Kiekkorinki?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Morpho »

karihe kirjoitti:


Missä mennään tänä päivänä?
Minäkin olen kypsynyt tällä saitilla esiintyvään paskan jauhantaan jonka vuoksi en ole tänne mitään vuoteen kirjoittanutkaan.
Jos kunnon kiekko sivusto saataisiin aikaan kiinostus olisi varma.

T: Kari
Olen itse kirjoittamassa artikkelisarjaa luonnonkiekoista, jotain uuttakin tietoa joka tulee sivustoille.
Sain vihdoin Datanomi näyttödokumentit suht valmiiksi, joten voin keskittyä siihen web-kiekkorinki teemaan paremmin.
Mutta scannaus ja tekstintunnistus apua tarvittaisiin, jos haluatte ne kaikki kiekkoringin alkuperäiset kiekkomonisteet kopioitavaan muotoon nettiin.

Valokuvia tarvittaisiin myös paljon harrastajilta, jotta voitasiin kerätä kunnollinen värimuotojen tietokanta tunnistamisia silmällä pitäen.
Netistä ei uskalla paljon valokuvia ottaa, ettei tule meikäläiselle teostomaksuja :)

Foorumisoftiin täytyy tutustua, että sellainenkin saataisiin toimimaan.
Siellä ei kyllä varmasti tule olemaan mitään muokkausaikarajoituksia tai muutakaan vastaavaa :D

En halua sinne mitään kopioinnin tai printtaamisen estoilla varustettuja pdf-dokumentteja, joten kaikki tulee olemaan vapaasti kopioitavaa tekstitietoa kuvineen.
Pehiskin voisi lähettää jo valmiiksi teksitmuotoon muuttamansa kiekkorinkiartikkelit, jottei tehtäisi samaa työtä uudestaan.

Joten vapaaehtoiset scannaajat/tekstin tunnistuksen osaavat, pistäkää tänne postia jos kaluatte laitta kortenne kekoon.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
pommack
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 12:03, 16.07.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja pommack »

Mä oon kyllä karihen kanssa aikalailla samoilla linjoilla.Mulla löytyy kaikki tuo kiekkoringin materiaali jostain myös.
Bucket
Member
Member
Viestit: 289
Liittynyt: 18:28, 29.12.2005
Paikkakunta: Kristiinankaupunki
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

Morpho kirjoitti:
Foorumisoftiin täytyy tutustua, että sellainenkin saataisiin toimimaan.
Siellä ei kyllä varmasti tule olemaan mitään muokkausaikarajoituksia tai muutakaan vastaavaa :D

http://www.phpbb.com/

[;)]
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Kuinka tämä projekti on kehittynyt, joko sitä piankin pääsisi lukemaan kiekkotietoutta keskitetysti yhdestä paikasta ?
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Modifier kirjoitti:Kuinka tämä projekti on kehittynyt, joko sitä piankin pääsisi lukemaan kiekkotietoutta keskitetysti yhdestä paikasta ?

Mahtaako sille olla tilausta, kun tuntuu että kiekkoharrastus hupenee koko ajan.
Vain hyvin harva todellisista kiekkoharrastajista on täälläkään enää aktiivinen.

Akvaariolikkeiden asiakkaissa tuntuu sama suuntaus, tosi harrastajia on enää hyvin vähän, aloittelijoita jonkun verran mutta hekin ovat lähinnä hakemassa akvaariota/kaloja allergiattomaksi lemmikisi lapsille, sisustus elementiksi tai sitten "kettu tyttöjä" jotka pillittävät ja hyperventiloivat liikkeissä kun toiset kalat syövät miljoonakalan poikasia. Ei ihme että pitkänlinjan akvaariokauppiaat lopettavat.

Monia tavallisia monnisia tai tetroja on erittäin vaikea saada enää luonnosta pyydystettyinä ja halvat itäeurooppalaiset kalat valtaavat markkinat ja levittävät tuberkuloosia ja muita vakavia tauteja kotiakvaarioihin. Tällaisten maiden kautta tuotetuissa kaloissa voi olla kymmenen eri virus- tai bakteeri tautia sillä akvaarioita ei steriloida ennen kuin niihin taas siirretään uusi kasvatuserä.

Turun akvaariotukku toi paljon kalaa Etelä-amerikasta, mutta nyt tuntuu että tarvittaisiin korvaava maahantuoja.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Jotain tämän suuntaista vähän pelkäsinkin, mutta olen itsekkin ollut huomaavinani saman suuntaista hiipumista hienossa harrastuksessamme.
Näin uudehkolle harrastajalle tuollainen keskitetty tiedonlähde olisi vaan arvokas paikka. Kyllähän täältäkin löytää tietoa, mutta osa on aika vanhoja kirjoituksia ja niistä ei aloitteleva osaa suodattaa jo kenties vanhentunutta tietoa/hoitotapaa pois. Samatkin asiat uudelleen kirjoitettuna taas tarkoittavat, että kyseinen asia on vielä käytössä oleva tapa ja näin ollen helpottaisi tiedon keruuta.
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 13:03, 14.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

Modifier kirjoitti:Jotain tämän suuntaista vähän pelkäsinkin, mutta olen itsekkin ollut huomaavinani saman suuntaista hiipumista hienossa harrastuksessamme.
Näin uudehkolle harrastajalle tuollainen keskitetty tiedonlähde olisi vaan arvokas paikka. Kyllähän täältäkin löytää tietoa, mutta osa on aika vanhoja kirjoituksia ja niistä ei aloitteleva osaa suodattaa jo kenties vanhentunutta tietoa/hoitotapaa pois. Samatkin asiat uudelleen kirjoitettuna taas tarkoittavat, että kyseinen asia on vielä käytössä oleva tapa ja näin ollen helpottaisi tiedon keruuta.
Samaa mieltä Modifierin kanssa. Kun täällä kysyy jotain niin turhan usein vastaukset ovat juupas/eipäs tyylisiä :roll:
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Niin ja senkin ymmärrän, että on koulukunta eroja joka jakaa mielipiteitä yleensä jonkun verran, mutta kehitys kehittyy ja esim. lääkkeitä saatetaan korvata uusilla ja tehokkaammilla taikka vanhojen annostuksia muutetaan.
Luet täältä jostain lääkkeestä ja ihmettelet, kun sitä ei saakkaan mistään koska se on korvattu uudella.
Ruoka reseptistä saatetaan korvata joku ainesosa, kun se onkin todettu epäterveelliseksi ym.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Onhan niitä erimielisyyksiä kiekkojen hoidosta elintavoista ja lajeista ollut aina.
Ennen sanottiin etteivät kiekot siedä kuin hämärää valaistusta ja tummaa pohjahiekkaa ja ne mainittiin monissa kirjoissakin.

Sitten jälkeen päin on huomattu että Rio Necron sivujoissa, heckelin elinalueilla on aivan valkoista alumiinipitoista pohjahiekkaa.
Samoin kun on jopa luontodokumenteista havaittu miten kiekot kutevat tulvivan Amazonjoen sademetsissä aivan pinnan tuntumassa auringon lämittämässä vedessä, jonka valomäärien kanssa emme voi kilpailla minkäänlaisilla keinovaloilla.


En sanoisi etteivätkö sivut tulisi muodossa tai toisessa, mutta tuleeko kiekkorinkiä enää koskaan se on eri juttu.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Morpho kirjoitti:Onhan niitä erimielisyyksiä kiekkojen hoidosta elintavoista ja lajeista ollut aina.
Ennen sanottiin etteivät kiekot siedä kuin hämärää valaistusta ja tummaa pohjahiekkaa ja ne mainittiin monissa kirjoissakin.

Sitten jälkeen päin on huomattu että Rio Necron sivujoissa, heckelin elinalueilla on aivan valkoista alumiinipitoista pohjahiekkaa.
Samoin kun on jopa luontodokumenteista havaittu miten kiekot kutevat tulvivan Amazonjoen sademetsissä aivan pinnan tuntumassa auringon lämittämässä vedessä, jonka valomäärien kanssa emme voi kilpailla minkäänlaisilla keinovaloilla.
tuota juuri tarkoitinkin, että ajan myötä käsitykset ovat muuttuneet ja osa tiedosta on tavallaan vanhentunutta.
Itse olen kyllä valmis auttamaan projektissa mikäli mitään tietämätön ja osaamaton voi jotain tehdä.
Olen ymmärtänyt, että materiaalia on vaikka kuinka paljon ja tuollainen sivusto on ilmeisesti ainoa tapa päästä niihin käsiksi.
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Viestit: 708
Liittynyt: 21:54, 21.07.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Kiekkorinki?

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

Onko jostakin mahdollista saada vanhan kiekkoringin materiaaleja?
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”