Juurakko pohjaan?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Drea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 17:50, 21.12.2007

Juurakko pohjaan?

Viesti Kirjoittaja Drea »

Millä himputilla tuon juurakon saisi pysymään pohjassa? On kiviä painona eikä meinaa oikein siltikään pysyä. Tyleeko pysymään sitten kun on täysin märkä?
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Samanlainen ongelma kun oli muutama vuosi sitten itsellä, laitettiin kannon pohjaan kiinni pleksilevy. Kun kanto laitettiin pohjaan, levyn päälle kasattiin hiekkaa niin, että kanto pysyi pohjassa.

Toinen vaihtoehto on laittaa sukkahousuihin hiekkaa, soraa, tms. Sen jälkeen pussukka pistetään kannon päälle, jolloin se pysyy pohjassa. Sukkahousupussin voi poistaa, kun kanto pysyy pohjassa itsekseen. [;)]

Kivilläkin voi ankkuroida, mutta vaarana on, että kanto pompahtaa pintaan ja kivet putoavat sen päältä. Silloin voi sattua niinkin pahasti, että kivi kolahtaa lasiin.

Jos kanto on pieni, voit yrittää keittää sitä. Keittäminen auttaa kantoa imemään sen sisällä oleviin onteloihin vettä, jolloin se uppoaa paremmin.

Muita keinoja ei näin ensihätään tullut mieleen.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Sissie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 09:13, 18.04.2007
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Niin tai annat sen vettyä saavissa pari päivää?
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
elisa83
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 22:04, 06.09.2006
Akvaarioseurat: has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Mulla ei pari päivää riittänyt, tais mennä pari viikkoa, vaikka oli suht.pieni kanto.
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
nalbo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Mul on jalkapallon paksuinen ja kokoinen juurakko jota pidin pari viikkoa saavissa, eipä auttanut, ja nyt noin 9kk akvassa... vieläkin kellu :| liuskekivi+siima pitää sen alhaalla.
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mulla on tälläkin hetkellä pari kantoa hiekkaa sukkahousuissa tyylillä altaassa. Mikäli kanto ei ole kovin iso voit kokeilla kannon keittämistä, jonka jälkeen kylmään veteen tai reiluksi tunniksi n 125 asteiseen uuniin käärittynä folioon tai paistopussiin, jossa on mukana vesiastia. Käsittelyn jälkeen kylmän veteen.

Uunia olen kokeillut. Toimii.

Ilma laajenee kuumetessaan ja poistuu osittain.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Drea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 17:50, 21.12.2007

Viesti Kirjoittaja Drea »

No se on nyt kivien kanssa pohjassa ja mietin juuri, että kauankohan menee :) Voisi kokeilla tuota sukkohousujuttua, tosiaan, ei ole kiva jos ponnahataakin ylös ja kivet paukahtavat lasiin...
raitakala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 16:08, 04.01.2008

Ei nyt ymmärrä?

Viesti Kirjoittaja raitakala »

Oliskohan toi ongelma lähinnä sitä, että kuiva puu kelluu väkisinkin, ainakin jos on "luonnosta" kerättyä. Suosittelen "kaupasta" saatavaa mangrove juurakkoa. Itse olen kyllä aina karahkat keittänyt, ihan hygienia syistä, sen jökeen vielä kylmässä vedessä hetken huuhtonut.
Uppoaa pohjaan välittömästi ja pysyy siellä.
iisku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:19, 22.06.2007
Paikkakunta: Liperi

Viesti Kirjoittaja iisku »

Luonnosta löydetyt juurakot on
a) isompia ja paaljon hienompia
b) ilmaisia.
Siinäpä tärkeimmät syyt. :mrgreen:
Drea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 17:50, 21.12.2007

Viesti Kirjoittaja Drea »

Kyllä se ihan kaupasta ostettu on ;)
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

iisku kirjoitti:Luonnosta löydetyt juurakot on
a) isompia ja paaljon hienompia
b) ilmaisia.
Siinäpä tärkeimmät syyt. :mrgreen:
Kyllähän kaupastakin saa hienoja kantoja ja sen rahan olisi voinut käyttää turhempaankin. Mutta kukin tavallaan, itse käytän kauppaa tai luontoa lompakon paksuuden mukaan. :mrgreen:
Reetta J.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 187
Liittynyt: 19:46, 05.08.2006
Paikkakunta: Alastaro

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Minulla on sen verran suuri mangrove kanto, että ei se mihinkään kattilaan mahdu. Vaikuttaako samalla lailla jos kaadan sen päälle kiehuvaa vettä vai pitääkö nimenomaa olla upoksissa?
Uuniinkaan tämä ei mahdu, että se nopeuskikka on pois suljettu :x Kaksi vuorokautta lionnut eikä tapahdu mitään. Täytyy jollain se ankkuroida tuonne altaaseen jos en saa sitä jollain keinolla uppoamaan itekseen...
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

En nyt halua säikytellä, mutta mulla vaati iso ihan akvaariokaupasta ostettu mangrovekanto puoli vuotta liottamista ennen kuin upposi... Ensin ammeessa pari kuukautta liottamista ja sitten kivellä ankkuroituna altaassa. Vielä näin lähestulkoon vuoden jälkeenkin kanto on hieman kevyen oloinen vaikka pysyykin pohjassa.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Itselläni on kaksi tuollaista ongelmakantoa. Toinen on ollut 2 vuotta altaassa ja nyt pysyy mutta ei silti pysy pohjassa kuin kivi vaan on sellaisessa painottomassa tilassa hiekkaan upotettuna.

Toinen oli jo vettynyt kokonaan, mutta muuton yhteydessä kerkesi kuivamaan kokonaan ennenkuin laitoin taas altaaseen ja siellä on ollut nyt pari kuukautta pingotettuna pohjan ja lampun väliin. Muistaakseni silloin ensimmäisellä kerralla oli reilu puoli vuotta altaassa. Saas nähdä ottaako saman ajan taas uudelleen.

Itse olen sitä mieltä että nämä kauan aikaa ottavat/vettyvät kannot tulee kestämään ihan eri tavalla vedessä, siis kauemmin, koska omat kantoni ovat oikein kovaa ja tiivistä puuta ja painaa paljon, vaan ei uppoa. Vettymisestähän se puun hidas lahoaminen alkaa. Eli toisesta näkökulmasta ihan hyvä juttu... :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
hj60
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 16:17, 03.02.2008
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja hj60 »

Anteeksi laitan tähän tyhmän kysymyksen mutta kysyn kuitenkin!
Tässä lähistöllä on sellainen suolampi jossa on hirmukirkasta vettä ja ihania kantoja ja oksia siellä vedessä ainakin viimmekesänä voisiko niitä ottaa altaaseen siellä olisi juuri sellainen minkä itse haluaisin eikä ole sellaista vielä eteen tullut!
Jos voi ottaa niin miten niiden kanssa tulisi toimia vinkkejä?
kiitos :P
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Hei.

Voipi ottaa (tosin en ole varma jokamiehen oikeuksista, ne kannattaa selvittää). Suosittelen vain jonkinlaista puhdistusta niille vaikkapa harjausta ja ehkäpä kuumaa vettä päälle. Itselläni on muutamia oksia mitä on juuri otettu tuollaisista suoalueista. Hyvin ovat toimineet ja eivät juurikaan ole värjänneet vettä =).
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mulla on myös ongelmakanto. Ostin sen elokuussa akvaarioliikkestä ja olen tapellut sen kanssa siitä asti. Ensin se oli pari kolme kuukautta sangossa likoomaassa, välillä toki vaihdoin uuden kuuman veden tilalle. Olen peittänyt sen keitetyllä kiehuvalla vedellä monasti (ei mahdu kattilaan). Se on ollut pihalla pakkasessa jäätyneenä vesisangossa, se on ollut uunissa ja taas jäätyneenä sangossa jo kolmatta kuukautta. Ei auta, ei sitten mikään! Ja tämä pirulainen senkuin keluu ja kelluu vaan. Olisin heittanyt jo mäkeen, mutta kun on niin nätti :roll:

Samaan ainaan ostettu samanlaista puuta oleva kanto upposi parissa päivässä [}:)]

Lisää hyviä neuvoja?

Kauankos teillä muuten kannot ovat kestäneet? Mulla on vanhin kanto ostettu 2002 syksyllä, loput ovat uudempia. Ei näy huononemisen merkkejä. Isäni joutui heittämään kolme vuotta vanhan kannon pois koska se hajosi palasiksi. Omenaa puun oksa kesti noin vuoden verran.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”