Paljon Malawialtaita myynnissä,kyllästyttääkö?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Itse olen melko tuore malawi- ja tangajikaharrastaja.
Olin aikaisemmin jo katsellut vähän kuvia malawialtaista ja ne näyttivät ihan koristeellisilta, mutta ajatellut vain, että ´´ehkä sitten joskus, kun hankin toisen altaan´. Aikaisemmin mulla oli tossa 180 l altaassa kasviakvaario ja jotenkin aloin tympääntyä ja tuntui, että altaan seinät tulevat jatkuvasti vastaan, lajeja ei mahdu lisää yms. kasvit kasvoivat kirjaimellisesti ulos altaasta, joita sai olla joka viikko perkaamassa. Rahaa tietenkin meni hyvin paljon kasveihin, kun aina piti saada vain erikoisempaa ja harvinaisempaa kasvia. Eräänä lokakuun päivänä sain ajatuksen, että myynpä kaikki kasvit, kannot ja kalat pois ja laitan tilalle malawin(ajatuksen ja päätöksen teko kesti muutaman minuutin eli ei siinä ainakaan aikaa tuhlailtu :) ). Siitä sitten alkoi kauhea tiedonhaku ja parin viikon päästä päätöksestä, oli ensimmäiset kalat jo altaassa. Tuossa samassa myin myös 40 l kasvit eteenpäin ja tein siitä seeprakotiloahvenille lajialtaan.

Nyt on sitten ollut nuo altaat tossa kolmisenkuukautta ja nämä tuntuvat aika paljon mielenkiintoisemmilta, kuin ne tetrat, joita kasvialtaassa oli iso parvi. Nyt odotellaan, että kasvaisivat vielä vähän, jotta pystyisi mahdollisesti seuraamaan lisääntymisyrityksiä ja poikastenhoitoa.
Malawin myötä olen huomannut, ettei tuota rahaa mene ollenkaan siinä määrin, kuin oli kasviallas(ei tarvitste ostaa koko aikaa lannoitteita yms. hiilidioksidilevitinsysteemejä) ja huoltotoimenpiteet vievät paljon vähemmän aikaa, kun nykyään ei tarvitse kuin vaihtaa vettä ja raapata etulasi puhtaaksi---> ennen meni aikaa n. 1-2 h, nykyään 30 min.

Mutta täytyy kyllä myöntää, että olen alkanut kaipaamaan taas kasviakvaariota ja kasvien kasvattelua, joten haaveissa olisi hankkia jonkunlainen isompi kalusteakvaario(pitäs saada hankittua kesätöitä vain ensin), jonka hankkisin sitten ensi kesänä. Paikka sellaiselle 400-500 l altaalle olisi jo katottu :) .
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

Minäkin olen malawiin siirtymässä muutamastakin syystä:

a. Seura-akvaario on tylsä katseltava
b. Kasvejen hoito on hankalaa, kallista ja aikaavievää, en ole viherpeukalo
c. Joku ilkiö aina nakertaa kasveja
d. malawi viehättää silmää
e. Kivikko sopii parhaiten sisustukseen
f. äiti ei voi valittaa jossain purnukoissa lilluvista kasveista

:mrgreen:
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:36, 23.03.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Satu-oulu »

Minäkin siirryin malawiin (myös pieni 20l kasvipurkkilöytyy)

- Sopii paremmin ku hyvin sisustukseen
- Tuntuupi olevan näin alkuun ainahi vielä helppo hoitaa
- kasvit ei kasva ja tuossa ei niistä tarvii huolehtia
- kalat jopa liikkuu :D Touhuavat kokoajan jotain ja sitä on hauska kahtoa
- vieraat tykkäävät eivätkä kysele vaikeita kysymyksiä eri kasveista ja niiden nimistä ku en tiedä :D
- Ukko ei valita ja jopa hänkin tykkää :D
DonJFO
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 14:34, 21.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki, Konala metropolitan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DonJFO »

Oikein kiinnostavia kirjoituksia täällä, mutta minulla on seuraava mielipide. Lemmikeitä ei pidä ottaa ellei ole varma jaksaako niitä katsella.

Pidän tuoretta malawiallastani kuin koirana. Kerran hankkii, sen myös pitää. En ole koskaan 21-vuoden akvaarioharrastukseni aikana antanut kenellekkään yhtään kasvattiani ainakaan sen takia, että olisin niihin kyllästynyt.

Aika mustavalkoista tämä minun käsitykseni on, mutta ihmiset ovat erilaisia ;)
Don't drive, drink.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

alkuperäiseen pohdintaan myyntiin johtuvista syistä hiukan. Ihmisillä saattavat elämäntilanteet muuttua. Joskus jopa radikaalisti. Eli voi yksinkertaisesti joutua luopumaan osasta/kaikista akvaarioistaan syystä tai syyttä. Malaweja varmaan on helpompi kaupitella suoraan täällä kuin yleisellä myyntipalstalla. Onhan tuolla paljon akvaarioita kaupan myydään palstalla - malawit keskittyvät tänne.

Ja omaa mielipidettä; kyllä nalawiallas on oman kodin ehdoton katseenvangitsija. Helppo hoitaa ja huoltaa - kaunis katsella ja koko ajan tapahtuu. Tällä hetkellä 2cyanotyttöä suut pullollaan. Altaassa on väriä ja elämää. Kalat ovat eloisia, uteliaita ja kauniita. Pois en anna - ehkä jossain vaiheessa tulee kalastoa hiukan muokattua suuntaan tai toiseen mutta malaweja sen olla pitää. Tanganjikoja myös hiukan katsellut mutta niille sitten uusi oma allas eikä toisia alta pois. Kasviakvaariota tuskin tulen koskaan laittamaan - harrastan kaloja enkä kasveja. Seura- tai biotooppiakvaario saattaa kyllä olla vielä tulossa ja siihen kasveja, mutta en sellaista voi kasviakvaarioksi kutsua.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Aqualung kirjoitti: Tällä hetkellä 2cyanotyttöä suut pullollaan.
Pieni päivitys tähän että töistä kotiin saavuttaessa näkyi siellä sitten jo 3 cyanotyttöä leuat turvoksissa. On tää niin tätä. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
sannakatja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 16:25, 15.01.2006
Paikkakunta: Lieksa, Lieksan akvaarioseura ry.

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Itselläni malawi harrastus kanssa joskus tökkii. Ehkä siksi että asun täällä syrjäseudulla, eikä montaakaan malawi harrastajaa meidän kylällä näy. Toinen on tuo malawien saanti.Paikalliset eläinkaupat ei pidä malaweja eikä niitä voi vaihtaa jos ylikansoitus iskee päälle. Itselläni cyanot sikisi niin paljon että lopulta piti laittaa ne " paremmille vesille". Kukaan ei täältä asti tule hakemaan ja kukaan ei mielellään maksa matkahuollon maksua. Mutta nyt onneksi saan loputkin cyanot hävitettyä/myytyä ja tilalle jotakin muuta mutta mitä?. Aulonocara maylandi jää vaan altaaseen ja siinäkin muutama neitokainen lisää olisi tervetullut. En vain tiedä milloinka seuraavan kerran tulee Hesaan mentyä.Mutta tsemppiä kaikille harrastajille, kivaa tämä on vaikka välillä tökkiikin! :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minäkään en ole kasvi-ihmisiä. Tiedän paljon kaloista ja niistä on myös paljon kokemusta, mutta kasveissa olen ihan ulapalla :)

Malawia pitkään mietin ja lopulta sellainen hommattiin. Lopulta kaikki altaat muuttui malawi-altaiksi. Sitten altaat vähenivät kahteen.
Nyt viimevuoden lopulla toinen altaista muuttui etelä-amerikka biotoopiksi ja pienen altaan kalasto meni isoon malawi-altaaseen.

Malawi-allas levättyy paljon enemmän kuin ns. "tavallinen" akvaario. En tiedä johtuuko se malawi-altaan korkeammasta kalkkipitoisuudesta joka vain on arvailua asialle.

Malawi on kaunis eikä tarvitse kasveja (vallua kyllä löytyy), mutta kuitenkin se on lopulta tylsä. Meinaan, että ei eroa seura-akvaarion kiinnostavuudesta paljoa ja kalat on persoonattomia. Ainut akvaario joka minulla on ollut kiinnostava aina on ollut oskari-allas josta valitettavasti jouduin luopumaan muinoin.

Tämän hetken tulos on, että malawit lähtee ja tilalle tulee kaksi oskaria.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Niin joo, aika samanlaista poppoota nuo Malawit lopulta ovat. Kaikki lajit käyttäytyvät pääsääntöisesti samalla tavalla eikä mitään ylläreitä ole ollut enää pitkään aikaan. Lisäksi kaipaisin vähän eri tyyppisiä kaloja - pohjalle jotain ja "eri kerroksiin" erilaisia ja erilailla käyttäytyviä ja eri kokoisia kaloja.

Kauniitahan nuo on ja väreissä löytyy mutta uusiakaan lajeja ei voi edes harkita kun allas on jo tupaten täynnä entistäkin porukkaa (ja aina ne kaikkein tylsimmät ja pliisuimman väriset lisääntyy eniten...).
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Nyt on allas muuttunut ja olen todella tyytyväinen sisutukseen altaassa. En ole näin sanonut varmaan kolmeen vuoteen :roll:

En väitä, että Malaweja ei tulisi enään ikinä altaisiin, mutta tällä hetkellä olen todella tyytyväinen päätökseeni. :D
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Idefix »

Minulla pyörii 350 litrainen malawi-allas. Kovasti on ollut mielessä koko altaasta luopuminen kun kaikki mielenkiinto menee meriakvaarioon. Ruokaa annan ja vettä vaihdan, mutta kaloja ei tule ollenkaan seurattua.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Joo lähtee malawi sitten meiltäkin. En tosin aikonut niistä luopua, mutta 4 päivää sitten 2 vuotias pudotteli sinne kaikessa hiljaisuudessa melkoisen määrän novofectin tabletteja. Ne ehtivät hajota sinne, mitä nyt vaimo sai ruokalautasellisen verran kerättyä. Vesi meni vihreäksi puuroksi, kivet pois ja ilta pohjan imurointia ja vedenvaihtoa. Yön aikana vesi ehti kirkastua, mutta melkein kaikki kirjonenät ja muutama muukin heitti henkensä ja niitä tuntuu tippuvan edelleen. :frown:
Kirjonenien putoaminen harmittaa, toistakymmentä Marmelade cattiä meni (ja nuo olivat vasta 2. sukupolven akvaariossa syntyneitä, eli värit ja näemmä myös herkkyys olivat kohdallaan).
/jari
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Nyt on Oskarit altaassa ja todella tyytyväinen päätökseen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ja meikäläinen kävi tänään ostamassa uusia asukkeja sekä malawiin että tanganjikaan. Ei kyllästytä sitten pätkääkään, päinvastoin. Mutta kaikki ei tykkää samasta, minulle ei ikinä tule esim. oskareita [;)] . Kukin tyylillään, pääasia, että itse tykkää omista altaistaan kaloineen.
Hoitsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:14, 07.11.2004
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Hoitsu »

Juu, täälläkin yksi malawiharrastaja jonka allas on myynnissä. Nyt tosin olen alkanut harkita, että jätän allaspaketin jemmaan odottamaan uutta inspistä. [;)]

Minäkin vain jotenkin kyllästyin noihin malaweihin. Olen ollut akvaristi kohta 20 vuotta ja kokeillut ennen malaweja kaikkea mahdollista miljoonakaloista oskareihin, mutta kirjoahvenet kuitenkin olleet se mun juttu. Minunkaan viherpeukalon taidoillani ei seura-akvaario koskaan ollut mikään katseenvangitsija, joten siinä mielessä malawikivikko on ollut helppo.

Kyllästyttää tuo levän kanssa taistelu ja se että vaikka muuttelee kivien järjestystä yms. pientä niin aina se vaan näyttää samalta. Ja olen samaa mieltä monen muun kanssa, että jotenkin persoonattomia nuo öykkärit ovat. Minunkin maatiaspartikseni on suurin persoona altaassa. [;)] Kauniin värisiä ja terveitä ovat affenet kyllä, mutta ei vaan enää oikein hotsita. On tässä kyllä sellainenkin pointti, että vajaan neljän vuoden aikana jona minulla on ollut malawiallas olen muuntunut kohta kahden lapsen äidiksi, joten on tuo aika vähän kortilla...

Saa nyt nähdä kauanko nuo affenet vielä olohuonettani " koristavat ", vaikea vaan saada täällä pienellä paikkakunnalla kaupan, harrastajia 2 tai 3!
icci
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 08:32, 07.08.2007
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja icci »

Meillä on ollut malawiallas jo 9 vuotta. Osa asukeista on alkuperäisiä vanhoja partoja jotka edelleenkin ovat katsojakunnan suosikkeja. Isoja ja värikkäitä ja joidenkin kalojen personallisuudet on jo hyvinkin selvillä. Sen perusteella jälkikasvukin niitä on nimennyt ahmatiksi, elvikseksi, möhömahaksi, kaivuriksi jne...

Ennen malawiin siirtymistä olin vannoutunut kiekkoihminen ja niitä pannunalusia uisketeli altaissa poikaset mukaanlukien parhaimmillaan yli 300 kpl. Malaweihin verrattuna kiekkoallas näytti kyllä vanhainkodilta. Silloin ei myöskään paljoa ollut piireissä puhetta onko joku kalalaji kasvissyöjä vai ei. Kalat sai kaikki samaa ruokaa ja hyvin pärjäsivät. Tosin eipä noita harrastajia siihen aikaan paljoa ollutkaan ja jokaisella oli aina toisistaan eriävät mielipiteet.

Matkan varrella on tullut ehkä jo uudelleenkin keksittyä muutamia konsteja vesiarvojen parantamiseen ja suodattamisen tehostamiseen ja sitä kautta kalakannan kasvattamiseen. Varsinkin kun kaloja on paljon ja ruokintaa tulee harrastettua hyvinkin raskaalla kädellä. Meidän altaassa on niin kivikko- kuin hietikkolajeja ja kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään. Se on mukavan värikäs ja erittäin eloisa. Vieläkin 15 vuoden (ja 9 malawivuoden) jälkeen on päivittäin kiva istahtaa altaan viereen seuraamaan sitä vilskettä ja vilinää ja laskemaan kivien koloissa piilottelevat poikaset. Eilenkin otin talteen 30 nenäkirjoahvenen poikasta odottamaan uutta kotia ja ensi viikolla otetaan talteen milomojen poikaset :)

Malawit ovat tulleet meille jäädäkseen. Ehkä sitten eläkepäivillä olisi jo aikaa ja mielenkiintoa miettiä sen koralliriutan perustamista...
maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

icci kirjoitti:Eilenkin otin talteen 30 nenäkirjoahvenen poikasta odottamaan uutta kotia ja ensi viikolla otetaan talteen milomojen poikaset :)
tähän mun on pakko takertua... Siis otis sieltä isosta altaasta? Ihan vaan noukit, tuosta noin vaan? :?

Mun pitää purkaa kaikki kivet, vähentä vesi puoleen ja sitten vasta haavitella, jos meinaan poikasia kiinni saada.

Miten sä saat tuon kuulostamaan niin helpolta, vai onko mulla jäänyt joku oleellinen kikka tajuamatta? :mrgreen:
Altaat: 400L malawaario
icci
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 08:32, 07.08.2007
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja icci »

No siis, otin hautovan naaraan poikas-altaaseen. Suunnilleen 2 viikkoa siitä kun itse kutu on tapahtunut. En nyt tarkkaa aikaa katsonut, mutta naaraista huomaa helposti kun ennen poikasten päästämistä alkavat hätyytellä agressiivisesti muita kaloja ja etsivät sopivaa paikaa poikasten päästämiselle.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

icci kirjoitti:No siis, otin hautovan naaraan poikas-altaaseen. Suunnilleen 2 viikkoa siitä kun itse kutu on tapahtunut. En nyt tarkkaa aikaa katsonut, mutta naaraista huomaa helposti kun ennen poikasten päästämistä alkavat hätyytellä agressiivisesti muita kaloja ja etsivät sopivaa paikaa poikasten päästämiselle.
Ainakin itse kun yritin ottaa hautovia naaraita kiinni niin ei se onnistunut muuten kuin koko altaan ympäri kääntämälä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
icci
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 08:32, 07.08.2007
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja icci »

paul kirjoitti: Ainakin itse kun yritin ottaa hautovia naaraita kiinni niin ei se onnistunut muuten kuin koko altaan ympäri kääntämälä.
Ei se kyllä mitään helppoa ole. Kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa. Kahdella haavilla, sopivalla viekkaudella ja suunnattomalla nopeudella. Kyllä siihen silti pari tuntia meni aikaa.
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:36, 23.03.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Satu-oulu »

Minäkin hoksasin että kaksi keltaista (johannii?) hautoopi. Taidan ne jättää silti sinne. Siellä on muitakin minimini kokoisia poikasia säilyny hengissä niin ehkä tästäkin satsista.
Mulla vaan tahtoo ongelma olla että kh ym ei nouse kirveelläkään (nyt se tais olla 4), apteekista saatavaa en muista nimeä laittanu ja pikkuhiljaa lisänny aina enempi veen vaihon yhteydessä, sitte vaihoin jbl vaan sillä se lähti laskemaan ja vesi oli aivan sameaa pitkän aikaa ja sitä jbl pitää laittaa tuplasti enempi ku sitä toista ja silti vaan laskee.. Noh.. jatkan taistelu akun en kehtaa kerralla pläjäyttää hirveää satsia niitä aineita sinne niin pikkuhiljaa, tosin kalat on tosi hyvän värisiä ja uiskentelvat pitkin allasta ja ukot on akkojen kimpussa kokoajan :D:D

(OBS! oli aika vaikeasti selitetty taas, sorry)
Reilu 600 litraa läträttävää..
icci
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 08:32, 07.08.2007
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja icci »

Itse ratkaisin tuon kh ongelman vaihtamalla altaan kaikki kivet kalkkikiviksi, samalla sekoitin pohjahiekan sekaan säkillisen kanalan kalkkisoraa. ph:hon tuo nyt ei tietenkään vaikuta, mutta ilman lisäaineita se on pysytellyt siinä 7-7,5 tuntumassa. Kalat voi hyvin ja ovat erittäin aktiivisia.

Vanha kuva, mutta allas näyttää suunnilleen tältä:

http://jimmonen.wippiespace.com/images/img_0071.jpg

Kuten kuvasta näkyy niin hyvin nuo saavat kaivettua kuoppia hieman karkeampaankin soraan ;)
Satu-oulu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:36, 23.03.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Satu-oulu »

hieno allas!! Mutta ite pidän ihan normi hiekasta tai on siellä seassa rakkeisempaakin. Mistä noita kalkkikiviä?eikös se riitä jos niitä lisää/vaihtaa osan kivistä?
Reilu 600 litraa läträttävää..
icci
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 08:32, 07.08.2007
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja icci »

Siitä on oikeesti kohta 10 vuotta aikaa, mutta muistaakseni paikka on söörmarkun kalkkikivilouhos. Porista jokunen kilometri Vaasan suuntaan. Silloin aikanaan ne sai kun vaan kävi autolla hakemassa.

Mutta mitä luultavammin noita louhoksia lienee ympäri maata. Veikkaan, että noiden murskaamattomien kivien hinta ei päätä huimaa. Elleivät ole jopa ilmaisia jos tyyliin auton takakontillisen käy hakemassa. Muistaaksi mulla on sitä altaassa arviolta joku 100-150kg en ole punninnut.
maape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 15:51, 07.05.2007
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja maape »

icci kirjoitti:
paul kirjoitti: Ainakin itse kun yritin ottaa hautovia naaraita kiinni niin ei se onnistunut muuten kuin koko altaan ympäri kääntämälä.
Ei se kyllä mitään helppoa ole. Kärsivällisyyttä vaativaa puuhaa. Kahdella haavilla, sopivalla viekkaudella ja suunnattomalla nopeudella. Kyllä siihen silti pari tuntia meni aikaa.
No niin. Kuullostaa jo huomattavasti tutummalta touhulta. Minäkin yritin Saulosi naarasta viimeksi kolmena päivänä peräkkäin kiinni. Ne on muuten ihmeen varovaisia hautoessaan. Lopulta luovutin. Täytynee koittaa tuota kahden haavin ansaa seuraavaksi.
Altaat: 400L malawaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”