Suodatinsuunnittelijoiden sielunelämää

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Suodatinsuunnittelijoiden sielunelämää

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tätä olen ihmetellyt...

Kun markkinoilla on muutama näppärä, yksinkertainen sisäsuodatin, kuten vaikkapa Eheim PickUp ja Flulvalin +-sarja. Simppeliä, ja toimivaa.

Sitten on omituinen kasa härpäkkeitä, jotka ovat mitä omituisimpia. Mainittakoon esimerkkinä vaikkapa Hydorin ja Tetran sisäsuodattimet.

Siis onhan noissa jotain toimiviakin ratkaisuja. Mutta sitten ihan ihmeellisiä. Tuntuu että kummassakin merkissä on keskitytty suunnittelun osalta lähinnä naamioimaan mahdollisimman pieni suodatinmassa mahdollisimman suureen kuoreen. Ja sitten keksimään omituisia hienouksia, jotka lähinnä heikentävät käyttökelpoisuutta.

Puhumattakaan ihmeen kiinalaisista härpäkkeistä.

En tiedä mikä siinä on, onko jokaisella suodatinvalmistajalla jokin outo tarve tehdä mahdollisimman uniikki suodatin - et periaatteessakaan ei käytetä ratkaisua, jota kaikki johtavat merkit käyttää?

En minä tiedä, tämmöistä vaan olen miettinyt... Että mikä niitä oikein viiraa?
Minä juon nyt kahvia!
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Jospa se hyvä tapa tehdä asiat oikein, on kunnolla patentoitu, pitää tehdä huonommin. Tämä ei tietenkään koske kiinalaisia tuotteita, siellä eivät patentit paljon paina.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo kyllähän esimerkiksi Eheimilla jotain patentteja suodattimiin on. Patentit koskee suurelta osin noita turhia härpäkkeitä, eli ei se selitä noitten suodattimien yleistä huonoutta. Joskus tulin ostaneeksi Bulgariasta kiinalaisia suodattimia kun sattuivat olemaan niin halpoja. Malli oli kopioitu varmaan jostakin resunista, rakenne oli tosi järkevä mutta niin huonosti tehty että suodatin piti likaantuessaan sellaista metakkaa ettei sitä kuunnellut mikään.

Olen monesti miettinyt että pitäisi suunnitella itse koko suodatin. Paljonko porukka olisi valmis maksamaan sisäsuodattimesta, joka:
- Näyttäisi kiveltä tai kannolta
- Asennettavissa altaan nurkkaan tai vaikka ihan keskelle.
- Olisi helposti puhdistettava
- Sisältäisi useammin puhdistettavan esisuodattimen sekä harvemmin puhdistettavan biologisen suodatusosan.
- Suodattimen voisi varustaa millä tahansa pumpulla jossa on 12/16mm letkuliitin, eli pumppu olisi ostettava erikseen.

10,20,50 vai 100€?
/jari
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kuulostaa harvinaisen hyvältä tuo JJVi:n suodatin. Kyllä tuollaisesta sen viitisenkymppiä maksaisi ihan suosiolla. Ihmeellistä kyllä, kuinka (anteeksi) tyhjäpäisiltä nuo sisäsuodattimien suunnittelijan vaikuttavat: suodatinmateriaalia on aivan olematon määrä, suodatin on mahdollisimman ruma palikka, kiinnitys tapahtuu imukupeilla jotka hajoavat muutamassa kuukaudessa ja koko homman avaaminen ja puhdistaminen vaativat lähes yli-inhimillisiä voimia - kaiken lisäksi puhdistus tapahtuu tarpeettoman usein tuon vaahtomuovin liian pienen määrän vuoksi.

Koska olen harvinaisen hermoheikko kaikenlaisten häiriöäänien suhteen, hermot menevät hyvää vauhtia ainakin Fluvalin ja Resunin suodattimiin. Miksi niistä ei voi tehdä niin laadukkaita, että ne toimisivat äänettömästi vähän enemmän kuin ensimmäiset pari viikkoa oston jälkeen? Kiertovesipumput kyllä tuntuvat pysyvän hiljaisina vuosia, lukuunottamatta muuan Resunin ihmekapinetta, joka kuulostaa lähinnä moottoripyörältä. Sen hinta/tehosuhde kyllä korvaa aika paljon: 19 € ja 1500 l/h.

Toinen ärtymyksen aihe ovat ilmapumput. En tiedä niiden toiminnasta oikeastaan yhtään mitään, mutta olisiko niistä tosiaan ihan mahdotonta tehdä edes melko hiljaisia?
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Yleensähän pyritään järjestämään niin, että sisäsuodattimen vaahtomuovi on ohut, mutta pieni pinta-ala. Vrt. Eheimin pelit ja Fluvalit.

Sitten on niitä omituisia, joissa on vaahtomuovia kyllä mutta pieni pinta-ala ja paksu massa. Näin esim. Shark ja Ferplastin Bluwaven esisuodatin. Korvataan sitten tekemällä massasta oikein karkeata, jottei tukkeudu aivan välittömästi. Mutta ei tuo mielestäni oikein korvaa kuitenkaan...

Ja jos ennakkokäsitykseni Tetran 1000IN-suodattimesta oli hyvä, niin kyllä tuo suodatinmassojen marginaalinen määrä ja veden virtauksen järjestely oli aikamoinen yllätys... NO kyllä tuo roskia kerännee, mutta pienin parannuksin (veden virtaus toisin = enempi massojen pinta-alaa) vaahtomuovien tukkeutuminen veisi 2 kertaa pidempää.

Tetran plussaksi täytyy sanoa, että roottorin putsaus on erinomaisen helppoa, muut saisivat taas tästä ottaa mallia.

Tulee tosiaan mieleen että ratkaiseeko tässä suodatinta rakentaessa se, kuinka saisi hienoimmat kaaviot (nuolineen päivineen) suodatinpaketin kylkeen ja oppaisiin?

Joo tommoinen kantosuodatin: suodatinmassoille sila paikat et saisi vaikka matosta esisuodattminen jne.
Minä juon nyt kahvia!
jake91
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 10:45, 26.12.2007
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

jokelamaniac kirjoitti:Tetran plussaksi täytyy sanoa, että roottorin putsaus on erinomaisen helppoa, muut saisivat taas tästä ottaa mallia.
Joo ainaski juwellin suunnittelija voisivat ottaa mallia. Itse moottori lähtee helposti irti suodattimesta, mutta suodattimen roottoriin ei päästä niin helpolla. Kansi on niin "tiivis" että sen takia olen jopa joutunut voudattamaan verta sormistani. Päästäkseni roottoriin käsiksi. :D

Tuosta syystä ei tule puhdistettua useammin tuota roottori pesää. Silloin pitää puhdistaa, jos ei lähe käyntiin veden vaihdon jälkeen.
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Viesti Kirjoittaja joppe »

7330 kirjoitti:Koska olen harvinaisen hermoheikko kaikenlaisten häiriöäänien suhteen, hermot menevät hyvää vauhtia ainakin Fluvalin ja Resunin suodattimiin. Miksi niistä ei voi tehdä niin laadukkaita, että ne toimisivat äänettömästi vähän enemmän kuin ensimmäiset pari viikkoa oston jälkeen?
Vastasit jo osittain omaan kysymykseesi ton 50e muodossa. Siihen hintaan ei pysty tekemään kunnollista suodatinta. Kaikki nuo ketjussa valitetut asiat johtuu rahasta eli kustannuksista ja ostajien maksuvalmiuksista.
Suodattimillakin on markkinahinta. Eli semmonen hinta mitä siitä kuluttaja on valmis keskimäärin maksamaan. Suodattimien valmistusprosessi, myyntikulut ja muut kulut pitää sovittaa siihen. Eli jos puhutaan tuosta 50 eurosta niin siitä rahamäärästä varmaan noin 5e on materiaali kustannuksia loput muita kuluja. Sisäsuodattimeen noin äkkiälaskien tarvitaan kymmenkunta ruiskupuristusmuottia joiden kappalehinta voisi olla vaikka 4000e. Siitä sitten laskemaan montako suodatinta pitää vääntää että saadaan edes materiaalikustannukset takaisin voitoista puhumattakaan.

Käytännössä se tarkoittaa että suomessa ei kannata tehdä sisäsuodattimia. Ne pitää suunitella isommille markkinoille. Ja taas muualla maailmassa suunittelu lähtökohta on erilainen kuin täällä.Esim. ranskalainen ja italialainen kansan luonne rakastaa monimutkaisuutta. Miksi ne suunittelijat erilaisia olisi? Niihin suodattimiin ja muihin vehkeisiin viritetään kaikkea toiminnan kannalta epäoleellista joka tekee niistä teknisemmän näköisiä. Esim. sisäänvirtauksen säätö. Sen lisäksi tuo teknisyys lisää myyntiä. Asiaa ymmärtämättömään silmään herkut ja teknisyys tekee suuremman vaikutuksen kuin yksinkertainen toimivuus.

Kummasta suodattimesta maksaisit 100e
Tästä
http://www.aijaa.com/v.php?i=1838189.jpg

Vai tästä?http://www.eheim.cz/cz/image/filtry/pick-up/2252_1.jpg

Sanoisin että kaikki järkevät toisesta. Siitä huolimatta eka on parempi.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joppe on surullisen oikeassa, perussuodatinta ei ole mitään mahdollisuuksia tuoda markkinoille. Ruiskupuristusmuoteissa pelkkä runko maksaa 5000-7000€ ja tuotespecifiset osat nostavat helposti yhden muotin hinnan lähemmäksi 15000€. Lisäksi jos tarkoitus on tehdä ihan oikeasti hyvä (eli iso) suodatin, vaaditaan isoille osille suuri sulkuvoimainen ruiskupuristuskone. Sattuneesta syystä käytettyjä koneita on kyllä paljon markkinoilla puoli ilmaiseksi, mutta käyttökustannukset nousevat jo pelkästään vaadittavien sulakekokojen (63A tai enemmän) takia korkeiksi.

Eli semmoinen 200000€ olisi vaadittava alkupanos pelkille muoteille ja koneelle. Siihen sitten kaikki nuo muut kulut päälle niin aika hyvä kate saa olla että meinaa omilleen päästä.

Toisaalta mikään ei estä suunnittelemasta, tuotoksen täytyy vain olla huomattavasti parempi kuin nykyiset.
/jari
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Mites sellainen sisäsuodatin josta puuttuisivat "ulkoiset" muoviosat mahdollisimman pitkälti? Mattohan periaatteessa on tällainen, mutta jos haluaisi vaikka kiven tai kannon näköistä, niin voisiko matosta saada sarjavalmisteisen sellaisen? Eli vaahdottaisi sen suodatinmateriaalin johonkin haluttuun malliin muotissa, sisään pumppu ja sieltä sitten poistoputki pinnan lähelle.

Pitäisi siis saada kiven tai kannon muotoinen ja värinen, suodatinvaahtomuovista tehty kuori jonka sisällä pumppu saisi hurista. Itse vaahdon pitäisi olla jonkin "fiksun" väristä sinisen tai kellertävän sijaan, ehkä vielä pintarakenteeltaan aavistuksen tiiviimpi mutta riittävästi vettä läpäisevä. Kuoren paksuuden pitäisi olla riittävän tasavahva jotta virtaus olisi riittävän tasainen. Vaahdotusmuottien tekniikasta en tiedä, kalliita varmaan nekin mutta muu olisikin sitten pelkkää putkea ym. palasia joita varten suodatinfirmoilla ne muotit ja koneet jo on.

Erinäköiset matot ovat kyllä toimineet ihan kivasti, mutta on noille sisäsuodattimillekin käyttöä ja monessa altaassa riittävät ihan sellaisenaan yllättävän hyvin.

Mika
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

mjalava kirjoitti: Pitäisi siis saada kiven tai kannon muotoinen ja värinen, suodatinvaahtomuovista tehty kuori jonka sisällä pumppu saisi hurista. Itse vaahdon pitäisi olla jonkin "fiksun" väristä sinisen tai kellertävän sijaan, ehkä vielä pintarakenteeltaan aavistuksen tiiviimpi mutta riittävästi vettä läpäisevä. Kuoren paksuuden pitäisi olla riittävän tasavahva jotta virtaus olisi riittävän tasainen. Vaahdotusmuottien tekniikasta en tiedä, kalliita varmaan nekin mutta muu olisikin sitten pelkkää putkea ym. palasia joita varten suodatinfirmoilla ne muotit ja koneet jo on.
Mutta tuonhan voisi toteuttaa itse? Ostaa 30-50 eurolla vaahtomuovia, liimaa silikonilla levyt päällekkäin ja veistelee? Ei saamari, tätähän pitää kokeilla...
Minä juon nyt kahvia!
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »


Mutta tuonhan voisi toteuttaa itse? Ostaa 30-50 eurolla vaahtomuovia, liimaa silikonilla levyt päällekkäin ja veistelee? Ei saamari, tätähän pitää kokeilla...
Näitä ohjeita käyttäen saat tuon helposti tehtyä... Suunnittelijoiden ajatusmaailmasta sen verran, että noilla firmoilla on varmaan palkkalistoillaan kasa insinöördejä, jotka "änkevät" tekniikan ja härpäkkeet muotoilijoiden piirtämiin vehkeisiin. Onkohan siinä porukassa himoakvaristeja, vai tekevätkö ainoastaan työnsä? Jos suunnittelu on tehty alihankintana, mahdollisuus että porukassa on akvaristi pienenee. Toki tuotteet testataan akvaristeilla, mutta jos suunnitteluvaiheessa olisi mukana "Diy-henkinen Pelle Peloton himoakvaristi" (joita tämä sivusto täynnä, lopputulos voisi olla hyvin erillainen. Itse tekisin sellaisen jossa... :mrgreen:
Biotooppiharrastaja
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mää tekisin ihan raakasti jonkilaisen tunze kopion, eli tavallaan tehokas tavan sisäsuodatin, jonka vedestä osa kierrätetään kohtuukokoiselle biopuolelle. Tietysti korjaisin kaikki tunzen lastentaudit... :mrgreen:
Minä juon nyt kahvia!
Jr. Jones
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 23:33, 28.12.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jr. Jones »

Eikös periaatteessa Juwelin kiinteä suodatin vastaa kohtuullisesti noita speksejä? Toimii erillisellä vesipumpulla (en kyllä tiedä miten vakio se on). Matskua on sisällä reilusti, putsaaminen ainakin vaikuttaa helpolta, siellä on mekaanisen lisäksi bakteereihin perustuva osio, eikä ole ihan kaikkein rumin sellaisenaankaan, ja sen voinee myös naamioida vaikka taustaleyillä kiviseinäksi tms?

En ole vielä omalleni tehnyt muuta kuin ottanut käyttöön, mutta periaatteessa näytti vastaavan tuota kuvausta ihan ok.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Eheimillä oli joskus hyviä, toimivia sisäsuodattimia, mutta nämä nykyiset eivät oikein enää ole tehokkaita. Paitsi tietenkin nuo tehosarjan sisäsuotimet, jotka puoltavat edelleen paikkaansa tehokkaina roskankerääjinä, veden kierrättäjinä ja diffuusorista saa hyvän hiilarin aktiivilevittimen :)

Itse olen tykännyt Aquabeen sisäsuodattimista niiden muunneltavuuden, hiljaisuuden, helppouden ja mustan värin vuoksi. Saa piiloteltua ne helposti taka-alalle, eikä suodatin pistä silmään. Lisäksi nuo toimivat joko ulkokuoren kera, tai ilman jolloin saa avoimen sisäsuodattimen. Kiva esim. jos altaassa on poikasia. Imuosa on suodattimen alaosassa ja irtonainen ja omiini olen laittanut biologista massaa siihen osaan.
Myöskin tykkään siitä että kun tuon nostaa altaasta ylös putsausta varten, se pitää veden ja skeidat sisällään.
Mun mielestä noi on oikeastikin loppuun asti ajateltuja kokonaisuuksia ja ainoina huonoina puolina mielestäni on tuo vain vuoden takuu ja se, että kehysaltaassa tuon joutuu kiinnittämään imukupeilla kun ripustuskiinnike ei yllä kehysten yli.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jr. Jones kirjoitti:Eikös periaatteessa Juwelin kiinteä suodatin vastaa kohtuullisesti noita speksejä? Toimii erillisellä vesipumpulla (en kyllä tiedä miten vakio se on). Matskua on sisällä reilusti, putsaaminen ainakin vaikuttaa helpolta, siellä on mekaanisen lisäksi bakteereihin perustuva osio, eikä ole ihan kaikkein rumin sellaisenaankaan, ja sen voinee myös naamioida vaikka taustaleyillä kiviseinäksi tms?
Juwelista on mielipiteitä esitetty runsain mitoin. Mutta se noudattaakin tavallaan Tunze-filosofiaa - eli ensin hienosuodatus, ja suurin osa skeidoista viikoittain pois akvasta, ja sitten bioyksikkö jonka lävitse vain osa vedestä kierrätetään.

Aquabee on jämäkän oloine paketti, mutta mielestäni hankala putsata + sitten toi ripustus on aika onneton. Roskia kyllä kerääpi hyvin, fiksua laittaa veden sisäänotto mahd. alas.
Minä juon nyt kahvia!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”