Akvaarion hoito yhdellä kädellä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Akvaarion hoito yhdellä kädellä

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Tietysti näin oikea kätisenä se on vasen käsi, mikä toimii. Oikea käsi on täysin toimintakyvytön. Sairaslomaa alkuun kolme kuukautta. Altaita on kahdeksan. Sisko vahtoi vedet viikonloppuna kahteen, toisessa suodattmien pesu, toisessa veden kanto ämpärillä. Itse vaihdon tänään vedet kuuteen. Yhdessä pienen sisäsudattimen pesu; sai purettua ja kasattua vasemmalla kädellä. Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan, miten olette vastaavassa tilanteessa pärjänneet. Lähipiiristä ei vapaaehtosia näihin hommiin löydy.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Felis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 14:17, 16.11.2005
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Felis »

No voi pahus. Ei täältä aqua-webistä löytyisi avuliaita? Itse asun liian kaukana ja kun ei ole kuin yksi auto ja sekin on miehen käytössä enimmäkseen.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Tarpeeksi pitkä puutarhaletku, jolla saa altaista vedet suoraan lattiakaivoon ja uudet vedet letkulla hanasta altaisiin. Se nyt ihan ensimmäisenä apukeinona tuli mieleen. Säästää muuten mukavasti aikaa ja vaivaa, tietysti siinä tyhjentäessä pitää vahtia ettei kalat pääse letkuun, mutta siihen letkunpäähän voi askarrella mattosuodatinmateriaalista sellaisen palan, johon laittaa viillon keskelle ja letkun siihen niin pienetkään kalat ei joudu letkuun.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Toki tuo letku on jo. Pelkkä vedenvaihto ei ole ongelma, kuin tuohon yhteen ämpärillä vaihdettavaan. Mietin lähinnä noita suodattimien puhdistuksia, karsimisia, istutuksia jne. Onneksi ei edes tule mieleen kaikki, missä saattaisi kahta kättä tarvita...
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kasvien karsintaan avuksi pienet sakset, ompelu/askartelusakset tms. Itse yleensä pyrin uittamaan altaassa vaan yhtä kättä, joten leikkaan huonoja lehtiä saksilla ja poimin ne palat sitten samalla kädellä vedestä. Yhdellä kädellä istuttaminenkin onnistuu kun pari kertaa koittaa.

Suodattimen avaamiseen saa lisä voimaa jaloilla, lattialle istumaan, suodatin (kääri pyyhkeeseen niin ei kaikki paikat kuraannu ;) ) polvien väliin niin yhdelläkin kädellä vetää osat irti toisistaan.

Toivottavasti joku ilmoittautuu auttamaan, paranemisia ja jaksamisia käden kanssa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

:roll: Oikeakätiselle parturille vasempaan käteen sakset....olisikohan vapaaehtoisia parturoitavia. :roll: :roll:

Itse kans oikeakätisenä voin sanoa että monessa asiassa ei aivot tiedä/ymmärrä mitä vasen käsi tekee. [;)] :roll:

No vasurin käyttöön oppii mutta harjoittele ennen sen parhaan miekkakasvin klipparointia.

Ite opin käyttään "ruuvaria ja vasaraa" melkoisen nopeasti kun mulla oli ranne pitkään sökönä mutta kirjoitusta en oppinut vasurilla kunnolla.
Kyllä sekin varmaan onnistuu jos vaan harjoittelee.

Muuten noita pitkiä saksia saa halvalla tuolta Lidlistä. Ostin sellaset ja ne on todella hyvät. Ainoa hieman viritystä vaatinut oli tuo "terä" vaihto "lukitus".
Terän vaihto ei varmaankaan onnistu yhellä kädellä. Tei itse siihen pienen reiän johon laitoin pienen lenkin josta helppo vetää lukitus auki.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Onhan tässä viikon aikana oppinut jo monta asiaa tekemään yhdellä ja vasemalla kädellä. Kaikki menee vaan "kantapään" kautta. :D Yllättävän "oikeakätisesti" sitä asiat ajattelee. Sitten kun sitä oikeaa kättä "ei ole", niin sen huomaa. Sen takia kysynkin vinkkejä, vai onko se vaan niin, että Siperia opettaa?
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 185
Liittynyt: 19:09, 25.02.2005

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Pikaista paranemista. Voin vain kuvitella millaista on hoitaa akvaario vasemmalla kädellä. Muistan kun minulla joskus oli oikeä käsi paketissa niin opin jopa kirjoitamaan vasemmalla kädellä vaikka se oli vaikea aluksi. Olisi kätevä jos vasen käsi osaisi samoja temppuja kuin oikea. :?
fisuli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 563
Liittynyt: 15:02, 15.10.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Älä turhaan stressaa leväisistä laseista, rehottavista kasveista ja likaisista suodattimista. Teet vain sen mikä on pakko ja satsaat sitten taas enemmän kun käsi on parempi.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Vasenta kättä oppii lopulta yllättävän äkkiä käyttämään edes jotenkin (plus muista ruumiinosista saa välillä käteviä "apukäsiä"). Viime vuonna mursin juurikin oikean käden (sekä sain oikeaan käteen tenniskyynärpään ja myöhemmin oikeaan olkapäähän rasitusvamman -> kaikki vaikuttivat käden toimintaan ja piti välttää rasitusta) ja piti opetella hiiren käyttö ja kaikki muu tekemään vasemmalla kädellä. Varmaan sisäsuodattimen onnistuu putsaamaan jotenkin niin, että ankkuroi ko. esineen tiukasti reisien väliin ja voihan sitä sormin katkoa kasveja ja skrapata laseja jne. Hitaampaa, mutta kyllä se vähitellen alkaa sujumaan. Minä itse asiassa murtuneen käden kanssa perustin 54 litran akvan. Kannoin jalustan kotiin (kipsi vaan tueksi), kokosin pöydän, nostin akvan paikoilleen, ostin mitä lie 7 kiloa hiekkaa ja pesin sen, kasvit tosin vaan länttäsin akvaarioon odottamaan sitä hetkeä, että jaksoin potit irrotella. Hidasta ja vaati erinnäisiä viritelmiä välillä, mutta sairaslomalaisella oli aikaa. :P
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos tulee hätä, niin mahdollista apua saa täältä :D Ota Yv:llä yhteyttä.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Akvaarion hoito yhdellä kädellä

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Minä en saanut leikkauksen jälkeen nostella mitään painavaa kahteen kuukauteen.
Lähipiiristä ei vapaaehtosia näihin hommiin löydy.
Minä pakotin vastahakoiset sukulaiseni
:twisted:
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Otan osaa - muistissa on vielä kuuden viikon rannekipsi viime talvelta, lumilautailu rules! :mrgreen:

Yllättävän hyvin altaiden hoito sujui. Hidasta oli mutta toisaalta sairiksella oli aikaakin...

Pahinta oli suihkussa. Oikea käsi muovipussissa. Yllättävän vaikeaa saippuoida vasemmalla kädellä vasen kainalo...

-Juissi
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Täällä myös tuoreet kokemukset yksikätisyydestä.. Olen oikea kätinen ja nyt leikattiin tammikuulla oikean käden ranteesta paha hermopinne, ennen leikkausta tuli tehtyä kunnon siivousoperaatio altaaseen ettei tarvi muutamaan päivään murehtia.

Sitten meinaskin mennä sormi suuhun kun huomasin vanhimman (ja suurimman) plekoni kuolleena altaan pohjalla, ei siinä sitten auttanu muu kuin käsi isoon kalapussiin teipattuna ja kahden haavin kanssa kuollutta monnia metsästämään, sitä se todella oli, sillä tietty kala oli sotkenut itsensä syvälle vallisten sekaan ja vasemmalla kädellä taiturointi ei ollut mitenkään helppoa.. Puolen tunnin taistelun jälkeen homma oli vihdoin ohi ja allas kuin sekasorron jäljiltä kun irronneita valliksia oli siellä täällä..

Tässä nyt vielä toipilaana, käsi alkaa olla paremmassa kunnossa, pikkuhiljaa saanu taas kaikkea normaalimpaa tehtyä, odottelen innolla että pääsen kunnolla taas altaan kimppuun uittamaan käsiäni..

Kaikkeen sopeutuu.. [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Derri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 12:22, 04.02.2007
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Derri »

Onneksi itse olen molempikätinen, pystyn monia asioita tekemään molemmilla käsillä.

Ensin varmaan kannattaa opetella vasemman käden ohjaamista ihan kuivalla maalla ennenkuin tunkee sitä akvaarioon sotkemaan istutuksia [;)]
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Pitikin muistella vanhoja. Vedin viime viikonloppuna Himoksella pressistä nokalleni ja vasen ranne murtui. Tänään jo vedenvaihdot sujuivat rutiinilla yhdellä kädellä... näin mennään taas seuraavat viisi viikkoa...

-Juissi
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itse teen altaassa kasvien karsinnat / uudelleen istutukset aina yhdellä kädellä.

Tosin isojen suodattimien kantaminen ei tulisi kuuloonkaan.

Koita vain saada sukulaisiasi / kavereitasi apuun sinne. Espoon alueella kyllä on harrastajia täällä aw:kin, joten toivotaan, että saat jostakin apua.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Pitänee olla tyytyväinen, kun tältä akvaristilta on murtunut VAIN varvas :| Ei vaikuta harrastustoimintaan... :?
* Huvinsa kullakin! *
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Joskus tuntuu, että osa akvaristeista on niin kädettömiä, että aiheesta innostunut yksikätinen pesee ne mennen tullen...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 22:18, 05.06.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka »

eilen sain oikeaan käteen kipsin, ehti olla viikon kipeänä ilman kipsiä kun ekoissa röntgenkuvis murtumaa näkyny.

Huolettaa akvaarion hoito, 3viikkoa kipsissä käsi.
Suurin huoli et tällähetkellä ulkosuodatin ollut pois päältä 2päivää ja nyt vesi haisee eli pitää putsata koko ulkosuodatin + saada se toimimaa.. ropelli ei pyöri , sitä pitäs yrittää korjata, mut en saa yhdellä kädellä auki tuota.

Yksin elävänä ei ole kiva kun tälläinen tapaturma tapahtuu :(

Onneks mul on 1 sisäsuodatin altaassa, mut ei se kauaa riitä.
Tanjuzka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 22:18, 05.06.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka »

Ulkosuodatin toimii, sain erään ihana aquawebbiläisen luokseni apuun!

Ihanaa, että löytyy auttamishaluisia ihania ihmisiä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”