Punaisten kiekkojen kutu

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

karihe kirjoitti:Sen verran päivitystä täältä että poikaset ok ainoa huoli on että isot kasvaa vauhdilla ja noin rääpäleet ei juuri mitään. Poikasia kuollut nyt koko aikana 5 kpl ja kaikki noita rääpäleitä ja missään ei mitään järkevää näkyvää syytä. No ehkä luonto hoitaa heikot pois.
Pitäisi olla toinen allas ja jakaa poikaset kahteen kokoluokkaan, niin pienemmät pääsevät ottamaan kokoa kiinni ja kasvavat paljon paremmin kokoistensa seurassa.
Näin olen itse menetellyt ja tiedän myös amattimaisten kiekkojen viljelijöiden menettelevän, jakavat jopa vielä useampaan altaaseen.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Pitäisi olla toinen allas ja jakaa poikaset kahteen kokoluokkaan, niin pienemmät pääsevät ottamaan kokoa kiinni ja kasvavat paljon paremmin kokoistensa seurassa.
Näin olen itse menetellyt ja tiedän myös amattimaisten kiekkojen viljelijöiden menettelevän, jakavat jopa vielä useampaan altaaseen.
No kappas! Olenpa pienessä päässäni jotain pähkäillyt oikein, kun aikomuksena on jo tässä vaiheessa jakaa porukka kahtia - isoihin ja pieniin. Tämän tekee helpoksi räkki, jossa on sopivasti kaksi allasta.
* Huvinsa kullakin! *
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Joo löytyisi minultakin kaksi allasta täytyy miettiä jos jakais kanssa toisaalta ajattelin laittaa jonkun toisen kutuparin siihen toiseen altaasen.
No saa nähdä katsotaan. :D
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Tässä olisi viimeisin kuva poikasista. Ikää olisi nyt 10 viikkoa ja tämän kokoisia ollaan. :)

KUVA

Edit: iso kuva muutettu jälleen linkiksi -Ylläpito
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Mikäs se koko nyt sitten on?

Eilen kyselin kiekkojen hintoja paikallisesta liikkeestä ja "tuumaiset" (ilman pyrstöä) olivat jo 40 egen korvilla. Aikuinen villikiekko 150 €. Kai niitä jostain halvemmallakin saisi? Täältä olen lukenut, ettei noviisin edes kannata ostaa alle 5-senttisiä poikasia...
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

kiekkoja myydä?

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Hei, tästä viestistä se sitten alkaa.. kiekkovillitys on iskenyt meikäläiseen, oikeastaan haaveena on ollut aina. Nyt olen muutaman kuukauden seuraillut teidän viestejä ja huh huh. Melkein hikeä pukkaa jo otsalle. Ajatuksena, voisikohan minunkin akvassani joskus oleilla noin hienoja otuksia [;)] kuin teillä on. Lauantaina minulle tulee isompi akvaario, tällä hetkellä minulla on taistoallas 60 l ja 100 l akvaario silikoonauksessa (ajattelin lähinnä karanteeniakvaksi sitten tuota 60 litraista ja taistot voisi laittaa yläkerran aulaan 100 litraiseen) ja sitten olisi tosiaan se uusin ostos 350 litrainen :P . Kaloja ei ole vielä tiedossa, mutta paikallisessa akvaarioliikkeessä oli kolme sinistä kiekkoa myytävänä (tamperelaisia nääs), joista myyjä sanoi, että yhtä niistä kolmesta kiusataan, kun se on pienempi kuin ne toiset. Heti minulle äitinä iski rankka hoivavietti päällensä ja surku sitä pientä..

Eli onko teillä myynnissä tässä lähialuella kiekkoja, jotka tällainen kiekkoalkaja uskaltaisi ostaa (ei siis kaikkein pienimpiä, piskuisia). Akva meillä on ollut kotona kun olen ollut pieni, sitten sain oman akvaarion kun olin 6 vuotias ja siitä lähtien on noiden akvaarioiden kanssa pelattu eestaas. Mitä muuten meinaatte kauanko isoa akvaariota kannattaa kypsytellä kiekkoja varten? Kasveja sinne on heti laittaa vaikka millä määrin ja ulko- ja sisäsuodattimetkin on heti lyödä kehiin, kun vaan lauantaina saan pöntön tuotua kotiin. Niin ja kannattaako laittaa aqua safea heti alkuun vai ottaisinko vettä taistoaltaasta, jolloin voi kyllä tulla pöpöjä sieltä mukana.

Mies on menossa viikonloppuna Helsinkiin ja voisi käydä Kurjessa hakemassa mulle muutamia kiekkoja, mutta jos tässä lähempänä olisi varteenotettavia vaihtoehtoja, niin lyhyempi kuljetusmatka olis varmasti mukavampi kiekoille.. Niin ja joudun laittamaan kiekot (siinä tapauksessa jos mies niitä Kurjesta hakee) pikkuakvaarioon taistelukalan kanssa ensin, ennen kuin niitä voi laittaa isoon akvaan.

Kommentoikaahan nyt näitä mun kyssäreitä, please. Niin ja mielummin ostaisin kiekot niitä kasvattavalta myyjältä, jolla kokemusta muutenkin niistä, enkä vain jostain akvaarioliikkeestä pelastusmielessä. Siihen liittyy taas omat riskinsä. Ja mieluusti haluaisin nähdä, miten kiekot asustelevat teidän akvoissanne.

terkuin Pörriäinen

Päivittäin meiltä käy isäntä Kristiinankaupungissa töissä ja Vaasassa käymme noin kerran kuukaudessa.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Pörriäiselle:

Kalliit on hinnat, kurjesta saattaa saada pienimmät luonnokiekot (6-8cm)tuohon 40-50€.
Luonnokiekkoja en kuitenkaan alkuun suosittele vaan aloittaisin "karkki" kiekoilla ja ottaisin siitä parvesta juuri ne isoimmat ja ahneimmat ja jättäisin ne pienimmät ja arimmat sinne akvaarioliikkeeseen, näin saat varmemmin ne jäämään henkiin.
Pyydä akvaarioliikkeen myyjää antamaan niille ruokaa, jos ne syövät ne ovat varmemmin terveitä.
Jos altaassa on yksikin hyvin tumma kiekko piiloutuneena taka-alalle on vaarana että ostamasikin kiekot sairastuvat myöhemmin.

En itse ostaisi kiekkoja altaasta jossa on muita kaloja sillä riski sairauksiin monikertaistuu ja monet viljellyt tetratkin kantavat nykyään kalatuberkuloosia.
Osta myös mielummin pyöreä otsaisimmat (lihavimmat) kiekkoyksilöt jotka kestävät hiukan diettiäkin jos eivät heti syö kunnolla uudessa kiekkoaltaassasi
Kirveenterä otsaiset jätä liikkeeseen.

Itse kypsyttäisin sen 350 litran altaan kunnolla, bakteerivalmisteet nopeuttavat kypsymistä.
Vedenparannusaineita ei tarvitse käyttää koska kalojakaan ei vielä ole.
Anna purkin kypsyä kasveineen 2-4 viikkoa ja lisää talonmiehet eli vaikka helmimonnisia (Corydoras sterbai) ne kestävät parhaiten kiekkolämpöjä.
Voit myös ostaa joitakin plekoja mutta varmista etteivät ne syö kaikkia kasveja tai kantoja jos niitä altaassa on.
Piikkisilmät ovat myös hyviä talonmiehiä, vaikka eivät Amazonin asukkeja olekkaan sillä ne pääsevät putsaamaan paikkoja joihin eivät muut kalat mahdu.
Lähinnä hanki levän ja ruuantähteiden poistajia, niin minimoit ongelmia ennalta.

Kun akvaario on kunnolla kypsä ja (ei nitriittiä) nitraattia on hieman voit suunnitella kiekkojen hankkimista.

Tässä linkki poikasten valintaan:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=75643" onclick="window.open(this.href);return false;


Moderaattorille : nämä viimeiset viestit eivät oikein kuulu tähän threadiin.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

karihe kirjoitti:Tässä olisi viimeisin kuva poikasista. Ikää olisi nyt 10 viikkoa ja tämän kokoisia ollaan. :)

KUVA

Edit: iso kuva muutettu jälleen linkiksi -Ylläpito
Mikähän ongelma ylläpidolla on noiden kuvien kanssa jos kuvan koko on 124kt niin sen pitäisi latautua nopeasti vaikka surffaisi kännykällä.

Ja tätä päivää kun eletään niin tuskin kukaan täällä kävijä enää puhelin modeemilla ja minuutti taksalla surffaa.

No taitaa olla parempi että jättää noi kuvat pois kokonaan kun niihin kerran joka kerta puututaan. :cry: [}:)]
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Minusta on kiva kun ne kuvat on heti auki, vaikka tää mun 2 meganen aukasee ne nopeesti muutenkin :roll:
Hätänen luonne :mrgreen:
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

Minustakin on mukavaa kun kuvat on heti tekstissä. Joka tapauksessa se on katsottava, nin avaus kestää kuitenkin samann ajan, sulkemaan van joutuu ja se kestää...
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 551
Liittynyt: 17:31, 11.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

karihe kirjoitti:
No taitaa olla parempi että jättää noi kuvat pois kokonaan kun niihin kerran joka kerta puututaan. :cry: [}:)]
Älä ihmeessä jätä, arvaan että aika moni varsinkin näitä kuvia avaa, vaikka kestäisi minuutteja :) .
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Juup,lisää kuvia odotellaan. :mrgreen:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Nii, mut minä hätäsenä luonteena olen huomannut, että tykkään, et kuvat on tekstissä kuvina eikä linkkeinä ku niitä ei tule avattuu läheskään aina.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

karihe kirjoitti:
karihe kirjoitti:Tässä olisi viimeisin kuva poikasista. Ikää olisi nyt 10 viikkoa ja tämän kokoisia ollaan. :)

KUVA

Edit: iso kuva muutettu jälleen linkiksi -Ylläpito
Mikähän ongelma ylläpidolla on noiden kuvien kanssa jos kuvan koko on 124kt niin sen pitäisi latautua nopeasti vaikka surffaisi kännykällä.

Ja tätä päivää kun eletään niin tuskin kukaan täällä kävijä enää puhelin modeemilla ja minuutti taksalla surffaa.

No taitaa olla parempi että jättää noi kuvat pois kokonaan kun niihin kerran joka kerta puututaan. :cry: [}:)]
Kun kuva on niin iso että se leventää koko palstan, niin silloin muokkaan sen linkiksi. Jos kuva mahtuu palstan leveyteen niin se on ihan ok.
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Sori Morpho, astuin varpaillesi tyhmillä kysymyksilläni, ja vielä väärän otsikon alla.... Tiedän kyllä, että viestini ei liittynyt mitenkään alkuperäiseen otsikkoon, joka käsitteli punaisten kiekkojen kutua.. ja keskustelu poikasia. Kiitos vinkeistä, luinkin jo muutama kuukausi sitten Timpan neuvot vasta-alkajille.

Ajattelinkin aluksi aloittaa "karkki"kiekoilla. Akvaarioliikkeen myyjä sanoi, että sinuna ottaisin kaksi kiekkoja ja lehtikaloja seuraksi, mutta en ole niinkään lehtikalojen kannalla. Sanoi kiekkojen olevan liian rauhallisia, jos ei ole kavereita seurana. Itse haluaisin ostaa n. 5 kiekkoa, en lehtikaloja ollenkaan. :roll: hieman pyörällä päästään. Pitkävaikutteiset kasvilannotteet ja safe start tuotteet ostettu jo, nyt vain akvaa odotellaan.

Sattuuko kiekkoja olla tarjolla?

___________________________________
terkuin Pörriäinen
"Hosumalla ei tuu ku kusipäisiä kakaroita"
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

Liinanen kirjoitti:
karihe kirjoitti:
karihe kirjoitti:Tässä olisi viimeisin kuva poikasista. Ikää olisi nyt 10 viikkoa ja tämän kokoisia ollaan. :)

KUVA

Edit: iso kuva muutettu jälleen linkiksi -Ylläpito
Mikähän ongelma ylläpidolla on noiden kuvien kanssa jos kuvan koko on 124kt niin sen pitäisi latautua nopeasti vaikka surffaisi kännykällä.

Ja tätä päivää kun eletään niin tuskin kukaan täällä kävijä enää puhelin modeemilla ja minuutti taksalla surffaa.

No taitaa olla parempi että jättää noi kuvat pois kokonaan kun niihin kerran joka kerta puututaan. :cry: [}:)]
Kun kuva on niin iso että se leventää koko palstan, niin silloin muokkaan sen linkiksi. Jos kuva mahtuu palstan leveyteen niin se on ihan ok.
Osta näyttö joka toistaa suuremman kuvapistemäärän kuin 1024x768 tai säädä näyttösi näyttämään suurempi. Tämän päivän standardina on 1280x1024 jota pitäisi kaikki alle 5 vuotta vanhat näyttöpäätteet pystyä.

Ja tällöin kuva ei levennä palstaa. Jos sinulla olisi vanha vga näyttö jossa kuvan näyttö olisi 640x480 niin kukaan ei voisi tänne kuvia lähettää kun joutuisit ne pienentämään että omalla näytölläsi näkisit.

En voinut kuvitella että jollain on viellä näyttö joka ei pysty 1024 resoluutioon. [:I]
Olen pahoillani että olen taas aiheuttanut harmia jollekkin. :frown:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Hei Karihe, laita vaan mahdollisimman paljon noiden söpöläisten kuvia ja mieluiten just niin, että ne on heti tossa framilla eikä tarvii erikseen availla.

terkuin Pörriäinen
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

karihe kirjoitti: En voinut kuvitella että jollain on viellä näyttö joka ei pysty 1024 resoluutioon. [:I]
Olen pahoillani että olen taas aiheuttanut harmia jollekkin. :frown:
Valitettavasti minulla on sellainen näyttö vielä työpaikallani 8O
Tarkistan vastaisuudessa kuvat kotikoneellani, niin en aiheuta teille enää harmaita hiuksia ylimääräisellä klikkauksella. Itselleni kuvien aukaiseminen ei ole koskaan auheuttanut vaivaa...olen pahoillani [:I]
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Pörriäinen kirjoitti:Sori Morpho, astuin varpaillesi tyhmillä kysymyksilläni, ja vielä väärän otsikon alla.... Tiedän kyllä, että viestini ei liittynyt mitenkään alkuperäiseen otsikkoon, joka käsitteli punaisten kiekkojen kutua.. ja keskustelu poikasia. Kiitos vinkeistä, luinkin jo muutama kuukausi sitten Timpan neuvot vasta-alkajille.

Ajattelinkin aluksi aloittaa "karkki"kiekoilla. Akvaarioliikkeen myyjä sanoi, että sinuna ottaisin kaksi kiekkoja ja lehtikaloja seuraksi, mutta en ole niinkään lehtikalojen kannalla. Sanoi kiekkojen olevan liian rauhallisia, jos ei ole kavereita seurana. Itse haluaisin ostaa n. 5 kiekkoa, en lehtikaloja ollenkaan. :roll: hieman pyörällä päästään. Pitkävaikutteiset kasvilannotteet ja safe start tuotteet ostettu jo, nyt vain akvaa odotellaan.

Sattuuko kiekkoja olla tarjolla?


___________________________________
terkuin Pörriäinen
"Hosumalla ei tuu ku kusipäisiä kakaroita"

Et sä mitään varpaille ole astunut, eikä tämä thread ole minun perustamani.
Tarkoitin että thread johon kirjoittelemme ei nimensä mukaisesti oikein vastaa aihepiiriltään kiekkoaltaan perustamista...

Lehtikalat saattavat häiritä kutevia kiekkoja ja jos kiekot ovat pieniä tai muuten arkoja lehtikalat vievät niiltä ruuat suusta.
Lisäksi kiekot sairastavat lehtikalojen sukulaisina samoja tauteja (mm. reikätauti) joten tautiriski kaksinkertaistuu mutta sen ottaminen ei välttämattä kannata koska kiekot ovat huomattavasti kalliimpia ostettaessa.
Tosin aitoja lippulehtikaloja olen itsekkin vähän himoinnut mutta täytyy muistaa että molemmilla lajeilla on aika suuret tila ja reviiri vaatimukset joten lehtikala parin ottaminen vie akvaariosta kiekkoparilta yhden mahdollisen reviiritilan ja vähentää kiekkojen parinmuodostus mahdollisuuksia rajusti.

160cm akvaariossa kiekkoparien on mahdollista perustaa korkeintaan kolme reviiritilaa ja silti niiden välillä käy armoton valtataistelu.
Lisäksi tilanne ei oleellisesti parane vaikka akvaarion pituus olisi 2.5 metriä.
Kiekot kyllä tappelevät kotiuduttuaan riittävästi joten kysy keneltä vaan jolla täällä on kiekkoja kotialtaissaa ovatko ne liian rauhallisia.
Itse olen joskus mielessäni maalaillut kuvaa ihanasta viher-, sini-, tai heckelkiekkoparvesta joka lipuu harmonisesti olohuoneen viherkasveilla sisustetun ison altaan päästä päähän.
Tosin usein sekin on totta, mutta ainakin ruokinnan ja parinmuodostuksen yhteydessä siitä on turha haaveilla.

Parhaat kiekkokumppanit ovat sellaiset kalat, joihin kiekot eivät kiinnitä huomiota ja jotka eivät myöskään kiekoista ole kiinnostuneet ja parasta olisi jos ne vielä auttaisivat akvaarion huoltohommissa sillä kiekkojen ruokinta aiheuttaa runsaasti jätteitä.

En silti väitä että esim. sterbait olisivat vain talonmiehiä vaan ne rikastavat kiekkoaltaan elämää täyttämällä pohjakerroksen omalla vilkkaalla touhuiluillaan.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Eli tautiriskin minimoimiseksi minun kannattaa unohtaa lehtikalat tyystin. Ja reviiritaistelu ei varmastikaan ole mukavaa kiekoista, saati sitten niiden hoitajasta. Kiekkoihin verrattuna lehtikalat ovat todetakseni roskasakkia kiekkoakvaariossa. Eri asia olisi, jos olisi perustamassa akvaariota pelkästään lehtikaloille.

Taidankin perustaa vain kiekkoakvaarion sopivilla talkkareilla varustettuna ja unohtaa lehtikalat kokonaan. Akvaliikkeen myyjä totesi, että kiekoille voi tulla stressiä ja ne voivat lopettaa syömisen kokonaan, jos niillä ei ole seuraa. Mutta jos antaa tarpeeksi hyvää ruokaa, luulen, että siitä ei voi kieltäytyä. Ainakaan kovin kauaa. Lisäksi, jos akvaariossa on paljon kasveja, piilopaikkoja, kantoja jne. perusjutut on kunnossa, niin ajattelisin, että muutaman päivän jälkeen kiekot jo uisivat kuvitelman mukaan, kuten Morpho sanoi, jopa etulasinkin läheisyydessä kauniisti parvena...

Tässä tullaan siis siihen, että kyseisestä liikkeestä ei kiekkoja kannata lehtikalojen seasta ostaa, vaan tilata parvi matkahuollon kautta Kurjesta sitten kun akva on kypsynyt pari viikkoa. Taistoakvaariostakaan ei sitten kannata kasveja laittaa uuteen akvaan ollenkaan, riskien minimoimiseksi.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Pörriäinen kirjoitti:Eli tautiriskin minimoimiseksi minun kannattaa unohtaa lehtikalat tyystin. Ja reviiritaistelu ei varmastikaan ole mukavaa kiekoista, saati sitten niiden hoitajasta. Kiekkoihin verrattuna lehtikalat ovat todetakseni roskasakkia kiekkoakvaariossa. Eri asia olisi, jos olisi perustamassa akvaariota pelkästään lehtikaloille.
Eivät ne lehtikalat roskasakkia ole vaan upeita kaloja mutta tosiaan noista syistä laittaisin ne omaan altaaseen. Myyjä luultavasti halusi myydä sinulle muutakin kuin kolme sinikiekkoa ;)

Pörriäinen kirjoitti: Taidankin perustaa vain kiekkoakvaarion sopivilla talkkareilla varustettuna ja unohtaa lehtikalat kokonaan. Akvaliikkeen myyjä totesi, että kiekoille voi tulla stressiä ja ne voivat lopettaa syömisen kokonaan, jos niillä ei ole seuraa.
Jos on mahdollista osta ainakin 4-6 nuorta kiekkoa niin niillä on seuraa.
Kurjesta saa hyviä kiekko ruokia, osta survareita ja jotain Karin suosittelemaa mixiä niin kiekot syövät varmasti.

Pörriäinen kirjoitti: Tässä tullaan siis siihen, että kyseisestä liikkeestä ei kiekkoja kannata lehtikalojen seasta ostaa, vaan tilata parvi matkahuollon kautta Kurjesta sitten kun akva on kypsynyt pari viikkoa.

Mielestäni 2 viikkoa on liian lyhyt aika kiekkoakvaarion perustamiseen.
Kiekkojen ruokinnasta syntyy niin paljon typpi kuormitusta ettei kahden viikon ikäisen altaan bakteerikanta kykene niitä käsittelemmän.
Kannattaa joka tapauksessa käyttää päivä pari akvaarion perustamisen jälkeen bakteerivalmistetta tai kypsästä altaasta otettua suodatin "ymppiä".
Lisäisin "talonmiehet" ensin ja antaisin akvaarion kypsyä vielä niiden avustuksella pari viikkoa lisää, sillä parvi helmimonnisia ja muutama levansyöjä kuormittaa sopivasti 350l akvaariota ja auttaa hyödyllisiä bakteereita lisääntymään. http://aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.php
Pörriäinen kirjoitti:Taistoakvaariostakaan ei sitten kannata kasveja laittaa uuteen akvaan ollenkaan, riskien minimoimiseksi.

Jos taistelukalat ovat olleet vuosia terveinä riski on olematon mutta varsinkin viljellyt tetrat kantavat usein kalatuberkuloosia nykyään.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

En minäkään suosittele että laittaisit lehtareita,mutta itselläni sattuu olemaan komea ja rauhallinen lehtaripari kiekkojen seassa ja en kyllä roskasakiksi heitä sanoisi. Molemmat lajit kutevat säännöllisesti eikä ongelmia ole ollut,mutta taitaa olla vaan loistava tuuri käynyt täällä. Ruuastakin joutuvat lehtikalat taistelemaan. :roll: Ja kyllä voi ruuasta kieltäytyä jos jokin ei kiekkojen mielestä ole hyvin,ja pitkään vielä.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

urmutti kirjoitti:En minäkään suosittele että laittaisit lehtareita,mutta itselläni sattuu olemaan komea ja rauhallinen lehtaripari kiekkojen seassa ja en kyllä roskasakiksi heitä sanoisi. Molemmat lajit kutevat säännöllisesti eikä ongelmia ole ollut,mutta taitaa olla vaan loistava tuuri käynyt täällä. Ruuastakin joutuvat lehtikalat taistelemaan. :roll: Ja kyllä voi ruuasta kieltäytyä jos jokin ei kiekkojen mielestä ole hyvin,ja pitkään vielä.

Montako kutevaa paria altaassa on?
Jos yksi kiekkopari ja yksi lehtikala pariskunta kutee niin ongelmia ei välttämättä ole, koska molemmat ottavat oman päänsä altaasta ja muut "supistelevat" sitten keskellä.

Usein kun kiekot viihtyvät voi samassa altaassa olla kolme kutuparia, molemmissa päissä ja keskellä.
Sinne on jo vaikea lehtikala pariskuntaa sijoittaa ja muutkin keskikerroksen kalat häiritsevät ja saavat kyytiä.

Olen joskus aikoja sitten hankkinut ison parven kirsikkatetroja mutta kun kiekot kutivat rähinä oli sietämätöntä, samoin kävi myöhemmin korutetrojen kanssa.
Nyt en enää tetroja hanki sillä pienet syödään ja isommat joutuu itse poistamaan.
Joku kynäkala voisi toimia koska ne ovat rauhallisia ylemmän vesikerroksen kaloja.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Pörriäinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 15:41, 05.11.2007

Viesti Kirjoittaja Pörriäinen »

Kiitos, kiitos, siis unohdan lehtikalat tyystin (niinkuin itse ajattelinkin) ja soitan Kurkeen huomenna ja teen tilauksen puhelimitse, niin isäntä saa hakea tavarat sieltä lauantaina. Siis kiekkoruokaa, ehkä hienoa hiekkaa ja ehkä kiekkoja. Voisin ne laittaa pikkuakvaan siksi aikaa kun iso akva on tarpeeksi kypsä vastaanottaamaan ne.. ehkä, en ole vielä päättänyt miten tehdään.. mitään kiirettä ei ole, mutta nyt kun on kulkua kehä kolmosen sisälle, niin hoituis samalla kertaa. :roll:
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Yksi "trio" ja yksi pari,tosin parittomat naaraatkin"kutevat". On paljon pintaan asti olevia juurakoita ja kasveja niin ehkä se auttaa asiaa. Nuo minun kalat kyllä tuntuvat tekevän vähän kaiken päinvastoin kun mitä odottaisi. 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”