Kalaehdotuksia 560 l altaaseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Pöhkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 19:16, 13.05.2005
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Meneekö tuon kokoiseen oikeasti 100kpl tetroja? Tuossa kun on isompia tetroja laitettu, kardinaaleja tms. varmasti meneekin. Itsellä 20kpl pikkukirsikoita saman kokoisessa 2m pitkässä altaassa ja isolta näyttää jo parvi. Muutaman ajattelin siihen vielä lisätä, mutta en kyllä sataa laittaisi.
Jeba8
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 10:20, 12.03.2007
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jeba8 »

Pakko sanoa sen verran noista tiikerinuoliaisista että itse en niitä vaihtaisi pois mistään hinnasta=) Ihania otuksia isossa tankissa!!
Ja meillä eivät kyllä kiusaa ketään, on monnisia ja muitakin pohjaeläviä. Kierteisiä tonkiessaan saattavat kasveja nostaa pohjasta mutta muuten ovat mitä hellyyttävämpiä olioita, syövät kädestä ja leikkivät piilosta. Meillä iso tikru, lähes 20cm asuu samaa salaojaputkea rengasripsimonnin kanssa sulassa sovussa!
900l+720l+160l
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Mistäs, Omppa, tuo teidän Ferplastin akvaariopaketti on tilattu ja mitä maksoi?
nalbo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 03:18, 12.12.2006
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Pöhkis kirjoitti:Meneekö tuon kokoiseen oikeasti 100kpl tetroja? Tuossa kun on isompia tetroja laitettu, kardinaaleja tms. varmasti meneekin. Itsellä 20kpl pikkukirsikoita saman kokoisessa 2m pitkässä altaassa ja isolta näyttää jo parvi. Muutaman ajattelin siihen vielä lisätä, mutta en kyllä sataa laittaisi.
Mulla on 540 l 180cm pitkässä 46 safiiritetraa, 9 kirsikkatetraa (isoja) sekä tiikernuoliax5 ja käärmekalax3. 100 tetraa kuullostaa kyllä paljolta, ellei kasva isoiksi. Mun altaassa jos olis 100 isoja kirsikkatetraa niin ahdasta olis. Se on vaan mun mielipide.
-Omppukotilo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 14:15, 19.01.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Heippss..

Viesti Kirjoittaja -Omppukotilo »

Tonne mahtuisi kultakala,lehtikala. Mutta et varmaankaan kultista taho ? semmonen kakkakone ja sottaaja on ;D
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 14:34, 21.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki, Konala metropolitan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DonJFO »

Kultikset ihan omaan akvaarioonsa :)
Don't drive, drink.
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

JKE kirjoitti:Mistäs, Omppa, tuo teidän Ferplastin akvaariopaketti on tilattu ja mitä maksoi?
Kotiin tuotua ja jalustoineen 6000 euroa [;)]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Omppa kirjoitti:
JKE kirjoitti:Mistäs, Omppa, tuo teidän Ferplastin akvaariopaketti on tilattu ja mitä maksoi?
Kotiin tuotua ja jalustoineen 6000 euroa [;)]
Kai tuossa yksi nolla liikaa? 8-)
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

VesiEläin kirjoitti:
Omppa kirjoitti:
JKE kirjoitti:Mistäs, Omppa, tuo teidän Ferplastin akvaariopaketti on tilattu ja mitä maksoi?
Kotiin tuotua ja jalustoineen 6000 euroa [;)]
Kai tuossa yksi nolla liikaa? 8-)
Ei itseasiassa ole [;)]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Omppa kirjoitti:Ei itseasiassa ole [;)]
8O ...Kotimainen valmistaja tekis tolla hintaa useamman viissatasen akvaarion, joihin sais parasta laatua olevan tekniikan, valaisimet ja kalat vielä kaupanpäälle.
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

VesiEläin kirjoitti:
Omppa kirjoitti:Ei itseasiassa ole [;)]
8O ...Kotimainen valmistaja tekis tolla hintaa useamman viissatasen akvaarion, joihin sais parasta laatua olevan tekniikan, valaisimet ja kalat vielä kaupanpäälle.
Anteeksi väärinkäsityksestä. KAIKKI TEKNIIKKA KUULUU HINTAAN

http://www.star-aquarium.it/star160_eng.php
Siinä kyseinen akvaario + tekniikka !
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Vaikka tekniikka kuuluisikin, on siinä siltin turhan paljon hintaa litramäärään nähden.
Itse olisin ennemmin tilannut vaikkapa täältä Akvastabilin 900litraisen altaan jalustoineen ja valaisimineen. Hommannut suodattimeksi vaikka pari Eheimin Professionel 3e 2078 ulkosuodatinta, vettä kierrättämään vaikka pari Eheim 2252 ja lämmityksestä vastaamaan kumpaankin päätyyn omat lämmittimet.
Hiilidioksidin levitystä varten puolestaan olisin varmaankin hankkinut esim. Tuon ylimpänä Olevan Seran setin.
Hintaa olisi n. 4000 vasta, joten paljon saisi vielä tuhlailla.

Vaihtoehtoisesti taas esim. Puutorin akvaariolta maksaisi 720litrainen allas massiivipuukaapistolla 1160€, tähän kun lisäisi hintaan nuo mainitsemani tekniikat ja lisäksi 3kpl 70w monimetalleja niin selviäisi n. 2500eurolla.

Tai Helsingin Akvaariokeskukselta Kuva Juwelin Vision 450 purkin hintaan 1190€ ja hankkinut lisäksi kunnon ulkosuodattimen ja lisävalosarjan, luultavimmin hintaa n. 2000€ yhteensä.

No mutta, eipä siinä mitään... Kukin taaplatkoon tyylillään (ja sen mukaan kuin kukkaronnyörit antavat myöden). [;)]

Kalastosta sen verran että, soisin tiikerinuoliaisille suuremman altaan mielellään. Jos siis kalastoa lähdetään rakentamaan tuon ketjun alkupäässä mainitun tulipyrstön pohjalta, voisi seuraavanlainen kokoonpano toimia:
-tulipyrstö
-iso joukko 20-30kpl tiikeribarbeja
-kirsikkabarbeja 20
-8 verkkonuoliasta
-pikkulasimonneja sellaiset 10-15 yksilöä
-pari jotain ihanaa ripsimonnia, esim. aaltoripsimonnia jos jostain löytyy.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

On hieno. Ne joilla on varaa ostavat mitä vain :D .
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

^^ Kiitos ehdotuksesta [;)] Pitäisi vaan keksii semmosia monnisia jotka eivät koskisivat kasveihin [;)]

Olihan tuo melko kallis, mutta hyvin monen vuoden ilo siitä lähtee ja halusinkin juuri tuon Ferplastin akvaarion sillä onhan se hyvin hieno !! [;)]

Eikö minun tikrut mahdu minun altaaseen ?? :cry:

Litroja oli 570 ja 162 cm pitkä allas .
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Omppa kirjoitti:
Kotiin tuotua ja jalustoineen 6000 euroa [;)]
Meni kalja väärään kurkkuun. 8O
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Monniset nyt eivät yleensäkään kasveihin koske, siis ruokaillakseen.
Itseasiassa tuossa ehdotuksessani ei taida olla yhtäkään lajia, joka ehdoin tahdoin kasveja repisi ja kasvien syönti-intoahan voi sitten ennaltaehkäistä kasvispitoisella ruokavaliolla, mm. kurkku ja kesäkurpitsa on meillä erittäin suosittua.

Itse soisin tiikerinuoliaisille suuremman akvaarion, en välttämättä niinkään litramäärän puolesta, vaan pituuden. Kyseessä kumminkin on sangen vilkas, kookkaaksi kasvava laji, joka nauttii lajikumppaneidensa seurasta. Useammasta kuin yhdestä keskustelusta täältä löytyy tiikerinuoliaisia omistavien/omistaneiden kommentteja siitä kuinka altaalla olisi hyvä olla pituutta vähintään n. 200cm:ä.
Suosittelen tutustumaan ja tutkimaan muitakin kaupan olevia nuoliaisia, nekin ovat aivan hurmaavia kaloja. [;)]
Viimeksi muokannut crisse_83, 18:23, 05.02.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

^ Noloa kysyy, mutta jos minä laitan kurkun jai paprikan niin se kelluu.. :o :o Toissapäivänä laitoin kurkunpalasen altaaseen ja se virtaa ymäri ja kalat eivät edes katso sitä [;)] ..

Voisko olla liian pieni pala minkä annan ?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Laita sen palasen läpi lusikka painoksi niin johan uppoaa pohjaan. [;)]
Lusikkaan kannattaa myös sitoa siimanpätkä kiinni niin saa sen nostettua sen avulla pois altaasta kun viipale on syöty, ilman että on sitten kainalot märät.
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

^ Ok. Saatte luvan kestää tämmöisten nuubejen kanssa :mrgreen:

Voisiko joku sanoa, että mahtuuko tiikerinuoliaiset tuohon akvaarioon ?

[jostain olen lukenut, että mahtuisivat jopa 400 litraiseen hyvin.. Kaikeen ei kannata luottaa ] [;)]
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Omppa, meinaatko siis että jos sinulle yksi sanoo että, ne mahtuu, niin se on sitten selvä, muttei sillä ole mitään merkitystä että, useampi soisi niille isomman altaan?
Monien mielestä luultavasti nimittäin saattaa mahtua, toisten mielestä ei. Itse tosiaan sen isomman altaan soisin ko. lajille, mutta ei sen puoleen, minä nyt muutenkin kannatan ennemmin kaloille liikaa tilaa kuin nippanappa riittävästi periaatetta.
Tiikerinuoliaisen kaipaamasta altaankoosta on palstalla "kiistelty" melkeimpä yhtä usein kuin kultakalojen ja mihinkään yhteneväiseen tulokseen ei liene päästy minimilitramäärästä. Kas kun se mikä on toisesta riittävä, on toisesta vielä auttamattomasti liian pieni. Tosin itse kehoittaisin ennemmin kiinnittämään huomiota altaiden mittoihin kuin litramäärään, ne kun kuitenkin merkkaavat kalalle enemmän kuin pelkät litrat.


Jos välttämättä mennään pohjalta tiikerinuoliaiset ja tulipyrstö niin:
-tulipyrstö
-6-8tiikerinuoliaista
-pari ripsimonnia
-parvi helmirihmakaloja n. 5-8kpl
-korurihmakaloja joku 20kpl
-kirsikkabarbeja tuommoinen 20-40kpl
Voisi olla ehdotukseni kalastosta.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joskus lueskellut harrastajien kommentteja tiikerinuoliaisten tilantarpeesta täällä AW:ssa, niin suosittelevat parimetristä allasta, koska on vilkas uimari ja esim. Varjon kirjan mukaan voinee kasvaa jopa 30 senttiseksi. Ja kun on parvesta kyse. Mutta jos tolla rahalla ostaa altaan, niin luulis olevan varaa parin kolmen vuoden päästä vähän isompaankin. ;)
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Mihinkäs noita kirsikkabarbeja noin upeassa kalastossa enää tarvitaan? [;)]
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 20:10, 03.11.2007
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

^ Enhän mä edes isompaa akvaariota saa mukaani kun muutan kotoota :mrgreen:

Kiitos kalastosta crisse_83!

Kohta puoli olen kalastoa miettinyt puhki ja lopputulos olisi tiikeri -sekä lasiteemaa. Vedenarvoilta menevätkin hyvin yhteen.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

En jaksa selata, onko Ompan altaan mittoja mainittu, mutta minä tuijottaisin enemmän altaan pituutta, kuin litroja. Omani ovat nyt väliaikaisesti 528 litraisessa, pituutta 160 cm. Isoimalla on kokoa noin 15 cm. Eivät käytä läheskään koko altaan pituutta hyväkseen. Vakikodilla on litroja 900 ja pituutta 200cm. Olivat aikasen pikkuisia siinä ja uinti tilaa todellakin riitti. Sitten kun ja joskus ovat oikeasti lähemmäs 30 cm pitkiä, niin en varmaankaan alta kaksi metriseen sijoittaisi.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Esimerkiksi edellisellä sivulla, litroja 570 pituutta 162cm. [;)] Itse sanoisin juurikin tuon pituuden ja halutun kalalajin aikuiskoon (sekä altaan hinnan, joko ei houkuttele muutaman vuoden päästä päivittämään isompaan)takia että, kannattaa vaihtaa johonkin pienemmäksi jäävään nuoliaiseen, mutta se onkin vain oma mielipiteeni.

Mitä taas tuohon kirsikkabarbin tarpeellisuuteen tulee kummassakaan ehdottamassni kalastossa, niin ei se millään muotoa tarpeellinen ole. Mukava, leppoisa ja värikäs laji tilantäytteenä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”