Afrikkalaisia monneja

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Meille kotiutui eilen kolme kappaletta Clarias liocephalusta, eli mokkakonnamonneja. Eivät tosin ole normaalin ruskeita vaan marmorimuotoa.

Mulla on ollut saman kokoisia tavallisia konnamonneja ja nämä kyllä eroavat niistä jonkun verran. Viikset ovat hennompia ja pään muoto ei vastaa tavallista konnamonnia.

Fishbase ja PCF lupaavat kooksi 30-35cm. Saa nyt nähdä mitä nämä oikeasti ovat. Ovat luonnossa levinneet tanganjikajärveen sekä viktorianjärveen.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Muuttostressi alkaa taas helpottaa sen verran, että kykenee istumaan koneen ääressä.. Itse olisin kiinnostunut tulemaan mukaan myös tilaukseen joltain osin. Tanganjika monneille peukkua täältäpäin ja muille <20cm pintaan jääville. Mut seuraan keskustelua ja yritän pysytellä ajantasalla.. :)
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Mika »

olen palailemassa vuoden tauon jälkeen harrastukseen ja jos joku tilaa joskus jotain niin Afrikkalaisista monneista saa aina minulle varata seuraavista heimoista lajeja Gymnallabes ja channalabes lajeja.
Meille kotiutui eilen kolme kappaletta Clarias liocephalusta, eli mokkakonnamonneja. Eivät tosin ole normaalin ruskeita vaan marmorimuotoa.
Olin katsovinani että olisivat olleet albiinoja?
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Mika kirjoitti:olen palailemassa vuoden tauon jälkeen harrastukseen ja jos joku tilaa joskus jotain niin Afrikkalaisista monneista saa aina minulle varata seuraavista heimoista lajeja Gymnallabes ja channalabes lajeja.
Meille kotiutui eilen kolme kappaletta Clarias liocephalusta, eli mokkakonnamonneja. Eivät tosin ole normaalin ruskeita vaan marmorimuotoa.
Olin katsovinani että olisivat olleet albiinoja?

Kyllä noilta omilta löytyy ruskeita läiskiä ympäri kehoa. Pitää ottaa pari kuvaa kunhan vähän kasvavat. Mullekkin kelpaa mainionsti nuo Mikan mainitsemat lajit.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Kävin katselemassa noita Jipon kuvia. Kongonripsimonni näytti aika mukavalta kaverilta. Kuin isoksi se kasvaa?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Deicide »

16-18cm sanoo Varjo, mutta muistaakseni on todella vaikea hankittava. Olisikohan kongonpoikien sotaisuudella osuutta asiaan...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Deicide kirjoitti:16-18cm sanoo Varjo, mutta muistaakseni on todella vaikea hankittava. Olisikohan kongonpoikien sotaisuudella osuutta asiaan...
No niinpä tietenki... Blääh, ku pitää saikata siellä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kyllä ne noihin Varjon mittoihin jäävät, omani on olleet minulla 1,5 vuotta ja naaras on tällä hetkellä n.14cm koiraiden ollessa huomattavasti pienempiä. Olivat kyllä jo tullessaankin melkein samankokoisia.

Aika vaikea noita taitaa olla saada, yhdellä saksalaisella tukulla niitä on mutta emme onnistu saamaan sieltä kalaa suomeen :frown: . Omani sain turusta Puutorin akvaariosta, olen kyllä pyytänyt tilaamaan niitä lisää mutta ei ole onnistunut.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Lullailempa minäkin taas tänne.. Omalta osaltani asia on edennyt sen verran, että olen ehtinyt seilata läpi planetcatfishiä ja arpoa keskittyykö tässä tanganjikaan vai sittenkin murtoveteen. Tanganjikasta ainakin seuraavat olennot jäivät mieleen. Tietoa veijareista ei juurikaan ole, enkä tiedä näkeekö näitä juuri koskaan listoilla, mutta jos tulee mahdolliseksi saada suomeen niin olisi kiinnostunut. :)

Synodontis granulosa, Synodontis multipunctata, Synodontis grandiops, Synodontis polli ja Synodontis lucipinnis. Käsittääkseni ainakin multipunctata, polli ja lucipinnis olisi pyörähtänyt täällä..? Tai sitten olen elänyt ihan väärinymmärryksessä taas. x)

Muita mielenkiintoisia olivat jo aiemminmainittu Clarias liocephalusta (olettaen, että saadaan isoin allas pidettyä kalakäytössä jatkossa), Chrysichthys sianenna, Phyllonemus typus, Lophiobagrus cyclurus ja Lophiobagrus brevispinis. Mutta näistä ei ole juuri mitään tietoa itselläni. Lähinnä vain ulkomuoto viehätti.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja jippo »

Noista Synodontiksista on varmastikin kärsivällisellä yrittämisellä mahdollista saada suomeen kaikkia paitsi granulosaa. Granulosan hinta liikkuu myös vähän toisella tasolla kuin noilla muilla eli n.300e ylöspäin. S. grandiops on multipunctatan kääpiömuoto kun taas lucipinna on petricolan kääpiömuoto. Näitä kaikkia on jo suomessa hyvät määrät ja ainakin multipunctata ja lucipinna lisääntyvät akvaariossakin. Noista muista on mahdollista saada hyvällä tuurilla kaikkea paitsi C. sianennaa, ei taida montaa tuontia ollut tällä lajilla mihinkään. Nuo muutkin kyllä saat ainoastaan sinnikkäällä hakemisella ja hyvällä tuurilla mutta niitä on ulkomaisilla tukkulistoilla kuitenkin toistuvasti näkynyt.

Kurkkaapas myös Tanganjikan puikkokaloja(Aethiomastacembelus spp.), niitä on myös joskus tarjolla. Ja kannattaa käydä juttelemassa ja kyselemässä näistä lajeista NL-aquassa, heiltä voit myös saada tilattua näitä lajeja. Ja siellä muuten pitäisi olla tälläkin hetkellä tuota S. pollia altaissa.
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja jippo »

Olisi tukussa taas mielenkiintoista tilattavaa eli löytyisi peräti kolmea lajia kissamonneja eli Parauchenoglanis balayi, P. altipinnis ja P. cf. pantherinus.
http://www.amazon-exotic-import.de/stocklist_AfEx.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Yhden lajin Lophiobagrus -kalaa oli jokin kuukausi sitten NL-aquassa. Tosi viehkoja olivatten. Tarkkaa lajia en muista.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Wau, hitto kun itselläni on vieläkin kalastot ihan hakusessa. Sain tosin tänään käytyä näyttämättä paria risaa suodatinta akvaariokeskuksessa. Oli sitten roottorit hieman kuluneet ja vasta liikkeessä tajusin että molemmat ovat vielä koiransyömiä.. x)

OT: P. balayi:ta ja S. flavitaeniatus kuolatessa itselläni highlighttasi puolestaan nämä: Pachymelania byronensis
http://www.amazon-exotic-import.de/Gall ... nensis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mä voisin huolia noita ihan aikuisten oikeesti! :D
Veikkonen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 605
Liittynyt: 18:15, 18.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Multia

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

SiriusAng kirjoitti:Wau, hitto kun itselläni on vieläkin kalastot ihan hakusessa. Sain tosin tänään käytyä näyttämättä paria risaa suodatinta akvaariokeskuksessa. Oli sitten roottorit hieman kuluneet ja vasta liikkeessä tajusin että molemmat ovat vielä koiransyömiä.. x)

OT: P. balayi:ta ja S. flavitaeniatus kuolatessa itselläni highlighttasi puolestaan nämä: Pachymelania byronensis
http://www.amazon-exotic-import.de/Gall ... nensis.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mä voisin huolia noita ihan aikuisten oikeesti! :D
Mulla on yksi aaltoripsimonni jos kiinnostaa täällä pohjois-Vantaalla. Täysikasvuinen ja erittäin hyväkuntoinen. Tee tarjous ja it's joors! :mrgreen: Käyn kyllä Tampereellakin toisinaan...

Nää monnit on kyl semmonen maailman ihme, että aikaa niiden tutkimiseen ei ole koskaan liikaa, ja määrityksien hauskat sekamelskat tekevät sopasta entistä kiinnostavimipia. Jälkimmäinen esim. Synodontis multipunctata/grandiops -tapauksessa.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
SiriusAng
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 13:09, 30.09.2003
Akvaarioseurat: TAS

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Kappas, näyttää meikäläisellä olevan vielä vanhat tiedotkin täällä.. Eli nykyisin vesivaraston sijaintina Vantaa..!

Kalastoasiatkin tuntuvat ratkeavan ihan itsellään.. Näiltä näkymin meille matkaa Oulusta pari Clarias liocephalusta ja niiden ympärille lähdetään kasaamaan jos pääsevät hengissä tänne (luotan niissä pihisevään ikuiseen henkeen jota ei hengiltä saa..). Jännityksellä silti odotellaan miten käy matkahuollossa eli pääsevätkö lemmikiksi vai päätyvätkö kalasopaksi.. ;) Miehen eka reaktio oli "mitä nuo on (viiksien osoitus sormella)" kun näytin kuvaa. Selitin, että viiksiä ja vastaus oli jotain jassoon oloista. Selkeästi tykkää siis!

Aalto kyllä himottaisi kovasti, mutta en suorilta osaa tarjota muuta kuin fasunsinistä. :mrgreen:
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Onko tilausta tuonne saksaan (amazon-exotic-import) lähdössä lähiaikoina?
jippo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 749
Liittynyt: 15:45, 31.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kyllä sinne tilaus on lähdössä mutta vielä odotellaan josko afrikasta tulisi vielä jotain kalaa tukkuun. Tilauksen tekee Uusi Akvaario turusta joten kannattaa olla sinne suoraan yhteydessä jos on jotain toiveita.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Re: Afrikkalaisia monneja

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

jippo kirjoitti:Kyllä sinne tilaus on lähdössä mutta vielä odotellaan josko afrikasta tulisi vielä jotain kalaa tukkuun. Tilauksen tekee Uusi Akvaario turusta joten kannattaa olla sinne suoraan yhteydessä jos on jotain toiveita.
Kiitokset tiedosta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”