Vihersukarapuko? [kuva]

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Vihersukarapuko? [kuva]

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ei mikään hyvä kuva, mutta jos jotain selvää saa. Onko tämä nyt vihersukarapu?

Kuva
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Sanoisin että on.
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Samat sanat. :D
RaPe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:33, 07.04.2006
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja RaPe »

Sori tunkeutuminen ketjuun.

voinko ottaa 63 l altaaseen vihersukarapuja muuta kalastoa on pikku parvi inkkarisulkia, taisto ja joku 10v vanha partis?
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä on samaisia rapuja taiston ja partispoikasten kanssa 70-litraisessa ja hyvin näyttää pyyhkivän :D
*laa la laa*
jaba
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 20:23, 12.01.2005
Paikkakunta: Kerava

Re: Vihersukarapuko? [kuva]

Viesti Kirjoittaja jaba »

Dixie kirjoitti:Ei mikään hyvä kuva, mutta jos jotain selvää saa. Onko tämä nyt vihersukarapu?

Kuva
Minullakin on kahdessa pienemmässä altaassa(40 ja 112 l) juuri saman värisiä vihersukarapuina ostettuja rapuja, mutta kun olen muutamia siirtänyt isoimpaan(225 l), ovat kaikki muuttaneet värinsä enemmän vihreiksi. :)
Taitaa olla asuinkumppaneilla, vesiarvoilla, sisustuksella ym. jotain vaikutusta värityksiin.
40-ja 112 litraisissa on ainakin hieman rauhallisempaa seuraa noilla, kuin 225 litraisessa...

Edit. Eli "omalla kokemuksellani" voisin sanoa, että tuo on vihersukarapu.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä on tummahkon ruskeasta vaalean limen vihreisiin. Tummemmilla näkyy tuo selkäraita paremmin. Kaikki ovat samassa mustapohjaisessa akvassa.
*laa la laa*
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vihersukarapuko? [kuva]

Viesti Kirjoittaja Sami »

Dixie kirjoitti:Ei mikään hyvä kuva, mutta jos jotain selvää saa. Onko tämä nyt vihersukarapu?
Kuvassa ei ole vihersukarapu.

Sen sijaan se saattaa olla joku muu Caridina babaulti -lajiryhmään kuuluva rapu tai marmorisukarapu, Neocaridina palmata.
Kuvasta ei ihan saa selvää otsapiikin pituudesta ja mallista, mutta selkäkuvion sahalaitaisuus viittaisi marmorisukarapuun.
-Sami-
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Itselläni on lauantaista asti vipeltänyt altaassa 7 kpl rapuja, jotka ovat tulleet niiden edelliselle omistajalle vihersukina. Kaksi ravuista on juuri tuon näköisiä kuin tuossa Dixien kuvassa oleva. Toinen niistä on selvä naaras, kantaa nimittäin munia. Olen pähkäillyt, että voisiko kyseessa olla stressiväriset vihersukaravut vaiko kenties joku muu. Hämää nimittäin naaraan kantamat munat, ne eivät ole vihreitä vaan lähinnä punaruskeita. Ymmärtääkseni vihersukaravun pitäisi kuitenkin kantaa vihreitä munia vaikka rapu itsessään olisi oudon värinen.

Viisi muuta rapua samasta erästä ovat hyvin vaaleita, lähes värittömiä ja niissä on ruskehtavia pilkkuja. Suht tummat punaruskeat ravutkin olivat minulle tullessa hieman vihertäviä läpikuultavia, ovat muuttuneet ruskeiksi vasta minun altaassani. Kuvia ei tähän hätään ole. Mietin vain, että ovatkohan nuo kaikki oudon väriset "vihersukaravut" samaa alkuperää. Minun rapujeni edellinen omistaja oli saanut ne toiselta harrastajalta.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
jaba
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 20:23, 12.01.2005
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja jaba »

No ovatkos nämäkään sitten vihersukarapuja? :?
Kokeilin paintilla saada "zoomailtua".
Ainakin kaikki rapuni (aluksi siis ostin vain kymmenisen kappaletta toiselta harrastajalta, jolla ei ollut muita kuin näitä "vihersukarapuja"(?) ) ovat alunperin tulleet minulle vihersukarapuina.
Kuva
Hajua? :o
Kuva
Tällä naaraalla on ainakin vihreät munat. :roll: (tälläkin hetkellä väh. 7 kantavaa naarasta akvaariossa :P )
Kuva
Mitään hajua vieläkään? :roll:

Ps. Ihmeen tarkkoja kuvia tuolla pikkusiskon "halpis HP":llakin saa näköjään! :D
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Marjis kirjoitti:Itselläni on lauantaista asti vipeltänyt altaassa 7 kpl rapuja, jotka ovat tulleet niiden edelliselle omistajalle vihersukina. Kaksi ravuista on juuri tuon näköisiä kuin tuossa Dixien kuvassa oleva. Toinen niistä on selvä naaras, kantaa nimittäin munia. Olen pähkäillyt, että voisiko kyseessa olla stressiväriset vihersukaravut vaiko kenties joku muu. Hämää nimittäin naaraan kantamat munat, ne eivät ole vihreitä vaan lähinnä punaruskeita. Ymmärtääkseni vihersukaravun pitäisi kuitenkin kantaa vihreitä munia vaikka rapu itsessään olisi oudon värinen.
Juurikin näin. Vihersukarapunaaraan munasarjoissa syntyy vihreitä munasoluja ja hedelmöittyneet munat ovat myöskin vihreitä munien "silmävaiheeseen" saakka. Tämä siis huolimatta emon mahdollisista värinmuutoksista.
Viisi muuta rapua samasta erästä ovat hyvin vaaleita, lähes värittömiä ja niissä on ruskehtavia pilkkuja. Suht tummat punaruskeat ravutkin olivat minulle tullessa hieman vihertäviä läpikuultavia, ovat muuttuneet ruskeiksi vasta minun altaassani. Kuvia ei tähän hätään ole. Mietin vain, että ovatkohan nuo kaikki oudon väriset "vihersukaravut" samaa alkuperää. Minun rapujeni edellinen omistaja oli saanut ne toiselta harrastajalta.
Caridina babaulti -lajiryhmään kuuluvat lajit vaihtelevat väritystään ajoittain mielialan ja olosuhteiden mukaan. Myös selän kuvionti saattaa joskus tulla voimakkaammin näkyviin.

Toisaalta, juuri tämän ominaisuutensa takia kaikkia joko pyyntihetkellä tai tukkurin altaassa vihreän värisiä rapuja on myyty maailmalle "vihersukaravun" -nimellä. Tästä saattaa johtua Suomessa liikkuvien vihersukarapujen ulkoasun vaihtelevuus. Siitä taas on seurannut erilaisten risteymien syntyminen ja siitä taas on seurannut se, että on liki mahdotonta arvailla rapujen lajia pelkän kuvan perusteella tai edes mikroskoopilla. Jälkimmäinen antaa kuitenkin suhteessa luotettavamman tuloksen.

Erinomaisen hyvä kuvagalleria C. babaultin värimuodoista löytyy täältä.
jaba kirjoitti:No ovatkos nämäkään sitten vihersukarapuja? :?
Kokeilin paintilla saada "zoomailtua".
Ainakin kaikki rapuni (aluksi siis ostin vain kymmenisen kappaletta toiselta harrastajalta, jolla ei ollut muita kuin näitä "vihersukarapuja"(?) ) ovat alunperin tulleet minulle vihersukarapuina.

Ps. Ihmeen tarkkoja kuvia tuolla pikkusiskon "halpis HP":llakin saa näköjään! :D
Sanoisin, etteivät nämäkään ole vihersukarapuja, vaan mahdollisesti joitain muita C. babaulti -lajiryhmän rapuja tai jotain aivan muuta.

Ensimmäinen kuva: rapu tuo mieleen pikemminkin mieleen C. serrata tai C. cantonensis -ravut, kuin C. babaultin. Tarkempaan arvaukseen tarvitaan parempi kuva ravun otsapiikistä.
Caridina serrata
Caridina cantonensis

On ilmeisesti niin, että aiemmin Caridina serrata -lajin nimellä kulkeneet värimuunnokset (mehiläis- (bee/biene), tiikeri- (tiger) ja tulisukarapu (crystal red)) ovatkin Caridina cantonensis -lajin muunnoksia.
Tällä hetkellä niiden nimi onkin muotoa: Caridina cf. cantonensis ("bee/biene", "tiger" "crystal red")

Toisessa ja kolmannessa kuvassa saattaa olla joku C. babaulti -rapu.

---

Vihersukaravuista löytyy hyviä kuvia täältä:
http://www.petshrimp.com/greenshrimp.html
http://www.wirbellose.de/arten.cgi?acti ... &artNo=120
-Sami-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kuvia, kuvia... Nämä siis samaa porukkaa kuin marjiksen "vihersukat".

Kuva
Kuva
Kuva
Pahoittelen, tällä halpis-HP:llä ei saa kamalan teräviä kuvia tämän kuvaajan toimesta [:I] .

Tunnistusapua näille?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ensimmisen kuvan rapu on vihersukarapu, toisessa kuvassa vasemmalla vihersukarapu ja oikealla olevaa väittäisin kirsikkasukaravuksi tuon selkä raidan värinperusteella. Viimeisessä kuvassa vihersukarapu.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kävin vielä tsekkailemassa noita ihan "luonnonvalossa": Vihreät on munat kuvan naaraalla, tosin niin on vieressä ruokailevalla kirsikkasukaravullakin 8O .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Itseltä löytyy pari kuvaa ravuista:

Klik

Klik
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Mites tuo em. alimman kuvan vihersukarapu eroaa noista aikaisemmista kuvista, joissa on saman näköinen rapu,mutta sanottiin ettei kyseessä ole vihersuka?
Meille tullessaan ravut oli kaikki ihan hailakoita, hädin tuskin vihreitä. Parissa viikossa mustalla pohjalla ja 26 asteessa suurin osa on tummia rusehtavia ja tukevampia kun esim. crystal redit. (jotka eivät tunnu viihtyvän noissa oloissa)

Sitten taas osa on pienempiä, vihreämpiä ja ihan vaalean vihreitä. Tummilla näkyy tuo selkäraita hyvin, vaaleammilla huonommin.
*laa la laa*
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Lisää kuvaa, ettei menis liian helpoksi. Jos joku kummastelee niin minun ja Marjiksen kuvat ovat siis eri altaista, Marjiksen ravut ovat minulta tulleet, minä taas sain omat (oletetut) vihersukani eräältä toiselta harrastajalta.

Ruokin eilen illalla vihersukia puhtaalla spirulinalla (ihmisille tarkoitettua terveystavaraa). Syöttelin usein kirsikkaisia samoilla napeilla, värin olivat upeat. Nyt nuo "vihersukat" ovat sitten sinisiä 8O
Kuva

Suttuinen kuva ilman salamaa, toistuu ainakin oikea väri. Eli onkohan noiden luonnollinen väri sinertävä, spiruhan tunnetusti korostaa elukoiden väriä... Eli tunnistusapua edelleen, jos joku vielä jaksaa ;)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Adrianna kirjoitti:Lisää kuvaa, ettei menis liian helpoksi. Jos joku kummastelee niin minun ja Marjiksen kuvat ovat siis eri altaista, Marjiksen ravut ovat minulta tulleet, minä taas sain omat (oletetut) vihersukani eräältä toiselta harrastajalta.
Ovatko nuo niitä minulta saatuja vihersukarapuja?

Kuvien perusteella ei kyllä pysty sanomaan muuta kuin, että saattavat olla joitain C. cf. babaulti -rapuja.
-Sami-
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Sami kirjoitti:
Adrianna kirjoitti:Lisää kuvaa, ettei menis liian helpoksi. Jos joku kummastelee niin minun ja Marjiksen kuvat ovat siis eri altaista, Marjiksen ravut ovat minulta tulleet, minä taas sain omat (oletetut) vihersukani eräältä toiselta harrastajalta.
Ovatko nuo niitä minulta saatuja vihersukarapuja?

Kuvien perusteella ei kyllä pysty sanomaan muuta kuin, että saattavat olla joitain C. cf. babaulti -rapuja.
Ei ole sinulta nämä, niille kävi vähän huonommin. Eivät menestyneet kirsikkasukien kanssa, rivit harveni hitaasti mutta varmasti. Muutossa bongasin niitä pyöreän nolla :(. Nämä ovat harrastajalta kotkasta (anteeksi, sinä mukava ihminen, nimesi unohtui täysin :( !).

Täytyy sanoa että ovat eri kauniita tuossa sinesrtävässä takissaan, oli laji mikä tahansa ;)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Meillä näyttää myös siltä, että crystal redit on vähentyneet pariin yksilöön. Ovat samassa akvassa noiden greeninä tulleiden kanssa. Lisäksi alunperin punavalkoisilta ravuilta on hävinnyt valkoinen kokonaan. Ovat siis kokonaan punaisia nykyään 8O

Lieneeköhän lämmöllä tm. vaikutusta? Samassa porukassa saapuneet 12- litraisen crystalit on kirkkaan puna-valkoisia edelleen, ei lämmitintä. 70- litraisen hävinneet ravut ovat 26 asteessa.
*laa la laa*
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tittis kirjoitti:Meillä näyttää myös siltä, että crystal redit on vähentyneet pariin yksilöön. Ovat samassa akvassa noiden greeninä tulleiden kanssa. Lisäksi alunperin punavalkoisilta ravuilta on hävinnyt valkoinen kokonaan. Ovat siis kokonaan punaisia nykyään 8O

Lieneeköhän lämmöllä tm. vaikutusta? Samassa porukassa saapuneet 12- litraisen crystalit on kirkkaan puna-valkoisia edelleen, ei lämmitintä. 70- litraisen hävinneet ravut ovat 26 asteessa.
Tulisukaravuilla tuo värityksen muodostuminen on hieman ainakin itsellä hämärän peitossa, joten ei siitä sen enempää. Ehkäpä rain- kertoo lisää, jos tämän keskustelun sattuu näkemään.

Mulla on myös uusien sukupolvien myötä valkoisen osuus vähentynyt ravuissa ja aionkin taistella tätä ilmiötä vastaan hankkimalla uutta verta vanhojen rapujen joukkoon - sellaisia yksilöitä, joilla on mahdollisimman paljon valkoista.

Itse olen myös tehnyt mielenkiintoisen havainnon tuon värin suhteen: mattosuodattimen takana kasvaneelle tulisukaravulle on kehittynyt hyvin selkeärajainen värijakauma, kun taas saman kokoisilla ravuilla maton toisella puolella on havaittavissa valkoisen "heikentymistä".
-Sami-
Mustamolli
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 19:08, 28.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Sami kirjoitti: Mulla on myös uusien sukupolvien myötä valkoisen osuus vähentynyt ravuissa ja aionkin taistella tätä ilmiötä vastaan hankkimalla uutta verta vanhojen rapujen joukkoon - sellaisia yksilöitä, joilla on mahdollisimman paljon valkoista.
Minulla taas on alkanut käymään niin, että altaassa näyttää olevan yhä enemmän valkoisempia, nuoria yksilöitä. Jotkin aikuisista ovat melkeinpä täysin punaisia aivan pienillä vaaleilla raidoilla.
Tosin voipi olla myös niin, että ensimmäisistä poikueista kasvaneet ravut ovat olleet valkoisempia, kuin vanhemmat ja nyt tämän toisen sukupolven yksilöiden poikasia näyttää altaassa olevan enemmän. Mene ja tiedä.
PäiviP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 10:51, 27.12.2005
Paikkakunta: Lohja

vihreät munat?

Viesti Kirjoittaja PäiviP »

Sami!!
Meinaatko että on mahdollisimman varma keino tunnistaa vihersukaravun siitä että sillä on vihreät munat? Syntyvät otukset minulla olivat kyllä hyvin hmm vaaleita ja hailakoita. Ei lainkaan vihreitä. Lienevät muutuvan vasta aikuisina.
Perro, 8 kissaa, kolme kania, 12 alpakkaa, akva ja kanoja ja kukkoja :)
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vihreät munat?

Viesti Kirjoittaja Sami »

PäiviP kirjoitti:Sami!!
Meinaatko että on mahdollisimman varma keino tunnistaa vihersukaravun siitä että sillä on vihreät munat? Syntyvät otukset minulla olivat kyllä hyvin hmm vaaleita ja hailakoita. Ei lainkaan vihreitä. Lienevät muutuvan vasta aikuisina.
Suhteellisen varma keino poissulkea muiden lajien tai värimuotojen mahdollisuus on tarkastella naaraan munasarjassa (selän "satula") ja myöhemmin naaraan kantamien munien väriä.
Alla lyhyt lista eräistä lajeista, joilla on tunnusomaisesti tietyn väriset mätimunat.

Laji, mätimunien väri munasarjoissa, väri hedelmöittyneenä, väri lähellä kuoriutumista.

-vihersukarapu, vihreä, vihreä, harmaa
-kirsikkasukarapu, keltainen, keltainen, vihreän harmaa
-helmisukarapu, valkoinen, valkoinen, harmahtava

Toisin sanoen, jos altaassa olevalla punaisella sukaravulla on selässään harmaa "satula", josta tulee tumma-sävyisiä hedelmöittuneitä munia, ei kyseessä ole kirsikkasukarapu.

Useimpien lajien poikaset ovat kuoriutuessaan melko värittömiä, eikä niistä pysty helpolla arvailemaan niiden lajia. Värit kehittyvät näillä lajeilla vasta aikuistuessa.
-Sami-
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Pari kuvaa lisää mysteeriravuista.

Kaikkein suurin rapu koko porukasta.

Tummin rapu joka kantaa punaruskeita munia. Tällä jälkimmäisellä on kuoressa ikäänkuin vihreitä täpliä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”