista saat esim. haulla. Näistä on aika lailla keskusteltu täällä. :)
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Nyt kun tiedän nimen, voin alkaa etsimään. Kiitoksia avusta! :)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

No voihan. Irrotin uudet kasvin alut ja epähuomiossa katkaisin kukkavarren. :( Siinä näytti olevan nuppu tuloillaan. Eli juuri kun taimi oli lähtemässä olisi uusi kukka tehnyt tuloaan? Voiko tosiaan olla noin innokas kasvi?
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja Danny »

Yleensä eivät vesimiekat enää kuki kun ovat taimia tekemässä. Eli kyseessä todennäköisemmin on vanha nuppu. Kyllä rehu varmaan kohta uuden vanan lykkää kun tämän poistat kokonaan tyveä myöten ja pidät emon hyvässä kasvussa lannoittamalla. :)
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja buke »

Alan saksimaan, koska muutenkin pitäisi pätkiä vanhoja lehtiä pois. Oli sitten yksi nuppu näemmä selvinnyt höykytyksessä. Tökkäsin juureen justiinsa tabun, äipät tarvitsevat yleensä extraa. ;) Rankkaa tehdä pieniä.

-------

muoks: On erittäin kiitollinen kasvi, kun viihtyy minun akvaariossa.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja narm »

Mikä miekka? En muista itse.
Liitteet
HPIM1483.JPG
HPIM1483.JPG (291.34 KiB) Katsottu 1549 kertaa
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja millia »

narm kirjoitti:Mikä miekka? En muista itse.
Onks se meiltä?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja narm »

millia kirjoitti:
narm kirjoitti:Mikä miekka? En muista itse.
Onks se meiltä?
Tuo ei tullu teiltä...tuli joltain toiselta, mut en muista nicciä... :|
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja millia »

Joo, ei se näyttänytkään meidän miekoilta. :) Pakko kysyä, kun noi voi olla aika erinäköisiä eri akvoissa.

Mun silmään se näyttäis enimmäkseen rusomiekalta (E. osiris), mutta voihan siitä kehittyä vaikka mitä. Tuo on ihan pieni taimi vielä.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja narm »

Niin on pieni...ollu tuota kokoa jo varmaan 1-2kk... 8O . Tosin pintakasvit vieny valoa aika lailla (pirun kilpukat ym...) :roll: ...
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Voiskos tuo olla multa ostamasi taimi?

Mä itse ostin emokasvin jostain akvaariohuutokaupasta nimellä Echinodorus sp. 'red diamond' (näin luki siinä huutislapussa). Ainakin tuo kuvassasi oleva kasvi muistuttaa sitä mun emokasvia. Se on myös melko matala, mutta omassa altaassani se kasvattaa ihan kirkkaan punaisia lehtiä, jotka sitten aikaa myöten tummuvat.

Kuva
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja narm »

nepis76 kirjoitti:Voiskos tuo olla multa ostamasi taimi?

Mä itse ostin emokasvin jostain akvaariohuutokaupasta nimellä Echinodorus sp. 'red diamond' (näin luki siinä huutislapussa). Ainakin tuo kuvassasi oleva kasvi muistuttaa sitä mun emokasvia. Se on myös melko matala, mutta omassa altaassani se kasvattaa ihan kirkkaan punaisia lehtiä, jotka sitten aikaa myöten tummuvat.

Kuva
Hei, sinultahan se tulikin :D . Vanhuus vie näemmä muistinkin :roll:
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Ja tosiaan möin niitä eteenpäin samalla nimellä kuin olin itse ostanut sen, joten emmä tiedä onko se oikeasti 'red diamond'. Mutta tuollaisena sen ostin. :mrgreen: Toivottavasti joku tunnistaisi miekan, notta onko se red diamond vai ei... [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Mikä kasvi?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kyllä tuo miusta ainakii näyttäs red diamondilta, itellä on 128L akvaariossa ihan samaa miekkakasvia. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”