Negatiivisesta asenteesta akvaarioliikkeen myyjiä kohtaan

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:47, 23.07.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Hämmennetääs soppaa vielä lisää..... :mrgreen:

Toki eläinkauppiaita on niin hyviä kuin huonojakin. Molemmanlaisiin olen törmännyt. Mutta on syytä huomata, että hyvyys/huonous on myös ns. katsojan silmässä - eli kun verrataan myyjää arvioivan asiakkaan tietotasoon. Kun asiakkaana on addiktoitunut superhyperharrastaja AW:stä, näyttää melkoisen tietäväkin myyjä ihan untuvikolta.

Monet eläinkauppiaat ovat jonkin sortin eläinharrastajia (esim. aktiivisia kaninkasvattajia, kissa- tai koiraharrastajia, rotta-, hamsteri tai hiiriharrastajia TAI jopa akvaristeja), ja perustavat eläinrakkauttaan lemmikkiliikkeen. Sanottua ei ole, että jyrsijäekspertillä olisi hirmuisen kattavaa kalatietoutta. Toki ammatin puolesta tietoa pitää hankkia, mutta kukaan ei mielestäni voi vaatia tietämään ja muistamaan kaikkea.

Nykyään sentään lähes kaikki myyjät tiedustelevat altaan kokoa, muuta kalastoa ja vesiarvoja ennen kalojen myyntiä. Se on jo jotain sekin!

Ja jos suoraan sanotaan - tarkoituksena ei ole loukata, syyllistää tai osoittaa sormella ketään - niin täällä AW:ssä on mielestäni ajoittain joissain aiheissa jutut vähän paisuneet. Liittyen esim. akvaarioiden minimikokoihin. Siinä missä jollekin kalalle yleismaailmallinen altaan minimikoko on 300L, on akvawebbiläisille minimi 500 tai mielellään 700L. Tietysti aktiivisena harrastajana minäkin olen sitä mieltä, että mitä isompi allas, sen parempi, mutta kohtuus kaikessa. Ei kalan elämänlaatu ole pelkästään purkin koosta kiinni. Mieluummin hieman alakanttiin mitoitettu allas, sopivat allaskaverit, hyvä hoito ja monipuolinen ja ravinteikas ruokinta, kuin tosi iso allas, jonka hoitoa laiminlyödään tai ruokaa tulee liian vähän.

Myyjän pääasiallinen tehtävä on varmistaa, että kyseiselle kalalle voidaan tarjota sen ominaisuuksien mukaan riittävät elinolot, joissa kalan voidaan olettaa elävän normaali akvaariokalan elinkaari ilman liiallista ahtautta, liikakansoitusta, vääränlaisia vesiarvoja jne jne... Harrastajat, tai akvaristit, ovat niitä jotka pyrkivät tarjoamaan kaloilleen optimaaliset ellei jopa täydelliset oltavat. Muille riittää se, että kala ei kärsi.

Mainittakoon tähän esimerkiksi vaikka tämä tapaus:
Päätin hankkia 400-litraiseen kiekkolaani tiikerinuoliaisia pitämään pohjan puhtaana ruoantähteistä ja kotiloista. Hyi hyi minä, tikrujahan ei missään tapauksessa saisi pitää noin pienessä! :roll:
(puolustus: kyllä minunkin mielestäni täysikasvuiset tikrut ansaitsevat isomman altaan, vaikka tuskin nuo 6 kituisivat nelisatasessakaan. Mutta vielä 5-senttisinä menevät tuossa loistavasti sen aikaa, kunnes teetän oikeasti 2-metrisen altaan tuohon olohuoneen päätyseinälle. Jep. Oli se hypersuuri allas välttämätön tai ei, aion sen hankkia - en kylläkään tikrujen takia, vaan muuten vain.)
Luin tikruista täältä AW:stä ja netistä muutenkin (on niistä ennestäänkin jo tietoa, että ihan tuntematon laji ei minulle ole), ja kyselin vielä liikkeen myyjältä, että monenko tikruyksilön parven voisin ottaa nelisataseeni kasvamaan ja kotiloita tuhoamaan. Ja vastaus kuului:
"Onhan tiikerinuoliainen todella kaunis kala, että ei sillä niin merkitystä ole montako niitä on"
Öööööö.....???? Eli koska on KAUNIS, niitä ilmeisesti voi 400-litraisessa pitää vaikka viisitoista??? 8O
No, jokatapauksessa. Käsittelin asian mielessäni niin, että minun nelisataiseni on hyvä tuleva koti tikruille - varsinkin kun pohjalla on ennestään vain muutama partamonnityttö. Mieluummin vaikka 8 tikrua nelisataisessa vastuuntuntoisen harrastajan hoidossa, kuin 2 tikrua 200 litraisessa aloittelijalla. Tai jotain. :roll:


Ja nyt jään odottamaan lynkkausporukkaa :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Taju »

Meitsi on kyllä niin törky, että ensisijainen ohjeeni aloittelijoille on, ettei kannata ensimmäisenä kuunnella akvaarioliikkeen myyjää. Tämä johtuu siitä, että se kannustaa uusia harrastajia ottamaan itse kunnolla selvää asioista, ennen kuin ostaa mitään. Näin tuleva harrastaja hankkii todennäköisimmin lähtökohtaisesti juuri altaaseensa sopian kalaston, eikä ikäviä yllätyksiä tule jälkikäteen. Tällöin niistä ei voi myöskään syyttää yksinomaan kauppiasta. Mielestäni tällä neuvolla ei tarvitse olla mitään tekemistä kauppiaan ammattitaidon taikka sen puuttumisen kanssa.

Mielestäni aika harvoin olen itse syyllistynyt akvaariokauppiaiden haukkumiseen, ja asiantunteviksi tietämiäni kauppiaita olen muistanut myös kehua. Mielestäni se, että akvaariokauppiaan neuvot tai tiedot ovat joskus ristiriidassa omien tietojeni kanssa, ei automaattisesti tarkoita, että kauppias olisi väärässä. Muistakaamme kuitenkin, että kaikki kauppiaat (samoin kuin kaikki akvaristit) ovat ihmisiä, eivätkä välttämättä edes tarkoituksella tai välinpitämättömyyttään anna vääränlaisia neuvoja, vaan ovat saattaneet itse saada väärä tietoa, tieto voi olla omiin kokemuksiin perustuvaa, mutta "vanhentunutta" jne. Tämän vuoksi ei koskaan kannata välttämättä tukeutua vain ja ainoastaan yhden ihmisen (kanssaharrastajan tai kauppiaan) saati internet-/kirjallisuuslähteen neuvoihin ja mielipiteisiin, vaan asioista kannattaa aina ottaa selvää laajemmin, ja maalaisjärkeä käyttäen miettiä, mitkä mielipiteet kannattaa ottaa huomiaan ja mitä ohjeita noudattaa. Näinollen jokainen on loppupeleissä itse vastuussa oman tietotaitonsa hankinnasta.

Akvaariokauppiaiden kritisointia huomattavasti enemmän minua riepoo purnaus siitä, että täällä AW:ssa yksi sanoo toista ja toinen toista. Eikös koko homman pointtina ole saada useita näkökulmia asiaan? Kysyjä päättää sitten itse, mitä neuvoja haluaa noudattaa ja mitä olla noudattamatta. Minusta nämä "ei täältä mitään tolkkua saa, kun yksi vastaa näin ja toinen näin" viestit ovat äärimmäisen turhauttavia. Miksi kysyä, jos ei halua kuulla vastauksia?
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti:Totta toki on, että meitä on moneksi. Ikävä kyllä, joukosta löytyy myös niitä kauppiaita jotka...
Henk.koht. minua ärsyttävät suunnattomasti toisiaan haukkuvat kauppiaat ja myyjät. Niin kauan kun sellaista on pakko kuunnella joka kerta käydessään pk-seudun liikkeissä, aion tehdä ostokseni netissä tai muissa maissa. Pää tulee vähemmän kipeäksi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mulla on sellainen periaate, että niin kauan kuin ei luota omiin tietoihinsa ei kannata myös luottaa myyjän tietoihin ellei kyseinen myyjä ole sitten jotenkin osoittautunut luotettavaksi muutoin.

Ei tässä pysty kenellekään aloittelijale sanomaan että tee niin kuin akvaariokaupassa sanotaan, kun ei mitenkään voi tietää meneekö kyseinen aloittelija siihen hyvään kauppaan vai johonkin todella huonoon kauppaan. Parempi siis sanoa, että et usko sitten sanaakaan mitä siellä sanotaan vaan otat ihan itse asioista selvän ja mahdollisimman monesta lähteestä. Sinä päivänä kun tämä aloittelija kyseenalaistaa tämän netissä kuulemansa ohjeen koska akvaariokauppias hänen mielestään juttelee ihan luotettavia, niin ei se ole silloin enää niin aloittelija etteikö huomaisi hyödyllisen toden ja vaarallisen toden eroa.
En siis usko akvaariokauppiaiden tahallaan antavan huonoja neuvoja. Siinä vaan voi olla hankala aloittelijan huomata eroa neuvon ja neuvon välillä jos molemmat puhuvat kuin asiasta tietäisivät ihan kaiken, kuten siis varmasti uskovatkin tietävänsä ihan hyvin...homma vaan vähän on vaihtanut suuntaansa tässä viimeisen viidennes vuosisadan aikana.
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Näin nuorena voin vain kertoa kuinka tärkeää on olla kieltämättä ketään (varsinkaan nuorta tai lasta) ottamasta vastaan informaatiota ja kehottamalla ottamasta toisesta, koska näin hän ei koskaan opi ajattelemaan kriittisesti. Voi, siitä kun itse uskoin kaikkeen minkä luin AWsta, kuin se olisi ainoa totuus, on niin vähän aikaa, että muistan vieläkin sen karun tunteen kun todellisuus valahti silmilleni.
Nuoria ja lapsia pitää opettaa kyseenalaistamaan kaiken minkä kuulee ja näkee ja lukee ja samalla kuuntelemaan, näkemään ja lukemaan avoimin mielin niin koulukirjoja kuin internetin tietosivustojakin.
On helppoa syyttää akvaariokauppiasta siitä että hän antoi vääriä ohjeita ja kaikki kalat kuoli, byhyy. Alunperin ongelma piilee siinä, miten osaamme käsitellä saamamme tietoa. Todistammeko sen heti vääräksi tai oikeaksti siksi, että omasta mielestämme se on väärin vai pyrimmekö tutkimaan aihetta ja kenties muuttamaan omaa mielipidettämme?
En ole käynyt AWssa muutamaan kuukauteen ja hups! Kaikki on muuttunut. Ohjeet, joille ennen laskettiin kaikki on nyt todistettu vääriksi ja vanhoiksi. Ne ovat aina olleen huonoja. Entä ne joita nyt seuraamme? Voin sanoa että pian kaikki mitä nyt puuhaamme akvaarioidemme kanssa on väärin ja pahasta ja plaplapla.
Tämän ylettömän pitkän saarnani jälkeen haluaisin tiivistää ajatukseni yhteen lauseeseen:
Älä pidä mitään totena, älä usko mihinkään, eksy, ahdistu, kuole ja kangistu.
Kun aloittaa jonkun harrastuksen ei mistään, ei tiedä mitään. Akvaariokauppias antaa ne ensimmäiset ohjeet, joiden avulla saa avattua oven muille lähteille.

Tämä aihe on oravanpyörä.

Anteeksi jos meni ohi aiheen tai oli sekavaa ja täynnä turhia ja loukkaavia lauseita.


Joskus en oikein pysy itsekään oman ajatuksenjuoksuni perässä :D
Elämä on rankkaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kodama kirjoitti:Joskus en oikein pysy itsekään oman ajatuksenjuoksuni perässä :D
Oletko todellakin vain 15 vuotias? :o
Hatunnosto, oli erittäin kypsää ja ajatuksia herättävää tekstiä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Toisin kuin ensin odotin saavani, tämä keskustelu on antanut jo tähänkin mennessä aika paljon... :D
Vilpsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:53, 18.02.2007

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Mä en jaksa uskoa, että kovinkaan moni akvaariokaupan kauppias/myyjä huijaa tahallaan, varsinkin jos alueella on kilpailua. Kaikkea mahdollista elukkakrääsää myyvät kaupat ovat sitten asia erikseen ja näissäkin on varmasti useissa tapauksissa kyse tietämättömyydestä tai välinpitämättömyydestä. Sitäpaitsi kokeneinkaan myyjä/kauppias ei voi millään tietää kaikkea. Eikä tietämättömyys mun mielestä ole pahasta, vaan se, ettei ota asioista selvää.
kirjo
Member
Member
Viestit: 332
Liittynyt: 17:00, 24.11.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Komppaan tässä Maisua. Akvaariokauppias on tässä ketjussa hieman jäävi osallistumaan kauppiaana keskusteluun, saati arvostelemaan muita. Myöskään livenä siihen ei ole tarvetta, sillä asiakkaita, myös pysyviä sellaisia, pitäisi löytyä muutoinkin, kuin vaikkapa tuntemattomalle asiakkaalle kollegan haukkuminen.
Marille: Yksi perusperiaate kaupan alalla on sana nimeltä LISÄMYYNTI , eli minään miinuksena ja huonona piirteenä ei voida pitää sitä, että asiakasta yritetään saada ostamaan muitakin tuotteita, kuin mitä varsinaisesti tuli hakemaan. Tämä on olennainen asia kaupankäynnissä, ja yksi menestyksen perustoista, lopullisen päätöksen tekee se asiakas kuitenkin aina. On sitten eri asia, osaako kauppias sen loogisesti ja hyvin...jotkut osaavat, toiset eivät... [;)]
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

Kodama kirjoitti:Voi, siitä kun itse uskoin kaikkeen minkä luin AWsta, kuin se olisi ainoa totuus, on niin vähän aikaa, että muistan vieläkin sen karun tunteen kun todellisuus valahti silmilleni.
(...)
En ole käynyt AWssa muutamaan kuukauteen ja hups! Kaikki on muuttunut. Ohjeet, joille ennen laskettiin kaikki on nyt todistettu vääriksi ja vanhoiksi. Ne ovat aina olleen huonoja. Entä ne joita nyt seuraamme? Voin sanoa että pian kaikki mitä nyt puuhaamme akvaarioidemme kanssa on väärin ja pahasta ja plaplapla.
Mitkähän ohjeet näin nopeassa tahdissa muuttuu?
Onko sulla jotain esimerkkiä vai oliko toi nyt jokin "musta tuntuu noin niinkuin yleisesti ajatellen että näin on"-juttu?
(Vai purnausta Safe Start vs multaymppi keskusteluista? :D )

Ite olen tästä ko. aiheesta vaan ihan sitä mieltä, että jokaisella on oikeus ja velvollisuus hommata itse tietoa, varsinkin kun kyseessä sellainen asia, johon liittyy eläviä luontokappaleita.

Ja sitä tietoa on parempi hommata useasta lähteestä, eri kirjoista, nettisivuilta, tutuilta kaupoista... Mitä vaan keksiikään. Kyllä siinä sitten oppii vertailemaan ja nopeasti erottamaan asiallisen tiedon jostain mutu-tuntumista ja luulotteluista.

Em. toimintaan siis liittyy aika. Elikkä sitähän tuohon puuhaan menee, mutta eipä se ole hukkaan heitettyä, kun samalla oppiikin.
Itse olen ainakin ylpeä siitä tiedon määrästä, jota olen päähäni ahtanut akvaarioista, kaloista ja muusta. Ja haluan toki oppia lisää.
Ei ole mitään asiaa, missä voisin väittää olevani valmis tai tietäväni jo kaiken. Aina tulee jotain uuttaa ja jos ei sitten tutki asioita, niin niinhän ne tiedot vanhentuvat ja unohtuvat ajan kanssa.
Näinhän se on monessa muussakin asiassa, kun vaan akvaario harrastuksessa.
I'm #1 so why try harder?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

kirjo kirjoitti:Marille: Yksi perusperiaate kaupan alalla on sana nimeltä LISÄMYYNTI , eli minään miinuksena ja huonona piirteenä ei voida pitää sitä, että asiakasta yritetään saada ostamaan muitakin tuotteita, kuin mitä varsinaisesti tuli hakemaan. Tämä on olennainen asia kaupankäynnissä, ja yksi menestyksen perustoista, lopullisen päätöksen tekee se asiakas kuitenkin aina. On sitten eri asia, osaako kauppias sen loogisesti ja hyvin...jotkut osaavat, toiset eivät... [;)]
No tottahan minä nyt tämän tiedän. Mielestäni on kuitenkin ero siinä pyrkiikö tekemään lisämyyntiä tyyliin: "muuten tällainenkin tuote on olemassa ja se voisi olla sulle hyvä"
vai
"tässä on tällainen tuote joka sun täytyy ostaa koska sun kalat kuolee ilman tätä" :roll:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sos-84
Member
Member
Viestit: 415
Liittynyt: 17:19, 05.02.2006
Paikkakunta: P-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Tämä menee nyt ihan ohi aiheen, mutta on sen verran pakko "puolustella" Maria tuosta toisten liikkeiden mollaamisesta.
Itse en Pienessä Akvaariokaupassa paikanpäällä ole päässyt käymään, en tosin missään muussakaan etelän liikkeessä, mutta puhelimen välityksellä on useasti tullut yhtä sun toista metsästettyä. Ja ainoana myyjänä Mari on neuvonut soittamaan Terolle jne muihin liikkeisiin, jos häneltä ei tiettyä kalaa/tavaraa ole sillä hetkellä löytynyt. Mistään muusta liikkestä ei tällaista "palvelua" ole löytynyt.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Lienee hyvä sitten muistaa että tässä keskustelussa (kuten aina muutenkin netissä jutellessa) kannattaa pysyä neutraalilla maaperällä eikä ruveta ruotimaan mitään yksittäistä liikettä. Kaikki ovat vapaita sanomaan oman mielipiteensä (sääntöjen puitteissa) ja mielestäni se koskee myös kauppiaitakin. Höpsöä olisi kieltää kauppiaita kirjoittamasta tähän aiheeseen. Ja olisi vallan mukava jos keskityttäisiin tosiaan enemmän niihin positiivisiin asioihin eikä valuttaisi siihen negatiiviseen suuntaan.
ellaf
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 13:12, 10.01.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Tuo sääntö että ei pidä luottaa kauppiaaseen on minusta ehdottoman hyvä sääntö erityisesti aloittelijoille. Joku täällä, olisiko ollut Taju, sanoikin, että kyseisen asian sisäistäminen voi johdattaa aloittelijan omatoimisen tiedonhaun pariin, mikä on tässä harrastuksessa aivan välttämätöntä. Kukaan akvaariokauppias tai myyjä ei kykene selvittämään akvaarion hoitoa liikkeessä 5-15 minuutissa samalla, kun muut asiakkaat odottelevat vuoroaan. Jos aloittelijat luottavat liikaa siihen, että tiedonhankinnaksi riittää kauppiaalta kysyminen, niin huonosti alkaa harrastus. Muutenkin, jokainen kauppias kertoo vain oman näkemyksensä asioista ja se, että asiakas hankkii tietoa myös itse, takaa, että näkemyksiä on silloin tullut vastaan useampia, joiden pohjalta voi vetää omat johtopäätöksensä. AW on sikälikin parempi tiedonhankintapaikka kuin vaikkapa liike, että täällä saa yleensä useampia mielipiteitä samaan asiaan kertakysymällä. AW ei ole siis mikään yksi ainoa tietolähde samalla tavalla kuin se myyjä, joka sattuu tulemaan kaupassa vastaan.

Tämän säännön muistuttaminen ei siis tarkoita, että muistuttaja pitäisi kaikkia kauppiaita tietämättöminä tai huijareina. Älä luota kauppiaaseen -säännöllä ei ole mitään tekemistä kauppiaan asiantuntemuksen kanssa, vaan erittäin paljon tekemistä asiakkaan asenteen kanssa. Kauppias ei koskaan saisi olla se ainoa tietolähde asioihin, vaikka miten asiantunteva olisi. Liian moni aloittelija todella kuvittelee, että akvaarion tai minkä tahansa eläimen hoitoa koskevien tietojen hankkimiseksi riittää, kun kaupassa kysyy myyjältä suunnilleen "mitä se syö" ja olettaa, että myyjän antama muutaman lauseen vastaus on sitten kaikenkattava. Olen jopa törmännyt asenteisiin, joiden mukaan eläimenomistaja, joka ihan kirjoista lukee hoito-ohjeita lemmikilleen, on jonkinmoinen yli-innokas kummajainen. :roll: Minusta jokainen kirjojen tai nykyään Internetin pariin käännytetty eläimenhankkija on voitto eläinten elinoloille. Ja jokainen kaupasta 5 minuutin vastausta odottava puolestaan tappio. Ihan riippumatta siitä, miten asiantuntevia ne 5 minuutissa annetut vastaukset ovat.
Kolme pientä kalallista kasviallasta
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kuinka monen kyselijän olette muuten nähneet kaivavan muistiinpanovälineet esiin kaupassa? En todellakaan usko että annettu neuvo, oli se miten laadukas tahansa, pysyisi aloittelijan päässä pitempään kuin ulko-ovelle. Yrittäkääpä joskus omaksua viisikin minuuttia puhuttua tietoa aiheesta jota ette etukäteen tunne ollenkaan. Kaikkine annosteluohjeineen ja kummallisine nimineen akvaarioalan ohjeita voisi ehkä verrata vaikkapa ruokareseptien omaksumiseen pelkästään kuuntelemalla. Kenellekään tuskin tulisi mieleen tehdä kakkua reseptillä jonka näki televisiossa toissaviikolla eikä kirjoittanut muistiin?
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

maisu kirjoitti:Kuinka monen kyselijän olette muuten nähneet kaivavan muistiinpanovälineet esiin kaupassa? En todellakaan usko että annettu neuvo, oli se miten laadukas tahansa, pysyisi aloittelijan päässä pitempään kuin ulko-ovelle. Yrittäkääpä joskus omaksua viisikin minuuttia puhuttua tietoa aiheesta jota ette etukäteen tunne ollenkaan. Kaikkine annosteluohjeineen ja kummallisine nimineen akvaarioalan ohjeita voisi ehkä verrata vaikkapa ruokareseptien omaksumiseen pelkästään kuuntelemalla. Kenellekään tuskin tulisi mieleen tehdä kakkua reseptillä jonka näki televisiossa toissaviikolla eikä kirjoittanut muistiin?
Aivan totta turiset, ja siitä syystä on todella mukavaa jos / kun liikkeissä on saatavilla ilmais-esitteitä eri aihealueista (akvan perustaminen, hoito, kalojen ruokinta, sairaudet jne...), joihin voi asiakas muistinvirkistykseksi perehtyä kotona kaiken suullisen ohjeistuksen jälkeen. Myös liikkeen käyntikortin saaminen ostoskassiin matkaan saa asiakkaat luottavaisille mielille.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Kauppiaat ovat tavallaan julkisia henkilöitä joten palaute oli se sitten positiivista tai negatiivista tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa esille tavalla tai toisella. Joko se on suoraan annettua kasvotusten, liikkeen nettisivujen kautta kenties, netissä keskustelupalstoilla esitettyä, selän takana puhuttua, joka saattaa jossain vaiheessa kantautua kauppiaan korviin asti.

Kritiikki tällä palstalla on minusta ollut pääasiallisesta asiallista, sellaista josta voi ottaa opiksi niin harrastajat, kritiikin kohteena ollut kauppias ja hänen henkilökuntansa kuin muutkin alan harjoittajat.

Kaikkien mielestä täydellistä kauppiasta ei varmaan koskaan tule olemaankaan, se lienee jokaisen myönnettävä koska harvoin samat asiat ja henkilöt miellyttävät kaikkia. Itse olen törmännyt omasta mielestäni hyviin kauppiaisiin valitettavan harvassa ja hyviksi lasken ne jotka eivät myy samalla kun joku ostaa akvaariopaketin kalaston jo mukaan, tai ne jotka eivät myy harrastajalle tämän mennessä kauppaan samaan n. 100litraiseen altaaseen kultakaloja, lehtikaloja, platyjä ja tummaleväplekoa... Joitain ääriesimerkkejä mainitakseni. Hyvä kauppias myös erottaa platyjen, miljoonakalojen, mollien, miekkapyrstöjen sukupuolet toisistaan, mielellään myös muutamien muiden lajien eri sukupuolet joilla se on mahdolllista kuten kääpiörihmakala.

Kaikkien lajien vaatimuksia ei tarvitse osata ulkoa, eikä muistaa jokaisen lajin tieteellistä nimeä kuin omaa puhelinnumeroaan. Ne pystyy jokainen tarkistamaan esim. internetistä tai kirjoista enne ostoksille lähtöä jos kiinnostaa. Sillä kyllähän paljon tuo kalojen hankinta ja niiden soveltuvuus altaisiimme on meidän akvaristien murhe kuin sen kauppiaan enemmänkin, tavallaan...
Tavallaan siksi että edelleen löytyy valitettavan paljon ihmisiä joille kalat eivät ole lemmikkejä, vaan siellä akvaarion sisällä olevia kodin koriste-esineen osia, tällöin kauppiaan rooli nousee huomattavasti korkeammalle. Tällöin kauppiaan olisi oltava kykenevä kasaamaan altaaseen toimiva kokonaisuus, eikä vain myytävä kaikkea mikä asiakkaan silmää sattuu miellyttämään. Muistaakseni kauppiaallla on myös lain mukaan jotain vastuuta lemmikkieläinten myynnin suhteen...

Mielestäni on aivan hyvä sanoa että kauppiasta ei kannata uskoa, ellei sitten ole 100 % varmaa että ko. neuvon kohteena oleva asioi jossain erittäin hyväksi tiedetyssä kaupassa, koska tällöin saatamme välttyä jälleen yhdeltä tai jopa useammalta tarinalta kuinka se söpö oskari kasvoikin hetkessä isoksi jättiläiseksi ja altaasta katosivat neontetrat. Tai miksi kalat yksi toisensa jälkeen kuolevat vaikka allas pystytettiinkin kauppiaan neuvojen mukaan, vedet yms. altaaseen ja annetaan seistä päivä tai pari jonka jälkeen kalat :roll: . Noita kun valitettavasti tulee tasaisin väliajoin vastaan ja ovat mielestäni osoitus siitä että asialla on ollut tietojaan päivittämätön kauppias/myyjä ja harrastus olisi lähtenyt todennäköisesti käyntiin paremmin kun ei olisi luottanut siihen kauppiaaseen/myyjään tietolähteenä, ainakaan sinä ainoana.

Aloittelijan on aivan varmasti hankala arvioida onko kauppias hyvä/luotettava, koska useinhan tämä harrastus alkaa sellaisesta hetken intuitiosta, suhteellisen harvalla kun tuntuu olevan pitkällisen suunnittelun ja tietojen hankinnan tulos monesta lähteestä alla ennen sen lasipurkin kotiin kantamista. Ja keneltähän ne ketkä eivät tietoa hanki omatoimisesti kysyvät muulta kuin kauppiaalta/myyjältä? Eiköhän se ole ihan yleinen olettamus että kun jonkin alan erikoisliikkeeseen menee asioimaan on siellä ammattitaitoista ja asioista tietävää väkeä tiskin takana, oli kyse sitten lemmikkieläinliikkeestä tai rautakaupasta.
Valitettavasti näin ei ole, eikä ongelma koske pelkästään akvaarioalaa (vaan alalla kuin alalla on aloittelijan vaikea kyseenalaistaa "ammattilaisen" tietotaitoa), vai mitä kertoo esim. autoliikkeen myyjän ammattitaidosta alkaa kauppaamaan asiakkaalle pakettiautoa tai sedan mallin henkilöautoa tämän tiedustellessa farmaria tai pientä maasturia (tässä tapauksessa tosin kyseenalaistaminen oli sangen helppoa)... :roll:

Tässä on nyt niin hyviä pointteja noussut mm. Maisulta, Ellaf'ilta, Kalakavereilta, Millialta, Tajulta....että voinkin lopettaa tämän sekvan paatokseni tähän tältä haavaa.
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 185
Liittynyt: 19:09, 25.02.2005

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Mätiä munia löytyy sekä myyjien/kaupiaiden että harrastajien joukosta. :(
Onneksi löytyy myös niitä hyviä,tuoreita "munia" molempien joukosta. [;)]
On se tietysti hyvää :? että täällä varoitetaan aloitelijat esim.siitä että on olemassa sellaiset myyjät/kaupiaat joilla ei ole asiantuntemusta, mutta paras keino olisi antaa palaute myyjälle/kaupiaalle suoraan. Kuinka moni uskaltaisi sitä tehdä kasvokain? Luulen(ehkä olen väärässä) että aika moni harrastaja haukkuu pystyyn jonkun huonon akvaariokaupan, mutta pakosta joutuu nielemään ylpeytä ja menemään kyseiseen kaupaan koska hyvään akvaariokaupaan saattaa olla tosi pitkä matka.
Välillä täällä AW-lla puhutaan asiaa, mutta välillä tuntuu että ei ole muuta tekemistä kuin "pystyyn haukkuminen".
Kukaan ei ole täydellinen. Ollan nyt inmisiksi. :mrgreen:
calendula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 23:13, 11.02.2007
Paikkakunta: Kotka

Jep

Viesti Kirjoittaja calendula »

Ollan vian... :mrgreen: . Kukaan ei voi olla kaikkien mieleen, juuri kävin omaishoitajien palstalla lukemassa kuinka minä muiden mukana olen niin tyhmä, että itsensä paremmaksi tunteva sanoutui irti koko palstalta. Emme voi aliarvioida kirjoitetun sanan voimaa!
Wellamo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 22:32, 09.03.2007
Paikkakunta: Huvikumpu

Viesti Kirjoittaja Wellamo »

Viime yönä kun lueskelin AW.ta, en ymmärtänyt ollenkaan miksei kauppaaseen voisi muka luottaa. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen saamaani palveluun akvaarioliikkeissä ja ohjeet ovat olleet selkeitä ja päähäni on jäänyt paljon tietoa kaupan ulkopuolellekkin vietäväksi. Toisaalta olen kyllä opiskellutkin intohimoisesti tätä palstaa ja kaikkia mahdollisia opuksia viime ajat.

Tänäänpä kävi toisin. :(
Kerroin akvaarioni koon, kalaston ja kotilo-ongelman. Mitä myytiin? Kaksi verkkonuoliaista. (kalastoa aiemmin: 100l akva, neontetroja, kuparimonnisia, partis ja Taisto) Nuoliaiset kun syövät kotiloita, hei sepäs sopii!! Sanoin kauppiaalle, että mun mielestäni kalasto on jo täynnä ja riittäisikö 100litrainen akvaario varmasti? No entäs voiko niitä olla vain kaksi? "Juu voi..."

Nyt ne nuoliaiset nyhertävät taistoa, hätyyttävät monnisia ja äsken luin, että vähintään 6 kalaa tarvitsisi olla, ne saattavat syödä monnisten silmät ja vähimmäistilavaatimus on 180litraa. :x

Mä luotin siihen kauppiaaseen. Yleensä olen lukenut etukäteen ja suunnitellut tarkkaan kalojen yhteensopivuutta ja nyt vain uskoin mitä pro sanoo. Näpeille tuli. Hrhm. Mun on varmaan vietävä nuoliaiset takaisin ennenkuin tapahtuu murhia altaassa. Onko kalakauppias vastuussa mistään? Ottaako se noi verkkonuoliaiset takaisin vai mitä mä teen? Nolo ja jymäytetty olo. [:I]
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 185
Liittynyt: 19:09, 25.02.2005

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Wellamo kirjoitti:
Mä luotin siihen kauppiaaseen. Yleensä olen lukenut etukäteen ja suunnitellut tarkkaan kalojen yhteensopivuutta ja nyt vain uskoin mitä pro sanoo. Näpeille tuli. Hrhm.
Kantapään kautta oppii. Ikävä puoli on se että akvaarioharrastuksessa se on,voi olla kohtalokas.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Wellamo kirjoitti:Viime yönä kun lueskelin AW.ta, en ymmärtänyt ollenkaan miksei kauppaaseen voisi muka luottaa. Tähän asti olen ollut todella tyytyväinen saamaani palveluun akvaarioliikkeissä ja ohjeet ovat olleet selkeitä ja päähäni on jäänyt paljon tietoa kaupan ulkopuolellekkin vietäväksi. Toisaalta olen kyllä opiskellutkin intohimoisesti tätä palstaa ja kaikkia mahdollisia opuksia viime ajat.

Tänäänpä kävi toisin. :(
Kerroin akvaarioni koon, kalaston ja kotilo-ongelman. Mitä myytiin? Kaksi verkkonuoliaista. (kalastoa aiemmin: 100l akva, neontetroja, kuparimonnisia, partis ja Taisto) Nuoliaiset kun syövät kotiloita, hei sepäs sopii!! Sanoin kauppiaalle, että mun mielestäni kalasto on jo täynnä ja riittäisikö 100litrainen akvaario varmasti? No entäs voiko niitä olla vain kaksi? "Juu voi..."

Nyt ne nuoliaiset nyhertävät taistoa, hätyyttävät monnisia ja äsken luin, että vähintään 6 kalaa tarvitsisi olla, ne saattavat syödä monnisten silmät ja vähimmäistilavaatimus on 180litraa. :x


Täälläkinpäin myytiin tänään yhdessä liikkeessä pariskunnalle yksi raitanuoliainen 60 l akvaan, lukuisien miljoonakalojen, yhden leväbarbin, kahden albinomonnin (liekö partiksia vai monnisia) joukkoon, olisi siellä sopassa vielä jotain muutakin kaloja, huh 8O
Myyjä vaan sanoi, että on tämä kyllä parvikala, mutta kyllä kai se siellä pärjää! ja ostaja kysyi voiko se olla monnien kanssa.
Miljoonakalakoiraita haluttiin vielä lisää vaikka niitä oli ennestään paljon enemmän kuin naaraita.
Juuri ostaja oli ihmetellyt myyjälle kuinka leväbarbi näykkii miljoonakaloja.
Nainen vielä lopuksi kysyi mieheltä haluaisitko vielä ostaa jonkun kalan kivan näköisen kalan. Arrgghh! [}:)]
Anteeksi tämä purkautuminen, mutta kyllä ärsyttää kun myydään mitä vaan ja millaisiin oloihin vaan. Ei siinä kalan elämää paljoa ajatella.

Se levis ja raitanuoliainen sekoaa sinne!


Edit: Korjattu lainaus toimivaksi.
-- Ylläpito.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Minulla on ilmeisesti käynyt hyvä tuuri ja pelisilmä akvaliikkeiden kanssa. Olen saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua jokaisessa (saattaa olla, että myyjän kanssa kommunikointia on helpottanut oma tiedonhaku ennen kauppoja). Itse kun aloittaja olen ostin ensin kirjoja, sitten luin A-W:tä, yms akvaarioaiheisia saitteja ennen kauppaan menoa, sitten vielä kaupassa halusin kauppiaan mielipiteen asiaan. Joissakin kauppa käynneissä kiva tunnelma jäi vaan hyvästä rupatteluhetkestä vaikken varsinaisia neuvoja tullutkaan hakemaan.
Haluaisiin antaa julkisesti omat kiitokseni ja lämpimät suosittelut Marille pieneen akvaariokauppaan, Siniriuttaan, Hgin akvaariokeskukseen, Itiksen mega-eläimeen ja Kolumbuksen eläinkauppaan :mrgreen: :mrgreen: . On ihana nyt, kun tietää justiinsa mihin mennä ja höpöttämäänkin voisi jäädä riesaksi asti.
Ei ole varmaankaan helppoa kauppiailla jonglöörata akvahifistelijöiden ja itseppäisten kultakalamalja ostajien kanssa. Varsinkin telepatialla, kun tulisi havaita onko kyseessä a)akvaristi joka bluffaa ettei tiedä b) oikea aloittelija c) oikea akvaristi :mrgreen:
Kova ala ja hankalia asioita. Kieltäytyä myymästä = menetä asiakas,mutta säästä kala, toisaalta jos näin tekee niin miten käy kaupan.

On todettu ihan kyllä kauppaidenkin keskuudessa, että menee tilasuositukset ja kalojen muut vaatimukset täällä välillä jo hieman yli ...Niinkuin, joku tuossa jo aiemmin sanoi.Mutta niinkuin sanottu ...totuus on tuolla ulkona :mrgreen:
500L + 250L + 160L +40L
Dragonfish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 08:19, 02.02.2007
Paikkakunta: Tampere, TAS

Viesti Kirjoittaja Dragonfish »

vuosaari78 kirjoitti: Haluaisiin antaa julkisesti omat kiitokseni ja lämpimät suosittelut Marille pieneen akvaariokauppaan, Siniriuttaan
Sydämmellinen ja lämmin kiitos, myös täältä näille ammattilaisille.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Wellamo kirjoitti:No entäs voiko niitä [verkkonuoliaisia] olla vain kaksi? "Juu voi..."
Kyllä voi, olettaen että nuolaiset eivät ole muuttuneet parvikaloiksi yön aikana. Parvikala-asiaa ja termin väärinkäyttöä on kerrattu tääälläkin sen sataminjoonaa kertaa ja Akvaristiinkin on kirjoitettu kerrassaan kattava juttu tuosta.

Mutta tosiaan, ovat kyllä nuoliaisina liian suuria altaaseesi ja turhan ärhäköitä hitaan taiston ja monnisten seuraan, siinä olet ihan oikeassa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”