450 kalatonta vettä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Tulossa on 450 litran purkki, enkä oikein hahmota mitä kaikkea sinne mahtuu.

Haaveissa olisi
-punatimanttiahven, lähes 100% varmuudella näitä tulee
-haarniskamonni
-helmirihmakala

Ja näiden lisäksi mukavilta vaikuttaa
-loistobarbi
-tulijuovabarbi
-leväbarbi
-kirsikkatetra
-aurinkobarbi olis myös hieno, mutta ei taida lämpötikavaatimuksiltaan ihan venyä tähäm joukkoon.

Vanhassa 220 litrasessa (joka jää toimintaan) mulla on: leopardimonnisia, ruskirjoahvenia, piikkisilmiä, intiaaninsulkia ja ruusutetroja. Näistä jotkut voisi muuttaa isompaan altaaseen tai olla muuttamatta.
Luultavasti 450:seen tulee aivan hieno hiekka, joten se puoltaisi leopardien siirtämistä uuteen altaaseen.

Haarniskamonnit houkuttelisi kovasti, mutta pistääkö ne kaiken hyrskyn myrskyn.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Punatimanttiahven on erittäin onnistunut valinta. Pienessä paketissa väriä, tempperamenttia ja elämää. Kannattaa vaan tehdä selkeät reviirirajat.
Helmirihma mua vähän jännittää. Vaikka se eleleekin siellä pinnan tuntumassa niin sen huntumaiset evät ja rihmat voivat pikkutimantteja ärsyttää liikaa. Akvaarion korkeus tietenkin vaikuttaa asiaan. Itse en laittaisi 50cm korkeaan, mutta 60cm korkeassa yhdistelmä voisi jo onnistua. Haarniskamonnit on ihan ok.
Loistobarbit viihtyy vähän kylmemmässä vedessä, joten ne voisi unohtaa.
Leväbarbi on ok, samoin kirsikkatetra.
Tulijuovabarbia en tunne, joten sitä en pahemmin voi kommentoida.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: 450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Teemu Salonen kirjoitti:Loistobarbit viihtyy vähän kylmemmässä vedessä, joten ne voisi unohtaa.
Punatimantti viihtyy ainakin tämän tiedon perusteella 22-25 -asteisessa vedessä ja tuohon lämpötilaan kyllä loistobarbit menevät aivan hyvin.

Olisivatko ne punatimantit niitä ns. pääkaloja?

Jos muistat tuon mun olohuoneen sekalaisen seurakunnan, niin siellä on "uivina" parvikaloina 13 isoa leväbarbia ja n. 15 keltabarbia (litroja 500). Vipinää on mutta mielestäni mahtuvat vallan mainiosti. Ehkä ei kuitenkaan kannata aivan mahottoman monta eri parvea laittaa - tulee liian sekava seurakunta..tai tietty kukin mieltymystensä mukaan.

Tuo helmirihma ei oikein ihanteellisiin lämpötilavaatimuksiin pääse, jos aiot ne alle 25 astetta pitää.

Haarniskamonnit ovat aivan ihania hössöttäjiä, eivät tee pahaa kenellekään eivätkä millekään. Ahneita kuin pirut. Tuossa sekalassa niitä on 5 kpl.
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Re: 450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Niin olinkin vähän ajatellut että joko punatimantit tai helmirihmat.

Miehen vaatimus on näyttäviä kalan näköisiä kaloja.

Leväbarbista olen kahden vaiheilla. Olen kyllä tosi taitava kasvattamaan levää, mutta kalan ulkonäkö ei ihan hirveesti houkuttele.

Loistobarbit olisi hienon värinen. Niistäkin taitaa suurin osa olla huntueväisiä, eikä niin ollen paras valinta ahvenen kanssa.


Jos laitan noita puna timantteja 2-4 ja haarniskamonneja 4 niin mitä muuta mahtuisi.
ninniw81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 700
Liittynyt: 09:11, 18.09.2003
Paikkakunta: Kaustinen

Re: 450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

OT: Olet sitten menny heti tapaamisen jälkeen höyrähtämään? :mrgreen: Ei se mitään, minäkin kävin tänään hakemassa uuden altaan. Kohta meidän pitää perustaa joku hullujen akvaristien terapiaryhmä, tuo vertaistuki ei oikein toimi. :mrgreen:

Selkäuimarit vois olla aika vekkuleita mörköjä. Ne on vaan niin himpskatin rumia. Jos mulla olis tuon kokoinen allas, niin siellä asustaisi ainakin lehtikaloja.

Pistän sulle vielä yv:tä. Saatan tietää yhden ihmisen, joka kasvattaa noita loistobarbeja ja ne vois mun matkassa kulkeutua sulle asti, jos niitä vain löytyy.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Re: 450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Miten niin tapaamisen jälkeen, mulla piti olla uus allas jo silloin.

Kysy ihmeessä niitä loistobarbeja, haluaisin mieluiten lyhyt pyrstöistä mallia.

Selkäuimarit on liian rumia, pitäydyn haarniska hirviöissä.

Jos olisi punatimantit, haarniskat ja loistobarbit, niin meniskö leopardit ja venezuelan mustat monniset samaan sakkiin.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 450 kalatonta vettä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Uskaltaisin sanoa, että suuri osa tällä hetkellä myynnissä olevasta loistobarbista on nk. eurokalaa. Eli kala ei kestä singaporelaisia lämpötilalukemia. En laittaisi yli 20 asteiseen veteen.
Itseasiassa olen huomannut että myös singaporelaisilla ja muilla itämaisilla sekä jalostetuilla että "jalostamattomilla" yksilöillä värit on paljon paremmat kuin lämpimässä vedessä asuvien.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”