Puhallushiekkaa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Drea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 17:50, 21.12.2007

Puhallushiekkaa

Viesti Kirjoittaja Drea »

Heipsan!

Haluaisin sisustaa akvaarioni uudestaan ja laittaa pohjalle paljon puhuttua puhallushiekkaa. Millaista se mahtaa käytännössä olla? Liikkuuko paljon?

Onko hiekka puhdasta, vai täytyykö pestä? On aika hienoa tavaraa, ettei taida siivilässä pystyä pesemään.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Tietääkseni puhallushiekkaa ei tarivitse pestä. Itse en ainakaan ole pessyt.

Siitä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Magneettileväraappaa ei voi käyttää, kerran kun putoaa pohjaan. Sitten on olemassa lasin naarmuttamisen riski.
Lisäksi pohjaa ei voi (tai voi, muttei kannata) lapota, kun hiekka nousee mukana.
Vielä yksi huono puoli on se, että pohjaa täytyy aina välillä möyhiä, tai helpommalla pääsee jos ottaa kierteissarvikotiloita. Tämä sen vuoksi ettei pohja "tukkeudu".

Muuten on kyllä nätti ja kalat takuulla tykkäävät. [;)]

Varsinkin nuo huonot puolet olivat omia kokemuksia. Itse olen tykännyt enemmän sorapohjasta, tuntuu että olisi helppohoitoisempi? Tiedä sitten onko oikeasti.
Kasvit pysyvät pohjassa ehkä paremmin hiekassa kuin sorassa.
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Minusta kivempi kuin sora. Ja ehdottomin syy miksi ihmisillä sitä on, ovat monniset. Monniset kun pitävät pohjan tonkimisesta.
Puhdistus ei ole minusta vaikeaa. Lapolla saa helposti hiekan pinnalta roskat, heiluttelemalla lappoa, niin että roskat rupeavat "leijumaan".
Hiekka pysyy hyvin paikallaan, ellei sitten omista akvaarioiden omaa kuormuria, esim. jotain tonkijaa.
Kasvit pääsevät juurtumaan paremmin puhallushiekassa. Ja tosiaan, jos ostat biltemasta hiekkaa, niin sitä ei tarvitse pestä. Vesi on ehkä ensimmäisen päivän akvaarioon laiton jälkeen sameaa, mutta sameus katoaa nopeasti. Tärkeä huomioida kaupassa ettei osta sitä öljykuivattua hiekkaa, jos se nyt sitä edes oli. :mrgreen:
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli muuten mieleen noista kierteissarvikotiloista, että ainakaan omat kotilot ei ole vissiin hirmuhyviä pohjankuohkeuttajia, koska liikkuvat pelkästään hiekan päällä madellen, eivätkä kaivaudu hiekan sisään juuri ollenkaan. En sitten tiijä onko miun hiekka pohja jo menny tukkoon, kun en ole hiekkaan sen jälkeen koskenu, kun kierteiset sain. :?
llFiSull
Member
Member
Viestit: 396
Liittynyt: 10:07, 15.06.2005
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Omatkin kierteiseni ovat silloin tällöin hiekan pinnalla, mutta kun itse pöyhin hiekkaa (aina varmuudn vuoksi :mrgreen: ), niin kyllä niitä ihan pohjaltakin löytyy. Ja asiahan selviää katsomalla. :)
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Fransesca
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 19:10, 13.12.2007
Paikkakunta: Kuorevesi

Viesti Kirjoittaja Fransesca »

Minäkin aion sisustaa altaani puhallushiekalla, ja ilmeisesti aika moni käyttää ihan hienointa raekokoa? Itse epäröin hiukkasen, mutta toisaalta, jos hiekkapohja on tukkeutuakseen, osannee se seuraavankin raekoon hiekkapohja mennä tukkoon... Kuinka usein, kuinka syvältä ja millä pöyhitte hiekkapohjianne? Kun en haluaisi kierteisiäkään sitten vikuuttaa siinä touhussa, eläviähän nekin ovat.
-Piia-
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 11:51, 18.01.2006

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

No meillä taas vaikka tuolla on kierteisiä vaikka muille jakaa, niin pohjaa tukkeutuu. Siitäkin huolimatta, että kierteiset on päivät pitkät hiekassa piilossa ja illalla sieltä sitten esiin kämpivät. Eli pakko täällä ainanki on pohjaa ite möyhentää kierteisistä huolimatta.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Minulla on altaissa 0.6-1.0 mm:n kvartsihiekkaa. Ei ole kierteisiä enkä pöyhi pohjaa eikä ole tukkoon mennyt.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
taisturi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 20:19, 26.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja taisturi »

Mulla oli myös kvartsihiekkaa! Tosi kivannäköistä...kunnes! Se kakka. Voi elämä. Yrität lapota, niin hiekka tulee lapon mukana. :( Sitten lähti kyllä hiekka vaihtoon parin lappoamisen jälkeen. Se oli tosi nopeesti niin kakkaisen näköinen jne. Nyt jos joku sankari on keksinyt tähän puhdistukseen jonkun mullistavan keinon, niin tuokoon sen esille! Haluaisin kyllä jatkossa laittaa tankkeihin tuota puhallus- tai kvartsihiekkaa monnistenkin vuoksi jo. Mutta ei ole kivaa katsottavaa, kun jokainen kakkakikkare paistaa silmään. :) Tällähetkellä siis punertavalla soralla mennään...:)
cichlid
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 17:04, 08.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani / Oulu

Viesti Kirjoittaja cichlid »

Alussa näytti itsestäkin, että uuden hiekan pinta on täynnä kikkareita, varsinkin oskarien jätökset pistivät silmään. Entisellä pohjalapolla tein vedenvaihdon niin että pidin suppiloa n. sentin korkeudella hiekasta. Silloin pinnalta nousivat kikkareet mutta ei hiekka. Muutaman kuukauden kuluttua jätöksiä ei enää näkynytkään eikä näy nykyisinkään. Jotain pentä pohjalta aina nousee kun edelleen tuon pohjan puhdistuksen teen edellä mainitulla tavalla. Mutta eivät kikkareet pohjalta näy millään lailla joten ei minkäänlaista ongelmaa asian suhteen täällä.
720 + 125 litraa (ja tyhjillään 240 + 40 litraa)
paj
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:10, 27.11.2005

Viesti Kirjoittaja paj »

taisturi kirjoitti:Mulla oli myös kvartsihiekkaa! Tosi kivannäköistä...kunnes! Se kakka. Voi elämä. Yrität lapota, niin hiekka tulee lapon mukana. :( Sitten lähti kyllä hiekka vaihtoon parin lappoamisen jälkeen. Se oli tosi nopeesti niin kakkaisen näköinen jne. Nyt jos joku sankari on keksinyt tähän puhdistukseen jonkun mullistavan keinon, niin tuokoon sen esille! Haluaisin kyllä jatkossa laittaa tankkeihin tuota puhallus- tai kvartsihiekkaa monnistenkin vuoksi jo. Mutta ei ole kivaa katsottavaa, kun jokainen kakkakikkare paistaa silmään. :) Tällähetkellä siis punertavalla soralla mennään...:)
Ei sitä tarvitse lapota. Mieti millainen suodatus sinulla on. Puhallushiekka ollut 20kk ja ei kertaakaan lappoomista. Joskus veden vaihdon yhteydessä olen laittanut lisävirtausta pohjaan kikkareita kohti imuputkea.
taisturi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 20:19, 26.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja taisturi »

:O Jahas. Mielenkiintoista. :) Taistotki varmaa tykkäis ku ois kunnon imut altaassa. Lähtis taistot kakan mukana pylly edeltä imuun :D No ei...kait se pitäs vaan kokeilla reippaasti uudestaan...
Drea
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 17:50, 21.12.2007

Viesti Kirjoittaja Drea »

Onko muuten hiekkapuhallusaineella ja hiekkapuhallushiekalla jotakin eroa?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Drea kirjoitti:Onko muuten hiekkapuhallusaineella ja hiekkapuhallushiekalla jotakin eroa?
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... afbcd2d71b
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”