Kultakalat

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MD
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 19:15, 31.10.2005

Kultakalat

Viesti Kirjoittaja MD »

Mulla on ollu akvaario yhtäjaksoisesti kohta 18-vuotta.
Aloitin aikanani miljoonakaloista ja muista synnyttävistä hammaskarpeista, joista siirryin kultakaloihin.
Kultut on ollu mulla nyt reilu 12v. ja perheessä yli kymmenen eli vanhin matami oli n.14v. ku meni ja kuoli :( .
Tällä hetkellä tankissa on 2 kultsua (330l akvaariossa), vanhin asukki (naaras) kuoli 1kk takaperin.

Halusin nyt vähän apua.

Hankin seuraavaksi 450-500l akvaarion todennäköisesti Juwel visionin (http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=271" onclick="window.open(this.href);return false;).

Kysymykseni kuulukin; uudesta tankista tulee edelleen lajiakvaario eli se sisältää vain ja ainoastaan kultakaloja tod.näk. 4kpl, KUMPI näistä vai molemmat
Mattosuodatin vaiko ulkosuodatin?? Tavan sisäsuodatin tulee akvaarion mukana.

Mitä teillä on rakkaat kultakalojen ystävät akvaarioissanne???
Mä tiedän et noi osaa olla aika sottapyttyjä.
Tällähetkel mulla on Eheimin sisäsuodatin ja ulkosuodatin, mut tota mattoa tunnutaan niin kehuvan joka puolella. Oisko missään helppoa ohjetta semmosen tekemiseen tai jos jollain teistä on 450-500 kultsi akvaatio ni vois vähä ohjeistaa niin mä sitte copy pastaan sen omaani ;)

Nii joo ja sitte multa löytyy viel se 170l miljoonakala akvaario. Jonka ajattelin ottaa taas käyttöön.
Meinasin siihen monnisia (aina ihaillu niitä!!!)
Mitkä muut kalat käy monnisten seuraksi?
Mä lähen ottaa nyt lisää selvää monnisista, mut haluun ehdotuksia mitkä tulee toimeen niiden kanssa (tiedän et tää on kultakala "osio").
Muistan et mulla oli pentuna miljoonakalojen kanssa yks kuparimonninen ja albiinomonninen.
Tiedän et niitä pitää olla ainakin viis parvessa mut kuin paljo niit voi ton kokosessa olla?
ja hienorakenteinen hiekka :)

Hmm... mitähän muuta! Miekkakasveja ajattelin laittaa lisää.
Sit haluisin laittaa "isomman" ilmapumpun luomaa kuplia ku noi nykyiset asukit tuntuu tykkäävän niistä ihan älyttömästi :D .
Jos on muitakin vinkkejä, niin tänne vaan!
Mä haluan tästä kodista mahdollisimman ihanan, jotta kultuni oisivat maximum onnellisia!!!!!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itseasiassa tuo Juwelin suodatin ei ole tavallinen sisäsuodatin, vaan enemmänkin nimenomaan mattosuodattimeen verrattavissa oleva. Itse laittaisin sille kaveriksi ulkosuodattimen, esim. eheimin 2215.
Kultakala on parvikala ja 4yksilöä ei ole vielä parvi, muutama lisää niin on pikkuparvi koossa. Itse saattaisin laittaa jonkinlaista pohjakalastoa kultakalojen kanssa, esim. aasianmutakaloja ja haarniskamonneja, toimimaan ns. jätehuoltona pohjalle tippuvan ruuan suhteen, ja eihän ne kultakalat siellä luonnossakaan omassa yksityisjoessa elä... [;)]

Monnisten parvikoko riippuu siitä mitä monnisia sinne otat, kääpiömonnisia menesi heittämällä 40-50 yksilöä 170litraiseen, vihermonnisia taas ehkä joku 8kpl, kasvavat sen verran jytkyiksi. Myös monnisten seuralaiset riippuvat pitkälti siitä mitä monnislajia altaaseesi haluat, nimittäin lämpötila saattaa jossain tapauksissa toimia rajoittavan tekijänä.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Jepajee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 18:35, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa/Kylmäoja

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Laitan tähän samaan ketjuun omat mietteeni. Mulla olisi 525l akvaario 162x55x60(leveys,syvyys,korkeus),se on kyllä myynnissä mutta ei näytä menevän kaupaksi,niin olen ajatellut että voisiko siihen laittaa kultakaloja? Olen aina tykännyt kultakaloista ja mulla on niitä joku aika sitten ollutkin. Montako kultakalaa tähän akvaarioon voisi laittaa? Ja mitkä muut kasvit kuin anubias kestävät kultakalan kasvinsyönti himon? Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille! :)

-Jenna
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ja mitkä muut kasvit kuin anubias kestävät kultakalan kasvinsyönti himon?
Jättiläiskriinumi, jaavan sammal, jaavansaniainen, tukevalehtiset miekkakasvit, melalehdet. Vaihtoehtoja löytyy.
Ja kokemuksesta voin kertoa, että kultakalojen kanssa pärjää kasvi, kuin kasvi kunhan ruokinta on monipuolista. Millään kultakalahiutaleella ei pitkälle pötkitä.
Jepajee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 18:35, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa/Kylmäoja

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Ok,mitäs muita ruokia sitten kultakaloille on kuin itse kultakala ruoka? Jotain kasvi pitoista kenties?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Aikanaan kun "harrastin" kultakaloja mulla oli 12 erilaista purkkiruokaa, kesäaikana tuoreen kasviruuan lisäksi kärpäsiä, matoja ja muita öttiäisiä mitä pihalta löyty.
Kannattaa kuiva osuus valita niin, että siellä on pellettiä, hiutaletta, kiekkoa, pakastetta yms. Ruokkia eri päivinä eri ruuilla. Harvoin kalat liian monipuolista ruokaa saa:)
Jepajee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 18:35, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa/Kylmäoja

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Oulrait,täytyy sitten ennen kun akvaarioon hommaa kaloja niin käydä kipasemassa eläinkaupasta kaikenlaista sapuskaa. Ennestään mulla onkin jo kultsien omaa ruokaa,pellettejä,hiutaleita ja rakeita,pohjatabuja plekoille. Osaisitkos sä vastata tohon että monta kultsia sinne viitsii ostaa? Kun en halua että joutuvat isona asua kuin sillit purkissa. ;)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kultakalat

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä mä siihen 6 perusmuotosta kultsia laittaisin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”